z łaski boskiej wielką pamięć i w naukach pojętność, zacząłem być niedbałym i o jakowejści mojej nauce głupie presumującym, a nawet przy częstowaniach mego inspektora i złym przykładzie zdarzyło mi się kilka razy upić.
Brat zaś mój trzeci, imć pan Wacław, porucznik ikmci, mniej naówczas od matki mojej kochany, był oddany w kleryckich fioletowych sukniach wyżej pomienionemu księdzu Giżyckiemu, proboszczowi kamienieckiemu i kieleckiemu, u którego w Kielcach był edukowany, a przy wielkiej pamięci tak był dobrym gramatykiem, że gdy z księdzem Giżyckim przyjechał z Kielc do Rasnej, tedy mu ksiądz Giżycki kazał dysputować z nami z konstrukcji, którego pamięć i łatwość mówienia po łacinie wszystkich z podziwieniem
z łaski boskiej wielką pamięć i w naukach pojętność, zacząłem być niedbałym i o jakowejści mojej nauce głupie presumującym, a nawet przy częstowaniach mego inspektora i złym przykładzie zdarzyło mi się kilka razy upić.
Brat zaś mój trzeci, jmć pan Wacław, porucznik jkmci, mniej naówczas od matki mojej kochany, był oddany w kleryckich fioletowych sukniach wyżej pomienionemu księdzu Giżyckiemu, proboszczowi kamienieckiemu i kieleckiemu, u którego w Kielcach był edukowany, a przy wielkiej pamięci tak był dobrym gramatykiem, że gdy z księdzem Giżyckim przyjechał z Kielc do Rasnej, tedy mu ksiądz Giżycki kazał dysputować z nami z konstrukcji, którego pamięć i łatwość mówienia po łacinie wszystkich z podziwieniem
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 37
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
zaś, trawiąc wiek mój w domowej sedenterii, bardzo żałosny byłem i prosiłem Pana Boga, aby mi dał okazję do publicznego aplikowania się. Brat mój także, imć pan pułkownik, gdy szkoły z okazji rewolucji ustały, także ze mną razem był w Szeszowie, a zaś imć pan Wacław, porucznik, w kleryckich fioletowych sukniach był u komunistów warszawskich.
W tym czasie, już w post wstąpiwszy, śp. Michał Suzin, stolnik naówczas, potem podkomorzy brzeski, w województwie brzeskim pryncypalnę wtenczas popularitatem majęcy, sprosił przedniejszych województwa brzeskiego ludzi do Kamieńca pod pretekstem nabożeństwa, dokąd i ociec mój wziąwszy mię z sobą pojechał. Tam tedy dwa
zaś, trawiąc wiek mój w domowej sedenterii, bardzo żałosny byłem i prosiłem Pana Boga, aby mi dał okazję do publicznego aplikowania się. Brat mój także, jmć pan pułkownik, gdy szkoły z okazji rewolucji ustały, także ze mną razem był w Szeszowie, a zaś jmć pan Wacław, porucznik, w kleryckich fioletowych sukniach był u komunistów warszawskich.
W tym czasie, już w post wstąpiwszy, śp. Michał Suzin, stolnik naówczas, potem podkomorzy brzeski, w województwie brzeskim pryncypalnę wtenczas popularitatem majęcy, sprosił przedniejszych województwa brzeskiego ludzi do Kamieńca pod pretekstem nabożeństwa, dokąd i ociec mój wziąwszy mię z sobą pojechał. Tam tedy dwa
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 81
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
) w Prowincyj Francuskiej Aurelii, Roku 1509 zojca Gerarda Chauwina i z matki Joanny Franki, obojga Katolików. Do Szkół od ojca dany do Collegium Marchianum, które szkołą było wtedy w Mieście Mons acutus zwanym. Tam skończywszy nauki, udał się do Prawa w Aurelii pod Piotrem Stelą sławnym Doktorem Iurisprudentiae. W krótce życiu Kleryckiemu wypowiedział vale, które był przyjął, za staraniem Ojca, a poświęceniem Biskupa Nowioduneńskiej; uktórego też był Amanuensem czyli Pisarzem, dwie otrzymawszy Beneficia, jedne w kaplicy Najś: Panny Naro- Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
