Nilu, Gangesu, Eufratesa, Tygra Zrzodłach, nie przy tych powtórnych nam widzianych, i wiadomych, i ta jest Sentencja Świetych Ojców i wielu Mądrych już cytowanych tu odemnie. Albo też tenendum, że Kraina Eden, albo Edenia, całą Asyrię, miejsca koło Libanu, i Jordanu, item Mezopotamię, i Armenię inkludująca w sobie, była olim Rajem nazwana, jako Cornelius à Lapide z wielu sentit Autorami: w tych też miejscach i Rzeki Rajowi przyzwoite znajdują się. Tej Sentencyj wielu subserypserunt Autorów. Albo tandem fatendum, że Raj cale Potopem zgładzony, zniesiony, zgubiony, a in locum jego inne miejsce Rajowi equivalens od BOGA Enochowi
Nilu, Gangesu, Eufratesa, Tygra Zrzodłach, nie przy tych powtornych nam widzianych, y wiadomych, y ta iest Sentencya Swietych Oycow y wielu Mądrych iuż cytowanych tu odemnie. Albo też tenendum, że Kraina Eden, albo Edenia, całą Asyryę, mieysca koło Libanu, y Iordanu, item Mezopotamię, y Armenię inkluduiąca w sobie, była olim Raiem nazwana, iako Cornelius à Lapide z wielu sentit Autorami: w tych też mieyscach y Rzeki Raiowi przyzwoite znayduią się. Tey Sentencyi wielu subseripserunt Autorow. Albo tandem fatendum, że Ray cale Potopem zgładzony, zniesiony, zgubiony, a in locum iego inne mieysce Raiowi aequivalens od BOGA Enochowi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 94
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Świata albo od Narodzenia Pańskiego, albo od innego terminu, Periodu, Epochy, Ery. Części czasu ASTRONOMICZNEGO POLITYGZNEGO, są DZIEŃ, GODZINY, MINUTY, TYDNIE, LATA, MIESIĄCE, co się tu wszystko wyeksplikuje.
DZIEŃ jest dwojaki, jeden Civilis, Politicus, Astronomicus, to jest Polityczny, 24 Godzin w sobie inkludujący, to jest, Dzień i Noc zawierający wsobie, gdyż Dnia takiego partes są Lux et tenebrae, A ten DZIEŃ POLITYCZNY wszędzie jednakowy Drugi DZIEŃ NATURALNY, od Wschodu Słońca do Zachodu trwający: Ten nie wszędzie jednaki: Hebrajczykowie zapatrzywszy się na pierwsze Świata założenie, którego ciemności dzień uprżedzali też zaraz ciemności, Zachodem Słońca
Swiata albo od Narodzenia Pańskiego, albo od innego terminu, Periodu, Epochy, AEry. Części czasu ASTRONOMICZNEGO POLITYGZNEGO, są DZIEN, GODZINY, MINUTY, TYDNIE, LATA, MIESIĄCE, co się tu wszystko wyexplikuie.
DZIEN iest dwoiaki, ieden Civilis, Politicus, Astronomicus, to iest Polityczny, 24 Godzin w sobie inkluduiący, to iest, Dzień y Noc zawieraiący wsobie, gdyż Dnia tákiego partes są Lux et tenebrae, A ten DZIEN POLITYCZNY wszędzie iednakowy Drugi DZIEN NATURALNY, od Wschodu Słońca do Zachodu trwaiący: Ten nie wszędzie iednaki: Hebráyczykowie zapatrzywszy się na pierwsze Swiatá założenie, ktorego ciemności dzień uprżedzali też záraz ciemności, Záchodem Słońca
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 186
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
.
COHORS Chorągiew, niby Cohaerens, że w kupie się trzymać powinna, albo Concors, niby jedno rozumiejąca cząstka Wojska. Z Greckiego języka znaczy Septum, Clausum, iż powinna była być zawarta, wkupie stojąca, ściśniona. Była czasem Quinquaegenaria 50 Ludzi wsobie mająca, vulgo pięćdziesiąt konna: czasem Sekscenaria, Sześćset Żołnierza inkludująca. Paulus Venetius de re Militari piszący twierdzi, iż Chorągiew zwała się Murus. Tacitus ją nazwał Numerum, a lepiej by Humerum. Paulus Diaconus Historyk Virtutes . Chorągiew w sobie zawiera Manipulos 3.
TURMA Poczet, imię mając od słowa terna, że Rżymianie olim na trzy Tribus albo Clases i Pokolenia byli podzieleni,
.
