sam o CHRONOLOGII
dzień 14. trafiającą, nie wtę, lecz w drugą Niedzielę jej obserwację odkładają, alias na dzień 21 Miesiąca NIZAN, jako patet z Euzebiusza, Ambrożego, Bedy, ż Dekretów Piusa i Wiktora, Papieżów, Konsylium Cezarieńskiego; która Praksis i Dekreta potwierdzone, ponowione są na Koncylium Niceńskim Roku Pańskiego 325 celebrowanym, in Numero 318 Biskupów, i Legatów od Sylwestra, i Konstantyna Wielkiego Cesarza; na którym decisum lege perpetua aby WIELKANOC Chrześcijańska zawsze na AEquinoctium Wiosnówe przypadała; a te AEquinoctium, zawsze aby incidat in diem 21 Marca, żeby na ostatek PASCHA Chrześcijańska w Niedzielę obserwowana była po dniu 14, Zgoła terminy i granice te
sam o CHRONOLOGII
dzień 14. trafiaiącą, nie wtę, lecz w drugą Niedzielę iey obserwacyę odkładaią, alias na dzień 21 Miesiąca NIZAN, iako patet z Euzebiusza, Ambrożego, Bedy, ż Dekretow Piusa y Wiktora, Papieżow, Koncilium Cezaryeńskiego; ktora Práxis y Decreta potwierdzone, ponowione są na Koncylium Niceńskim Roku Pańskiego 325 celebrowanym, in Numero 318 Biskupow, y Legatow od Sylwestra, y Konstantyna Wielkiego Cesarza; na ktorym decisum lege perpetua aby WIELKANOC Chrześciańska zawsze na AEquinoctium Wiosnówe przypadała; a te AEquinoctium, zawsze aby incidat in diem 21 Márca, żeby na ostatek PASCHA Chrześciáńská w Niedzielę obserwowana była po dniu 14, Zgoła terminy y granice te
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 198
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
którym decisum lege perpetua aby WIELKANOC Chrześcijańska zawsze na AEquinoctium Wiosnówe przypadała; a te AEquinoctium, zawsze aby incidat in diem 21 Marca, żeby na ostatek PASCHA Chrześcijańska w Niedzielę obserwowana była po dniu 14, Zgoła terminy i granice te są WIELKIEJ NOCY określone, aby między dniem 22. Marca a Dniem 25 Kwietnia WIELKANOC była Celebrowana, ani zstępując, ani wyżej postępując, według wiersza owego.
PASCHA bis undenam, Martis non praevenit unquam; Vicenam, et quintam post, nec Aprilis adit.
To jest:
Nad dwa dwiadzieścia Marca, niech PASCHA nieskąpi, Nad pięć dwadzieścia Kwietnia, niech wyżej nie z stąpi.
Tandem że taż WIELKANOC
ktorym decisum lege perpetua aby WIELKANOC Chrześciańska zawsze na AEquinoctium Wiosnówe przypadała; a te AEquinoctium, zawsze aby incidat in diem 21 Márca, żeby na ostatek PASCHA Chrześciáńská w Niedzielę obserwowana była po dniu 14, Zgoła terminy y granice te są WIELKIEY NOCY okryślone, aby między dniem 22. Marca a Dniem 25 Kwietnia WIELKANOC była Celebrowana, ani zstępuiąc, ani wyżey postępuiąc, według wiersza owego.
PASCHA bis undenam, Martis non praevenit unquam; Vicenam, et quintam post, nec Aprilis adit.
To iest:
Nad dwá dwiádzieścia Marca, niech PASCHA nieskąpi, Nad pięć dwadziesciá Kwietnia, niech wyżey nie z stąpi.
Tandem że taż WIELKANOC
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 198
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
PASCHA nieskąpi, Nad pięć dwadzieścia Kwietnia, niech wyżej nie z stąpi.
Tandem że taż WIELKANOC, przez error, który był przez czas długi wkradł się w Stary Kalendarz, naprzód circa observationem AEquinoctii Verni, które się nazad cofneło kilku dniami, contra mentem Koncylium Niceńskiego, i co raz by była WIELKANOC raniej celebrowana; dlatego GRZEGORZ XIII. ten błąd i inne poprawił wynalaższy modelusz aby nigdy od swego sedesu AEquinoctium nie odchodziło. Przytym obwarował Novilunia, albo Nowie Księżyca, aby i w tych nie znajdując menkamentu, i defektu, Miesiąców, WIELKIEJNOCY, i Świąt należyta była Koordynacja, i to to jest KALENDARZ NOWY, albo GRZEGORZÓW
PASCHA nieskąpi, Nad pięć dwadziesciá Kwietnia, niech wyżey nie z stąpi.
