Z. na swój szedł Tron po prawej ręce Ojca Z. sobie wystawiony Zaraz potym subsecuta Cesarzowej Koronacja z włożeniem Korony na jej głowę, która zaraz na swoje miejsce była odprowadzona. Podczas Ofertorium we Mszy, Cesarz i Cesarzowa szli z Ofertą swoją, złoto niesąc Ojcowi Z. Sam Cesarz jako Subdiakon podawał Ojcu Z. celebrującemu Kielich, Patynę, Wodę do Mszy. Po Komunii Ojca Z. na Tronie uczynióej, Cesarzowi i Cesarzowej, dawał Komunią, przyniesioną z Ołtarza, po której Cesarz w twarz, Cesarzowa w rękę Ojca Z. całowali; potym Vinum purificationis pili z rąk Diakona. Po skończonej Mszy, i solennej Benedykcyj i promulgacyj Odpustów
S. na swoy szedł Tron po prawey ręce Oyca S. sobie wystawiony Zaraz potym subsecuta Cesarzowey Koronacya z włożeniem Korony na iey głowę, ktora zaraz na swoie mieysce była odprowadzona. Podcżas Offertorium we Mszy, Cesarz y Cesarzowa szli z Offertą swoią, złoto niesąc Oycowi S. Sam Cesarz iako Subdiakon podawał Oycu S. celebruiącemu Kielich, Patynę, Wodę do Mszy. Po Kommunii Oyca S. na Tronie uczynióey, Cesarzowi y Cesarzowey, dawał Kommunią, przyniesioną z Ołtarza, po ktorey Cesarz w twarz, Cesarzowa w rękę Oyca S. całowáli; potym Vinum purificationis pili z rąk Diakona. Po skończoney Mszy, y solenney Benedykcyi y promulgacyi Odpustow
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 498
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Rycerskim, Miecz do boku przypasując, Czterech potym Kawalerów in memoriam czterech Ewangelistów, Ostrogę mu aplikowali do nóg złotą. Królowa zatym ująwszy go za prawe ramię, a jaka zacna Dama za lewe, prowadziły na siedzenie preparowane między Tronami Króla i Królowy; tam posadzonego Król prżepasywał Łańcuchem szczerozłotym. Nastąpiła Msza solenna, podczas której celebrujący Prałat, czynił do Nowokreowanego Kawalera Ekshortację: Sis Magnanimus in adversitate, ingenuus in Consangvinitate,largifluus, in honestate, egregius in Curialitate, strenuus in virili probitate; zalecał przytym Wiary Z manutenencją Herezjom rezystencją zbytków unikanie, Wdów i Sierot protekcję, Kapłanów obserwancję, po BOHU Królowi i Ojczyźnie wierność etc. Na ostatek
Rycerskim, Miećz do boku przypásuiąc, Czterech potym Kawalerow in memoriam czterech Ewangelistow, Ostrogę mu applikowali do nog złotą. Krolowa zatym uiąwszy go za prawe ramię, a iaka zacna Dama za lewe, prowadziły na siedzenie preparowane między Tronami Krolá y Krolowy; tam posadzonego Krol prżepásywáł Łańcuchem szczerozłotym. Nastąpiła Msza solenna, podczas ktorey celebruiący Prałat, czynił do Nowokreowanego Kawalera Exhortacyę: Sis Magnanimus in adversitate, ingenuus in Consangvinitate,largifluus, in honestate, egregius in Curialitate, strenuus in virili probitate; zalecał przytym Wiary S manutenencyą Herezyom rezystencyą zbytkow unikanie, Wdow y Sierot protekcyę, Kapłanow obserwancyę, po BOHU Krolowi y Oyczyznie wiernośc etc. Na ostatek
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1044
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
mieście Gallicyj Prowincji Hiszpańskiej. Płynie olejek z Ciała jego, choroby różne leczący.
PASCHALISA Bajlona Laika Zakonu Franciszka Z. Obserwantów 28. Maja, był bardzo nabożny do Najś: Sakramentu. Już po śmierci na podniesioną Hostyę oczy podnosił, gdy ją spuszczał Celebrans, i on oczy spuścił. Raz ministrant Kapłana u Ołtarza celebrującego odbiegł, tedy na elewacją Z. Hostyj gdy nie było komu dzwonić, on szelest, dźwięk w grobie swoim uczynił. Lampa gdy zgasła przed Venerabile, on widziany, że się ruszał w grobie, dając znać, aby ją zaswiecono. Gdy bywał w drodze, Aniolowie mu na obłokach Najś: Sakrament prezentowali.
mieście Gallicyi Prowincii Hiszpańskiey. Płynie oleiek z Ciała iego, choroby rożne leczący.
