Lutrowi podlec papieżowi. Ale Bóg, który umie zbłaźnić ludzkie dumy, Umie i płoche na wszech obrócić rozumy. Lizmanin, co był jachał po kalwińskie księgi, I onym ministrom swym nie strzymał przysięgi, Zrzucił szkaplerz, a pojął u Filipa żonę W Witembergu i tak to roztrzygł radę onę. Czekali go jak Jana z Efezu Żydowie Ci wszyscy, co się zlutrzyć spisali na zmowie. Ale przez Budzyńskiego Stanisława onych Za pięć tysiąc posłał ksiąg po Niemcach skupionych. Wtem król poznał szalbierza i frantowską wiarę, Nie chciał więcej kalwinom dawać na ofiarę. Zachorzał w Tykocinie, kazał ogień tęgi Nakłaść i wszytkie spalił przywiezione księgi. Patrzcie, co był chciał
Lutrowi podlec papieżowi. Ale Bóg, który umie zbłaźnić ludzkie dumy, Umie i płoche na wszech obrócić rozumy. Lizmanin, co był jachał po kalwińskie księgi, I onym ministrom swym nie strzymał przysięgi, Zrzucił szkaplerz, a pojął u Filipa żonę W Witembergu i tak to rostrzygł radę onę. Czekali go jak Jana z Efezu Żydowie Ci wszyscy, co się zlutrzyć spisali na zmowie. Ale przez Budzyńskiego Stanisława onych Za pięć tysiąc posłał ksiąg po Niemcach skupionych. Wtem król poznał szalbierza i frantowską wiarę, Nie chciał więcej kalwinom dawać na ofiarę. Zachorzał w Tykocinie, kazał ogień tęgi Nakłaść i wszytkie spalił przywiezione księgi. Patrzcie, co był chciał
Skrót tekstu: ErZrzenAnKontr
Strona: 370
Tytuł:
Anatomia Martynusa Lutra Erazma z Roterdama
Autor:
Erazm z Rotterdamu
Tłumacz:
Jan Zrzenczycki
Drukarnia:
Bazyli Skalski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
, Żeby się nie kaziło? Miasta, zamki, domy Czas wynosi w machinę, czas trawi łakomy; Nic zgoła na swym miejscu, w swym kształcie świat nie ma. Co ludzie przed tysięcy lat robili dwiema. Gdzież one jego cuda, gdzie one widziadła Siedmioro? Z ziemie poszły, ziemia je pojadła: Efezy, piramidy, kolosy, mauzole. Niech mi kto aby jednym oko dziś wykolę. Stoić dziś Jeruzalem jeszcze, ale nie tu, Gdzie stało podczas swego na Boga dekretu. I Rzym, choć stary, stoi, ale nie ten, który Wziąwszy z cegły August przerobił w marmury; Ledwie znaczek wielkiego monarchijej świata,
, Żeby się nie kaziło? Miasta, zamki, domy Czas wynosi w machinę, czas trawi łakomy; Nic zgoła na swym miejscu, w swym kształcie świat nie ma. Co ludzie przed tysięcy lat robili dwiema. Gdzież one jego cuda, gdzie one widziadła Siedmioro? Z ziemie poszły, ziemia je pojadła: Efezy, piramidy, kolosy, mauzole. Niech mi kto aby jednym oko dziś wykolę. Stoić dziś Jeruzalem jeszcze, ale nie tu, Gdzie stało podczas swego na Boga dekretu. I Rzym, choć stary, stoi, ale nie ten, który Wziąwszy z cegły August przerobił w marmury; Ledwie znaczek wielkiego monarchijej świata,
Skrót tekstu: PotSielKuk_I
Strona: 109
Tytuł:
Sielanka
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
sielanki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1676
Data wydania (nie wcześniej niż):
1676
Data wydania (nie później niż):
1676
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
naprzystojniejszy wymyślić/ nie mogą tego Doktorowie święci rozumem swoim pojąć. Quia maior omni laude, nec laudare sufficis. I dla tego to Leo święty Papież sam o sobie powiada: . Ile jednak Duch Święty daru im swojego niebieskiego użyczyć raczył różnemi go tytułami dla jego zacności ozdabiają. Naprzód święty Ignacy Męczennik w liście swoim do Efezów pisząc/ nazywa go Pharmacum immortalitatis, iż tego pokarmu pożywając/ któryśmy byli przez grzech pierwszych rodziców naszych na duszy zmarli/ i prawo do żywota wiecznego stracili/ a na śmierć skazanymi zostali/ wracamy się znowu do Ojczyzny straconej/ i rekuperujemy żywot/ który się kończy wiecznością według słów Pana Zbawicielowych w dzisiejszej Ewangeliej.
