przenosi mię okiem, lubo stroni ode mnie swojem pańskiem krokiem. Tej śpiewam, lubo nie wiem, w jakiej są pamięci szczerości me uprzejme i serdeczne chęci. O Prometeu! Promecie, czem do serca mego nie wstawiłeś okienka, tak by szczerość jego
widziana zawsze była Filidzie kochanej? Teraz nie chce uwierzyć mowie powtarzanej. Filido, wdzięczności ma, Filido kochana, także-ć jest serca mego obłuda doznana, że namniej wierzyć nie chcesz, jak wiele boleści skrytych ponoszę, wiele twej gwoli grzeczności! Nie wierzysz, hej! Biadaż mnie! Tylkoć mię cień żyje, już mię twa srogość, już mię twa ręka dobije
przenosi mię okiem, lubo stroni ode mnie swojem pańskiem krokiem. Tej śpiewam, lubo nie wiem, w jakiej są pamięci szczerości me uprzejme i serdeczne chęci. O Prometheu! Promecie, czem do serca mego nie wstawiłeś okienka, tak by szczerość jego
widziana zawsze była Filidzie kochanej? Teraz nie chce uwierzyć mowie powtarzanej. Filido, wdzięczności ma, Filido kochana, także-ć jest serca mego obłuda doznana, że namniej wierzyć nie chcesz, jak wiele boleści skrytych ponoszę, wiele twej gwoli grzeczności! Nie wierzysz, hej! Biadaż mnie! Tylkoć mię cień żyje, już mię twa srogość, już mię twa ręka dobije
Skrót tekstu: WieszczSielGur
Strona: 37
Tytuł:
Sielanki albo Pieśni
Autor:
Adrian Wieszczycki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, sielanki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1634
Data wydania (nie wcześniej niż):
1634
Data wydania (nie później niż):
1634
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Utwory poetyckie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Anna Gurowska
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2001
też do władze znającej/ jako jest cnota na rozumie się sadowiąca. Nabywamy nałogu przez powtórzenie/ i częste sprawy. Powtórzenie tych spraw może bjć więtsze i mniejsze/ według skłonności natury sprawującego: Bo jeśli kto jest skłonny z przyrodzenia do czystości/ wnet się nałoży czystości: i będzie miał prędki nałóg czystości/ Te sprawy powtarzane dla dostania nałogów/ rozmaicie zowiem według rozmaitych nałogów. W nałogach rzemislnych zowiem/ czynieniem abo robieniem: bo za częstym stołów czynieniem/ zstaje się człowiek stolarzem; za częstym botów robieniem/ zstaje się szewcem/ i dostaje sobie nałogu tego rzemiesła. W roztropności nałogach zowiem/ używaniem i bywałość w rzeczach: bo kto w
też do władze znáiącey/ iako iest cnota ná rozumie się sadowiąca. Nabywamy nałogu przez powtorzenie/ y częste spráwy. Powtorzenie tych spraw może bjć więtsze y mnieysze/ według skłonnośći natury sprawuiącego: Bo iesli kto iest skłonny z przyrodzenia do czystośći/ wnet się nałoży czystośći: y będźie miał prędki nałog czystośći/ Te spráwy powtarzáne dla dostánia nałogow/ rozmáićie zowiem według rozmáitych nałogow. W nałogách rzemislnych zowiem/ czynieniem ábo robieniem: bo zá częstym stołow czynieniem/ zstaie się człowiek stolarzem; za częstym botow robieniem/ zstaie się szewcem/ y dostaie sobie nałogu tego rzemiesła. W rostropnośći nałogách zowiem/ vżywániem y bywałość w rzeczách: bo kto w
Skrót tekstu: PetrSEt
Strona: 132
Tytuł:
Etyki Arystotelesowej [...] pierwsza część
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Maciej Jędrzejowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
filozofia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618
głosu z siebie nie wydając/ z przykra wiejącym wiatrem o śmierci weźmie potrącenie. O mary nieszczęśliwe które takowe wichry w sobie zachowyujecie/ że dla nich niewinność szwankuje? Co Matka jak na pustyni dozorem pilnym przez tak wiele lat w całości dochowała/ toście wy wiatrem chęci zmyślonych oświadczaniem/ słowami łagodnemi/ pieszczotliwemi/ często powtarzanemi/ obalili. Ale to mniejsza bo wiatr na słabą trzcinkę napadał/ słaba płeć prędko się często dawa uwodzić. Lecz gdy wierę mężów potężnych poczną fawory/ respekty z Pałaców zalatywać/ dziw wielki jak ich do ziemie obalają? którymby dla odporu i statku w cnocie uczciwsza była rzecz wiekuiście być zgoła od świata startemi/
głosu z siebie nie wydáiąc/ z przykrá wieiącym wiátrem o śmierći weźmie potrącenie. O mary nieszczęśliwe ktore tákowe wichry w sobie záchowyuiećie/ że dla nich niewinność szwánkuie? Co Mátká iak ná pustyni dozorem pilnym przez ták wiele lat w całośći dochowałá/ tośćie wy wiátrem chęći zmyslonych oświadczániem/ słowámi łágodnemi/ pieszczotliwemi/ często powtarzanemi/ obálili. Ale to mnieysza bo wiátr ná słabą trzćinkę nápadał/ słaba płeć prędko się często dawa vwodźić. Lecz gdy wierę mężow potężnych poczną fawory/ respekty z Páłacow zálátywać/ dziw wielki iák ich do źiemie obaláią? ktorymby dla odporu y státku w cnoćie vczćiwsza byłá rzecz wiekuiśćie być zgołá od świátá stártemi/
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 376
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
.
