ubędzie, Płaczesz — w ognistej tonie serce wodzie, Śmiejesz się — słońce gorętsze w pogodzie, Gniewasz się — strach mię wraz z miłością piecze, Łaskawaś — a któż przed łaską uciecze; Milczysz — ja tęsknię, zaśpiewasz — ja ginę, W głosie, w milczeniu mam straty przyczynę; Tańcujesz — są to czarnoksięskie koła, W których myśl ginie owa cale zgoła; Lub siędziesz, staniesz, lubo się położysz, Cokolwiek poczniesz — moje iskry mnożysz; Lubo mnie blisko, lubo oddalisz — Tam jasnym okiem, tu tęsknicą palisz. Ja-ć się twym czarom nie chcę odejmować, Ale cię przecię muszę przebierzmować I widząc częstą ogniów mych ponowę
ubędzie, Płaczesz — w ognistej tonie serce wodzie, Śmiejesz się — słońce gorętsze w pogodzie, Gniewasz się — strach mię wraz z miłością piecze, Łaskawaś — a któż przed łaską uciecze; Milczysz — ja tęsknię, zaśpiewasz — ja ginę, W głosie, w milczeniu mam straty przyczynę; Tańcujesz — są to czarnoksięskie koła, W których myśl ginie owa cale zgoła; Lub siędziesz, staniesz, lubo się położysz, Cokolwiek poczniesz — moje iskry mnożysz; Lubo mnie blisko, lubo oddalisz — Tam jasnym okiem, tu tęsknicą palisz. Ja-ć się twym czarom nie chcę odejmować, Ale cię przecię muszę przebierzmować I widząc częstą ogniów mych ponowę
Skrót tekstu: MorszAUtwKuk
Strona: 241
Tytuł:
Utwory zebrane
Autor:
Jan Andrzej Morsztyn
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1654
Data wydania (nie wcześniej niż):
1654
Data wydania (nie później niż):
1654
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Utwory zebrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1971
I szczerze tak, jako zwykł, wiedz pewnie, miłuje; Lecz mu twój nieprzyjaciel wolność odejmuje. A chceszli, żebyś mu ją znowu przywróciła, Trzeba, żebyś się ze mną równo wyprawiła, A ja tobie poradzę i ukażę drogę I że go wyswobodzisz, chętliwieć pomogę”.
XLIX.
I o czarnoksięskiem jej powiadała błędzie, Który Atlant uczynił w swem pałacu wszędzie, Jako go, ukazując postać jej zmyśloną, Od olbrzyma wielkiego wrzkomo uniesioną, Wciągnął w tamten swój pałac, gdzie mu zaś zginęła Nagle z oczu i w mgnieniu oka mu zniknęła; I że tam tak rycerze i białą płeć bawi, Kto się tam lub
I szczerze tak, jako zwykł, wiedz pewnie, miłuje; Lecz mu twój nieprzyjaciel wolność odejmuje. A chceszli, żebyś mu ją znowu przywróciła, Trzeba, żebyś się ze mną równo wyprawiła, A ja tobie poradzę i ukażę drogę I że go wyswobodzisz, chętliwieć pomogę”.
XLIX.
I o czarnoksięskiem jej powiadała błędzie, Który Atlant uczynił w swem pałacu wszędzie, Jako go, ukazując postać jej zmyśloną, Od olbrzyma wielkiego wrzkomo uniesioną, Wciągnął w tamten swój pałac, gdzie mu zaś zginęła Nagle z oczu i w mgnieniu oka mu zniknęła; I że tam tak rycerze i białą płeć bawi, Kto się tam lub
Skrót tekstu: ArKochOrlCz_I
Strona: 285
Tytuł:
Orland Szalony, cz. 1
Autor:
Ludovico Ariosto
Tłumacz:
Piotr Kochanowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1620
Data wydania (nie wcześniej niż):
1620
Data wydania (nie później niż):
1620
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1905
Imienia Chrystusowego viget adoracja i znajomość, jako to na Insałach Madera, na Insule Z. Ducha.
W AMERYKAŃSKICK Krajach, tali succesu Wiara Święta rozszerzona. W Ameryce Roku 1492 przez Krzysztofa Kolumba Genueńczyka znalezionej, a od Ameryka Wespuciusza Floreńczyka po większej części odkrytej. Wiara była i Ofiara cudowna, Bałwochwalska Czartów nawet adorujaca, Czarnoksięską cała zarazona nauką, Obywatelów tamecznych nie Wiary, ale akcyj ludzkich uczyć było potrzeba, z lasów i gór do wsi de novo erygowanych, i jako Dzieci jakich czaczkami jakimi wywabiać: rzemiosła, kunsztów uczyć, dopiero Wiary Świętej; tak prosty i dziki był Naród. Certum jednak z relacyj Amerykanów, iż z Azyj,
Imienia Chrystusowego viget adoracya y znaiomość, iako to na Insałach Madera, na Insule S. Ducha.
