jej mogło prodesse, tylko tego samego, jak to wszystko przywieść do egzekucyj; a przecięź ktoś rozsądny powiedział, nihil actum crede, cum quid superest agendum.
Mówiąc dalej o sposobie Praw egzekucyj, nie przychodzi mi nad ten skutecźniejszi; żeby ta komisja była specialiter przywiązana do powinności każdego Wojewody w swym Województwie; to jest regulować się ad normam generalem, jaką ziczę subsequenter wprowadzić na Sejmie per Consilia Ministerialia, tak żeby każde Województwo miało swoje, sub praesidentia Wojewody, złożone z czterech Deputatów; in praesentia Marszałka Sejmikowego. Notandum żeby wszystka jurysdykcja hujus Consilii w tym się szczególnie zawierała, żeby to przywieść do egzekucyj, co prawo sejmowe nakazało: a
iey mogło prodesse, tylko tego samego, iak to wszystko przywieść do exekucyi; a przećięź ktoś rozsądny powiedział, nihil actum crede, cum quid superest agendum.
Mowiąc daley o sposobie Praw exekucyi, nie przychodźi mi nad ten skutecźńieysźy; źeby ta komissya była specialiter przywiązana do powinnośći kaźdego Woiewody w swym Woiewodztwie; to iest regulować się ad normam generalem, iaką źyczę subsequenter wprowadźić na Seymie per Consilia Ministerialia, tak źeby kaźde Woiewodztwo miało swoie, sub praesidentia Woiewody, złoźone z czterech Deputatow; in praesentia Marszałka Seymikowego. Notandum źeby wszystka jurisdykcya hujus Consilii w tym śię szczegulńie zawierała, źeby to przywieść do exekucyi, co prawo seymowe nakazało: a
Skrót tekstu: LeszczStGłos
Strona: 49
Tytuł:
Głos wolny wolność ubezpieczający
Autor:
Stanisław Leszczyński
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
powieki, co się z nami dzieje w teraźniejszych okolicznościach. Sami w siebie sztych własny obracamy i w zbytnim a nieostrożnym wolności jako niepomiarkowanego lekarstwa zażywaniu nieszczęśliwi trujemy się i giniemy. Musiałbym tu podobno urazić wielu, na których dyskrecji i opiece teraźniejszą Rzeczpospolitej widziemy fortunę, gdyby się do swoich początków skutki i utrapienia pospolite regulować godziło. Gdyby przyszło pierwszych owych pretekstów, faworów, figur, pokrywek, którym nieostrożna dopomagała nobilitas, jako nieszczęśliwego takowyż nasienia pożytek opłakane anatomizować, biada! Bezpieczniej zatem uczynię, że niżej stąd pójdę. Acz podobno na trakt swój nie trafię, którym dawna owych magistratów powaga, rządu i powodzenia całość, pospólstwa i
powieki, co się z nami dzieje w teraźniejszych okolicznościach. Sami w siebie sztych własny obracamy i w zbytnim a nieostrożnym wolności jako niepomiarkowanego lekarstwa zażywaniu nieszczęśliwi trujemy się i giniemy. Musiałbym tu podobno urazić wielu, na których dyskrecyi i opiece teraźniejszą Rzeczpospolitej widziemy fortunę, gdyby się do swoich początków skutki i utrapienia pospolite regulować godziło. Gdyby przyszło pierwszych owych pretekstów, faworów, figur, pokrywek, którym nieostrożna dopomagała nobilitas, jako nieszczęśliwego takowyż nasienia pożytek opłakane anatomizować, biada! Bezpieczniej zatem uczynię, że niżej stąd pójdę. Acz podobno na trakt swój nie trafię, którym dawna owych magistratów powaga, rządu i powodzenia całość, pospólstwa i
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 198
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
. Pokaże sam czas i żyła, kiedy klin w drzewo wsadzić najlepiej, poda się samo po miazdze swojej do darcia łyko, nauczy rok szesnasty albo dalszy, czego panience do odmiany stanu potrzeba. Lepiej zatem, i tak koniecznie należy, wszystkie insze przed owym lata w surowszej do szczęśliwszego i chwalebnego pożycia układać i regulować manijerze. Niechaj się dowcip panieński trzyma nauki i bojaźni Bożej, wstydu i ostrożności oko, skromności usta, twarz ochędostwa, włos pleci i prawdziwego wieniuszka, pierś pod zakryciem krzyżyka, roboty przyzwoitej ręka, kibić brykle i ułożenia, pomiaru nóżka, myśl i serce miłości Boskiej. Ostatek, czego niepotrzebnie uczycie albo pozwalacie,
. Pokaże sam czas i żyła, kiedy klin w drzewo wsadzić najlepiej, poda się samo po miazdze swojej do darcia łyko, nauczy rok szesnasty albo dalszy, czego panience do odmiany stanu potrzeba. Lepiej zatem, i tak koniecznie należy, wszystkie insze przed owym lata w surowszej do szczęśliwszego i chwalebnego pożycia układać i regulować manijerze. Niechaj się dowcip panieński trzyma nauki i bojaźni Bożej, wstydu i ostrożności oko, skromności usta, twarz ochędostwa, włos pleci i prawdziwego wieniuszka, pierś pod zakryciem krzyżyka, roboty przyzwoitej ręka, kibić brykle i ułożenia, pomiaru nóżka, myśl i serce miłości Boskiej. Ostatek, czego niepotrzebnie uczycie albo pozwalacie,
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 213
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
na poddanego Szymka Gińczuka z żoną, z dziećmi JO. aktorowi służących, do wskazania pen, win i ekspens prawnych, i o to wszystko, co czasu prawa fusius deducetur etc.”