dzenia przy Katedrze, drugie Plebanię w Miasteczku czyli wsi Pons Episcopalis zwanym blisko Nowiodunu; a
) w Prowincyi Francuskiey Aurelii, Roku 1509 zoyca Gerarda Chauwina y z matki Ioanny Franki, oboyga Katolikow. Do Szkoł od oyca dany do Collegium Marchianum, ktore szkołą było wtedy w Mieście Mons acutus zwanym. Tam skończywszy nauki, udał się do Prawa w Aurelii pod Piotrem Stellą sławnym Doktorem Iurisprudentiae. W krotce życiu Kleryckiemu wypowiedział vale, ktore był przyiął, za staraniem Oyca, á poświęceniem Biskupa Nowioduneńskiey; uktorego też był Amanuensem czyli Pisarzem, dwie otrzymawszy Beneficia, iedne w kaplicy Nayś: Panny Naro- Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
dzenia przy Katedrze, drugie Plebanię w Miasteczku czyli wśi Pons Episcopalis zwanym blisko Nowiodunu; á
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 613
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, jemu jako Universali Episcopo podając, i wszytkich po świecie Biskupów na wschodzie i zachodzie na południu i pułnocy. Pałac swój Lateraneński mu darował, Mitrę swą albo Koronę z dokładem, aby z złota najprzedniejszego była, z klejnotami, i Ramiennik, Kapę, Purpurę i szatę takąż i Berło. Ale Sylwester bardziej koronę Klerycką respektując, niż złotą Cesarską, jej na głowę swą nie przyjął. Więc Cesarz Infułę reprezentującą Resurrekcję Pańską, własnemi włożył rękami na skronie jego, obligując aby jej cum Succedaneis zażywał. Deklarował in memorato Diplomate, Rezydencję Imperyj przenieść do Wschodniego Państwa, jakoż w Tracyj, Bizantium na 7 górach jak Rzym stojące, nazwał Novam
, iemu iako Universali Episcopo podaiąc, y wszytkich po swiecie Biskupow na wschodzie y zachodzie na południu y pułnocy. Pałac swoy Lateraneński mu darował, Mitrę swą albo Koronę z dokładem, aby z złota nayprzednieyszego była, z kleynotami, y Ramiennik, Kapę, Purpurę y szatę takąż y Berło. Ale Sylwester bardziey koronę Klerycką respektuiąc, niż złotą Cesarską, iey na głowę swą nie przyiął. Więc Cesarz Infułę reprezentuiącą Resurrekcyę Pańską, własnemi włożył rękami na skronie iego, obliguiąc aby iey cum Succedaneis zażywał. Deklarował in memorato Diplomate, Rezydencyę Imperii przenieść do Wschodniego Państwa, iakoż w Tracyi, Bizantium na 7 gorach iak Rzym stoiące, nazwał Novam
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 651
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
też stąd nie uznaną za prawdziwe.
Radzili się w jakich szatach Duchowieństwo ma chodzić? Jedni radzili aby chodzili jak Laicy; drudzy, aby żadnego stroju nie mieli opisanego. Królowa jednak postanowiła, aby w Kościołach gdy Pańską Wieczerzę rozdają, byli w kapach na innych Nabożeństwach w Komżach, po Mieście chodząc czapki mieli i płaszcz Klerycki: a Biskupi rokiety zażywali.
Więc Kontrowersja była między Duchowieństwem Angielskim, zaczym radzili się listownie Kalwinów Braci w Francyj, Niemczech, Helwecyj, Sabau- O Schizmie Angielskiej
dii, Teodora Bezy, i Piotra Męczennika. Zaco Królowa, iż jej jako Głowy niesłuchając, aprzeciw Prawu dokądynąd się udając, z Kapłaństwa ich pozrzucała.
też ztąd nie uznaną za prawdziwe.
Radzili się w iakich szatach Duchowieństwo ma chodzic? Iedni radzili aby chodzili iak Laicy; drudzy, aby żadnego stroiu nie mieli opisanego. Krolowa iednak postanowiła, aby w Kościołach gdy Pańską Wieczerzę rozdaią, byli w kapach na innych Nabożeństwach w Komżach, po Mieście chodząc czapki mieli y płászcz Klerycki: á Biskupi rokiety zażywali.
