wyrzuconego. Teraz tedy beatus homo, qui recipit te, ponieważ Chrustus Jezus odkupiwszy nas śmiercią swoją drogą/ dał nam za pokarm Ciało swoje przenaświętsze/ abyśmy go pożywając Bogami zostali. . Czego i Cyprian święty szeroce dowodząc/ tak naostatek mówi: la antiquitate veteraseit. Figurę tego chleba Anielskiego nieskazitelnego/ i nigdy nieubywającego/ uczynił Dawid król/ kiedy Arkę Pańską do Jeruzalem wprowadził/ i postawiwszy ją pod namiotami/ ofiary rozmaite Panu Bogu z wielkim nabożeństwem oddawał. Które odprawiwszy Benedixit populo in nomine Domini; et diuisit vniuersis per singulos, à viro vfque ad mulierem, tortam panis. Liranus mówi: Torta dicitur à torquendo, quia panis
wyrzuconego. Teraz tedy beatus homo, qui recipit te, ponieważ Chrustus Iezus odkupiwszy nas śmierćią swoią drogą/ dał nam zá pokarm Ciáło swoie przenaświętsze/ ábysmy go pożywáiąc Bogámi zostáli. . Czego y Cyprian święty szeroce dowodząc/ ták náostátek mowi: la antiquitate veteraseit. Figurę tego chlebá Anyelskiego nieskáźitelnego/ y nigdy nieubywáiącego/ vczynił Dawid krol/ kiedy Arkę Páńską do Ieruzalem wprowádźił/ y postáwiwszy ią pod namiotámi/ ofiáry rozmáite Pánu Bogu z wielkim nabożeństwem oddawał. Ktore odpráwiwszy Benedixit populo in nomine Domini; et diuisit vniuersis per singulos, à viro vfque ad mulierem, tortam panis. Liranus mowi: Torta dicitur à torquendo, quia panis
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 83
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
w Indyj Orientalnej, na ostatniej Księżyca Kwadrze, Zrzodła też mniejszeją; a gdy Księżyca przybywa, w ten czas i Woda augetur w Zrzodłach, jako pisze Ludovicus Barthema de Rebus Indiae. Takież Zrzodła w Górach w Polsce wyżej Krosna, koło Wsi Jeżaniec, czyli Iwonicz znajdują się cum incremento Miesiąca przybywające, cum decremento ubywające, Teste Tylkowski. Toż Zrzodło zbliżywszy do niego Świecę zapalona, zajmuje się jak gorzałka, a to z racyj stojącej na wierzchu siarczystej i tłustej materyj, i nie zaraz, chyba po dobrym wody skłoceniu gaśnie. Takież Zrzodła od ognia zajmujące się są koło Wsiów Głowienka i Turaszowka nie daleko Krakowa, według tego
w Indyi Orientalney, na ostátniey Xiężyca Kwadrze, Zrzodła też mnieyszeią; a gdy Xiężyca przybywa, w ten czas y Woda augetur w Zrzodłach, iako pisze Ludovicus Barthema de Rebus Indiae. Takież Zrzodła w Gorach w Polszcze wyżey Krosna, koło Wsi Ieżaniec, czyli Iwonicz znayduią się cum incremento Miesiąca przybywaiące, cum decremento ubywaiące, Teste Tylkowski. Toż Zrzodło zbliżywszy do niego Swiecę zapalona, zaymuie się iak gorzałka, a to z rácyi stoiącey na wierzchu siarczystey y tłustey materyi, y nie zaraz, chyba po dobrym wody skłoceniu gaśnie. Takież Zrzodła od ogniá zaymuiące się są koło Wsiow Głowienka y Turaszowka nie daleko Krakowa, według tego
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 570
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
lipina, olszyna grabina, osiczyna, wierzbina etc mają być ugruntowane. Jest dobry sposób i pewniejszy utrzymania stawu, Sluzę sporządzić, która choć wiele kosztuje, bo dębów, cieslów i innego wiele wyjdzie rzemiesnika, ale już rzecz stabilis. Na której zastawy wlot mogą być podjęte, albo zapuszczone, według wody przybywającej, lub ubywającej. Groble sypać należy po Nowiu Księżyca, a tak jest mocniejsza; w ostatniej zaś kwadrze, łatwo od wody zepsute bywają i mokro się trzymają. Groblę usy pawszy, nie potrzeba zaraz wodę chwytać, i zatrzymywać; ale niech jaki rok tak stoi, ulęże się. Atymczasem, ba i zawsze kazać po niej jeździć