11-mo. Gdyby któremu oskarżonemu oficjaliście tego, w czym był obwinionym, w samej rzeczy dowiedziono, a per consequens gdyby był godzien kary, tedy słuszne między pierwszym a między powtórzonym, między lżejszym a cięższym występkiem uczyniona ma być uwaga i dystynkcja, a tak ad proportionem onej kara naznaczona, albo per gradus in deliquente powtarzana i dotąd, póki do poprawy takowego oficjalisty collimare może, albo in privatione na pewny czas jego diarii, albo wespół etiam cum suspensione ab officio, albo też in depositione na czas jaki na funkcyją
pośledniejszą ferowana, a prócz tego za każdym razem malwersacja jego lub szkoda z niej pochodząca gotowemi pieniędzmi nagrodzona być powinna.
12-mo
.
11-mo. Gdyby któremu oskarżonemu oficyjaliście tego, w czym był obwinionym, w samej rzeczy dowiedziono, a per consequens gdyby był godzien kary, tedy słuszne między pierwszym a między powtórzonym, między lżejszym a cięższym występkiem uczyniona ma być uwaga i dystynkcyja, a tak ad proportionem onej kara naznaczona, albo per gradus in deliquente powtarzana i dotąd, póki do poprawy takowego oficyjalisty collimare może, albo in privatione na pewny czas jego diarii, albo wespół etiam cum suspensione ab officio, albo też in depositione na czas jaki na funkcyją
pośledniejszą ferowana, a prócz tego za każdym razem malwersacyja jego lub szkoda z niej pochodząca gotowemi pieniądzmi nagrodzona być powinna.
12-mo
Skrót tekstu: InsGór_3
Strona: 168
Tytuł:
Instrukcje górnicze dla żup krakowskich z XVI-XVIII wieku, cz. 3
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
instrukcje
Tematyka:
górnictwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1706 a 1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1706
Data wydania (nie później niż):
1743
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Antonina Keckowa
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1963
. Na większą a wieczną chwałę twoję. Ćwiczenie 23. Wprawuj się w-afekty, do wyczyszczenia dusze słuzące.
PUNKT 1. ACz te wszytkie które wyżej są położone ćwiczenia/ służą do dusze je serca naszego od wszytkich/ tak grzechów/ jako i grzechowych nałogów/ wyczyszczenia/ jednak iż te ćwiczenia częstego na dzień powtarzane być nie łatwie mogą/ a zaś na tym wiele należy/ żeby często powtarzane były/ dla tego/ tu się w-tym ostatnim tej części pierwszej ćwiczeniu kładą takie afekty/ które to nagrodzić mogą: bo i do oczyszczenia służą/ i często a gęsto łatwie z-gorącością wyprawowane być mogą/ przykładając tylko nieco
. Ná większą á wieczną chwáłę twoię. Cwiczenie 23. Wprawuy sie w-áfekty, do wyczysczenia dusze słuzące.
PUNKT 1. ACz te wszytkie ktore wyżey są położone ćwiczenia/ służą do dusze ie sercá nászego od wszytkich/ ták grzechow/ iáko i grzechowych nałogow/ wyczysczenia/ iednák iż te ćwiczenia częstego ná dźień powtarzáne bydź nie łátwie mogą/ á záś ná tym wiele należy/ żeby często powtarzáne były/ dla tego/ tu się w-tym ostátnim tey częśći pierwszey ćwiczeniu kłádą tákie áfekty/ ktore to nágrodźić mogą: bo i do oczysczenia służą/ i często á gęsto łátwie z-gorącośćią wypráwowáne bydź mogą/ przykładáiąc tylko nieco
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 89
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
afekty, do wyczyszczenia dusze słuzące.
PUNKT 1. ACz te wszytkie które wyżej są położone ćwiczenia/ służą do dusze je serca naszego od wszytkich/ tak grzechów/ jako i grzechowych nałogów/ wyczyszczenia/ jednak iż te ćwiczenia częstego na dzień powtarzane być nie łatwie mogą/ a zaś na tym wiele należy/ żeby często powtarzane były/ dla tego/ tu się w-tym ostatnim tej części pierwszej ćwiczeniu kładą takie afekty/ które to nagrodzić mogą: bo i do oczyszczenia służą/ i często a gęsto łatwie z-gorącością wyprawowane być mogą/ przykładając tylko nieco pilności/ a od zabaw potocznych tedy i owedy się odrywając/ a do Boga
áfekty, do wyczysczenia dusze słuzące.
PUNKT 1. ACz te wszytkie ktore wyżey są położone ćwiczenia/ służą do dusze ie sercá nászego od wszytkich/ ták grzechow/ iáko i grzechowych nałogow/ wyczysczenia/ iednák iż te ćwiczenia częstego ná dźień powtarzáne bydź nie łátwie mogą/ á záś ná tym wiele należy/ żeby często powtarzáne były/ dla tego/ tu się w-tym ostátnim tey częśći pierwszey ćwiczeniu kłádą tákie áfekty/ ktore to nágrodźić mogą: bo i do oczysczenia służą/ i często á gęsto łátwie z-gorącośćią wypráwowáne bydź mogą/ przykładáiąc tylko nieco pilnośći/ á od zabaw potocznych tedy i owedy się odrywáiąc/ á do Bogá
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 89
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665