Więc Kontrowersya była między Duchowieństwem Angielskim, zaczym radzili się listownie Kalwinow Braci w Francyi, Niemczech, Helwecyi, Sabau- O Schizmie Angielskiey
dii, Teodora Bezy, y Piotra Męczennika. Zaco Krolowa, iż iey iako Głowy niesłuchaiąc, áprzeciw Prawu dokądinąd się udaiąc, z Kapłaństwa ich pozrzucała.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 111
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
; item Mitrą swoję i Naramiennik szyję swoją Cesarską otaczający, Kapęswoję Imperiałną Purpurowę, Berło etc. Duchownym także Osobom Rzymskiego Kościoła Ministris, nadaje Wysokość i władzę jaka była Rzymskich Patrycjuszów i Senatorów. Oddał przytym koronę swoję złotą Cesarską wklejnoty bogatą Z, Sylwestowi. A że jej Papież nie akceptował, nie chcąc korony kleryckiej zasłonić, ozdobił go Infułą Rezurrekcję Pańską reprezentującą, konia pod nim trzymając in signum reverentiae B Piotra. Wtymże Diploma władzę swoję i Stolicę do Carogrodu vulgo Stamboł przewieść obiecuje do Pań- Geograsia Generalna i partykularna
stwa Orientałnego, rację dając: Ze gdzie Chrześcijańskiej Wiary Głowa od samej Zwierzchności Niebieskiej jest postanowiona, aby tam Imperator Ziemski
; item Mitrą swoię y Naramiennik szyię swoią Cesarską otaczaiący, Kapęswoię Imperiałną Purpurowę, Berło etc. Duchownym także Osobom Rzymskiego Kościoła Ministris, nadaie Wysokość y władzę iaka była Rzymskich Patrycyuszow y Senatorow. Oddał przytym koronę swoię złotą Cesárską wkleynoty bogatą S, Sylwestowi. A że iey Papież nie akceptował, nie chcąc korony kleryckiey zasłonić, ozdobił go Infułą Rezurrekcyę Pańską reprezentuiącą, konia pod nim trzymaiąc in signum reverentiae B Piotra. Wtymże Diploma władzę swoię y Stolicę do Carogrodu vulgo Stamboł przewieść obiecuie do Pań- Geograsia Generalna y partykularna
stwa Orientałnego, racyę daiąc: Ze gdzie Chrześciańskiey Wiary Głowa od samey Zwierzchności Niebieskiey iest postanowiona, áby tam Imperator Ziemski
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 204
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
ma obserwować w Linii Ojcowskiej do drugiego, a w Macierzystej do pierwszego gradusa. Ciż Synowie ich, jeśliby Rodzice ich przed śmiercią nie rewokowali, nie mogą do Kościelnego Beneficium, ani do Świeckiego Officium być przypuszczeni. Jeszcze karze też Ius Canonicum Heretyków in bonis acquisitis, które ipso iure confiscantur, bo jeśli są Kleryckie, na swój iść mają Kościół; jeśli są Świeckie: idą in Fiscum Principis. In bonis zaś acquirendis tak karze, aby od nich Heretyckie Osoby odsądzone były, non succedendo: Ale wtym wprzód powinna być Iuris cognitio, i Duchownego sądu decizja i sentencja, gdyż sprawy wszystkie Haeresim sapientes, są Fori spiritualis, należą
ma obserwować w Linii Oycowskiey do drugiego, a w Macierzystey do pierwszego gradusa. Ciż Synowie ich, ieśliby Rodzice ich przed śmiercią nie rewokowali, nie mogą do Kościelnego Beneficium, ani do Swieckiego Officium bydź przypuszczeni. Ieszcze karze też Ius Canonicum Heretykow in bonis acquisitis, ktore ipso iure confiscantur, bo ieśli są Kleryckie, na swoy iść maią Kościoł; ieśli są Swieckie: idą in Fiscum Principis. In bonis zaś acquirendis tak karze, áby od nich Heretyckie Osoby odsądzone były, non succedendo: Ale wtym wprźod powinna bydz Iuris cognitio, y Duchownego sądu decizya y sentencya, gdyż sprawy wszystkie Haeresim sapientes, są Fori spiritualis, należą
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 391
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, Gdyby go z swoją Jewą miasto precz wygnało. Musiałby wtenczas chodzić jako nań przystoi, Co się teraz, chłop prosty, w księże szaty stroi, Co drogie tkanki na łeb córce swej sprawuje, I pasamany w kramach dla żonki kupuje. Lepiej by szedł po kożuch do kusznierza sobie, A dał pokój kleryckiej sukni i ozdobie. Owo zgoła we zborze naszym co chce broi, Kiedy mu się i jako co w mózgu zaroi. Zaczem twej decyzyjej w tym pilnie czekamy, I usilnie prośbami swymi nalegamy. Nie chciej nas, wiernych sasów, w tym nierządzie chować, Ale nam sam ustawy racz swe przepisować. Zaczem
, Gdyby go z swoją Jewą miasto precz wygnało. Musiałby wtenczas chodzić jako nań przystoi, Co się teraz, chłop prosty, w księże szaty stroi, Co drogie tkanki na łeb córce swej sprawuje, I pasamany w kramach dla żonki kupuje. Lepiej by szedł po kożuch do kusznierza sobie, A dał pokój kleryckiej sukni i ozdobie. Owo zgoła we zborze naszym co chce broi, Kiedy mu się i jako co w mózgu zaroi. Zaczem twej decyzyjej w tym pilnie czekamy, I usilnie prośbami swymi nalegamy. Nie chciej nas, wiernych sasów, w tym nierządzie chować, Ale nam sam ustawy racz swe przepisować. Zaczem
Skrót tekstu: ChądzJRelKontr
Strona: 296
Tytuł:
Relacja
Autor:
Jan Chądzyński
Drukarnia:
Drukarnia Jezuicka
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
/ znacznie przyłożył.
