, abo Doktorowali się, 2. Do żadnego Sądu nie należą tylko do Rektora, od którego apelacją nie idzie, i któremu przysięgać powinni. W kryminalnych rzeczach D[...] putowany od Króla Sędzia powinien ich sądzić, i że żaden Akademika łapać, ani więzić nie może, chyba za dozwoleniem Rektora. 3. Doktorowie i Profesorowie uczący w Akademii Szlachtą się stają, i mogą Dóbr Ziemskich nabywać, i wstęp mieć do wszelkich godności Świeckich i Duchownych, a gdyby lat 20. uczyli, tedy i z potomstwem swym Szlachtą się stają. 4. Studenci wolni są od płacenia cła i myta za rzeczy swoje. 5. Jeżeli Rektor którego ekskluduje, taki
, abo Doktorowali śię, 2. Do żadnego Sądu nie należą tylko do Rektora, od którego appellacyą nie idźie, i któremu przysięgać powinni. W kryminalnych rzeczach D[...] putowany od Krôla Sędźia powinien ich sądźić, i że żaden Akademika łapać, ani więźić nie może, chyba za dozwoleniem Rektora. 3. Doktorowie i Professorowie uczący w Akademii Szlachtą śię stają, i mogą Dóbr Ziemskich nabywać, i wstęp mieć do wszelkich godnośći Swieckich i Duchownych, á gdyby lat 20. uczyli, tedy i z potomstwem swym Szlachtą śię stają. 4. Studenći wolni są od płacenia cła i myta za rzeczy swoje. 5. Jeżeli Rektor którego exkluduje, taki
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 199
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
Olendrowie. W tych pludrach były okna, w których różne chował Stuczki dla komunikantów - te obrzezował Jako szybę okrągło, drugie granowite Z białej i grubej mąki, owo pospolite. Miał do tego i kielich z dawna przebutwiały, I nasienia jakiegoś węzełek niemały. Włóczył się z oną łątką po swej Karyntyjej, Dom od domu uczący ludzi tej religii, Pytający się Niemców onych głupich, ktoby Miał dziecię małe do krztu dziwnymi sposoby, Lub ktoby chciał wieczerzać. Tam po plecu swoich Kogo nalazł, używał tych obrzędów dwoich. Tam trefnego na stole chłopka postawiwszy, I z pluderek rżanego plaskuru dobywszy, I według kondycyjej Ciało Pańskie dawał, Miasto
Olendrowie. W tych pludrach były okna, w których różne chował Stuczki dla komunikantów - te obrzezował Jako szybę okrągło, drugie granowite Z białej i grubej mąki, owo pospolite. Miał do tego i kielich z dawna przebutwiały, I nasienia jakiegoś węzełek niemały. Włóczył się z oną łątką po swej Karyntyjej, Dom od domu uczący ludzi tej religiej, Pytający się Niemców onych głupich, ktoby Miał dziecię małe do krztu dziwnymi sposoby, Lub ktoby chciał wieczerzać. Tam po plecu swoich Kogo nalazł, używał tych obrzędów dwoich. Tam trefnego na stole chłopka postawiwszy, I z pluderek rżanego plaskuru dobywszy, I według kondycyjej Ciało Pańskie dawał, Miasto
Skrót tekstu: ErZrzenAnKontr
Strona: 363
Tytuł:
Anatomia Martynusa Lutra Erazma z Roterdama
Autor:
Erazm z Rotterdamu
Tłumacz:
Jan Zrzenczycki
Drukarnia:
Bazyli Skalski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
księstwo IM u Ojców Karmelitów. Kościół bogaty w splendory, ołtarze i inny aparament kościelny. Prowadzili exhibendo honorem ciż kawalerowie i damy czyniąc asystencją. Książę IM powróciwszy z kościoła, traktował tych i inszych tamecznych obywatelów i damy.