Tandem że taż WIELKANOC, przez error, ktory był przez czas długi wkradł się w Stary Kalendarz, náprzod circa observationem AEquinoctii Verni, ktore się nazad cofneło kilku dniami, contra mentem Koncylium Niceńskiego, y co raz by była WIELKANOC raniey celebrowana; dlatego GRZEGORZ XIII. ten błąd y inne poprawił wynalaższy modelusz aby nigdy od swego sedesu AEquinoctium nie odchodziło. Przytym obwarował Novilunia, albo Nowie Xiężyca, aby y w tych nie znáyduiąc menkámentu, y defektu, Miesiącow, WIELKIEYNOCY, y Swiąt należyta była Koordynacya, y to to iest KALENDARZ NOWY, albo GRZEGORZOW
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 198
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Wynieśli się potym za Dniepr pod Lubecz, ale i tam Archimandryta Czerniechowski z chudoby, i tamecznej obłokacyj ich privavit, dalej pędząc Tułaczów świata. Tandem tak wszędzie poniżonym, Podole stało się reclinatorium, niezbożnym Miedzyboża Okolica, gdzie Rzemiosłem wszelkim, płaceniem wielkich Czyńszów, tolerantur, ale Statutami Synodu Zamojskiego od Rusi Greko Unitów celebrowanego Roku 1720. Loci-Ordynario, mają być odniesieni; Herefis także ich cum expressione Articulorum błędnej ich nauki na tymże Synodzie wyklęta. Herezje Chrześcijańskie NAJPOTĘZNIEJSZE HEREZJE LUTERSKA i KALWIŃSKA, o których agam
Te obie, są to Głowy Hydry już dawno sub titulo Herezyj różnych ucięte, żnowu się odnawiające.
MARCIN LUTER, Sekcie Luterskiej dał
. Wynieśli się potym za Dniepr pod Lubecz, ale y tam Archimandryta Czerniechowski z chudoby, y tameczney oblokacyi ich privavit, daley pędząc Tułaczow świata. Tandem tak wszędzie poniżonym, Podole stało się reclinatorium, niezbożnym Miedzyboża Okolica, gdzie Rzemiosłem wszelkim, płaceniem wielkich Czyńszow, tolerantur, ale Statutami Synodu Zamoyskiego od Rusi Greko Unitow celebrowanego Roku 1720. Loci-Ordinario, maią bydź odniesieni; Haerefis także ich cum expressione Articulorum błędney ich nauki na tymże Synodzie wyklęta. Herezye Chrześciańskie NAYPOTĘZNIEYSZE HEREZYE LUTERSKA y KALWINSKA, o ktorych agam
Te obie, są to Głowy Hydry iuż dawno sub titulo Herezyi rożnych ucięte, żnowu się odnawiaiące.
MARCIN LUTER, Sekcie Luterskiey dał
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1121
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Pozyskał Bo gu niewiasty te: Paulę, Blezyllę, Marcellę, Feliciate, Albinę, Rufine, Eustochium, do nich Święte listy pisał. Za czytanie z dworności Cicerona w młodszym wieku, od Anioła chłostany: Non sis Ciceronianus, sed Christianus.
HELENY Z. żony Konstancjusza Chlora, a Konstantyna Wielkiego Matki, Święto bywa celebrowane, to 2. Marca, to 31. Lipca, to 3. Sierpnia, to 28. Sierpnia, tandem z Dekretu Sacrae Rituum Congregationis ferowanego Roku 1740. ma się odprawować 2. Marca. Żyła około Roku 340. leżała w Kościele SS. Marcellina i Piotra od Konstantyna Syna swego Cesarza Rzymskiego w porfirowym grobie
Pozyskał Bo gu niewiasty te: Paulę, Blezyllę, Marcellę, Feliciate, Albinę, Ruffine, Eustochium, do nich Swięte listy pisał. Za cżytanie z dworności Cicerona w młodszym wieku, od Anioła chłostany: Non sis Ciceronianus, sed Christianus.