COHORS Chorągiew, niby Cohaerens, że w kupie się trzymać powinna, albo Concors, niby iedno rozumieiąca cząstka Woyska. Z Greckiego ięzyka znaczy Septum, Clausum, iż powinna byłá bydź záwarta, wkupie stoiąca, ściśniona. Była czasem Quinquaegenaria 50 Ludzi wsobie maiąca, vulgo pięćdziesiąt konna: czasem Sexcenaria, Sześćset Zołnierza inkluduiąca. Paulus Venetius de re Militari piszący twierdzi, iż Chorągiew zwała się Murus. Tacitus ią nazwał Numerum, a lepiey by Humerum. Paulus Diaconus Historyk Virtutes . Chorągiew w sobie zawiera Manipulos 3.
TURMA Poczet, imie maiąc od słowa terna, że Rżymianie olim na trzy Tribus albo Clases y Pokolenia byli podzieleni,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 460
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
z Świeckiemi Elektorami, nie owe Starożytną Ceremonię, lecz ad normam Pontyfikału. Nie staką Z. Religii Katolickiej eksaltacyj, ani spompą tante Majestati przyzwoitą, jakom wspomiuał opisując Frankfurt Miasto pod tytułem NOWA MAPA. InsygNIA albo CLENODIA CESARZÓW są sequentia.
I.
KORONA złota z jednym żelaznym na wierzchu cyrkułem, wewnątrz niby Infułę inkludująca, jakom już opisał. Aservatur w Norymberdze, wraz z Pierścieniem Karola Wielkiego, z Berłem, Mieczem, Albą, Stułą, Kapą, Sandałami, 2do MIECZ znaczący złych ukaranie, dobrych obronę: Miecz Karola Wielkiego z Pasem Rycerskim jest w konserwacyj w Akwisgranie Mieście. 3tio. SCEPTRUM albo Berło Monarszyńskiej Godności znak,
z Swieckiemi Elektorami, nie owe Starożytną Ceremonię, lecz ad normam Pontyfikału. Nie ztaką S. Religii Katolickiey exáltacyi, ani zpompą tantae Maiestati przyzwoitą, iakom wspomiuáł opisuiąc Frankfort Miasto pod tytułem NOWA MAPPA. INSIGNIA albo CLENODIA CESARZOW są sequentia.
I.
KORONA złota z iednym żelaznym na wierzchu cyrkułem, wewnątrz niby Infułę inkluduiąca, iakom iuż opisał. Aservatur w Norymberdze, wraz z Pierscieniem Károla Wielkiego, z Berłem, Mieczem, Albą, Stułą, Kapą, Sandałami, 2do MIECZ znaczący złych ukaranie, dobrych obronę: Miecz Karola Wielkiego z Pasem Rycerskim iest w konserwacyi w Akwisgranie Mieście. 3tio. SCEPTRUM albo Berło Monarszyńskiey Godności znak,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 499
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Accipe globum Sphaericum, ut omnes terrae Nationes Romano subiicias Imperio: Teraz Koronę nosi przed Cesarzem.
9. ELEKTÓR Hannowerski z Domu Książąt Brunszwickich, CHORĄZY Państwa Rzymskiego Anno Domini 1692 kreowany od Leopolda I. Cesarza, Inwestyturę bierący Anno Domini 1710. Jest te Księstwo i Electoratus w Saksonii Dolnej, mniejsze trzy w sobie inkludujące, tojest Celleńskie, Kalemberskie, i Grubenhageńskie; Stolica Hannovera. Teraz tym Elektorem jest Król Angielski.
ELEKTÓRÓW ta jest Prerogatywa: 1mo Ze są Serenissimi jak Królowie, którym miejsca nie ustępują nigdy, ani ich Posłom. 2do. Książęta Palatinus Reni i Saski Electores, vacante Throno Imperii, są WIKARIUSZAMI Cesarza, wiele mogący
Accipe globum Sphaericum, ut omnes terrae Nationes Romano subiicias Imperio: Teraz Koronę nosi przed Cesarzem.
9. ELEKTOR Hannowerski z Domu Xiążąt Brunszwickich, CHORĄZY Państwa Rzymskiego Anno Domini 1692 kreowany od Leopolda I. Cesarza, Inwestyturę bierący Anno Domini 1710. Iest te Xięstwo y Electoratus w Saxonii Dolney, mnieysze trzy w sobie inkluduiące, toiest Celleńskie, Kalemberskie, y Grubenhageńskie; Stolica Hannovera. Teraz tym Elektorem iest Krol Angielski.