naprzystoynieyszy wymyślić/ nie mogą tego Doktorowie święći rozumem swoim poiąć. Quia maior omni laude, nec laudare sufficis. Y dla tego to Leo święty Papież sam o sobie powiáda: . Ile iednák Duch Swięty dáru im swoiego niebieskiego vżyczyć raczył rożnemi go tytułámi dla iego zacnośći ozdabiáią. Naprzod święty Ignácy Męczennik w liśćie swoim do Ephezow pisząc/ názywa go Pharmacum immortalitatis, iż tego pokármu pożywáiąc/ ktorysmy byli przez grzech pierwszych rodźicow nászych na duszy zmárli/ y práwo do żywotá wiecznego stráćili/ á ná śmierć zkazánymi zostáli/ wracamy się znowu do Oyczyzny stráconey/ y rekuperuiemy żywot/ ktory się kończy wiecznośćią według słow Páná Zbáwićielowych w dźiśieyszey Ewángeliey.
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 29
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
eris. Piekniej Poeta drugi otymże dla BOGA Prezencie pisze:
Dent omni quaecunque volent, dent omnia Mundi, Fer DEUS hoc quod Amas, COR tibi dono meum,
Ja też nieudolny Kompozytor ad instar przerzeczonch Wierszów tegoż Serca BOGU należącego, takową czynie ekspresyą także Gryficznym Wierszem:
Sichem. Edeso, Rama, Cyrene, Efezie, Z Obalin swych ku lepszej dźwignijcie się spezie: Początkowe swych Imion rzućcie tu litery, SERCE się uformuje, prezent BOGU szczery.
Z tąd też Serce Ludzkie jest figurą Piramidalną, od spodu wąskie do góry szerokie, ut claudatur terrae, aperiatur Caelo.
Godzien tego prezentu BÓG, bo jest Mare inexhaustum w łaskach i
eris. Piekniey Pòéta drugi otymże dla BOGA Prezencie pisze:
Dent omni quaecunque volent, dent omnia Mundi, Fer DEUS hoc quod Amas, COR tibi dono meum,
Ja też nieudolny Kompozytor ad instar przerzeczonch Wierszow tegoż Serca BOGU náleżącego, takową czynie expresyą także Gryficznym Wierszem:
Sichem. Edeso, Rama, Cyrene, Efezie, Z Obalin swych ku lepszey dźwigniyćie się spezie: Początkowe swych Imion rzuććie tu litery, SERCE się uformuie, prezent BOGU szczery.
Z tąd też Serce Ludzkie iest figurą Pyramidalną, od spodu wąskie do gory szerokie, ut claudatur terrae, aperiatur Caelo.
Godzien tego prezentu BOG, bo iest Mare inexhaustum w łaskach y
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 6
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
bliskość klasztoru lub ściany której, jest z świeckiemi osobami, okna w tę stronę nie mają być dawane, bo Oculi sunt Scopuli tituto meliore vocandi, przez Oczu zwierciadła, nie jedna się do serca Phaedra wkradła.
ARCHITEKTÓW sławnych omni saeculo tá Sertes: Dedalus, którego dzieło Labyrinth, Menecrates Ephesinus, Cresiphon Kościoła Diany w Efezie Budownik, Epeus konia Trojańskiego, z którego Troja spalona, inwentor: Philo Athenienski, Archimedes Syrakuzanski, Vitruvtus, Pollio, Weroneńczyk, Dominicus Fontana, Andreas de Fesulis Florenczyk, Bramantes Urbinas, Leo Alberti Florenczyk drugi Archimedes, Philippus Calendarius, Quiricus Strozzius Florenczyk, Jacobus Meligninus Florenczyk, bardzo zacni i chwalebni Architekci. o
bliskość klasztoru lub ściany ktorey, iest z swieckiemi osobami, okna w tę stronę nie maią bydź dawane, bo Oculi sunt Scopuli tituto meliore vocandi, przez Oczu zwierciadła, nie iedna się do serca Phaedra wkradła.