HELENY S. żony Konstancyusza Chlora, á Konstantyna Wielkiego Matki, Swięto bywa celebrowane, to 2. Marca, to 31. Lipca, to 3. Sierpnia, to 28. Sierpnia, tandem z Dekretu Sacrae Rituum Congregationis ferowanego Roku 1740. ma się odprawować 2. Márca. Zyła około Roku 340. leżała w Kościele SS. Marcellina y Piotra od Konstantyna Syna swego Cesarza Rzymskiego w porfirowym grobie
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 147
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
nalawszy na korzenie drzewa każdego, z gubisz go i wysuszysz. Trzecia wywierć dziurę aż do drzeni, wlej srebra żywego i oleju, zalep woskiem, lub kredą, w krótce wyschnie mówi Fallopius Autor. Czwarta wysoko ścinać, z kory obedrzyć, a to w Czerwcu i Lipcu osobliwie koło Z. Abdona 30. Lipca celebrowanego. Inni z łubu obdzierają drzewa dla wysuszenia w Lutym, albo w Marcu, ponieważ w nie sok w tedy wchodzić zaczyna. Obcinanie być powinno do koła do połowy drzenia, a tak wilgoć w nie od ziemi już nie idzie. Drzewa które chcesz wysuszyć, las wygubić dla nowin lub terebizny (Ruskim mówiąc terminem)
nalawszy na korzenie drzewa każdego, z gubisz go y wysuszysz. Trzecia wywierć dziurę aż do drzeni, wley srebra żywego y oleiu, zalep woskiem, lub kredą, w krotce wyschnie mowi Fallopius Autor. Czwarta wysoko scinać, z kòry obedrzyć, á to w Czerwcu y Lipcu osobliwie koło S. Abdona 30. Lipca celebrowanego. Inni z łubu obdzieraią drzewa dla wysuszenia w Lutym, albo w Marcu, poniewasz w nie sok w tedy wchodzić zaczyna. Obcinanie bydź powinno do koła do połowy drzenia, á tak wilgoć w nie od ziemi iuż nie idzie. Drzewa ktore chcesz wysuszyć, las wygubić dla nowin lub terebizny (Ruskim mowiąc terminem)
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 381
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Nic tego Wiklef nie aprehendował, owszem admirującym odpowiadał, że Akademie i Kolegia Studiorum tyle pomagają Kościołowi, ile Diabeł; zwał je Castra Cainitica. Umarł 30 Października Roku 1384 dwiema przed śmiercią dniami paraliżem ruszony, pogrzebiony w swoim Parochialnym Kościele w Lutterwort. Ale z Dekretu Konstancjeńskiego Konsylium w lat 30 kilka po śmierci jego celebrowanego, z grobu dobyty, spalony jako Bluźnierca i Hereziarcha, popioły wyrzucone na wodę. Popisał innumera Opera po Łacinie i Ojczystym językiem w Angielskich Bibliotekach złożone, ale z Dekretów Królewskich wiele popalono. X. X. X.
KsENOFON Grylla syn, Ateńczyk, pierwszy Sokratesa uczeń, od wymowy gładkiej Musa Attica nazwany, wielki
. Nic tego Wikleff nie apprehendował, owszem admiruiącym odpowiadał, że Akademie y Kollegia Studiorum tyle pomagaią Kościołowi, ile Diáboł; zwał ie Castra Cainitica. Umárł 30 Pazdziernika Roku 1384 dwiema przed śmiercią dniami paraliżem ruszony, pogrzebiony w swoim Parochialnym Kościele w Lutterworth. Ale z Dekretu Konstancyeńskiego Koncilium w lat 30 kilka po śmierci iego celebrowanego, z grobu dobyty, spalony iako Bluznierca y Hereziarcha, popioły wyrzucone na wodę. Popisał innumera Opera po Łacinie y Oyczystym ięzykiem w Angielskich Bibliotekach złożone, ale z Dekretow Krolewskich wiele popalono. X. X. X.
