czas u Olimpiady rodzącej Aleksandra Wielkiego. Diabelskie zaś Oracula dały wyrok w Efezie: że ten ogień zapalony tej nocy miał zapalić całą Azją co się sprawdziło w życiu i szczęściu Aleksandra, który zawojował całą Azją, to zaś najpewniesza, że jeden człowiek dla wiecznej pamiątki imienia swego ten Kościół zapalił, ale się omylił, bo Efezjanie zabronili pod garłem o tym imieniu wspominać, jednak Teopomp według Waleriusza Maksyma w swojej Historyj wspomina imię tego Świętokradzcy, że to był Herostrates. Efezjanie potym chcieli ten Kościół doskonalej wystawić przy przyłożeniu się Aleksandra Wielkiego, ale już nie mogli, ile że Aleksander chciał swoje Imię położyć na nim, czego oni nie akceptowali, z
czás u Olimpiády rodzącey Alexándrá Wielkiego. Diabelskie záś Oracula dáły wyrok w Efezie: że ten ogień zápalony tey nocy miał zápalić cáłą Azyą co się spráwdziło w zyciu y szczęściu Alexándrá, ktory záwoiował cáłą Azyą, to záś naypewniesza, że ieden człowiek dla wieczney pámiątki imienia swego ten Koscioł zápalił, ále sie omylił, bo Efezyánie zábronili pod gárłem o tym imieniu wspomináć, iednák Teopomp według Wáleryuszá Maxymá w swoiey Historyi wspomina imię tego Swiętokrádzcy, że to był Herostrates. Efezyánie potym chcieli ten Koscioł doskonáley wystáwić przy przyłożeniu się Alexándrá Wielkiego, ále iuż nie mogli, ile że Alexánder chciał swoie Imię położyć ná nim, czego oni nie akceptowáli, z
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 561
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740
sprawdziło w życiu i szczęściu Aleksandra, który zawojował całą Azją, to zaś najpewniesza, że jeden człowiek dla wiecznej pamiątki imienia swego ten Kościół zapalił, ale się omylił, bo Efezjanie zabronili pod garłem o tym imieniu wspominać, jednak Teopomp według Waleriusza Maksyma w swojej Historyj wspomina imię tego Świętokradzcy, że to był Herostrates. Efezjanie potym chcieli ten Kościół doskonalej wystawić przy przyłożeniu się Aleksandra Wielkiego, ale już nie mogli, ile że Aleksander chciał swoje Imię położyć na nim, czego oni nie akceptowali, z przyczyny Pogańskiej, że Bóg Bogini nie mógł dedykować nic jako sobie równej, bo po zawojowanej Azyj Aleksandra sobie mieli za Boga. To Miasto zaszczyca
spráwdziło w zyciu y szczęściu Alexándrá, ktory záwoiował cáłą Azyą, to záś naypewniesza, że ieden człowiek dla wieczney pámiątki imienia swego ten Koscioł zápalił, ále sie omylił, bo Efezyánie zábronili pod gárłem o tym imieniu wspomináć, iednák Teopomp według Wáleryuszá Maxymá w swoiey Historyi wspomina imię tego Swiętokrádzcy, że to był Herostrates. Efezyánie potym chcieli ten Koscioł doskonáley wystáwić przy przyłożeniu się Alexándrá Wielkiego, ále iuż nie mogli, ile że Alexánder chciał swoie Imię położyć ná nim, czego oni nie akceptowáli, z przyczyny Pogáńskiey, że Bog Bogini nie mogł dedykowáć nic iáko sobie rowney, bo po záwoiowáney Azyi Alexándrá sobie mieli zá Bogá. To Miásto zászczyca
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 561
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740