W AMERYKANSKICK Kraiach, tali succesu Wiara Swięta rozszerzona. W Ameryce Roku 1492 przez Krzysztofa Kolumba Genueńczyka znalezioney, a od Ameryka Wespuciusza Floreńczyka po większey części odkrytey. Wiara była y Ofiara cudowna, Bałwochwalska Czartow nawet adoruiaca, Czarnoksięską cała zarazona nauką, Obywatelow tamecznych nie Wiary, ale akcyi ludzkich uczyć było potrzeba, z lasow y gor do wsi de novo erygowanych, y iako Dzieci iakich czáczkami iákiemi wywabiać: rzemiosła, kunsztow uczyc, dopiero Wiary Swiętey; tak prosty y dziki był Narod. Certum iednak z relacyi Amerykanow, iż z Azyi,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1018
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Imienia swego czciciel gwiazd, albo upatrzacz onychże, według wykładu Arystotelesa, czyli Stella vivens, według Grzegorza Turoneńskiego: czyli też syn Chama, jako drudzy piszą, czyli sam Cham, od obcych i pogańskich Narodów Zoroastem nazwany. Od tego Chama czyli Mezraima, czyli Zoroastra nauczyli się Egipcjanie, Chaldejczykowie, Persowie Czarnoksięskiej nauki według Autorów. Syn jego Chus od zidów, a od świeckich Autorów także Zoroastes nazwany. A tego syn Nemród Bałwochwalca także Czarnoksiężnik. Pierwszy tedy ów, czyli drugi syn jego Zoroastes był Królem Baktrianów Nacyj w Persyj się znajdującej, panujący czterysta latami przed Trojanczyków wojną, który ogniem Niebieskim jest spalony, przepowiedział
Imienia swego czciciel gwiazd, albo upatrzacz onychże, według wykładu Arystotelesa, czyli Stella vivens, według Grzegorza Turoneńskiego: czyli też syn Chama, iáko drudzy piszą, czyli sam Cham, od obcych y pogańskich Narodow Zoroastem nazwany. Od tego Chama czyli Mezraima, czyli Zoroastra nauczyli się Egypcyanie, Chaldeyczykowie, Persowie Czarnoksięskiey nauki według Autorow. Syn iego Chus od źydow, á od swieckich Autorow także Zoroastes nazwany. A tego syn Nemrod Báłwochwalca także Czarnoksiężnik. Pierwszy tedy ow, czyli drugi syn iego Zoroastes był Krolem Baktryanow Nacyi w Persyi się znayduiącey, panuiący czterysta látámi przed Troianczykow woyną, ktory ogniem Niebieskim iest spalony, przepowiedział
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 219
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
kolumnach, siedmiu miedzianych przeciw wodzie, a siedmiu ceglanych przeciw ogniowi, inquantum by Bóg Świat karał wodą albo ogniem; aby te nauki niezgineły. On wiele tysięcy wierszów napisał o Czarnoksięstwie; jako Edoxus i Pliniusz świadczą, jako też Augustyn, Wincenciusz, Pchydorus, Vergiliusz, Euzebiusz. Przed potopem Świata nikt nie znał sztuki Czarnoksięskiej, aż po zalaniu wodami świata, z Noego potomstwa ta się złość na świat wylała. Lubo Delrio pisze, że przed potopem Gigantes tę naukę mieli od czarta. Ta tedy sztuka przy Boskim pozwoleniu mocą przyrodzoną non vi supernaturali, (co Bogu służy) cudne rzeczy nie zwyczajne, od nas nie łatwo docieczone pokazuje.
kolumnach, siedmiu miedzianych przeciw wodzie, á siedmiu ceglanych przeciw ogniowi, inquantum by Bog Swiat karał wodą albo ogniem; aby te nauki niezgineły. On wiele tysięcy wierszow nápisał o Czarnoksięstwie; iako Edoxus y Pliniusz swiadczą, iako też Augustyn, Wincenciusz, Pchydorus, Vergiliusz, Euzebiusz. Przed potopem Swiata nikt nie znał sztuki Czarnoksięskiey, aż po zálaniu wodami swiata, z Noego potomstwa ta się złość na swiat wylała. Lubo Delrio pisze, że przed potopem Gigantes tę naukę mieli od czarta. Ta tedy sztuka przy Boskim pozwoleniu mocą przyrodzoną non vi supernaturali, (co Bogu służy) cudne rzeczy nie zwyczayne, od nas nie łatwo docieczone pokazuie.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 219
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
do Waleryj do Klasztoru Z. E wicjusza Opata, tam diabłem nie Mnichem być poznany, gdyż w Panieńskim Klasztorze jedna nie szpetnej urody chorując, nie innego tylko tego Bazyliusza na uleczenie siebie pretendowała; ale Z. Ekwicjusz ją uzdrowił, a Bazyliusza sklasztoru wyrzucił, przyznawającego się na swoim z klasztoru występie, ze swoim rzemiesłem Czarnoksięskim nie raz komórkę Ekwicjusza na powietrzu zawiesił, a żadnego z jego domowych, obrazić nie mógł, jako pisze Z. Grzegorz. Lib: 1. Dialog c. 4.