ARCHITEKTOW słáwnych omni saeculo tá Sertes: Dedalus, ktorego dzieło Labyrinth, Menecrates Ephesinus, Cresiphon Kościoła Dyany w Efezie Budownik, Epeus konia Troiańskiego, z ktorego Troia spalona, inwentor: Philo Athenienski, Archimedes Syrakuzanski, Vitruvtus, Pollio, Weroneńczyk, Dominicus Fontana, Andreas de Fesulis Florenczyk, Bramantes Urbinas, Leo Alberti Florenczyk drugi Archimedes, Philippus Calendarius, Quiricus Strozzius Florencżyk, Iacobus Meligninus Florenczyk, bardzo zacni y chwalebni Architekci. o
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 233
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
postanowił był gonitwy, co pięć lat się agitujące, trwające pięciu dni patiô. Tam Młodź Grecka w polu eksercitowała się w biegu, skoku, pasowaniu się. Victor Oliwną Koronowany bywał Koroną i do Ojczyzny nie bramą, lecz wyłamanym w murze ingresem, na wozie Triumfalnym wieżdzał.
DRUGI CUD ŚWIATA Liczą KOŚCIOŁ DIANY BOGINI w Efezie Mieście Azjatyckim w Prowincyj Jonii, który cała Azja Lat 320 incredibili sumptu fundowała, pod fundamenta węglów i wełny nakładszy, bo na błocie. Długość Kościoła była na stop 425, szerokość na stop 220. Kolumn wysokich na stop 60 w nim wystawili Królowie 127. Każdy po jednej. Statua Jowisza była w tym Kościele Cyprysowa
postanowił był gonitwy, co pięć lat się agituiące, trwaiące pięciu dni patiô. Tam Młodź Grecka w polu exercitowała się w biegu, skoku, pasowaniu się. Victor Oliwną Koronowany bywał Koroną y do Oyczyzny nie bramą, lecz wyłamanym w murze ingresem, na wozie Tryumfalnym wieżdzał.
DRUGI CUD SWIATA Liczą KOSCIOŁ DIANY BOGINI w Efezie Mieście Azyatyckim w Prowincyi Ionii, ktory cała Azya Lat 320 incredibili sumptu fundowała, pod fundamenta węglow y wełny nakładszy, bo na błocie. Długość Kościoła była na stop 425, szerokość na stop 220. Kolumn wysokich na stop 60 w nim wystawili Krolowie 127. Każdy po iedney. Statua Iowisza byłá w tym Kościele Cyprysowa
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 665
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
in profundo Inferni, Piotrowi, nie Ariuszowi, nie Lutrowi, nie Kalwinowi oddane od Nieba Klucze: Tibi trado Claves Regni Caelorum. Niech trzymają Politicy i Libertini, że Człek w każdej Wierze może być zbawiony, ale ci wszyscy errant aż do Piekła, którzy tak putant, gdyż wyraźne są słowa Z. Pawła do Efezów: że jest Una Fides, unum Baptisma. Książę Apostołów, a Głowa Kościoła Z. Piotr in Actis Apostolorum cap: 4 toż sentit, mówiąc: Non est in aliquo alio Salus. HASŁO Wiary naszej: Christianus albo Christiana sum, jako wołali w mękach Święty Diakonus Męczennik, i Z. Blandyna. HERB nasz
in profundo Inferni, Piotrowi, nie Ariuszowi, nie Lutrowi, nie Kálwinowi oddane od Nieba Klucze: Tibi trado Claves Regni Caelorum. Niech trzymaią Politicy y Libertini, że Człek w każdey Wierze może bydź zbawiony, ale ci wszyscy errant aż do Piekła, ktorzy tak putant, gdyż wyraźne są słowa S. Pawłá do Efezow: że iest Una Fides, unum Baptisma. Xiąże Apostołow, a Głowa Kościoła S. Piotr in Actis Apostolorum cap: 4 toż sentit, mowiąc: Non est in aliquo alio Salus. HASŁO Wiary naszey: Christianus albo Christiana sum, iako wołali w mękach Swięty Diakonus Męczennik, y S. Blandina. HERB nasz
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1008
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
iż się na piersiach oparł JEZUSOWYCH na ostatniej wieczerzy. W Rzymie w oleju smażony za Bramą Łacińską, na wysep Pathmos, na wygnanie dekretowany od Domicjana Cesarza: tam na pisał Apokalipsim, albo cudowne objawienie i cuda czynił. On ostatni między Ewangelistami pisał Ewangelią po Grecku, to zbierając co drudży Ewangelistowie opuścili. Umierał w Efezie mieście Azjatyckim Roku 101, mając lat 99, tamże był i Biskupem. Jednego dnia pochowany, drugiego nie znaleziony, tylko szata jego: stąd wielu Ojców Świętych wnoszą, iż z grobu do Raju wzięty Jan, i przyjdzie z Enochem i Eliaszem przed dniem sądnym. Drudzy znowu trzymają, że całe ciało jego spoczywa w
