, bo Czaplę Scholastyka Kujawskiego i Płockiego obwiesić kazał, ale dla Cenzur przez Piotra Arcy-Biskupa Gnieźnieńskiego na siebie ferowanych, na Sejmie Łęczyckim pokutować musiał Roku 1240. Arcybiskupom Gnieźnieńskim Łowickie Księstwo dał, i Kapituły Kujawską i Płocką znacznie regalizował, o czym Miechów. Lib: 3. cap: 37. od Grzegorza IX. Papieża absolwowany przez Biskupa Wrocławskiego, i Scholastyka Krakowskiego Kromer dodaje. Roku 1241. Tatarowie w 50000. Ruś splondrowawszy weszli do Polski, Lubelskie Województwo zrabowali, i wrócili z zdobyczą, powtórnie znowu zimą wpadli do Sandomierza, i zrabowali, Księży wycieli, ludzi pozabijali, Szkalmierz, Chmielnik naszli z strasznym rozlaniem krwi Chrześcijańskiej; uderzył na
, bo Czaplę Scholastyka Kujawskiego i Płockiego obwieśić kazał, ale dla Censur przez Piotra Arcy-Biskupa Gnieznieńskiego na śiebie ferowanych, na Seymie Łęczyckim pokutować muśiał Roku 1240. Arcybiskupom Gnieznieńskim Łowickie Xięstwo dał, i Kapituły Kujawską i Płocką znacznie regalizował, o czym Miechow. Lib: 3. cap: 37. od Grzegorza IX. Papieża absolwowany przez Biskupa Wrocławskiego, i Scholastyka Krakowskiego Kromer dodaje. Roku 1241. Tatarowie w 50000. Ruś splondrowawszy weszli do Polski, Lubelskie Województwo zrabowali, i wrócili z zdobyczą, powtórnie znowu zimą wpadli do Sendomirza, i zrabowali, Xięży wyćieli, ludźi pozabijali, Szkalmierz, Chmielnik naszli z strasznym rozlaniem krwi Chrześćiańskiey; uderzył na
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 30
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
Memoriał alfabetyczny Osób pomięci albo zapomnienia godnych, to kretą ad cultum, to węglem ad detestationem notowanych, na theatrum tych Nowych ATEN wystawionych.
REGESTR zaś Rzeczy wszytkich jest na końcu, i Errata. TYTUŁ PIERWSZY CZĘŚCI TRZECIEJ KTO PYTA, PRAWDY SZUKA. ALBO: WIELORAKIE PYTANIE, i ODPOWIEDZ NA NIE, Szesnastu Kwestyami absolwowane.
1mo. JAk się BÓG zowie różnemi językami? 2do. Czy Salomon Król Zbawiony? 3tio. Czy stoi po dziś dzień w grobie w Asyżu Z. Franciszek Wyznawca? 4to. Czy mieli przedtym Księża żony? 5to. Który wiek, czy stary, czy nowy polerowniejszy? 6to. Co to byli Lisowszczykowie?
Memoryał alfabetyczny Osob pomięci albo zapomnieniá godnych, to kretą ad cultum, to węglem ad detestationem notowanych, na theatrum tych Nowych ATEN wystawionych.
REGESTR zaś Rzeczy wszytkich iest na końcu, y Errata. TYTUŁ PIERWSZY CZĘSCI TRZECIEY KTO PYTA, PRAWDY SZUKA. ALBO: WIELORAKIE PYTANIE, y ODPOWIEDZ NA NIE, Szesnastu Kwestyami absolwowane.
1mo. IAk się BOG zowie ròżnemi ięzykami? 2do. Czy Salomon Kròl Zbawiony? 3tio. Czy stoi po dziś dzień w grobie w Assyżu S. Franciszek Wyznawca? 4to. Czy mieli przedtym Xięża żony? 5to. Ktòry wiek, czy stary, czy nowy polerownieyszy? 6to. Co to byli Lisowsczykowie?
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 1
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
nie kontradykował.
Co w Greckim Kościele albo Orientalnym, ten błąd jak się wszczął, tak się utrzymuje, twierdząc, że Duch Święty pochodzi tylko od samego Ojca. Promowował ten błąd Theodoretus Biskup Cyru Miasta w Syryj, żyjący około Roku 427; ale potym rewokujący na Chalcedońskim IV Soborze, od Z. Leona I Papieża absolwowany. A zaś Ariomanitowie według Z. Damascena, Eunomianowie według Z: Bazylego Heretycy nauczali, że Duch Święty tylko od Syna pochodzi. Oboje te zdanie są błędne Heretyckie, przeciw Pismu Świętemu, Soborom, i Ojcom Świętym. Łaciński Kościół wszelkie wyklinając błędy, Wierze Z: szkodzące, mocno trzyma, wierzy, i uczy
nie kontradykował.
