SiódmY, TEJ KsIĘGI. ABECEDARIUSZ, a już UCZONY, INCIPIENS, a już CONSUMMATUS; albo SCJENCJA o WYBORNYCH TERMINACH, o Nomenklaturze, de Lusu Verborum, o Anagrammatach, Prowerbiach, Głosach Zwierzęcych, Terminach różnym Kunsztom stużących.
NOmenklatura albo Notatio Nominis eksplikuje, jakie słowo co sonat, albo z kądma originem. Co obserwujący może pięknie mowę swoję adornore i nie dziwnie Audytora lub Czytelnika delectare animum. Tak DEUS niby się mówi á dando: Niedziela, niby Nie dziełaj nic w dzień BOGU poświęcony: Matka, niby Ma, tka Dzieciom: Macoha, niby Ma, co, to chowa dla siebie albo swoich : Żołnierz niby Żołd bierz,
SIODMY, TEY XIĘGI. ABECEDARYUSZ, á iuż UCZONY, INCIPIENS, á iuż CONSUMMATUS; albo SCYENCYA o WYBORNYCH TERMINACH, o Nomenklaturze, de Lusu Verborum, o Anagrammatach, Prowerbiach, Głosach Zwierzęcych, Terminach rożnym Kunsztom stużących.
NOmenklatura albo Notatio Nominis explikuie, iakie słowo co sonat, albo z kądma originem. Co obserwuiący może pieknie mowę swoię adornore y nie dziwnie Audytora lub Czytelnika delectare animum. Tak DEUS niby się mowi á dando: Niedziela, niby Nie dziełay nic w dzień BOGU poświęcony: Matka, niby Ma, tka Dzieciom: Macoha, niby Ma, co, to chowa dla siebie albo swoich : Zołnierz niby Zołd bierz,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 57
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Jego Succedanei Rudolphus, II. Leopoldus I. Cesarze przy Monarszyńskiej Purpurze, non erubezcebant upatrywać Astra, Bellatorów zarówno i Matematyków szacując Castra.
GWIAZDY na Niebie Gwiazdzistym jedne się zowią Fixae Stellae Inerrantes, Niebłąkające się. Nie mówię nieruchome, bo swój mają Obrót i Bieg, ale regularny, jeden porządek, położenie, distantiam obserwujące; drugie Gwiazdy zowią się i są ERRANTES, które około ziemi obrót swój mają cum Fiksis, z Gwiazdami regularnie idącemi, nieregularny, lecz odmienny, a te Gwiazdy są PŁANETY, których jest 7. Saturnus, Iupiter, Mars, Sol, Venus, Mercurius, Luna. Tym Płanetom Starożytne zabobonne Narody dni tygodniowe poświęcili
Iego Succedanei Rudolphus, II. Leopoldus I. Cesarze przy Monarszyńskiey Purpurze, non erubescebant upatrywać Astra, Bellatorow zarowno y Matematykow szacuiąc Castra.
GWIAZDY na Niebie Gwiazdzistym iedne się zowią Fixae Stellae Inerrantes, Niebłąkaiące się. Nie mowię nieruchome, bo swoy maią Obrot y Bieg, ale regularny, ieden porządek, położenie, distantiam obserwuiące; drugie Gwiazdy zowią się y są ERRANTES, ktore około ziemi obrot swoy maią cum Fixis, z Gwiázdami regularnie idącemi, nieregularny, lecz odmienny, a te Gwiazdy są PŁANETY, ktorych iest 7. Saturnus, Iupiter, Mars, Sol, Venus, Mercurius, Luna. Tym Płanetom Starożytne zabobonne Narody dni tygodniowe poświęcili
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 172
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
w młode geniusze Semina, a zapewnie żniwo dla Ojczyzny będzie znaczne; Młode Szcżepy dobrze uchodzone, mocne planty będą ad stabiliendas Respublicas: A tego spodtiewać się potrzeba od doskonałych Preceptorów, a ci sami, aby w Ściencjach bysi Fundamentalistae, w Cnotach exemplares; wrygorze, pilności i pracy indeficientes, optimam mothodum et facilem obserwujący indocendo. W DYSCYPUŁACH zaś requiritur Posłuszeństwo, Atencja, Pilność, Capacitas a przytym Profesorom wdzięczność i obserwancja, jako mówi Arystoteles: Praeceptoribus, qui veram Saptentiam nobis impertiunt, non potest reddi praemius aequivalens, ANTONINUS Cesarz Pedagogów swoich Portrety złote w swoich miał pokojach: Cesarze Tureccy Przed niemi powstają, tantae Authoritatis Osoby,
