Poddanych do ubóstwa, potym do rozbójstwa prowadzą. Niezłamany Annibal póki nie rozpuszczony w Kapui deliciarum miejscu: Rozkosz go pokonała, którego Rzymskie nie mogło Oręże; Aleksander Wielki Wschodnie zwyciężywszy Państwa, od rozkoszy zwyciężony: Debellatus super mensas Alexander: Nasz Polski Bolesław Śmiały, z pod Kijowa jak z podkijów powrócił, tak cnota jego pogruchotana, przy zbytkach i rozpuście tamecznej.
Starożytni z długiej eksperiencyj, są nauczeni, jak wiele bogaci Respublicas PRUGACITAS albo Oszczętność, Pomiarkowanie, i popisali wiele Praw, które się tu kładą: LEX FANNIA, DIDA, OPPIA, CORNELIA, ANCIA; IULIA, przeciwko niepomiarkowaniu w Państwie postanowieni Septem Virt Epulonum przestrzegający zbytecznych traktamentów.
Poddanych do ubostwa, potym do rozboystwa prowadzą. Niezłamany Annibal poki nie rozpuszczony w Kapui deliciarum mieyscu: Roskosz go pokonała, ktorego Rzymskie nie mogło Oręże; Alexander Wielki Wschodnie zwyciężywszy Państwa, od roskoszy zwyciężony: Debellatus super mensas Alexander: Nasz Polski Bolesław Smiały, z pod Kiiowa iak z podkiiow powrocił, tak cnota iego pogruchotana, przy zbytkách y rospuście tameczney.
Starożytni z długiey experyencyi, są nauczeni, iak wiele bogaci Respublicas PRUGACITAS albo Oszczętność, Pomiarkowanie, y popisali wiele Praw, ktore się tu kładą: LEX FANNIA, DIDA, OPPIA, CORNELIA, ANCIA; IULIA, przeciwko niepomiarkowaniu w Państwie postanowieni Septem Virt Epulonum przestrzegaiący zbytecznych traktamentow.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 365
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
przypisują Indianom Petrus Martyr. i Andreas Curiallus, twierdząc, że go jest na wzdłuż na trzykroć stotysięcy kroków Na MORZU Norwergskim, jest Vorago na trzy, a według Wareniusza na trzynaście mil, która Okręty z wielkim szumem porwawszy, sześć godziń pożera, i trzyma w sobie, a przez drugie sześć godzin wyrzuca skołatane i pogruchotane. Priscianus Autor MORZA Species wylicza 30, gdyż tylo Juliusz Cesarz po całym Świecie na ten czas znajomym, uczyniwszy indagacją, naliczył, jako świadczą Historycy, osobliwie Bergomas. Teraz ich więcej upatrzyli Geografowie świeżsi. Generalne jest MORZE OCEAN, które od czterech części Świata Kardynalnych, zabiera swoje Epitheta i nazwiska. Od Wschodu bowiem
przypisuią Indyanom Petrus Martyr. y Andreas Curiallus, twierdząc, że go iest na wzdłusz na trzykroć stotysięcy krokow Na MORZU Norwergskim, iest Vorago na trzy, a według Wareniusza na trzynaście mil, ktora Okręty z wielkim szumem porwawszy, sześć godziń pożera, y trzyma w sobie, a przez drugie sześć godzin wyrzuca skołatane y pogruchotane. Priscianus Autor MORZA Species wylicza 30, gdyż tylo Iuliusz Cesarz po całym Swiecie na ten czas znaiomym, uczyniwszy indagacyą, náliczył, iako swiadczą Historycy, osobliwie Bergomas. Teraz ich więcey upatrzyli Geografowie świeżsi. Generalne iest MORZE OCEAN, ktore od czterech części Swiata Kardynalnych, zabiera swoie Epitheta y nazwiska. Od Wschodu bowiem
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 552
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
którzy imci i słowa wymówić nie pozwolili okrzyknąwszy, że nas nachodzicie, ani żadnemu z ichmpp. litewskich i siedzić ich nie prosili z miejsc swoich nie ruszając się, exprobrando, że dla nich tamują się obrady publiczne. Tak tedy nie mogąc przyść do sprawy wszyscy rozeszli się zostawiwszy oo. bernardynom ławki i stoły w refektarzu pogruchotane, nie limitując sesyjej ani o niej mówiąc. 6