Świadczy Z. Amphilochius Biskup Ikonieński w życiu Z. Bazylego wielkiego Biskupa Cezaryj, jako sługa jeden w córce Proteriusza Senatora BOGU poślubionej rozamorował się;
do Waleryi do Klasztoru S. E wicyusza Opátá, tám diabłem nie Mnichem być poznány, gdyż w Pánieńskim Klásztorze iedná nie szpetney urody choruiąc, nie innego tylko tego Bazyliusza ná uleczenie siebie pretendowała; ále S. Ekwicyusz ią uzdrowił, á Bazyliusza zklasztoru wyrzucił, przyznáwáiącego się na swoim z klásztoru występie, ze swoim rzemiesłem Czárnoksięskim nie ráz komorkę Ekwicyusza ná powietrzu záwiesił, á żadnego z iego domowych, obrazić nie mogł, iáko pisze S. Grzegorz. Lib: 1. Dialog c. 4.
Swiadczy S. Amphilochius Biskup Ikonieński w życiu S. Bázylego wielkiego Biskupa Cezaryi, iáko sługa ieden w corce Proteriusza Senatora BOGU poślubioney rozamorował się;
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 230
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Decalogi, wylicza wiele, cudów czarownickich
Z Świeckich też autentycznych Historyj, moc czarnoksięstwa wielka się pokazuje. Zedechiasz żyd Czarnoksiężnik, za Ludwika pobożnego Cesarza, człekiem jak piłką do góry rzucał, na ćwierci go poszarpawszy, znowu do kupy spajał. Wóz z końmi i sianem połykał według Maiolusa in Diebus Canicularibus. Ollerus kunsztu Czarnoksięskiego w Szwecyj, tym rzemiosłem na wojnach uczynił się sławnym, jako świadczy Saxo Grammaticus. W Danii zaś był Oddo niejaki tejże nauki Mistrz, nie z bożny rozbójnik Morski, który bez żadnego statku, wielkie przebywał morza swemi czarami: nawałności zburzywszy, nieprzyjacielskie wywracał okręty. Sam też swego Mistrza zdradą, w przepaści utonął
. Decalogi, wylicza wiele, cudow czarownickich
Z Swieckich też autentycznych Historyi, moc czarnoksięstwa wielka się pokazuie. Zedechiasz żyd Czarnoksiężnik, za Ludwiká pobożnego Cesarzá, człekiem iák piłką do gory rzucał, ná cwierci go poszárpawszy, znowu do kupy spáiał. Woz z końmi y siánem połykał według Maiolusa in Diebus Canicularibus. Ollerus kunsztu Czarnoksięskiego w Szwecyi, tym rzemiosłem ná woynách uczynił się słáwnym, iáko swiadczy Saxo Grammaticus. W Danii zaś był Oddo nieiáki teyże nauki Mistrz, nie z bożny rozboynik Morski, ktory bez żadnego statku, wielkie przebywał morza swemi czarami: nawałności zburzywszy, nieprzyiácielskie wywracał okręty. Sam też swego Mistrza zdradą, w przepáści utonął
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 231
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
w dyskursie dziesiątym powiada, iż widział w Awenionie Mieście Francuskim noż w ścianę utkwiony, którym jednego odarto czarownika z skory, iż także zgładził jednego godnego Prałata, przez męczenie portretu jego woskowego. Ludovicus Goffredi Marsilieński po Ojcu swym czarnoksiężniku, zosta- O Maleficjum, albo o Czarach, co mogą?
wszy dziedzicem i Sukcesorem ksiąg czarnoksięskich, gdy jednę z tych począł czytać, przybył czart w postaci Anioła: z nim wdał się w dyskurs, na wszytkie czarta pozwolił perswazję, w ciężkie wpadł czarnoksięstwo, i wszytkie inne scelera; czym wszytkim zarobił na ogień w Mieście Francuskim Aquae sexiae Roku 1618. Paedagogus Christianus ex Franciseo Rossel. O MALEFICJUM albo o
w dyskursie dziesiątym powiada, iż widział w Awenionie Mieście Francuskim nòż w scianę utkwiony, ktorym iednego odarto czarownika z skory, iż tákże zgładził iednego godnego Prałata, przez męczenie portretu iego woskowego. Ludovicus Goffredi Marsilieński po Oycu swym czarnoksiężniku, zosta- O Maleficium, albo o Czarach, co moga?