w młode geniusże Semina, á zápewnie żniwo dla Oyczyżny będzie znacżne; Młode Sżcźepy dobrze uchodzone, mocne planty będą ad stabiliendas Respublicas: A tego spodtiewać się potrzebá od doskonałych Preceptorow, á ći sami, áby w Sciencyách bysi Fundamentalistae, w Cnotach exemplares; wrygorze, pilności y pracy indeficientes, optimam mothodum et facilem obserwuiący indocendo. W DYSCYPUŁACH záś requiritur Posłuszeństwo, Attencya, Pilność, Capacitas á przytym Profesorom wdzięcżność y obserwancya, iáko mowi Aristoteles: Praeceptoribus, qui veram Saptentiam nobis impertiunt, non potest reddi praemius aequivalens, ANTONINUS Cesarz Pedagogow swoich Portrety złote w swoich miał pokoiach: Cesarze Tureccy Przed niemi powstaią, tantae Authoritatis Osoby,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 387
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Sekta Żydowska zwała się JUDajTE, od Judy Gau-Lanity; ci samego Pena BOGA zwali tylko Panem, nikogo więcej; dlatego Trybutu Rzymianom dawać nie chcieli. Josefus. O Sektach Żydowskiej Religii
Między temi wyliczonemi Żydowskiemi Sektami, zdaje się być najpierwsza u nich Sekta KARAIMÓW, po Hebrajsku Karuim zwanych, tojest Stary Testament exactè ad literam obserwujących, żadnych eksplikacyj Pisma Sani Talmudów nie przyjmujących. Mają się za doskonałych Legis Mosaicae Observatores, za Kapłanów z Familii Aarona idących, dlatego u nich chłopi grzebią Chrześcijańscy umarłych, ne ipsi contaminentur. Sabasz tak stricte obserwują, że sobie i zapalić nie każą; Corek nie wydają za żydów; Mięso jadają z mlekiem i
Sektá Zydowska zwáła się IUDAITAE, od Iudy Gau-Lanity; ci samego Pená BOGA zwali tylko Panem, nikogo więcey; dlatego Trybutu Rzymiánom dáwać nie chcieli. Iosephus. O Sektach Zydowskiey Religii
Między temi wyliczonemi Zydowskiemi Sektami, zdáie się bydź naypierwszá u nich Sekta KARAIMOW, po Hebraysku Karuim zwanych, toiest Stary Testament exactè ad literam obserwuiących, żadnych explikacyi Pisma Sani Tálmudow nie przyimuiących. Maią się za doskonałych Legis Mosaicae Observatores, za Kapłanow z Familii Aarona idących, dlatego u nich chłopi grzebią Chrześciańscy umarłych, ne ipsi contaminentur. Sabasz tak strictè obserwuią, że sobie y zapálić nie każą; Corek nie wydaią za żydow; Mięso iadaią z mlekiem y
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1067
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
się, cum esent stultissimi, do istyka, nie do pióra sposobniejsi, paść woły, nie do mądrej Szkoły brać się. Ci nową reformę Religii w Cerkwi Bożej uczynić chcieli: Jakoż z tych prostych stodół wyleciała sowa, Lucem fugiens prawdziwej Religii. Ci nowe Propozycje i Artykuły ognia godne z Autorami; i je obserwującemi, popisali, po Moskwie rozrzucili. A te najbardziej Filipowi imputantur, jako pryncypałowi błędów. BŁĘDNE PUNKTA, ARTYKUŁY, MAKsYMY, i OBRZĄDKI FILIPOWSKIEJ RELIGII.
1. Ze teraz Mszy Świętej albo genuine mówiąc, Służby Bożej nie masz, ponieważ teraz czasy są Antychrysta: Skąd tę mają Rewelację? w którym doczytali się Piśmie
się, cum esent stultissimi, do istyka, nie do piora sposobnieysi, paść woły, nie do mądrey Szkoły brać się. Ci nową reformę Religii w Cerkwi Bożey uczynić chcieli: Iakoż z tych prostych stodoł wyleciała sowa, Lucem fugiens prawdziwey Religii. Ci nowe Propozycye y Artykuły ognia godne z Autorámi; y ie obserwuiącemi, popisali, po Moskwie rozrzucili. A te naybardziey Filipowi imputantur, iako pryncypałowi błędow. BŁĘDNE PUNKTA, ARTYKUŁY, MAXYMY, y OBRZĄDKI FILIPOWSKIEY RELIGII.