Z tej żałoby księcia kanclerza przeciwko Witanowskim wyniesionej elicetur osobliwszy astus, że ich książę kanclerz swymi ewiktorami czyni, co nie może się regulować do kupna od jednego Jana Witanowskiego .poddanego Szymka Gińczuka, bo jeżeli dołożona aprobata praw in foro competenti, to jest castrensi, tedy już ta wyżej wyrażona ewikcja do trybunału niepotrzebna, ale dlatego byli pozwani Witanowscy od księcia kanclerza ad evincendum, najprzód, że książę kanclerz rozumiał, że ad ultimum iuris gradum na trybunale Flemingowskim
na poddanego Szymka Gińczuka z żoną, z dziećmi JO. aktorowi służących, do wskazania pen, win i ekspens prawnych, i o to wszystko, co czasu prawa fusius deducetur etc.”
Z tej żałoby księcia kanclerza przeciwko Witanowskim wyniesionej elicetur osobliwszy astus, że ich książę kanclerz swymi ewiktorami czyni, co nie może się regulować do kupna od jednego Jana Witanowskiego .poddanego Szymka Gińczuka, bo jeżeli dołożona aprobata praw in foro competenti, to jest castrensi, tedy już ta wyżej wyrażona ewikcja do trybunału niepotrzebna, ale dlatego byli pozwani Witanowscy od księcia kanclerza ad evincendum, najprzód, że książę kanclerz rozumiał, że ad ultimum iuris gradum na trybunale Flemingowskim
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 681
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
odważa się twierdzić, że jedna kuznica więcej psuje lasu, a niżeli go jest potrzeba na dwóch miast niewielkich opalenie.
Lubo opisanie wychodu węglów w kuznicach jest skutkiem tylko kalkulacyj, które mogą się w pomniejszych rzeczach omylić, zapatruję się jednak na nie, jako na dostateczną regułę podług której w większej części zamysłów naszych możemy się regulować, i z której byśmy doskonale poznać mogli jak wielkiej jest wagi wynalazek, któryby nam mógł tę potrzebną pomnożyć materią. O różnych rodzajach drzewa którego się zażywa na robienie węglów.
Można robić węgle z każdego rodzaju drzewa, lecz jedna z najpierwszych kondycyj jest ta, a żeby do tego najpospolitsze zażywane było drzewo,
odważa sie twierdzić, że iedna kuznica więcey psuie lasu, á niżeli go iest potrzeba na dwoch miast niewielkich opalenie.
Lubo opisanie wychodu węglow w kuznicach iest skutkiem tylko kalkulacyi, ktore mogą się w pomnieyszych rzeczach omylić, zapatruię się iednak na nie, iako na dostateczną regułę podług ktorej w większey częsci zamysłow naszych możemy się regulować, i z ktorey byśmy doskonale poznać mogli iak wielkiey iest wagi wynalazek, ktoryby nam mogł tę potrzebną pomnożyć materyą. O rożnych rodzaiach drzewa ktorego się zażywa na robienie węglow.