Niedziela vacat. Żadnej konferencyjej nie było tak między prowincjami, jako i senatem deputowanym ad mediationem, na którą się przez kilka dni do oo. reformatów zjeżdżano. Ks. im. kardynał częstował u siebie bardzo sieła ichmpp. senatorów i posłów utriusque gentis. U króla
którzy jmci i słowa wymówić nie pozwolili okrzyknąwszy, że nas nachodzicie, ani żadnemu z ichmpp. litewskich i siedzić ich nie prosili z miejsc swoich nie ruszając się, exprobrando, że dla nich tamują się obrady publiczne. Tak tedy nie mogąc przyść do sprawy wszyscy rozeszli się zostawiwszy oo. bernardynom ławki i stoły w refektarzu pogruchotane, nie limitując sesyjej ani o niej mówiąc. 6
Niedziela vacat. Żadnej konferencyjej nie było tak między prowincyjami, jako i senatem deputowanym ad mediationem, na którą się przez kilka dni do oo. reformatów zjeżdżano. Ks. jm. kardynał częstował u siebie bardzo sieła ichmpp. senatorów i posłów utriusque gentis. U króla
Skrót tekstu: SarPam
Strona: 184
Tytuł:
Pamiętnik z czasów Jana Sobieskiego
Autor:
Kazimierz Sarnecki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1690 a 1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1690
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Janusz Woliński
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1958
gdyż w nim naleźli oszukanie/ co się na nim bezpiecznie wesprzeć chcieli. Byłeś, prawi/ kij trzciniany domowi Izraela, i gdy się na tobie wspierano/ zgruchotałeś się. A o drugim. Izali się spodziewasz i nadzieje masz w kiju trzcinanym i połamanym, na którym, gdy polec będzie chciał człowiek, pogruchotanym obrazi rękę. Otoż też ci Duchowie/ widząc ubóstwo JEZUSOWE, a bacząc ziemskie potentaty/ truchleją pewnie w nadziei/ żeby co takiego sprawić to Dziecię miało. Skąd pono i w męskim wieku/ tego JEZUSA uczniów/ słyszane będą głosy żałosne. A myśmy się spodziewali. Jakoby rzekli: Barzośmy się oszukali.
gdyż w nim náleźli oszukánie/ co się ná nim beśpiecznie wesprzeć chćieli. Byłeś, práwi/ kiy trzćiniány domowi Izráelá, y gdy się ná tobie wspierano/ zgruchotałeś się. A o drugim. Izali się spodźiewasz y nádźieie mász w kiiu trzćinánym y połamánym, ná którym, gdy polec będźie chćiał człowiek, pogruchotánym obráźi rękę. Otoż też ći Duchowie/ widząc vbostwo IEZVSOWE, á bacząc źiemskie potentaty/ truchleią pewnie w nadźiei/ żeby co takiego sprawić to Dźiećię miało. Zkąd pono y w męzkim wieku/ tego IEZVSA vczniow/ słyszáne będą głosy żałosne. A myśmy się spodźiewáli. Iákoby rzekli: Bárzośmy się oszukali.
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 359
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
słupa chwyta Jezus w męce tonący. Piłat tonącego chce ratować Jezusa. Żydzi każą krzyżować aby utonął Jezus. Stateczność Ioan. 25. Sztuka Jezusa że przybuj pływać będzie. z Krzyża. Człowiek na trzcinie polega i czemu? Stateczność Na czym ma człowiek polegać. Toman Betlejemski. z Krzyża. Ciało Jezusowe nawa. Nawa pogruchotana ciało Jezusowe o kolumnę u Piłata. Stateczność Prąd Krzyż. z Krzyża. Mało w cierpieniu która dusza ma? Stateczność z Krzyża. Jezus na świat przyszedł aby wpisał w księgę żywota. Stateczność Pióro Jezusowe które. z Krzyża, Kogo wpisano w księgi. Stateczność z Krzyża, Przystanie do Jezusa w dzieciństwie. Stateczność Wzos