PASCHALISA Baylona Laika Zakonu Franciszka S. Obserwantow 28. Maia, był bardzo nabożny do Náyś: Sakramentu. Iuż po smierci na podniesioną Hostyę oczy podnosił, gdy ią spuszczał Celebrans, y on oczy spuścił. Raz ministrant Kapłana u Ołtarza celebruiącego odbiegł, tedy na elewacyą S. Hostyi gdy nie było komu dzwonić, on szelest, dzwięk w grobie swoim uczynił. Lampa gdy zgasła przed Venerabile, on widziany, że sie ruszał w grobie, daiąc znać, aby ią zaswiecono. Gdy bywał w drodze, Aniolowie mu na obłokach Nayś: Sakrament prezentowali.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 191
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
lat 352. jak żywe, widział Bozius piszący de signis Ecclesiae. Leży w Eugubium mieście Włoskim w Księstwie Urbinackim, przy początkach góry Apenninu, gdzie był Biskupem. Umarł Roku 1142.
UDALRYKA Z. Biskupa Augszpurgskiego Dnia 7. Lipca Wiborada Zakonnica wyprorokowała mu Biskupstwo. Mięsa nie jadł, na kocyku sypiał. Na Wielkanoc celebrującemu trzecia Ręka z Nieba do Elewacyj pomagała. Olejem Z. na wielki Czwartek poświęconym, niemocne leczył. Żył lat 83, na Biskupstwie 50. Umarł Roku 973. Leży w Augszpurgu u Z. Afry na swojej fundacyj. W
WawrzyńcA Z. Diakona Męczennika 10. Sierpnia. Wielkie on skarby na ubogich rozszafował. Cierpiał
lat 352. iak żywe, widział Bozius piszący de signis Ecclesiae. Leży w Eugubium mieście Włoskim w Xięstwie Urbinackim, przy początkach gory Apenninu, gdzie był Biskupem. Umárł Roku 1142.
UDALRYKA S. Biskupa Augszpurgskiego Dnia 7. Lipca Wiborada Zakonnica wyprorokowała mu Biskupstwo. Mięsa nie iadł, ná kocyku sypiał. Na Wielkanoc celebruiącemu trzecia Ręka z Nieba do Elewacyi pomagała. Oleiem S. na wielki Czwartek poświęconym, niemocne leczył. Zył lát 83, na Biskupstwie 50. Umarł Roku 973. Leży w Augszpurgu u S. Afry na swoiey fundacyi. W
WAWRZYNCA S. Dyakona Męczennika 10. Sierpnia. Wielkie on skarby na ubogich rozszafował. Cierpiał
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 198
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
compos voti, zbił nieprzyjaciela, Krzyż Święty uniesiony odebrał, a ten tydzień masny do Wielkiego Postu przyłączył.
Początek Postu Wielkiego Ruś nazywają Fedorowicą, iż wtym pierwszym tygodniu Święto przypada Z: Tedora, alias Teodora. Trzecią Niedzielę Postu zowią Krestopokłonna, iż od niej zaczyna się nabożeństwo na uszanowanie Z. Krzyża, który Kapłan celebrujący, i lud zebrany pokłonami szanują. Po Niedzieli u nich Srzodopostnej w Srzodę w nocy po zadzwonieniu, nabożeństwo się odprawuje z pokłonami solennemi ludu zgromadzonego, ku czci Maryj Egipcjaki, i Andrzeja Kreteńskiego czyli Kretckiego. Pokłonów samych uczynić wtenczas wszyscy powinni 798, alias przypadania do ziemi czołem i całym sobą, za każdym razem wstając
compos voti, zbił nieprzyiaciela, Krzyż Swięty uniesiony odebrał, a ten tydzień masny do Wielkiego Postu przyłączył.