wszy dziedzicem y sukcessorem ksiąg czarnoksięskich, gdy iednę z tych począł czytać, przybył czart w postaci Anioła: z nim wdał się w dyskurs, na wszytkie czarta pozwolił perswazyę, w ciężkie wpadł czarnoksięstwo, y wszytkie inne scelera; czym wszytkim zarobił na ogień w Mieście Francuzkim Aquae sexiae Roku 1618. Paedagogus Christianus ex Franciseo Rossel. O MALEFICIUM albo o
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 233
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Królów Polskich, Augusta II, Augusta III. dywertymentem i Rezydencją sławny. Tuż jest Miasteczko KNYSZYN między błotami, i lasami gdzie Zygmont August śmiertelne zakończył życie. Wtym samym Województwie jest WĄGRÓW Miasteczko, gdzie u Księży Komunistów, vulgo Bartoszków w Zakrystyj jest Zwierciadło sławne, o którym jest tradycja, że właśnie w nim sztuki Czarnoksięskie czynił Twardowski; jeśli to prawda otym człeku, nullo Authore, których wielu czytałem całego Świata, praecipue o PolscE
asserente. Nad którym tam zwierciadłem taki jest Wiersz Łaciński
Luserat hôc speculô magicas Tvardovius artes; Lusus at iste DEI versus in obiequium est .
Tojest: Ẃ Zwierciedle tym Twardowski swe sztuki wywierał Czarnoksięskie;
Krolow Polskich, Augusta II, Augusta III. dywertymentem y Rezydencyą sławny. Tuż iest Miasteczko KNYSZYN między błotami, y lasami gdzie Zygmont August śmiertelne zakończył życie. Wtym samym Woiewodztwie iest WĄGROW Miasteczko, gdzie u Xięży Kommunistow, vulgo Bartoszkow w Zakrystyi iest Zwierciadło sławne, o ktorym iest tradycya, że własnie w nim sztuki Czarnoksięskie czynił Twardowski; ieśli to prawda otym człeku, nullo Authore, ktorych wielu czytałem całego Swiata, praecipuè ò POLSZCZE
asserente. Nad ktorym tam zwierciadłem taki iest Wiersz Łaciński
Luserat hôc speculô magicas Tvardovius artes; Lusus at iste DEI versus in obiequium est .
Toiest: Ẃ Zwierciedle tym Twárdowskj swe sztuki wywierał Czarnoksięskie;
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 334
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
sztuki Czarnoksięskie czynił Twardowski; jeśli to prawda otym człeku, nullo Authore, których wielu czytałem całego Świata, praecipue o PolscE
asserente. Nad którym tam zwierciadłem taki jest Wiersz Łaciński
Luserat hôc speculô magicas Tvardovius artes; Lusus at iste DEI versus in obiequium est .
Tojest: Ẃ Zwierciedle tym Twardowski swe sztuki wywierał Czarnoksięskie; ztego dziś BÓG, cześć będzie zbierał.
W RUSKIM, Województwie to notandum iż Kazimierz Wielki Orężem pokonawszy zwycięzkim Ruś, podbił Polsce, dokąd mu drogę już byli usłali Bolesław Chrabry, i Następcy jego. Zawojowawszy tedy ten Kraj Kazimierz Wielki Roku 1342, podzielił go na Ziemie i Powiaty. Aże na Rusi Ziemia
sztuki Czarnoksięskie czynił Twardowski; ieśli to prawda otym człeku, nullo Authore, ktorych wielu czytałem całego Swiata, praecipuè ò POLSZCZE
asserente. Nad ktorym tam zwierciadłem taki iest Wiersz Łaciński
Luserat hôc speculô magicas Tvardovius artes; Lusus at iste DEI versus in obiequium est .
Toiest: Ẃ Zwierciedle tym Twárdowskj swe sztuki wywierał Czarnoksięskie; ztego dziś BOG, cześć będzie zbierał.
W RUSKIM, Woiewodztwie to notandum iż Kazimierz Wielki Orężem pokonawszy zwycięzkim Ruś, podbił Polszcze, dokąd mu drogę iuż byli usłali Bolesław Chrabry, y Następcy iego. Zawoiowawszy tedy ten Kray Kazimierz Wielki Roku 1342, podzielił go na Ziemie y Powiaty. Aże na Rusi Ziemia
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 335
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756