1. Ze teraz Mszy Swiętey albo genuinè mowiąc, Służby Bożey nie masz, ponieważ teraz czasy są Antichrista: Zkąd tę maią Rewelacyę? w ktorym doczytali się Pismie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1118
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
który go eduxit ex nihilo. Ta ziemia, z której uformowany, jej fructibus żywiony: te powietrze, którym tchnie, ta woda, która go chłodzi, ten ogień, który go ogrzewa, tubalnym nań wołają głosem: Est DEUS. Tak śliczne Niebo, Luminarze Niebieskie, Gwiazdy, a wszystkie swój obrót regularny obserwujące, zgoła te lingvae Caeli mówią mu, okrzykują go: Ipse fecit nos, et non ipsi nos. Tak mądry wszystkich kreatur ordynek, Zwierząt rozlicznych wieloraka postać, wołają zgodnym głosem: Est DEUS in nobis, agitante calescimus Illo Nie Fatum to wszystko poczyniło, bo o tym: Quid aliud est Fatum, quàm id
ktory go eduxit ex nihilo. Ta ziemia, z ktorey uformowany, iey fructibus żywiony: te powietrze, ktorym tchnie, ta woda, ktora go chłodzi, ten ogień, ktory go ogrzewa, tubalnym nań wołaią głosem: Est DEUS. Tak śliczne Niebo, Luminarze Niebieskie, Gwiazdy, a wszystkie swoy obrot regularny obserwuiące, zgoła te lingvae Caeli mowią mu, okrzykuią go: Ipse fecit nos, et non ipsi nos. Tak mądry wszystkich kreatur ordynek, Zwierząt rozlicznych wieloraka postać, wołaią zgodnym głosem: Est DEUS in nobis, agitante calescimus Illo Nie Fatum to wszystko poczyniło, bo o tym: Quid aliud est Fatum, quàm id
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1148
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
do Kapłańskiej funkcyj vocandi, powinni se immaculatos custodire perpetuò: quibus et orandi et sacrificandi iuge sacrificium est. Obiekcje albo Zarzuty Karnalistów i Heretyków przeciw temu nieżenieniu się Kapłanów Łacińskich.
HEretycy i carnaliter żyjący Katolicy, najbardziej te i jedyne tylko obserwują Prawo, jeszcze in Lege naturae bestiom i ludziom dane; obserwują, a nie obserwujących szkalują bardzo w Księdze Rodzaju 1. i 9. dane: Crescite et multiplicamini et replete terram; nie wiedząc że to in suppositione accommoda są rzeczone te słowa, to jest: do wszystkich mówione, ale nie wszystkich obligujące, z ekscepcją wielu osób, jako to Subdiakonów, Diakonów, Kapłanów, Biskupów dobrowolnie sobie od
do Kapłańskiey funkcyi vocandi, powinni se immaculatos custodire perpetuò: quibus et orandi et sacrificandi iuge sacrificium est. Obiekcye albo Zarzuty Karnalistow y Heretykow przeciw temu nieżenieniu się Kapłanow Łacinskich.
HEretycy y carnaliter żyiący Katolicy, naybardziey te y iedyne tylko obserwuią Prawo, ieszcze in Lege naturae bestyom y ludziom dane; obserwuią, á nie obserwuiących szkaluią bardzo w Księdze Rodzaiu 1. y 9. dane: Crescite et multiplicamini et replete terram; nie wiedząc że to in suppositione accommoda są rzecżone te słowa, to iest: do wszystkich mowione, ále nie wszystkich obliguiące, z excepcyą wielu osob, iako to Subdiakonow, Diakonow, Kapłanow, Biskupow dobrowolnie sobie od
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 16
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
fruktami: a żeby te gospodarstwo było konserwowane od Boga doskonale, i bez ale zaczęte. Uczynił Panem, Ekonomem, podstarościm człeka Omnia subiiciens sub pedibus eius według Psalmisty. A zatym ten Pan doczesny, człek, powinien uti, non abuti tego wszystkiego, bo inaczej szalenie rządzącemu będą kreatury in decipulam.
Najlepszy ten gospodarz obserwujący owo cum Iove manum move: u którego BÓG Alpha i Omega Ekonomiki: który jako słonecznik na słońce, tak on na Boga obraca oczy: Oculi mei semper ad Dominum. Nie piękna to Egipcjanom przypięta łatką, że unich Aratores nunquam Caelum respiciunt. Jeśli chcesz multum chleba, nie zapominaj Nieba: Izydor Święty od
fruktami: á żeby te gospodarstwo było konserwowane od Boga doskonale, y bez ale zaczęte. Uczynił Panem, Ekonomem, podstarościm człeka Omnia subiiciens sub pedibus eius według Psalmisty. A zatym ten Pan doczesny, człek, powinien uti, non abuti tego wszystkiego, bo inaczey szalenie rządzącemu będą kreatury in decipulam.
