i Europę. Do których części należą Insuły, Peninsuły. Cokolwiek zaś między temi częściami znajduje się morza, wszystko należy do jednego Oceanu które różne bierze nazwiska, osobliwie od tych państw, i brzegów ziemi, które oblewa. I tak cokolwiek jest wody między Azją, Ameryką i ziemią południową subpolarną zowie się Morze spokojne, po Hiszpańsku Mardel zur. To jest południowe. Cokolwiek jest wody między Europą Ameryką, i Afryką, zowie się, morże północe: po Hiszpańsku Mar del Nort. Cokolwiek wody między Ameryką, południową Afryką i ziemią subpolarną południową, zowie się Morze Murzyńskie, albo południowe. Cokolwiek wody między Afryką, Azją, i ziemią
y Europę. Do ktorych części należą Insuły, Peninsuły. Cokolwiek zaś między temi częściami znayduie się morża, wszystko náleży do iednego Oceanu ktore rożne bierze nazwiska, osobliwie od tych państw, y brzegow ziemi, ktore oblewa. Y ták cokolwiek iest wody między Azyą, Ameryką y ziemią południową subpolárną zowie się Morze spokoyne, po Hiszpańsku Mardel zur. To iest południowe. Cokolwiek iest wody między Europą Ameryką, y Afryką, zowie się, morże pułnocne: po Hiszpańsku Mar del Nort. Cokolwiek wody między Ameryką, południową Afryką y ziemią subpolarną południową, zowie się Morze Murzyńskie, álbo południowe. Cokolwiek wody między Afryką, Azyą, y ziemią
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: C4v
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
bierze nazwiska, osobliwie od tych państw, i brzegów ziemi, które oblewa. I tak cokolwiek jest wody między Azją, Ameryką i ziemią południową subpolarną zowie się Morze spokojne, po Hiszpańsku Mardel zur. To jest południowe. Cokolwiek jest wody między Europą Ameryką, i Afryką, zowie się, morże północe: po Hiszpańsku Mar del Nort. Cokolwiek wody między Ameryką, południową Afryką i ziemią subpolarną południową, zowie się Morze Murzyńskie, albo południowe. Cokolwiek wody między Afryką, Azją, i ziemią subpolarną południową zowie się Morze Indyjskie albo wschodnie. Te same morza biorą różne nazwiska Morza Niemieckiego, Hiszpańskiego, Francuskiego, Duńskiego, Moskiewskiego etc.
bierze nazwiska, osobliwie od tych państw, y brzegow ziemi, ktore oblewa. Y ták cokolwiek iest wody między Azyą, Ameryką y ziemią południową subpolárną zowie się Morze spokoyne, po Hiszpańsku Mardel zur. To iest południowe. Cokolwiek iest wody między Europą Ameryką, y Afryką, zowie się, morże pułnocne: po Hiszpańsku Mar del Nort. Cokolwiek wody między Ameryką, południową Afryką y ziemią subpolarną południową, zowie się Morze Murzyńskie, álbo południowe. Cokolwiek wody między Afryką, Azyą, y ziemią subpolárną południową zowie się Morze Indyiskie álbo wschodnie. Te same morza biorą rożne nazwiská Morża Niemieckiego, Hiszpańskiego, Francuskiego, Duńskiego, Moskiewskiego etc.
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: D
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
ramach, Leopolda cesarza, za szkłem.
256 + Portret, łokciowy, Józefa cesarza rzymskiego, w złocistych ramach.
257 Portret pastelowy, króla francuskiego Ludwika XIV r, w ramach czarnych z pozłotą, za szkłem.
258 Portret takiż, za szkłem i w ramach, Karola króla szwedckiego XII.
259 Portret cudzoziemca po hiszpańsku, z orderem Aurei Velleris.
260 + Portret kawaliera francuskiego z orderem S. Spiritus, w zbroi.
261 Portret króla francuskiego Ludwika XV.
262 Portret damy w czerwonym paludamencie.
263 Portret damy w dradorze, z bluzgierem diamentowym.
264 + Portret króla hiszpańskiego, w złocistych ramach.
265 Portret kawaliera cudzoziemskiego z kołnierzem
ramach, Leopolda cesarza, za szkłem.
256 + Portret, łokciowy, Józefa cesarza rzymskiego, w złocistych ramach.