XENOPHON Grylla syn, Ateńczyk, pierwszy Sokratesa uczeń, od wymowy gładkiey Musa Attica nazwany, wielki
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 701
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
na prośbę jego pozwolił dwie Msze mieć w jednym Kościele, a to dla wielkiego konkursu ludu. A przed tym jeszcze Papieżem Deusdedit Ocieć Święty, dwie Mszy postanowił, aby były w jednej Świątnicy odprawowane Z: Franciszek pisząc do Braci, obligując ich w Panu BOGU, aby tylko jedna Msza u nich co dnia była celebrowana według formy Kościoła Rzymskiego. Co było mym zdaniem z większą adoracją Pana BOGA, bo ten Kapłan, na którym kolej była celebrowania, lepiej, sumnienie i serce przygotował, spowiedzią, Aktami do strasznej Ofiary, i Laicy też nie wiele Mszy mając, więcej je sobie poważali, niż teraz, że ich jest bez liczby
na proźbę iego pozwolił dwie Msze mieć w iednym Kościele, á to dla wielkiego konkursu ludu. A przed tym ieszcze Papieżem Deusdedit Ocieć Swięty, dwie Mszy postanowił, aby były w iedney Swiątnicy odprawowane S: Franciszek pisząc do Braci, obliguiąc ich w Panu BOGU, aby tylko iedna Msza u nich co dnia była celebrowana według formy Kościoła Rzymskiego. Co było mym zdaniem z większą adoracyą Pana BOGA, bo ten Kapłan, na ktorym koley była celebrowania, lepiey, sumnienie y serce przygotował, spowiedzią, Aktami do straszney Ofiary, y Laicy też nie wiele Mszy maiąc, więcey ie sobie poważali, niż teraz, że ich iest bez liczby
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 53
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Theatro raritatum. Biblioteka, Apteką, Cekauzem, przyozdobionym, odprawił się solenny Mariasz albo Akt weselny serae posteritati Polskiej ciekawości krociusieńko memoran- Geografia Generalna i partykularna
dus, a to Najjaśniejszego na tenczas Królewicza Imci, a teraz AUGUSTA III Króla Polskiego z Najjaśniejszą Austriaczką MARYĄ JózefĄ Córką Józefa Cesarza Rzymskiego w Miesiącu Sierpniu Roku 1719 splendidè celebrowany, na który, jako różne Nacje były solennie zapraszane, tak retro actis seculis że nil simile widziały, lub słyszały, Światu głosiły. Nie żałował nań wielu milionów wkoszczye, pompie, splendecy, Najjaśniejszy Król Jegomość Ociec Serenissimi Neosponsi od wspaniałości serca et ab aucto Polakom Honore verè AUGUSTUS Serie et re secundus, Miesiąc
Theatro raritatum. Biblioteka, Apteką, Cekauzem, przyozdobionym, odprawił się solenny Mariasz albo Akt weselny serae posteritati Polskiey ciekawości krociusieńko memoran- Geografia Generalna y partykularna
dus, á to Nayiasnieyszego na tenczas Krolewicza Imci, a teraz AUGUSTA III Krola Polskiego z Nayiasnieyszą Austryaczką MARYĄ IOZEFĄ Corką Iozefa Cesarza Rzymskiego w Miesiącu Sierpniu Roku 1719 splendidè celebrowany, na ktory, iako rożne Nacye były solennie zapraszane, tak retro actis seculis że nil simile widziały, lub słyszały, Swiatu głosiły. Nie żałował nań wielu millionow wkoszczie, pompie, splendecy, Nayiasnieyszy Krol Iegomość Ociec Serenissimi Neosponsi od wspaniałości serca et ab aucto Polakom Honore verè AUGUSTUS Serie et re secundus, Miesiąc
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 277
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
morze, Pismo za włok, Człek za rybę stanie.
TEn tedy BISKUP RZYMSKI jest AEcumenicus, to jest Uniwersalny całego Chrześcijaństwa Prawowiernego OCIEC, Caput Christianae Religionis, według Damascena: Custos Sponsae Domini, według Bernarda: Primas omnium Episcoporum, według Leona: Lingva Caelorum, według Damiana: Universalis Ecclesiae Pontifex, według Konsylium Chalcedońskiego celebrowanego Roku P. 451. Z. Augustyn Tom: 4. qu: 75. mówi: Post Salvatorem in Petro, omnes Causae Magisterii continentur. Poeta zaś powiedział: Qui Romae septem de Montibus Orbi, prospicit. Dał mu tę moc Chrystus Ioan: cap: 21. Pasce Oves meas. Mataei cap. 16
morze, Pismo zá włok, Człek zá rybę stanie.
TEn tedy BISKUP RZYMSKI iest AEcumenicus, to iest Uniwersalny całego Chrześciaństwá Práwowiernego OCIEC, Caput Christianae Religionis, według Damascena: Custos Sponsae Domini, według Bernarda: Primas omnium Episcoporum, według Leona: Lingva Caelorum, według Damianá: Universalis Ecclesiae Pontifex, według Koncilium Chalcedońskiego celebrowánego Roku P. 451. S. Augustyn Tom: 4. qu: 75. mowi: Post Salvatorem in Petro, omnes Causae Magisterii continentur. Pòéta zaś powiedźiał: Qui Romae septem de Montibus Orbi, prospicit. Dał mu tę moc CHRISTUS Ioan: cap: 21. Pasce Oves meas. Matthaei cap. 16
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 118
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746