Można robić węgle z każdego rodzaiu drzewa, lecz iedna z naypierwszych kondycyi iest ta, á żeby do tego naypospolitsze zażywane było drzewo,
Skrót tekstu: DuhMałSpos
Strona: 13
Tytuł:
Sposób robienia węglów czyli sztuka węglarska
Autor:
Henri-Louis Duhamel Du Monceau
Tłumacz:
Jacek Małachowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1769
Data wydania (nie wcześniej niż):
1769
Data wydania (nie później niż):
1769
z których jeden bok, jest przydłuższy na dwie lub trzy stopy, aby mógł tym bokiem być włożony w działo. Arcus kwadransowy zawarty między gnomonem, jest wydzielony na części 90. Atoli dość byłoby wydziału jego na części 24. albo na 12. Gdyż ten wydział na części 12 całego kwadransu, dość dostatecznie regulować może rychtowanie działa. Z samego centrum gdzie się schodzą dwa boki kwadransu jest osadzony perpendykuł to jest kula na sznurku wisząca. Ten tedy kwadrans dłuższym bokiem włożony w działo, oznaczy jego elewacją, według której Inżynier zmiarkować może jak daleko donieść może kulę dziło. Jeżeli bowiem perpendykuł równo wpada na drugi bok kwadransu? znak jest
z ktorych ieden bok, iest przydłuszszy ná dwie lub trzy stopy, áby mogł tym bokiem być włożony w działo. Arcus kwadransowy záwarty między gnomonem, iest wydzielony ná części 90. Atoli dość byłoby wydziału iego ná części 24. álbo ná 12. Gdyż ten wydział ná części 12 cáłego kwadransu, dość dostatecznie regulowáć może rychtowánie działá. Z samego centrum gdzie się zchodzą dwa boki kwadransu iest osadzony perpendykuł to iest kula ná sznurku wisząca. Ten tedy kwadrans dłuszszym bokiem włożony w działo, oznáczy iego elewacyą, według ktorey Jndzinier zmiarkować może iák dáleko donieść możę kulę dziło. Jeżeli bowięm perpendykuł rowno wpada ná drugi bok kwadransu? znak iest
Skrót tekstu: BystrzInfArtyl
Strona: O4v
Tytuł:
Informacja artyleryjna o amunicji i ogniach wojennych
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
predykcje Pismu Z. Zdaniu Kościoła Katolickiego się nie konformują.
III. Katolicka jest prawda, którą Izajasz w Roździale 41. i 44. Jeremiasz w Roździale 10. (jakom namienił w Informacyj Astrologicznej) eksplikuje Izraelowi. Iż Bóg jako Stwórca wszystkiego i konserwator w dyspozycjach swoich około człowieka, nie gwiazdami, nie planetami regulować życie swoje każe, lecz jedynie w Boskiej Opatrzności pokładać nadzieję: i z indyferencją czekać co najwyższy Pan postanowi albo dopuści. Jakoż pełno w Piśmie Z. przykładów iż Bóg z niedościgłych swoich dekretów po tyle kroć dopuszczał wojny, zamieszania Królestw, śmierci nagłe, powietrza, choroby, zniszczenia Państw, nieurodzaje etc. Karząc grzechy
predykcye Pismu S. Zdaniu Kościoła Katolickiego się nie konformuią.
III. Katolicka iest prawda, ktorą Jzaiasz w Roździale 41. y 44. Jeremiasz w Roździale 10. (iákom námienił w Jnformacyi Astrologiczney) explikuie Jzraelowi. Jż Bog iáko Stworca wszystkiego y konserwator w dyspozycyach swoich około człowieka, nie gwiazdami, nie planetami regulowáć życie swoie każe, lecz iedynie w Boskiey Opatrzności pokładáć nadzieię: y z indifferencyą czekáć co naywyższy Pan postánowi álbo dopuści. Jákoż pełno w Pismie S. przykładow iż Bog z niedościgłych swoich dekretow po tyle kroć dopuszczał woyny, zamieszania Krolestw, śmierci nagłe, powietrza, choroby, zniszczenia Państw, nieurodzaie etc. Karząc grzechy
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 2
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
. Iż Chrystus obrał sobie tę godzinę według gwiazd szczęśliwą, którejby nic nie cierpiał od Żydów: wiedząc inne być nieszczęśliwe dla siebie, przyszłej męki. J tać to jest Astrologii wieszczbiarskiej nierozsądna rzetelność, jako wcielenie Syna Boskiego, tak i Chrystusa śmierć, odkupienia narodu ludzkiego, Boską Opatrzność, jego wyroki chcieć influksem gwiazd regulować.
