wszystko mogący BÓG, który dziwne i wielkie dzieła sam sprawuje według upodobania swego, mógł od pospolitego prawa grzechu pierworódnego Matkę Syna swego ekscypować, i niewinną w pierwszym momencie życia zachować. Co że i uczynił, nabożne powszechnego prawie kościoła katolickiego w tym zdanie. Sykstusa V. pozwalającego dzień uroczysty Niepokalanego poczęcia. Aleksandra VII. determinującego uroczystość poświęcenia Maryj w pierwszym momencie Jej życia, stwierdza powaga. Concilium Trydeńskiego popiera propozycja Sess: 5. w te słowa. Oświadcza ten powszechny Synod, iż nie jest jego intencyj aby miał do dekretu o grzechu pierworódnym, pociągać Błogosławioną i Niepokalaną Pannę Marią Matkę Boską. Oprócz tylu innych Doktorów Świętych świadczy Nerembergiusz cap:
wszystko mogący BOG, ktory dziwne y wielkie dzieła sam sprawuie według upodobania swego, mogł od pospolitego prawa grzechu pierworodnego Mátkę Syna swego excypować, y niewinną w pierwszym momencie życia zachować. Co że y uczynił, nabożne powszechnego prawie kościoła katolickiego w tym zdanie. Syxtusa V. pozwalaiącego dzień uroczysty Niepokalanego poczęcia. Alexandra VII. determinuiącego uroczystość poświęcenia Maryi w pierwszym momencie Iey życia, ztwierdza powaga. Concilium Trydeńskiego popiera propozycya Sess: 5. w te słowa. Oświadcza ten powszechny Synod, iż nie iest iego intencyi aby miał do dekretu o grzechu pierworodnym, pociągać Błogosławioną y Niepokalaną Pannę Maryą Matkę Boską. Oprocz tylu innych Doktorow Swiętych świadczy Nerembergiusz cap:
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: A4v
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
manifestarizostać okazany, ale z relacji według IMPana Suzina z kraju brzeskiego im momentolada moment tu spodziewanego i z WMPanem hoc intuituo tej kwestii tam mówiącego desumptumwyjętą; ale ja tu myśl moją in apertootwarcie kładę, że kopii spraw wzięcie rozumiem być linią do rzeczy jakiejsi prowadzącą, ale rzeczy nie dotykającą ani też determinującą, rozumiałbym skuteczniejszy negocjowania sposób ab orez ust powiewniej iść mogący aniżeli per tabulas exanimesprzez martwy papier. Przed kilką dniami miałem odezwę korespondencję do siebie od WYMPana pułkownika Dobrodzieja, nie wiem, jeżeli o tymże interesie żądane powidanie widzenie proponującego. Nie odpisałem dotąd nie będący sam u siebie constitutus
manifestarizostać okazany, ale z relacji według JMPana Suzina z kraju brzeskiego im momentolada moment tu spodziewanego i z WMPanem hoc intuituo tej kwestii tam mówiącego desumptumwyjętą; ale ja tu myśl moją in apertootwarcie kładę, że kopii spraw wzięcie rozumiem być linią do rzeczy jakiejsi prowadzącą, ale rzeczy nie dotykającą ani też determinującą, rozumiałbym skuteczniejszy negocjowania sposób ab orez ust powiewniej iść mogący aniżeli per tabulas exanimesprzez martwy papier. Przed kilką dniami miałem odezwę korespondencję do siebie od WJMPana pułkownika Dobrodzieja, nie wiem, jeżeli o tymże interesie żądane powidanie widzenie proponującego. Nie odpisałem dotąd nie będący sam u siebie constitutus
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 698
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
mianowicie Królowie tameczni INGOWIE Miesięcy 12. w Roku liczyli, dni zostających 11. na nie rozrzucali. Mieli w Cusco Mieście po górach kolumn 12. Succaranga zwanych, z Miesiącami i Lunacjami; które od strony Wschodu i Zachodu słońca, były poznaczone signîs quibûsdam, Święta, czas siana, Geografia Generalna i partykularna
i zbierania determinującemi. Rok swój zaczynali à Ianuario, ale potym Pachuto Król Peru od Grudnia Roku bieg zaczynać postanowił. A lubo Perwańczykowie pisma żadnego nie mieli, jednak osobliwe mieli inventum konserwowania rzeczy pamięci godnych. Mieli bowiem niby Księgi Quipos, to jest Pamiętniki, regestra, aliàs sznurki różnego koloru, na których węzełki różne wiązane były za
mianowicie Krolowie tameczni INGOWIE Miesięcy 12. w Roku liczyli, dni zostaiących 11. na nie rozrzucali. Mieli w Cusco Mieście po gorach kolumn 12. Succaranga zwanych, z Miesiącami y Lunacyami; ktore od strony Wschodu y Zachodu słońca, były poznaczone signîs quibûsdam, Swięta, czas siana, Geografia Generalna y partykularna
y zbierania determinuiącemi. Rok swoy zaczynali à Ianuario, ale potym Pachuto Krol Peru od Grudnia Roku bieg zaczynać postanowił. A lubo Perwańczykowie pisma żadnego nie mieli, iednak osobliwe mieli inventum konserwowania rzeczy pamięci godnych. Mieli bowiem niby Księgi Quipos, to iest Pamiętniki, regestra, aliàs sznurki rożnego koloru, na ktorych węzełki rożne wiązane były za
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 569
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
skutku wolnego i przypadkowego w przyczynach obojętnych. Ani Bóg wie skutek przypadkowy w swojej przyczynie. Boby wiadomość w Bogu nie była pewna, ponieważ i skutek przyszły w swojej obojętnej przyczynie nie jest determinowany. A że względem Akcyj ludzkich wszystkie czyli to sublunarne czyli Niebieskie przyczyny i okoliczności, są obojętne, nie są koniecznie determinujące. Toć jako Astrolog to przewidzieć może w tym medium, w którym i sam Bóg lubo wszystko doskonale wiedzący, nie wie, ani wiedzieć może?
XXII. Co się tycze inszych Autorów? Wiem że pełne ich biblioteki, którzy chwalą Astronomią chwalą i Astrologią. Ale tę która pozycją niebios; ich liczbę, dywizją przez
skutku wolnego y przypadkowego w przyczynach oboiętnych. Ani Bog wie skutek przypadkowy w swoiey przyczynie. Boby wiadomość w Bogu nie była pewna, ponieważ y skutek przyszły w swoiey oboiętney przyczynie nie iest determinowany. A że względem Akcyi ludzkich wszystkie czyli to sublunarne czyli Niebieskie przyczyny y okoliczności, są oboiętne, nie są koniecznie determinuiące. Toć iáko Astrolog to przewidzieć może w tym medium, w ktorym y sam Bog lubo wszystko doskonale wiedzący, nie wie, áni wiedzieć może?
XXII. Co się tycze inszych Authorow? Wiem że pełne ich biblioteki, ktorzy chwalą Astronomią chwalą y Astrologią. Ale tę ktora pozycyą niebios; ich liczbę, dywizyą przez
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 21
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743