257 Portret pastelowy, króla francuskiego Ludwika XIV r, w ramach czarnych z pozłotą, za szkłem.
258 Portret takiż, za szkłem i w ramach, Karola króla szwedckiego XII.
259 Portret cudzoziemca po hiszpańsku, z orderem Aurei Velleris.
260 + Portret kawaliera francuskiego z orderem S. Spiritus, w zbroi.
261 Portret króla francuskiego Ludwika XV.
262 Portret damy w czerwonym paludamencie.
263 Portret damy w dradorze, z bluzgierem diamentowym.
264 + Portret króla hiszpańskiego, w złocistych ramach.
265 Portret kawaliera cudzoziemskiego z kołnierzem
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 182
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
kwoka z kurczęty.
301 Portret damy, rękę na piesku trzymającej, w ramach czarnych.
302 + Obrazów wąższych No 5, z ekspressją lanszawtów, na łokci 2, na blejtramach.
303 + Portret męski w wieńcu laurowym, na deszcze, półłokciowy, w ramach czarnych.
304 Portret wielki, króla Zygmunta, stojącego po hiszpańsku.
305 Portret tylkiż, Sobieskiego, wojewody, stojącego, na blejtramie.
306 Portret tylkiż, Żółkiewskiego, hetmana, stojącego.
307 Portret tylkiż, Łaszcza stojącego.
308 + Obraz na grodyturze, z ekspressją Trzech Królów, wizytujących Pana Jezusa cum muneribus.
309 + Obraz półłokciowy, na którym ptaszek wyrażony.
310 Obraz
kwoka z kurczęty.
301 Portret damy, rękę na piesku trzymającej, w ramach czarnych.
302 + Obrazów wąższych No 5, z ekspressją lanszawtów, na łokci 2, na blejtramach.
303 + Portret męski w wieńcu laurowym, na deszce, półłokciowy, w ramach czarnych.
304 Portret wielki, króla Zygmunta, stojącego po hyszpańsku.
305 Portret tylkiż, Sobieskiego, wojewody, stojącego, na blejtramie.
306 Portret tylkiż, Żółkiewskiego, hetmana, stojącego.
307 Portret tylkiż, Łaszcza stojącego.
308 + Obraz na grodyturze, z ekspressją Trzech Królów, wizytujących Pana Jezusa cum muneribus.
309 + Obraz półłokciowy, na którym ptaszek wyrażony.
