grasować, szerzeć się et pro libitu każdego trzymane, żeby na nowych Synodach je nie wyklinano, nauk ich pro impiis, blasphemis, scandalosis nie deklarowano. Wiele by narosło błędów, multorum refrigesceret charitas, Chwała Boska by upadła, gdyby nie była na Synodach reformatio morum. A tak z racyj nie słusznej, i zle interpretowanej sami Moskiewscy Rusnacy mają się za Chrześcijan, a Łacinników za SemiChristianos, i za przeklętych. O Pochodzeniu DUCHA Z. z Grekami erroneè trzymąją, o Czyśćcu wiele ich dubituje, twierdząc, że dwie miejsca jest dla Dusz, Raj, i miejsce karania do Dnia tylko Sądnego. Cmentarzów nie benedykują, dosyć mając na tym
grasowáć, szerzeć się et pro libitu każdego trzymane, żeby ná nowych Synodach ie nie wyklináno, náuk ich pro impiis, blasphemis, scandalosis nie deklarowáno. Wiele by nárosło błędow, multorum refrigesceret charitas, Chwáła Boska by upadła, gdyby nie była ná Synodach reformatio morum. A ták z rácyi nie słuszney, y zle interpretowáney sami Moskiewscy Rusnácy máią się zá Chrześcian, á Łacinnikow zá SemiChristianos, y zá przeklętych. O Pochodzeniu DUCHA S. z Grekámi erroneè trzymąią, o Czyscu wiele ich dubituie, twierdząc, źe dwie mieysca iest dla Dusz, Ray, y mieysce karánia do Dnia tylko Sądnego. Cmentarzow nie benedykuią, dosyć maiąc ná tym
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 426
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
, co pod Wiślicą i Janowcem przy K. J. M. byli, na nas, da Pan Bóg, skargi i porzewniania o zniszczenie a splądrowanie,
a nawet i umyślne znoszenia majętności szlacheckich zachodzić nie będą. Kończąc ten respons nasz tym zawieramy, że pewniśmy tego, że to poczucie nasze nie tylko sinistre interpretowane nie będzie, gdyż dla ludzi jednych niedbalstwa albo prewarykacyjej, inszy wolności tracić nie powinni, ale owszem, z wdzięcznością i z pochwałą od ludzi bacznych przyjęte będą, i owszem, że m. panowie i bracia przed się wzięcia naszego dopomóc, a z nami na dokończenie rokoszu zgodnie pod Jędrzejów jachać raczycie i tam,
, co pod Wiślicą i Janowcem przy K. J. M. byli, na nas, da Pan Bóg, skargi i porzewniania o zniszczenie a splądrowanie,
a nawet i umyślne znoszenia majętności ślacheckich zachodzić nie będą. Kończąc ten respons nasz tym zawieramy, że pewniśmy tego, że to poczucie nasze nie tylko sinistre interpretowane nie będzie, gdyż dla ludzi jednych niedbalstwa albo prewarykacyjej, inszy wolności tracić nie powinni, ale owszem, z wdzięcznością i z pochwałą od ludzi bacznych przyjęte będą, i owszem, że m. panowie i bracia przed się wzięcia naszego dopomóc, a z nami na dokończenie rokoszu zgodnie pod Jędrzejów jachać raczycie i tam,
Skrót tekstu: AktaPozn_I_1
Strona: 367
Tytuł:
Akta sejmikowe województw poznańskiego i kaliskiego tom I
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
akta sejmikowe
Tematyka:
polityka, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1601 a 1616
Data wydania (nie wcześniej niż):
1601
Data wydania (nie później niż):
1616
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Włodzimierz Dworzaczek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Poznań
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1957
o uczynkach z okazji ich, mówiąc: Chwalebny postępek w Dziejach Apostołskich cap: 19. opisany, że z okazji wielu od biesa zamordowanych. Odpów: 1mo. Iż jeżeli jest Kalendarznik Chrześcijaninem, nie powinien akcyj Diabelskich chwalic albowiem ich pokazał by się sektatorem Odpów: 2do. Iż ten tekst, jest bez wstydu fałszywie interpretowany od Kalendarznika, który tak w Biblii napisany po łacinie: Et cecidit timor super omnes illos, et magnificabátur Nomen Domini JESU. Multiq; credentium veniebant, confitentes et anuntiantees actus suos: Multi autem ex eis; qui fuerant curiosa sectati contulerunt libros et combusserunt coram omnibus etc. A on tak tłomaczy: Padł strach na
o uczynkách z okázyi ich, mowiąc: Chwalebny postępek w Dźieiách Apostolskich cap: 19. opisany, że z okazyi wielu od biesa zámordowanych. Odpow: 1mo. Iż ieżeli iest Kálendarznik Chrześćianinem, nie powinien ákcyi Diabelskich chwalic álbowiem ich pokazał by się sektatorem Odpow: 2do. Iż ten text, iest bez wstydu fałszywie interpretowany od Kálendarznika, ktory tak w Biblii nápisány po łáćinie: Et cecidit timor super omnes illos, et magnificabátur Nomen Domini JESU. Multiq; credentium veniebant, confitentes et anuntiantees actus suos: Multi autem ex eis; qui fuerant curiosa sectati contulerunt libros et combusserunt coram omnibus etc. A on tak tłomaczy: Padł strach ná
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: O2v
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741