Co w Greckim Kościele albo Orientalnym, ten błąd iak się wszczął, tak się utrzymuie, twierdząc, że Duch Swięty pochodzi tylko od samego Oyca. Promowował ten błąd Theodoretus Biskup Cyru Miasta w Syrii, żyiący około Roku 427; ale potym rewokuiący na Chalcedońskim IV Soborze, od S. Leona I Papieża absolwowany. A zaś Ariomanitowie według S. Damascena, Eunomianowie według S: Bazylego Heretycy nauczali, że Duch Swięty tylko od Syna pochodzi. Oboie te zdanie są błędne Heretyckie, przeciw Pismu Swiętemu, Soboròm, y Oycom Swiętym. Łaciński Kościoł wszelkie wyklinaiąc błędy, Wierze S: szkodzące, mocno trzyma, wierzy, y uczy
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 22a
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
się schylają, aby przez zapomnienie Imienia Boskiego in cursu Modlitwy nie opuścili uwenerować, albo słowa Świętego nie minęli bez rewerencyj. Obrzezanie obserwują w roku 13. imitując Ismaela, którego mają za swego Patriarchę. Obrazy Święte Chrześcijańskie szanują i na obiciach wyszywane miewają: Europejczyków nazywają Erenchi. Od Królów swoich ukarani, mają się za absolwowanych od grzechów, gdyż temu ab actu Coronationis, jakąś świętość imputują.
Ma ta Gens większy nad Turków poler i naukę; in quem finem pofundowane Akademie, Szkoły, Collegia, gdzie dają Lekcje Filozoficzne, Matematyczne, Medyckie: eksercitują się w pisaniu Wierszów: mają piękne ogrody jak Włoskie: bawią się handlem lecz nie prostym
się schylaią, aby przez zapomnienie Imienia Boskiego in cursu Modlitwy nie opuścili uwenerowáć, albo słowá Swiętego nie minęli bez rewerencyi. Obrzezánie obserwuią w roku 13. imituiąc Ismàéla, ktorego máią zá swego Patryarchę. Obrázy Swięte Chrześciańskie szánuią y ná obiciach wyszywáne miewáią: Europeyczykow nazywaią Erenchi. Od Krolow swoich ukaráni, maią się zá absolwowanych od grzechow, gdyż temu ab actu Coronationis, iákąś świętość imputuią.
Má tá Gens większy nád Turkow poler y naukę; in quem finem pofundowáne Akádemie, Szkoły, Collegia, gdźie dáią Lekcye Filozoficzne, Matematyczne, Medyckie: exercituią się w pisaniu Wierszow: maią piękne ogrody iák Włoskie: bawią się handlem lecz nie prostym
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 584
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
esse debet. Svetonius pisze/ że C. Lectorius Młodzieniec szlacheckiego rodu/ aby był mógł ujść karania cudzołóstwa/ miedzy inszymi natales suos zalecał/ rodem i szlachectwem swoim barzo się szczycił. A Scaurus, który się rozmaitymi plugawił wystepkami/ dla których miał być karany/ propter vetustissimam Nobilitatem, et recentem Patris memoriam, był absolwowany/ i od karania uwolniny/ tak że nie źle Eurypides napisał: Parcamus Viris noblilibus, parcamus; Malos autem respuamus, ut digni sunt! Arum. de Iure Publ. Disc. 16. p. 469. Covarruv. L. 2. Variar. Resolut. C. I. N. 4.
esse debet. Svetonius pisze/ że C. Lectorius Młodźieniec szlácheckiego rodu/ áby był mogł uyść karánia cudzołostwá/ miedzy inszymi natales suos zálecał/ rodem y szláchectwem swoim bárzo się sczyćił. A Scaurus, ktory śię rozmáitymi plugáwił wystepkámi/ dla ktorych miał bydź karány/ propter vetustissimam Nobilitatem, et recentem Patris memoriam, był ábsolwowány/ y od karánia uwolniny/ ták że nie źle Euripides nápisał: Parcamus Viris noblilibus, parcamus; Malos autem respuamus, ut digni sunt! Arum. de Iure Publ. Disc. 16. p. 469. Covarruv. L. 2. Variar. Resolut. C. I. N. 4.
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Bv
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679