310 Obraz
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 184
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
sub nro 393
4to. Portret Daniłowicza, sub nro 394
5to. Portret Jakuba Sobieskiego kasztel. krak., sub nro 268
6to. Portret Stanisława Koniecpolskiego, sub nro 395
7mp. Portret Łukasza Opalińskiego, sub nro 396
8vo. Portret kardynała144, klęczącego, sub nro 291
9no. Portret króla Zygmunta, stojącego, po hiszpańsku nro 304
10mo. Portret Sobieskiego wdy lubelskiego nro 305
11. Portret Żółkiewskiego hetmana koron. nro 306
12. Portret Łaszcza stojącego nro 307
13. Portret Zamoyskiego wdy lubel. nro 217
14. Portret króla Batorego nro 158
15. Portret królowej Anny, żony Batorego nro 459
16. Portret króla Łokietka nro 387
17
sub nro 393
4to. Portret Daniłowicza, sub nro 394
5to. Portret Jakuba Sobieskiego kasztel. krak., sub nro 268
6to. Portret Stanisława Koniecpolskiego, sub nro 395
7mp. Portret Łukasza Opalińskiego, sub nro 396
8vo. Portret kardynała144, klęczącego, sub nro 291
9no. Portret króla Zygmunta, stojącego, po hiszpańsku nro 304
10mo. Portret Sobieskiego wdy lubelskiego nro 305
11. Portret Żółkiewskiego hetmana koron. nro 306
12. Portret Łaszcza stojącego nro 307
13. Portret Zamoyskiego wdy lubel. nro 217
14. Portret króla Batorego nro 158
15. Portret królowej Anny, żony Batorego nro 459
16. Portret króla Łokietka nro 387
17
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 190
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
czarnej sukni perłami adornowanej — —
53. Portret damy w czerwonym paludamencie nro 262
54. Portret Józefa cesarza nro 256
55. Portretów 2 Karola cesarza V, żony jego nro 195
56. Portret króla francuskiego Ludwika XV nro 261.
57. Portret damy w dradorze, z sztuką diamentową nro 263
58. Portret cudzoziemca po hiszpańsku, z orderem Aurei Velleris nro 259
59. Portret cudzoziemca w zbroi nro 270
60. Portret damy, rękę na piesku trzymającej nro 301
61. Portret pastelowy króla francuskiego nro 257
62. Portret pastelowy cesarza Leopolda nro 255
63. Portret Amelii cesarzowej nro 251
64. Portret pastelowy cara moskiewskiego Petra nro 254
65.
czarnej sukni perłami adornowanej — —
53. Portret damy w czerwonym paludamencie nro 262
54. Portret Józefa cesarza nro 256
55. Portretów 2 Karola cesarza V, żony jego nro 195
56. Portret króla francuskiego Ludwika XV nro 261.
57. Portret damy w dradorze, z sztuką diamentową nro 263
58. Portret cudzoziemca po hiszpańsku, z orderem Aurei Velleris nro 259
59. Portret cudzoziemca w zbroi nro 270
60. Portret damy, rękę na piesku trzymającej nro 301
61. Portret pastelowy króla francuskiego nro 257
62. Portret pastelowy cesarza Leopolda nro 255
63. Portret Amelii cesarzowej nro 251
64. Portret pastelowy cara moskiewskiego Petra nro 254
65.
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 192
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
: Nobilitas est quaedam Maiorum claritas, Inni wywodzą że Nobilis,mówi się niby Non bilis bez żółci. że ma być łagodny: Albo od słów Non vilis lub też od słów Nobilis, to jest Wojna cum vitiis: Ten sam Nobilis inaczej zowie się EQUES, albo EQUO Rycerz, Jeździec; po Włosku Cavalier, po Hiszpańsku Cavaleros, po Francusku Chavalier, po Niemiecku Ritter. U Rzymianów; Equites inaczej zwali się CELERES à Celeritate, FLEXAMINES à Fqexione, alias Łamania, Ujezdzania koni: TROSSULI od Trosulum Toskańskiego Miasta od samych Kawalerów bez Piechoty wziętego. GENEROSUS, daje się Szlachcicowi że Zacnego Urodzenia; Dominus, że ma ledwo nie każdy
: Nobilitas est quaedam Maiorum claritas, Inni wywodzą że Nobilis,mowi się niby Non bilis bez żołci. że ma bydź łagodny: Albo od słow Non vilis lub też od słow Nobilis, to iest Woyna cum vitiis: Ten sam Nobilis inaczey zowie się EQUES, albo EQUO Rycerz, Iezdziec; po Włosku Cavalier, po Hiszpańsku Cavaleros, po Francusku Chavalier, po Niemiecku Ritter. U Rzymianow; Equites inaczey zwali się CELERES à Celeritate, FLEXAMINES à Fqexione, alias Łamania, Uiezdzania koni: TROSSULI od Trosulum Toskańskiego Miasta od samych Kawalerow bez Piechoty wziętego. GENEROSUS, daie się Szlachcicowi że Zacnego Urodzenia; Dominus, że ma ledwo nie każdy
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 370
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wszystkich ZWIERZĄT, ani ich natury eksplikuję, bom nie Arystoteles, ani Pliniusz, ani Solinus ale Studiosus Curiositatis. Co tylko mirandum w Zwierzętach osobliwych, o tym mi traktandum w teraźniejszym dyskursie et non enumerandum wszystkich Species onych z Aldrowandem, Gesnerem, Gesą, którzy wyliczają Species 130 ZWIERZĄT.
ARMADyLLUS po Łacinie, Armadyllo po Hiszpańsku, jest Jeż uzbrojony Kirysyer, po całym ciele łuską mocną, jak Karaceną uzbrojony, na podobieństwo Jaszczurki pochodzący, uszy mający i pysk jak u Wieprza. Zdaje się z Jeża i Żółwia quid compositum. Miał w swojej Bibliotece Kircher takie Zwierzątko dla ciekawych ukontentowania.