Początek Postu Wielkiego Ruś nazywaią Fedorowicą, iż wtym pierwszym tygodniu Swięto przypada S: Tedora, alias Teodora. Trzecią Niedzielę Postu zowią Krestopokłonna, iż od niey zaczyna się nabożeństwo na uszanowanie S. Krzyża, ktory Kapłan celebruiący, y lud zebrany pokłonami szanuią. Po Niedzieli u nich Srzodopostney w Srzodę w nocy po zadzwonieniu, nabożeństwo się odprawuie z pokłonami solennemi ludu zgromadzonego, ku czci Maryi Egypcyaki, y Andrzeia Kreteńskiego czyli Kretckiego. Pokłonow samych uczynić wtenczas wszyscy powinni 798, alias przypadania do ziemi czołem y całym sobą, za każdym razem wstaiąc
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 38
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
ale bój się cudu mego. A to że wte Święta choć Kościelne, jeśli kto robi, karę jaką cudowną odnosi. O MSZY u ŁACINNIKÓW i GREKÓW.
Msza Z: u Łacinników Missa zowie się, albo od Hebrajskiego słowa Misach, tojest Oblatio munda według Tłomaczów, albo od słów przy końcu Mszy Z: przez celebrującego, wymówionych: Ite Misa est. tojest: Idźcie już Ofiara posłana jest do BOGA za was. Na co pięknie Innocencjusz III Papież: Transmisa est à nobis Patri, ut pro nobis apud Patrem intercederet. Wzieła początek swój Msza od Chrystusa Pana na ostatniej Wieczerzy; którą miał pierwszy Z: Jakub Apostoł w Jeruzalem:
ale boy się cudu mego. A to że wte Swięta choć Kościelne, ieśli kto robi, karę iaką cudowną odnosi. O MSZY u ŁACINNIKOW y GREKOW.
Msza S: u Łacinnikow Missa zowie się, albo od Hebráyskiego słowa Misach, toiest Oblatio munda według Tłomaczow, albo od słow przy końcu Mszy S: przez celebruiącego, wymowionych: Ite Misa est. toiest: Idzcie iuż Ofiara posłana iest do BOGA za was. Na co pięknie Innocencyusz III Papież: Transmisa est à nobis Patri, ut pro nobis apud Patrem intercederet. Wzieła początek swoy Msza od Chrystusá Pana na ostatniey Wieczerzy; ktorą miał pierwszy S: Iakub Apostoł w Ieruzalem:
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 45
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Łacinie effertur: Portas portas, in Sapientia attendamus, alias każe tu Katehumenom, alias czekającym Chrztu, odstąpić, jako jeszcze niegodnym być obe- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
cnemi przy Najświętszych Tajemnicach. Item zalecają tu naj większą Mądrość mieć, otwarte serce, ku wierzeniu Artykułom Wiary inkludowanym w Credo. Gdy te Credo mówi Kapłan celebrujący, i z nim lud zgromadzony głośno, wtedy trzyma velum podniesione nad species, alias nad Chlebem i nad Winem, odkryte, alias prezentując Mysteria, wmawiając według. Autora Goara w obecnych, iż jeśli chcą oglądać jaśnie Chrystusa, pierwej Wiary wyznanie aby uczynili: skąd że się mówi Credo podczas tego odkrycia, też Credo
Łacinie effertur: Portas portas, in Sapientia attendamus, alias każe tu Katehumenom, alias czekaiącym Chrztu, odstąpić, iako ieszcze niegodnym bydź obe- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
cnemi przy Nayświętszych Taiemnicach. Item zalecaią tu nay większą Mądrość mieć, otwárte serce, ku wierzeniu Artykułom Wiary inkludowanym w Credo. Gdy te Credo mowi Kapłan celebruiący, y z nim lud zgromadzony głośno, wtedy trzyma velum podniesione nad species, alias nad Chlebem y nád Winem, odkryte, alias prezentuiąc Mysteria, wmawiaiąc według. Autora Goara w obecnych, iż ieśli chcą oglądać iaśnie Chrystusa, pierwey Wiary wyznanie aby uczynili: zkąd że się mowi Credo podczas tego odkrycia, też Credo
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 48
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Ciała Chrystusowego i krwie, jak u Łacinników, ale nie zaraz po Konsekracyj (lubo i w tedy Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
Kapłan Ruski prawą ręką Ciało Pańskie na patynie, a lewą kielich przełożywszy ręce, na krzyż podnosi) lecz aż po Pater noster przed komunią i to nieznacznie, bo tylko przed sobą ją czyni Celebrujący Kapłan, Partykułę speciei Chleba podnosząc trochę ku gorze, a to wtedy, gdy Diakon zawoła: Won min, tojest Attendamus. Potym Kapłan mówi: Swiataia Swiatym, alias: Sancta Sanctis. W tedy daje Laikom komunię stojącym z kielicha wraz Ciało z krwią zmieszawszy łyżeczką, Lavis po Grecku zwaną do ust podając.