iż się na piersiach oparł IEZUSOWYCH na ostatniey wiecżerzy. W Rzymie w oleiu smażony za Bramą Łacinską, na wysep Pathmos, na wygnanie dekretowany od Domicyana Cesarza: tam na pisał Apocalypsim, albo cudowne obiawienie y cuda cżynił. On ostatni między Ewangelistami pisał Ewangelią po Grecku, to zbieraiąc co drudży Ewangelistowie opuścili. Umierał w Efezie mieście Azyatyckim Roku 101, maiąc lat 99, tamże był y Biskupem. Iednego dnia pochowany, drugiego nie znaleziony, tylko szata iego: ztąd wielu Oycow Swiętych wnoszą, iż z grobu do Raiu wzięty Ian, y przyidzie z Enochem y Eliaszem przed dniem sądnym. Drudzy znowu trzymaią, że całe ciało iego spocżywa w
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 155
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
mieście Azjatyckim Roku 101, mając lat 99, tamże był i Biskupem. Jednego dnia pochowany, drugiego nie znaleziony, tylko szata jego: stąd wielu Ojców Świętych wnoszą, iż z grobu do Raju wzięty Jan, i przyjdzie z Enochem i Eliaszem przed dniem sądnym. Drudzy znowu trzymają, że całe ciało jego spoczywa w Efezie; ponieważ Konsylium tam w Efezie miane, i Celestyn Papież piszący do tego Konsylium; każe czcić Relikwie Z. Jana Ewangelisty tam się znajdujące. Na co pierwszej sentencyj Autorowie odpowiadają, że przez Relikwie znaczy się szata, trzewiki, pas, laska, pióro, kałamarz, nie kości jego. Za Grzegorza W. szata
mieście Azyatyckim Roku 101, maiąc lat 99, tamże był y Biskupem. Iednego dnia pochowany, drugiego nie znaleziony, tylko szata iego: ztąd wielu Oycow Swiętych wnoszą, iż z grobu do Raiu wzięty Ian, y przyidzie z Enochem y Eliaszem przed dniem sądnym. Drudzy znowu trzymaią, że całe ciało iego spocżywa w Efezie; poniewasz Koncilium tam w Efezie miane, y Celestyn Papież piszący do tego Koncilium; każe czcić Relikwie S. Iana Ewangelisty tam się znayduiące. Na co pierwszey sentencyi Autorowie odpowiadaią, że przez Relikwie znacży sie szata, trzewiki, pas, laska, pioro, kałamarz, nie kości iego. Za Grzegorza W. szata
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 155
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
lat 99, tamże był i Biskupem. Jednego dnia pochowany, drugiego nie znaleziony, tylko szata jego: stąd wielu Ojców Świętych wnoszą, iż z grobu do Raju wzięty Jan, i przyjdzie z Enochem i Eliaszem przed dniem sądnym. Drudzy znowu trzymają, że całe ciało jego spoczywa w Efezie; ponieważ Konsylium tam w Efezie miane, i Celestyn Papież piszący do tego Konsylium; każe czcić Relikwie Z. Jana Ewangelisty tam się znajdujące. Na co pierwszej sentencyj Autorowie odpowiadają, że przez Relikwie znaczy się szata, trzewiki, pas, laska, pióro, kałamarz, nie kości jego. Za Grzegorza W. szata tego Apostoła z Kościoła zwanego Constantianae
lat 99, tamże był y Biskupem. Iednego dnia pochowany, drugiego nie znaleziony, tylko szata iego: ztąd wielu Oycow Swiętych wnoszą, iż z grobu do Raiu wzięty Ian, y przyidzie z Enochem y Eliaszem przed dniem sądnym. Drudzy znowu trzymaią, że całe ciało iego spocżywa w Efezie; poniewasz Koncilium tam w Efezie miane, y Celestyn Papież piszący do tego Koncilium; każe czcić Relikwie S. Iana Ewangelisty tam się znayduiące. Na co pierwszey sentencyi Autorowie odpowiadaią, że przez Relikwie znacży sie szata, trzewiki, pas, laska, pioro, kałamarz, nie kości iego. Za Grzegorza W. szata tego Apostoła z Kościoła zwánego Constantianae
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 155
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754