ELEKTOROW ta iest Prerogatywa: 1mo Ze są Serenissimi iak Krolowie, ktorym mieysca nie ustępuią nigdy, ani ich Posłom. 2do. Xiążęta Palatinus Rheni y Saski Electores, vacante Throno Imperii, są WIKARYUSZAMI Cesarza, wiele mogący
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 503
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, szła by ta konsekwencja, że on ani rozumi, ani chce; actiones enim sunt suppositorum. A co większa ani człek by był i zwał się rationalis, jako okręt nie zowie się rationalis choć nim dyryguje flis rationalis człowiek. B. B. B.
BIBLIA SACRA jest Pismo święte, Stary i Nowy Testament inkludujące, u Katolików vulgatae edictionis; które Pismo święte całe jakom zrachował accuratè (nie wiem jeślim się nie pomylił, bo nemo in propria causa iudex) ma w sobie ksiąg wszytkich 73 Rozdziałów wszytkich 1333 wierszów 37436. Pismo te jako Oraculum i Głos Ducha Świętego dicentis et docentis jest, i powinno być największej powagi
, szła by ta konsekwencya, że on ani rozumi, ani chce; actiones enim sunt suppositorum. A co większa ani człek by był y zwał się rationalis, iako okręt nie zowie się rationalis choć nim dyryguie flis rationalis człowiek. B. B. B.
BIBLIA SACRA iest Pismo swięte, Stary y Nowy Testament inkluduiące, u Katolikow vulgatae edictionis; ktore Pismo swięte całe iakom zrachował accuratè (nie wiem ieślim się nie pomylił, bo nemo in propria causa iudex) ma w sobie ksiąg wszytkich 73 Rozdziałow wszytkich 1333 wierszow 37436. Pismo te iako Oraculum y Głos Ducha Swiętego dicentis et docentis iest, y powinno bydź naywiększey powagi
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 584
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
zepsucia jej zawsze vigilantissime pilnowała. WERSja Pisma Świętego, najprzód Starego Testamentu jest wieloraka. Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
1mo SEPTUAGINTA Siedmdziesiąt dwóch Tłumaczów, jako się tu już namiendo, ata GRECKA z Hebrajskiego. Druga WERSIA CHALDajCA Paraphrasis także Starego Testamentu, która się też zowie THARGUM, wielkiej u Żydów powagi, inkludująca 5. ksiąg Mojżeszowych alias Beresith tojest Genesim; Veelle Semeth, tojest Exodum; Vaiiera, tojest Levitocum; Vaiedabber, tojest Numeros; Elle hadebarim, tojest Deuteronomium, które pięć ksiąg słowem się zowie Thera tojest Lex, którą Wersią uczynił Rabin Aquila, czyli Onkielon: na Proroków zaś uczynił Rabin Joatan syn Uziela. Na
zepsucia iey zawsze vigilantissime pilnowała. WERSYA Pisma Swiętego, nayprzod Starego Testamentu iest wieloraká. Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
1mo SEPTUAGINTA Siedmdziesiąt dwoch Tłumaczow, iako się tu iuż namiendo, ata GRECKA z Hebrayskiego. Druga WERSIA CHALDAICA Paraphrasis także Starego Testamentu, ktora się też zowie THARGUM, wielkiey u Zydow powagi, inkluduiąca 5. ksiąg Moyżeszowych alias Beresith toiest Genesim; Veelle Semeth, toiest Exodum; Vaiiera, toiest Levitocum; Vaiedabber, toiest Numeros; Elle hadebarim, toiest Deuteronomium, ktore pięć ksiąg słowem się zowie Thera toiest Lex, ktorą Wersią uczynił Rabin Aquila, czyli Onkielon: na Prorokow zaś uczynił Rabin Ioathan syn Uziela. Na
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 589
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
wielu językach, w sześciu Tomach in folio w Londynie Roku 1657 staraniem Briana Waldona, zawierająca teksty oryginalne Hebrajskie z Pentateuchem Samarytańskim, teksty Chaldejskie, Greckie, i wersie dawne, i Samarytańską, Grecką według siedmdziesiąt dwóch Tłumaczów, Chaldejską, Syriacką Arabską, Murzyńską, Perską, i Łacińską, którą Vulgatam zowiemy, w sobie inkludujące, z różnemi anotacjami. A ta BIBLIA Londyńska, choć z Akatolickiej wyszła Drukarni, nic niema Heretyckiego, jako zważyli Iacobus de Long i Richardus Simonius oba kapłani uczeni Congregationis Oratorii. Nie poślednia i dawniejsza BIBLIA ANTWERPSKA Polyglotta, Orbis miraculum zwana, z wielką pracą i pilnością wydrukowana w Drukarni Plantyniańskiej w Antwerpii Mieście