słupá chwyta Iezus w męce tonący. Piłat tonącego chce rátować Iezusá. Zydźi każą krzyżowáć áby vtonął Iezus. Státeczność Ioan. 25. Sztuká Iezusá że przybuy pływáć będźie. z Krzyżá. Człowiek ná trzćinie polega y czemu? Státeczność Ná czym ma człowiek polegáć. Toman Betlehemski. z Krzyżá. Ciáło Iezusowe nawá. Nawá pogruchotána ćiáło Iezusowe o kolumnę v Piłatá. Státeczność Prąd Krzyż. z Krzyzá. Máło w ćierpieniu ktora duszá ma? Státeczność z Krzyżá. Iezus ná świát przyszedł áby wpisał w kśięgę żywotá. Státeczność Pioro Iezusowe ktore. z Krzyzá, Kogo wpisano w kśięgi. Státeczność z Krzyżá, Przystanie do Iezusá w dźiećiństwie. Státeczność Wzos
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 654
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
nie pomaga. 168 Bóg jednako Pana i ubogiego ciągnie. 72 Bóg nie od każdego bierze. 633. Bóg inaczej karze, inaczej ziemscy Panowie. 170 Ceremoniami ludzie karmią dobrodziejów. 171 Ciało Jezusowe dla czego poorane. 159. Ciało Jezusa jest nawą na wszytkie wiatry mocną. 456 Ciała Jezusowego nawa u Piłata o kolumnę pogruchotana. 465. Ciernie zdobi Jezusa. 308. 321. 266. Ciernie obroną Jezusowi. 258 Ciernie walik Jezusowi. 259 Ciernie dla Herbu Jezusowi. 260. Ciernie drzewo Panieńskie. 303. Ciernie uroki odpędza. 273. Dla niego nikt Jezusa uroczyć nie może. 274. Ciernie tłumi nasienie. 254 Ciernie ziarna nieba
nie pomaga. 168 Bog iednako Páná y vbogiego ćiągnie. 72 Bog nie od káżdego bierze. 633. Bog inaczey karze, ináczey źiemscy Pánowie. 170 Ceremoniámi ludźie karmią dobrodźieiow. 171 Ciáło Iezusowe dla czego pooráne. 159. Ciáło Iezusá iest nawą ná wszytkie wiátry mocną. 456 Ciałá Iezusowego nawá v Piłatá o kolumnę pogruchotána. 465. Ciernie zdobi Iezusá. 308. 321. 266. Ciernie obroną Iezusowi. 258 Ciernie wálik Iezusowi. 259 Ciernie dla Herbu Iezusowi. 260. Ciernie drzewo Pánieńskie. 303. Ciernie vroki odpędza. 273. Dla niego nikt Iezusá vroczyć nie może. 274. Ciernie tłumi naśienie. 254 Ciernie źiarná niebá
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 695
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
poratowaniu ludzkiemu i utwerdzeniu wiary ś. Katolickiej raczył/ przytomną łaską Pańską być przy niej oświadczać nie przestawały. Ziściła to na sobie co święty Hieronim do jednej nabożnej Panny na imię Salwiny pisywał. Zawsze w rękach twoich niech będzie Boskie czytanie/ i tak ustawiczne modlitwy/ aby wszelkie postrzały złych myśli były jako od tarcze jakiej pogruchotane: bo lepsze są pięć Psalmów w czystości i w wesolości serca odprawione i wyśpiewane/ a niżeli odmowienie wszytkiego Psałterza z restliwością i zrozerwaniem przebieżenie. Inne sprawy tej Panny ś. iż Bóg ma przed oczyma swojemi/ niech też z nas oka swego łaskawego za jej przyczyną nie spuszcza. Amen. Żywot B. Siostry Anny
porátowániu ludzkiemu y vtwerdzeniu wiáry ś. Kátholickiey raczył/ przytomną łáską Páńską bydź przy niey oświádczać nie przestawáły. Ziściłá to ná sobie co święty Hieronim do iedney nabożney Pánny ná imię Sálwiny pisywał. Záwsze w rękách twoich niech będźie Boskie czytánie/ y ták vstáwiczne modlitwy/ áby wszelkie postrzáły złych mysli były iáko od tarcze iákiey pogruchotáne: bo lepsze są pięć Psalmow w czystośći y w wesolośći sercá odpráwione y wyśpiewáne/ á niżeli odmowienie wszytkiego Psałterzá z restliwośćią y zrozerwániem przebieżenie. Inne spráwy tey Pánny ś. iż Bog ma przed oczymá swoiemi/ niech też z nas oká swego łáskáwego zá iey przyczyną nie spuszcza. Amen. Zywot B. Siostry Anny
Skrót tekstu: OkolNiebo
Strona: 14
Tytuł:
Niebo ziemskie aniołów w ciele
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Okolski
Drukarnia:
Drukarnia Jezuitów
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
żywoty świętych
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644