JOSEFUS Jezuita piszący w Brazylii Anno Domini 1560 jakiegoś opisuje
wszystkich ZWIERZĄT, ani ich natury explikuię, bom nie Aristoteles, ani Pliniusz, ani Solinus ale Studiosus Curiositatis. Co tylko mirandum w Zwierzętach osobliwych, ò tym mi tractandum w teraznieyszym dyskursie et non enumerandum wszystkich Species onych z Aldrowandem, Gesnerem, Gesą, ktorzy wyliczaią Species 130 ZWIERZĄT.
ARMADILLUS po Łacinie, Armadillo po Hiszpańsku, iest Ież uzbroiony Kirysyer, po całym ciele łuską mocną, iak Karaceną uzbroiony, na podobieństwo Iaszczurki pochodzący, uszy maiący y pysk iak u Wieprza. Zdáie się z Ieża y Zołwia quid compositum. Miał w swoiey Bibliotece Kircher takie Zwierzątko dla ciekawych ukontentowania.
IOSEPHUS Iezuita piszący w Brazylii Annó Domini 1560 iakiegoś opisuie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 572
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Kłamstwa i chluby nikt od mego nie słyszał i obmawiania bliźnich strzegł się.
Był wzrostu wysokiego i mężnego, twarzy czarniawej, ospowatej i trochę bladawej, w młodym wieku siwieć zaczął. Jest portret śp. ojca mego w Rasnej w pokoju bardzo podobny. Umiał języki doskonale cudzoziemskie: francuski, włoski, niemiecki i trochę po hiszpańsku. Łaciński styl miał piękny i charakter w pisaniu wyborny. Umiał architekturę cywilną doskonale i dobrze rysował. Na flecie z nut umiał grać. Innych cnót, jak był cierpliwy i z wolą boską w przeciwnościach zgadzający się, trudno opisać. Łakomstwa żadnego nie miał, tylko oszczędność potrzebną w domu. Był ludzki, a zawsze
. Kłamstwa i chluby nikt od mego nie słyszał i obmawiania bliźnich strzegł się.
Był wzrostu wysokiego i mężnego, twarzy czarniawej, ospowatej i trochę bladawej, w młodym wieku siwieć zaczął. Jest portret śp. ojca mego w Rasnej w pokoju bardzo podobny. Umiał języki doskonale cudzoziemskie: francuski, włoski, niemiecki i trochę po hiszpańsku. Łaciński styl miał piękny i charakter w pisaniu wyborny. Umiał architekturę cywilną doskonale i dobrze rysował. Na flecie z nut umiał grać. Innych cnót, jak był cierpliwy i z wolą boską w przeciwnościach zgadzający się, trudno opisać. Łakomstwa żadnego nie miał, tylko oszczędność potrzebną w domu. Był ludzki, a zawsze
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 400
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
Zowie się tedy po Hebrajsku Jehova; po Syryisku Ella; po Chaldejsku Ejla; po Arabsku Allo; po Egipsku Goni; po Etiopsku Abba; po Ormiańsku Derd; po Georgiańsku Moti; po Abyssińsku Agei; po Persku Syry; po Łacinie Deus; po Grecku Theos; po Ilirycku Boóg; (jest słowacki kraj) po Hiszpańsku Dios; po Włosku Idio; po Francusku Dieu; po Niemiecku Gott; po Węgiersku Atya; po Moskiewsku Tios; po Czesku Bouh; po Polsku Buóg; ale teraz Polacy diphtongum uo, efferunt za o, i mówią Bóg; po Belgicku, albo Niderlandzku Goot; po Angielsku Goód; po Szkotsku Goed; po
Zowie się tedy po Hebraysku Iehova; po Syryisku Ella; po Chaldeysku Eyla; po Arabsku Allo; po Egipsku Goni; po Etyopsku Abba; po Ormiańsku Derd; po Georgiańsku Moti; po Abyssińsku Agei; po Persku Syri; po Łacinie Deus; po Grecku Theos; po Illirycku Boog; (iest słowacki kray) po Hiszpańsku Dios; po Włosku Idio; po Francusku Dieu; po Niemiecku Gott; po Węgiersku Atya; po Moskiewsku Tios; po Czesku Bouh; po Polsku Buog; ale teraz Polacy diphtongum uo, efferunt za o, y mòwią Bog; po Belgicku, albo Niderlandzku Goot; po Angielsku Good; po Szkotsku Goed; po
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 2
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754