wielu ięzykach, w sześciu Tomach in folio w Londynie Roku 1657 staraniem Brianá Waldona, zawieraiąca texty originalne Hebrayskie z Pentateuchem Samaritańskim, texty Chaldeyskie, Greckie, y wersie dawne, y Samaritańską, Grecką według siedmdziesiąt dwoch Tłumaczow, Chaldeyską, Syriacką Arabską, Murzyńską, Perską, y Łacińską, ktorą Vulgatam zowiemy, w sobie inkluduiące, z rożnemi annotacyami. A ta BIBLIA Londyńska, choć z Akatolickiey wyszła Drukarni, nic niema Heretyckiego, iako zważyli Iacobus de Long y Richardus Simonius oba kapłani uczeni Congregationis Oratorii. Nie poslednia y dawnieysza BIBLIA ANTWERPSKA Polyglotta, Orbis miraculum zwana, z wielką pracą y pilnością wydrukowana w Drukarni Plantyniańskiey w Antwerpii Mieście
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 591
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
wszelką o nim wiadomością w Części 1 Aten in serie Cesarzów Rzymskich Niemieckich fol. 404. 1: editionis. Tu occurrit o nim addendum, że miał 8 żon successivè i z nich dosyć dzieci; iż jest Świętym, jako probuje Bollandus pod dniem 28 Stycznia, twierdząc, iż publica devotione colitur, że widział Brewiarze inkludujące o nim Officium w wielkich Kościołach tegoż dnia namienionego; że w Brewiarzach Rotomagieńskim i Mindeńskim publiczne o nim są modlitwy. Był przy świątobliwości życia mądrym jako uczeń Alkwina, i wydał cztery księgi, które się zowią Carolini, item Capitularia, alias Leges de rebus et Personis Ecclesiasticis zebrane z Kanonów, z Soborów i
wszelką o nim wiadomością w Części 1 Aten in serie Cesarzow Rzymskich Niemieckich fol. 404. 1: editionis. Tu occurrit o nim addendum, że miał 8 żon successivè y z nich dosyć dzieci; iż iest Swiętym, iako probuie Bollandus pod dniem 28 Stycznia, twierdząc, iż publica devotione colitur, że widział Brewiarze inkluduiące o nim Officium w wielkich Kościołach tegoż dnia namienionego; że w Brewiarzach Rotomagieńskim y Mindeńskim publiczne o nim są modlitwy. Był przy swiątoblíwości życia mądrym iako uczeń Alkwina, y wydał cztery księgi, ktore się zowią Carolini, item Capitularia, alias Leges de rebus et Personis Ecclesiasticis zebrane z Kanonow, z Soborow y
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 652
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Łacińskich z Greckimi.
Kanie Galilejskiej, obchodzą solenissime. Jako Łacinnicy obchodzą przed Wielkąnocą Niedzielę zwaną Septuagesimam, siedmdziesiąt dni Postu olim wsobie mające, i obserwowaną od Chrześcijan na pamiątkę siedmdziesiąt lat pokutnej niewoli Babilońskiej, to Sexagesimam z dni 60 złożoną, to Quinquagesimam zawierającą dni 50 postu, Quadragesimam dni tylko 40 wsobie postu inkludującą, którą samą tylko Wigiliusz Papież na Aureliańskim Konsylium kazał postem obserwować; tak i Grecy i Ruś też Niedziele mają.
W Mięsopustnej zaś Niedzieli Sobotę, Nabożeństwo mają wielkie za Dusze zmarłych, w samą Niedzielę Dzień Sądny rozpamiętywają, jak Łacinnicy w Adwencie. Drugą po Mięsopustnej Niedzieli zowią Ruś Niedzielę syropustną, iż tylko syr,
Łacińskich z Greckimi.
Kanie Galileyskiey, obchodzą solenissime. Iako Łacinnicy obchodzą przed Wielkąnocą Niedzielę zwaną Septuagesimam, siedmdziesiąt dni Postu olim wsobie maiące, y obserwowaną od Chrześcian na pamiątkę siedmdziesiąt lat pokutney niewoli Babylońskiey, to Sexagesimam z dni 60 złożoną, to Quinquagesimam zawieraiącą dni 50 postu, Quadragesimam dni tylko 40 wsobie postu inkluduiącą, ktorą samą tylko Wigiliusz Papież na Aureliańskim Koncilium kazał postem obserwować; tak y Grecy y Ruś też Niedziele maią.
W Mięsopustney zaś Niedzieli Sobotę, Nabożeństwo maią wielkie za Dusze zmarłych, w samą Niedzielę Dzień Sądny rozpamiętywaią, iak Łacinnicy w Adwencie. Drugą po Mięsopustney Niedzieli zowią Ruś Niedzielę syropustną, iż tylko syr,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 38
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756