Bursa Philosophorum, od Andrzeja Noskowskiego/ Biskupa Płockiego/ dla 40. studentów fundowana/ Roku 1560. a potym i od różnych inszych szczodrą eleemozyną opatrzona.
Bursa Zizinistarum, od Doktora Pisma ś. i Kanonika Włocławskiego/ Jana Zyziniusza fundowana/ i dorocznym dochodem dobrze opatrzona: w tej studenci w szatach Kleryckich chodzą. W Roku Pańskim 1643. przybyła Bursa Staringelliana, szczodrobliwą prowizją piae memoriae Perill olim et Adm. Rndi. Laurentij Staringellij, primo quidem in inclyta Academia Zamosceń. Philos. Doct. et Profess. deinde Eccl: Coll. S Thomae Decani Infulati opatrzona. Której Burse czyńsze i dochody/ na dobrach i majętnościach
/ znácznie przyłożył.
Bursá Philosophorum, od Andrzeiá Noskowskiego/ Biskupá Płockiego/ dla 40. studentow fundowána/ Roku 1560. á potym y od rożnych inszych szczodrą eleemozyną opátrzona.
Bursá Zizinistarum, od Doktorá Pismá ś. y Kánoniká Włocłáwskiego/ Ianá Zyziniuszá fundowána/ y dorocznym dochodem dobrze opátrzona: w tey studenći w szátách Kleryckich chodzą. W Roku Páńskim 1643. przybyłá Bursá Staringelliana, szczodrobliwą prowizyą piae memoriae Perill olim et Adm. Rndi. Laurentij Staringellij, primo quidem in inclyta Academia Zamosceń. Philos. Doct. et Profess. deinde Eccl: Coll. S Thomae Decani Infulati opátrzona. Ktorey Burse czyńsze y dochody/ ná dobrách y máiętnośćiách
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 25
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
, któremu z gniewu mowa była odjęta, że nic mówić ani przemówić nie mógł, aż się ofiarował ku obrazowi temu Panny Przenaświętszej i natychmiast rewokował z błędu heretyckiego, bo był z ojca heretykiem i tak mowę utraconą otrzymał. - -
Die 16 maji. Valerian Pisczkowski z krakowskiego powiatu oddał tabliczkę srebrną, oblókszy się w kleryckie suknie, prosząc Panny Przenaświętszej, aby go w stanie kapłańskim błogosławić raczyła. — —
Eodem die. Pani Korzonkowa rzeźniczka oddała agnusek z relikwiami, srebrny. - -
Eodem die. Panna służebna Pani Frydrychowej mieszczki lwowskiej, oddała relikwiarz z gwiazdeczkami malejkiemi, srebrnemi, ex devotione. - -
Die 22 maji. Pani Zophia
, któremu z gniewu mowa była odjęta, że nic mówić ani przemówić nie mógł, aż się ofiarował ku obrazowi temu Panny Przenaświętszej i natychmiast rewokował z błędu haeretyckiego, bo był z ojca haeretykiem i tak mowę utraconą otrzymał. - -
Die 16 maii. Valerian Pisczkowski z krakowskiego powiatu oddał tabliczkę srebrną, oblókszy się w kleryckie suknie, prosząc Panny Przenaświętszej, aby go w stanie kapłańskim błogosławić raczyła. — —
Eodem die. Pani Korzonkowa rzeźniczka oddała agnusek z relikwiami, srebrny. - -
Eodem die. Panna służebna Pani Frydrychowej mieszczki lwowskiej, oddała relikwiarz z gwiazdeczkami malejkiemi, srebrnemi, ex devotione. - -
Die 22 maii. Pani Zophia
Skrót tekstu: InwDomLwowGęb
Strona: 323
Tytuł:
Inwentarz akcesyjny kaplicy Domagaliczów
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1645 a 1702
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1702
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973