IV. Druga prawda: iż człowieka Bóg postawił w ręku rady swojej. Nadał wolną wolą, aby rekę swoję ściągnął do czego chce, do ognia albo wody. Wolno mu sobie wziąć życie. Jako uczynił Saul, Judasz etc: Wolno je wziąć drugiemu, jako uczynił Ablowi Kaim, Uriaszowi Dawid, Holofernesowi Judyt
. Jż Chrystus obrał sobie tę godzinę według gwiazd szcześliwą, ktoreyby nic nie cierpiał od Zydow: wiedząc inne być nieszczęśliwe dla siebie, przyszłey męki. J táć to iest Astrologii wieszczbiarskiey nierozsądna rzetelność, iáko wcielenie Syna Boskiego, ták y Chrystusa śmierć, odkupienia narodu ludzkiego, Boską Opátrzność, iego wyroki chcieć influxem gwiazd regulowáć.
IV. Druga prawda: iż człowieka Bog postawił w ręku rady swoiey. Nadał wolną wolą, áby rekę swoię sciągnął do czego chce, do ognia álbo wody. Wolno mu sobie wziąć życie. Jáko uczynił Saul, Judasz etc: Wolno ie wziąc drugiemu, iáko uczynił Ablowi Káim, Uryaszowi Dawid, Holofernesowi Judith
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 3
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
co za różnica szczególnych ewentów tej albo owej Osoby od ewentów w pospolitości osób wielu? Wżdyć jako zgromadzenie w jednym Państwie albo mieście nie jest to Jdaea Platonica, pospolity jaki człowiek, ale składa się z wielu w szczególności ludzi. Toć predykcja nie może się ściągać do ludzi w pospolitości, jeżeli się nie będzie regulować do tego i owego w szczególności. Czyliż nie łatwiej z influksów Niebieskich każdemu z osobna wyczytać ewenta, a niżeli w pospolitości wielu? Tak jako łatwiejby Historykowi opisać tego albo owego w szczególności zycie teraźniejsze albo przeszłe, a niżeli razem wielu. Czyliż Astra influksu swego nie sprawują w każdym z osobna człowieku?
co za rożnica szczegulnych ewentow tey álbo owey Osoby od ewentow w pospolitości osob wielu? Wżdyć iako zgromadzenie w iednym Państwie álbo mieście nie iest to Jdaea Platonica, pospolity iáki człowiek, ále składa się z wielu w szczegulności ludzi. Toć predykcya nie może się ściągáć do ludzi w pospolitości, ieżeli się nie będzie regulowáć do tego y owego w szczegulności. Czyliż nie łátwiey z influxow Niebieskich każdemu z osobna wyczytáć ewenta, á niżeli w pospolitości wielu? Ták iáko łátwieyby Historykowi opisać tego álbo owego w szczegulności zycie teraźnieysze álbo przeszłe, á niżeli razem wielu. Czyliż Astra influxu swego nie sprawuią w każdym z osobna człowieku?
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 27
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
zarażonego jakim złym przymiotem: który że się obraca przez konkokcją w substancją żyjącej rzeczy, sprawować musi symptomata i zdrowia uszczerbek. Które okazje i innych tak wiele ponieważ przewidzieć niepodobna, niepodobna zatym i choroby przyszłe albo zarazy przepowiedzieć. Prognostyki z lat klimakterycznych i dni krytycznych.
XXXIII. Ze do naturalnych przyczyn należą, tu się regulować powinny. Wiedzieć zaś trzeba, iż lata klimakteryczne się zowią przez siedm wyrachowane: jakie są 7. 14. 21. 28. 35. 42. 49. 56. 63. Albo przez dziewięć, jakie są. 9. 18. 27. 36. 45. 54. 63. Te zaś lata dla
zaráżonego iákim złym przymiotem: ktory że się obraca przez konkokcyą w substancyą żyiącey rzeczy, spráwowáć musi symptomata y zdrowia uszczerbek. Ktore okazye y innych ták wiele ponieważ przewidzieć niepodobna, niepodobna zátym y choroby przyszłe álbo zarázy przepowiedzieć. Prognostyki z lat klimakterycznych y dni krytycznych.
XXXIII. Ze do náturalnych przyczyn należą, tu się regulowáć powinny. Wiedzieć zaś trzeba, iż lata klimakteryczne się zowią przez siedm wyráchowáne: iákie są 7. 14. 21. 28. 35. 42. 49. 56. 63. Albo przez dziewięć, iákie są. 9. 18. 27. 36. 45. 54. 63. Te zaś lata dla
Skrót tekstu: BystrzInfAstrol
Strona: 23
Tytuł:
Informacja astrologiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743