Naylepszy ten gospodarz obserwuiący owo cum Iove manum move: u ktorego BOG Alpha y Omega Ekonomiki: ktory iako słonecznik na słońce, tak on na Boga obraca oczy: Oculi mei semper ad Dominum. Nie piękna to Egypcyanom przypięta łatką, że unich Aratores nunquam Caelum respiciunt. Ieśli chcesz multum chleba, nie zapominay Nieba: Izydor Swięty od
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 350
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
45. Patrycjuszów. Wiara Katolicka i Luterska do Honorów równo admittitur. Magistrat tutejszy ma wolny głos i miejsce na Sejmach Imperyj. Stąd Auszpurska robota srebrwa sławna na cały Świat. Wtym tu kraju jest Opactwo Kampoduńskie albo Kempeńskie w Powiecie Algosa nad rzeką Ilera, zwane od Miasta Imperialnego wolnego Campodunum po Niemiecku kempten, Luterską sektę obserwującego; gdzie za Miastem jest Klasztor Benedyktyński, dokąd sama Szlachta do Habitu przypuszczona. A Opat jest Arcy Marszałek Cesarzowy. Zbogaciła te Opactwo Hildegarda Córka Mildebranda Książęcia Szwabskiego wielą dobrami. Tuż jest Hallo albo Halla Svevorum nad rzeką Kocher, czyli koper, wolne Imperialne. Bywał tu zwyczaj, że na pojedynek wyzwawszy jeden drugiego,
45. Patrycyuszow. Wiara Katolicka y Luterska do Honorow rowno admittitur. Magistrat tuteyszy ma wolny głos y mieysce na Seymach Imperii. Ztąd Auszpurska robota srebrwa sławna na cały Swiat. Wtym tu kraiu iest Opactwo Kampodunskie albo Kempeńskie w Powiecie Algosa nad rzeką Ilera, zwane od Miasta Imperialnego wolnego Campodunum po Niemiecku kempten, Luterską sektę obserwuiącego; gdzie za Miastem iest Klasztor Benedyktynski, dokąd sama Szlachta do Habitu przypuszczona. A Opat iest Arcy Marszałek Cesarzowy. Zbogaciła te Opactwo Hildegarda Corka Mildebranda Xiążęcia Szwabskiego wielą dobrami. Tuż iest Hallo albo Halla Svevorum nad rzeką Kocher, czyli koper, wolne Imperialne. Bywał tu zwyczay, że na poiedynek wyzwawszy ieden drugiego,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 267
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
z Prawem Bożym, Stanęło po prawej stronie, a drugie sześć Pokolenia lokowawszy się na drugiej górze Hebal dopiero namienionej, te czynili ceremonie. Na dole między temi górami z Arką Pańską stali Kapłani, i obróciwszy się ku górze Garyzim wyliczali 12. Benedykcyj na utwierdzenie Przymierza, między Bogiem, a ludem, mających spływać na obserwujących Boskie mandata, na co stojący na gorze Garyzim, odpowiadali, Amen, to jest Fiat: Odtąd ta góra nazwana była Mons benedictionis. Obróciwszy się zaś namienieni Kapłani ku gorze Hebal, na lewej stronie wyliczali 12. przeklęctwa, na nie obserwujących Boskiego Prawa, stąd ta góra nazwana Mons maledictionis. A to uczynili Izraelitowie
z Prawem Bożym, staneło po prawey stronie, a drugie sześć Pokolenia lokowawszy się na drugiey górze Hebal dopiero namienioney, te czynili ceremonie. Na dole między temi gorami z Arką Pańską stali Kapłani, y obrociwszy się ku górze Garizim wyliczali 12. Benedykcyi na utwierdzenie Przymierza, między Bogiem, a ludem, maiących zpływać na obserwuiących Boskie mandata, na co stoiący na gorze Garizim, odpowiadali, Amen, to iest Fiat: Odtąd ta gora nazwana była Mons benedictionis. Obrociwszy się zaś namienieni Kapłani ku gorze Hebal, na lewey stronie wyliczali 12. przeklęctwá, na nie obserwuiących Boskiego Prawa, ztąd ta góra nazwana Mons maledictionis. A to uczynili Izraelitowie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 514
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756