fine ad finem, nie daje się zdróżnymi pasiami/ namiętnościami/ i chęciami zbaczać: ale się prosto rządząc/ eternis principijs z wiecznej prwady podanymi pobudkami/ i wywodami/ prosto do celu swego mierzy. Mat: 6. I toć to jest oko proste ocultus simplex, oko nie zezowate/ nie na obie stronie migające: które nie tylko sprawy nasze prostuje/ ale całego zgoła człowieka objaśnia. Ibid: Si oculus tuus fueryt simpleks, totum corpus lucidum eryt. Kiedy człowiek nie jako nieme bydle/ które się tylko za ślepą natury skłonnością udaje/ ale jako stworzenie rozumne/ w swych przedsięwzięciach rozumem i uważną radą przejrzawszy/ roztrząsnąwszy/ to
fine ad finem, nie dáie się zdrożnymi pássiami/ námiętnosćiámi/ y chęćiámi zbáczać: ále się prosto rządząc/ aeternis principiis z wieczney prwady podánymi pobudkámi/ y wywodámi/ prosto do celu swego mierzy. Mat: 6. I toć to iest oko proste ocultus simplex, oko nie zezowáte/ nie ná obie stronie migaiące: ktore nie tylko spráwy násze prostuie/ ále cáłego zgoła człowieká obiáśnia. Ibid: Si oculus tuus fuerit simplex, totum corpus lucidum erit. Kiedy człowiek nie iáko nieme bydle/ ktore się tylko zá ślepą nátury skłonnośćią udáie/ ále iáko stworzenie rozumne/ w swych przedsięwźięćiách rozumem y uwáżną rádą przeyrzawszy/ roztrząsnąwszy/ to
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 298
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
pochodzi to z subtelnych proszków, atomów po atmosferze rozpierzchłych i unoszących się, przez które przebijając się gwiazdowe światło, miga się. Tak jako z tejże racyj, gdy na pozłocistą gałkę albo blachę oświeconą od słońca kto patrzy, drząca jasność się wydaje. To z szybkiego gwiazd obrotu: jako gdy diamentem kto rusza, migającą widzi jego jasność.
XXIX. Co się tycze wielości gwiazd? ta lubo dostatecznie być nie może determinowana, jako rzekł Bóg do Abrahama: Policz gwiazdy jeżeli możesz. Atoli Astronomowie przez długą ich obserwacją to gołym okiem, to przez zgodne do tego perpsketywy, liczbę ich zregestrowali. Zaczym liczba wszystkich pod oko podpadających jest 1022
pochodzi to z subtelnych proszkow, atomow po atmosferze rozpierzchłych y unoszących się, przez ktore przebiiaiąc się gwiazdowe swiatło, miga się. Ták iáko z teyże racyi, gdy ná pozłocistą gałkę álbo blachę oswieconą od słońca kto pátrzy, drząca iasność się wydáie. To z szybkiego gwiazd obrotu: iáko gdy dyamentem kto rusza, migáiącą widzi iego iasność.
XXIX. Co się tycze wielości gwiazd? ta lubo dostátecznie być nie może determinowana, iáko rzekł Bog do Abrahama: Policz gwiazdy ieżeli możesz. Atoli Astronomowie przez długą ich obserwacyą to gołym okiem, to przez zgodne do tego perpsketywy, liczbę ich zregestrowali. Záczym liczba wszystkich pod oko podpadaiących iest 1022
Skrót tekstu: BystrzInfAstron
Strona: N
Tytuł:
Informacja Astronomiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743