Ciała Chrystusowego y krwie, iak u Łacinnikow, ale nie zaraz po Konsekracyi (lubo y w tedy Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
Kapłan Ruski prawą ręką Ciało Pańskie na patynie, á lewą kielich przełożywszy ręce, na krzyż podnosi) lecz aż po Pater noster przed kommunią y to nieznacznie, bo tylko przed sobą ią czyni Celebruiący Kapłan, Partykułę speciei Chleba podnosząc trochę ku gorze, á to wtedy, gdy Dyakon zawoła: Won min, toiest Attendamus. Potym Kapłan mowi: Swiataia Swiatym, alias: Sancta Sanctis. W tedy daie Laikom kommunię stoiącym z kielicha wraz Ciało z krwią zmieszawszy łyżeczką, Lavis po Grecku zwaną do ust podaiąc.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 50
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Chrystusowego, krwią z kielicha podczas Służby końcem łyżeczki dotykając, napojone, i tak wysuszone prostym potym winem dla komunikującego rozpuszczone. Takież suche species konserwują w Wielki Post na służbę Prezdeświaszczennaja, alias Prae albo Ante sanctificatorum, alias na Mszę suchą, o czym tu w krótce. Na końcu Liturgii vulgo Służby Bożej, Kapłan celebrujący wszytkim w Cerkwi będącym rozdaje z miseczki godniejszym całe Proskurki, alias maleńkie bułeczki, do Ofiary upieczone, albo połamane też bułeczki, z których wierzchnie części z literami wyłupane do Ofiary biorą Pańskiej, i zowią te okruszyny po Grecku Antydotum, po prostu Dora, niby Communionis Vicarium, która Dora inaczej się zowie panis Eulogicus z
Chrystusowego, krwią z kielicha podczas Służby końcem łyżeczki dotykaiąc, napoione, y tak wysuszone prostym potym winem dla kommunikuiącego rozpuszczone. Takież suche species konserwuią w Wielki Post na służbę Prezdeświaszczennaia, alias Prae albo Ante sanctificatorum, alias na Mszę suchą, o czym tu w krotce. Na końcu Liturgii vulgo Służby Bożey, Kapłan celebruiący wszytkim w Cerkwi będącym rozdaie z miseczki godnieyszym całe Proskurki, alias maleńkie bułeczki, do Ofiary upieczone, albo połamane też bułeczki, z ktorych wierzchnie części z literami wyłupane do Ofiary biorą Pańskiey, y zowią te okruszyny po Grecku Antidotum, po prostu Dora, niby Communionis Vicarium, ktorá Dora inaczey się zowie panis Eulogicus z
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 50
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
III Papieża domagali się Katolicy pod dwiema Osobami komunii Świętej, nie wierząc, czyli dubitując, że pod Osobą Chleba jest krew Pańska; ale Cud ich wtej ślepocie rektyfikował: bo z Hostyj złamanej krew |na Patynę luneła, jako świadczy Iacobus de Vitriaco. Kapłani nawet sami na Wielki Czwartek, pod jedną Osobą komunikują z rąk celebrującego. Co innych czasów we Mszy Świętej Łacińscy Kapłani pod dwiema Osobami Ciało Pańskie pożywają, jako i Greccy. Ale i Grecy komunikującym Laikom dają Ciało i krew, a to na Służbie; extra zaś Służby, chorym dają tylko Ciało, krwią jeno dotykane, i zasuszone, potym winem prostym roztworzone, i zowią to Bożydar
III Papieża domagali się Katolicy pod dwiema Osobami kommunii Swiętey, nie wierząc, czyli dubituiąc, że pod Osobą Chleba iest krew Pańska; ale Cud ich wtey ślepocie rektyfikował: bo z Hostyi złamaney krew |na Patynę luneła, iako świadczy Iacobus de Vitriaco. Kapłani nawet sami na Wielki Czwartek, pod iedną Osobą kommunikuią z rąk celebruiącego. Co innych czasow we Mszy Swiętey Łacińscy Kapłani pod dwiema Osobami Ciało Pańskie pożywaią, iako y Greccy. Ale y Grecy kommunikuiącym Laikom daią Ciało y krew, á to na Służbie; extra zaś Służby, chorym daią tylko Ciało, krwią ieno dotykane, y zasuszone, potym winem prostym roztworzone, y zowią to Bożydar
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 59
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756