.
Secunda w górę abo Ascensus per secundam.
Descensus per secundam abo Zgóry secunda. Rozdział czwarty.
To jednak pamiętaj/ iż te noty wszytkie które się tu dla nauki napiszą/ są i będą/ noty jednego taktu/ co tak masz rozumieć/ iż każdą z nich masz tak wolno śpiewać abyś niżeli rękę regujący podniesie i spuści/ one wytrzymywał/ abowiem są inne których będzie trzeba cztery/ czasem 16. wjeden takt wyśpiewać/ oczym niżej naukę weźmiesz.
Cóż jest Tertia?
Kiedy głos spuścić/ abo wynieść trzeba/ przez trzecią notę/ jako tu widzisz/ iż c e jest Tercia, jako df, eg,
.
Secunda w gorę ábo Ascensus per secundam.
Descensus per secundam ábo Zgory secunda. Rozdźiał cżwarty.
To iednák pámiętay/ iż te noty wszytkie ktore się tu dla náuki nápiszą/ są y będą/ noty iednego táktu/ co ták masz rozumieć/ iż káżdą z nich masz ták wolno śpiewáć ábyś niżeli rękę reguiący podnieśie y spuśći/ one wytrzymywał/ ábowiem są inne ktorych będźie trzebá cżtery/ cżásem 16. wieden tákt wyśpiewáć/ ocżym niżey náukę weźmiesz.
Coż iest Tertia?
Kiedy głos spuśćić/ ábo wynieść trzebá/ przez trzećią notę/ iáko tu widźisz/ iż c e iest Tercia, iáko df, eg,
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: C3v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
jest Octaua?
Gdy przez ośmą notę głos wynieść trzeba/ jako tu przykładzie od c aż do drugiego c.
Z góry Octaua. Rozdział piąty. ROZDZIAŁ V. O Taktcie i notach rozmaitych, także i o pauzach, i innych znakach Muzyckich.
Cóż jest Takt?
JEst czas tak długi/ kiedy śpiewający/ abo regujący rękę podniesie i spuści/ i dla tegoż trzeba pilnie uważać takt/ bo inaczej każde śpiewanie zanicby nie stało/ ten bywa dwojaki/ prędki i wolny.
Któryż wolny?
Kiedy na przodku śpiewania jakiego napisany będzie tak znak
na drugiej liniej od wierzchu/ abo gdzie indziej/ to taki znak znaczy/ iż to
iest Octaua?
Gdy przez osmą notę głos wynieść trzebá/ iáko tu przykłádźie od c áż do drugiego c.
Z gory Octaua. Rozdźiał piąty. ROZDZIAŁ V. O Táktćie y notách rozmáitych, tákźe y o pauzách, y innych znákách Muzyckich.
Coż iest Tákt?
IEst cżás ták długi/ kiedy śpiewáiący/ ábo reguiący rękę podnieśie y spuśći/ y dla tegoż trzebá pilnie vważáć tákt/ bo inácżey káżde śpiewánie zánicby nie stało/ ten bywa dwoiáki/ prędki y wolny.
Ktoryż wolny?
Kiedy ná przodku śpiewánia iákiego nápisány będźie tak znák
ná drugiey liniey od wierzchu/ ábo gdźie indźiey/ to táki znák znácży/ iż to
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: C5v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647