lipina, olszyna grabina, osiczyna, wierzbina etc maią bydź ugruntowane. Iest dobry sposob y pewnieyszy utrzymania stawu, Sluzę sporządzić, ktora choć wiele kosztuie, bo dębow, cieslow y innego wiele wyidzie rzemiesnika, ale iuż rzecz stabilis. Na ktorey zastawy wlot mogą bydź podięte, albo zapuszczone, według wody przybywaiącey, lub ubywaiącey. Groble sypać należy po Nowiu Xsiężyca, á tak iest mocnieysza; w ostatniey zaś kwadrze, łatwo od wody zepsute bywaią y mokro się trzymaią. Groblę usy pawszy, nie potrzeba zaraz wodę chwytać, y zatrzymywać; ale niech iaki rok tak stoi, ulęże się. Atymczasem, ba y zawsze kazać po niey iezdzić
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 465
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Niebieskie przyrodzone z człowiekiem i inszemi rzeczami gruntownie zawsze persewerują; nie jednak nie odmiennie. Ratio 1mi: Albowiem to widziemy w Ziołach i drzewkach, które według punktu plantacyj swojej fruktyfikują więcej albo mniej i bywają do tego bardziej sposobne niż do inszego.- z tąd drzewka fruktyfikujące rodzajniejszemi są; jeżeli bywają sadzone pod czas Księżyca ubywającego: nie tak zaś fruktyfikujące lubo wyżej wzrastają, gdy sadzone pod czas Księżyca przybywającego. Podobnym sposobem nowo narodzeni, jedni do tego, drudzy do czegoinszego mają inklinacją: naprzykład jeden do oręża, drugi do pióra i nauki, inszy do Klasztoru i Religij etc. Ratio 2di. Albowiem widzimy, iż jednemu człowiekowi szczęśliwe
Niebieskie przyrodzone z człowiekiem y inszemi rzeczámi gruntownie záwsze perseweruią; nie iednak nie odmiennie. Ratio 1mi: Albowiem to widźiemy w Ziołách y drzewkách, ktore według punktu plantácyi swoiey fruktyfikuią więcey álbo mniey y bywáią do tego bárdziey sposobne niż do inszego.- z tąd drzewka fruktyfikuiące rodzaynieyszemi są; ieżeli bywáią sadzone pod czas Xiężycá ubywáiącego: nie ták záś fruktyfikuiące lubo wyżey wzrástáią, gdy sádzone pod czás Xiężycá przybywáiącego. Podobnym sposobem nowo národzeni, iedni do tego, drudzy do czegoinszego máią inklinácyą: náprzykład ieden do oręża, drugi do piora y náuki, inszy do Klasztoru y Religij etc. Ratio 2di. Albowiem widźimy, iż iednemu człowiekowi szczęśliwe
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: N
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
wysuszony w żołądku pokarm nie jest sposobny do gotowania się: dla czego potrzebuje napoju, aby nim był rozrzedzony.
LXXV. Augmentacja zaś w człowieku: jest przymnożenie większej co raz porcyj ciała przez nutrycją sporządzonej. Tym się różni od nutrycyj. Ze nutrycja sporządzona jest od Autora natury Boga, na restauracją cząstek ciała coraz nieznacznie ubywających. Augmentacja do nabycia należytej proporcyj i wielkości wzrostu ciała. Nutrycja w całym życiu ludzkim potrzebna, i bez niej żyć człowiek nie może. Augmentacja całego człowieka najwięcej do 24. roku trwa. Ze zaś w tych latach człowiek, a nie w dalszych rośnie. Racja tego ta. Bo w niemowlęcym, dziecinnym, i
wysuszony w żołądku pokarm nie iest sposobny do gotowánia się: dla czego potrzebuie nápoiu, áby nim był rozrzedzony.
LXXV. Augmentácya zaś w człowieku: iest przymnożenie większey co raz porcyi ciałá przez nutrycyą sporządzoney. Tym się rożni od nutrycyi. Ze nutrycya sporządzona iest od Autora nátury Boga, ná restaurácyą cząstek ciałá coraz nieznácznie ubywaiących. Augmentácya do nábycia należytey proporcyi y wielkości wzrostu ciałá. Nutrycya w cáłym życiu ludzkim potrzebna, y bez niey żyć człowiek nie może. Augmentácya cáłego człowieká naywięcey do 24. roku trwa. Ze zaś w tych latách człowiek, á nie w dalszych rośnie. Racya tego ta. Bo w niemowlęcym, dziecinnym, y
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: F3
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743