Po obiedzie jechali do kościoła, który się nazywa Mendicantium, gdzie dam srodze siła uczących się różnych eksercitiów. Muzyka nad podziwienie wyborna, głosy anielskie, wszytką muzykę damy sprawują, do nich też pro quodam speciali na słuchanie muzyki lud undique na nieszpory confluit.
Z kościoła recta jechaliśmy na operę, która się primo tego dnia zaczęła. Na niej, miedzy inszemi niepospolitościami, widzielichmy ludzie na dół i
księstwo IM u Ojców Karmelitów. Kościoł bogaty w splendory, ołtarze i inny aparament kościelny. Prowadzili exhibendo honorem ciż kawalerowie i damy czyniąc asystencją. Książę JM powróciwszy z kościoła, traktował tych i inszych tamecznych obywatelów i damy.
Po obiedzie jechali do kościoła, który się nazywa Mendicantium, gdzie dam srodze siła uczących się różnych exercitiów. Muzyka nad podziwienie wyborna, głosy anielskie, wszytką muzykę damy sprawują, do nich też pro quodam speciali na słuchanie muzyki lud undique na nieszpory confluit.
Z kościoła recta jechaliśmy na operę, która się primo tego dnia zaczęła. Na niej, miedzy inszemi niepospolitościami, widzielichmy ludzie na dół i
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 160
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
rządu, gdzie wszyscy rządzą.
Co się wielom godzi, to w obyczaj wchodzi.
Strojno a głodno, Buczno a w pięty żymno.
Kto samruje ten jedzie. Podarki wiele mogą. Złotą szwajcą wnet przepchniesz.
Patrzy kiędy się z Komina kurzy.
Nie graj kotko zniedzwiedziem.
Nie jedne dziurę Królik ma do jamy.
Uczący drugich, sam się uczy.
Rzeżucha wzrok poleruje.
Ludzie zawsze radzi co nowego słuchają.
Każdy ptak według nosa swego śpiewa. Do czego kto skłonność czuje, wto się niechaj zaprawuje
Natura wilka wiedzie do lasa. Mów ty wilkowi pacierz, a on woli kozią macierz.
Co kto miłuje, o tym rad rokuje
rządu, gdźie wszyscy rządzą.
Co śię wielom godźi, to w obyczay wchodźi.
Stroyno a głodno, Buczno a w pięty żimno.
Kto samruje ten jedzie. Podarki wiele mogą. Złotą szwaycą wnet przepchniesz.
Patrzy kiędy śię z Komina kurzy.
Nie gray kotko zniedzwiedziem.
Nie jedne dziurę Krolik ma do jamy.
Uczący drugich, sam śię uczy.
Rzeżucha wzrok poleruje.
Ludzie zawsze radźi co nowego słuchają.
Każdy ptak według nosa swego spiewa. Do czego kto skłonność czuje, wto śię niechay zaprawuje
Natura wilka wiedzie do lasa. Mow ty wilkowi pacierz, a on woli koźią macierz.
Co kto miłuje, o tym rad rokuie
Skrót tekstu: FlorTriling
Strona: 97
Tytuł:
Flores Trilingues
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Johannes Zacharias Stollius
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przysłowia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1702
Data wydania (nie wcześniej niż):
1702
Data wydania (nie później niż):
1702
otworzona była Universitas przed Chrystusem lat 330. której tam teraz nec vestigium.
W HISZPANII, LUZYTANII AKADEMIE są sequentes.
SALMATYCEŃSKA fundowana Roku 1404. prznz Alfonsa VIII. Króla od Marcina V. Papieża potwierdżona, Intraty mająca 30. tysięcy Czerwonych Złotych, nad inne Przywilejami nadana od Papieżów i Królów. Profesor lat 20. uczący tytułuje się Ilustris, i może przez Substituta dawać Lekcję. Tutejszy Licentiatus, nad Doktorów aktualnych innych Akademii praefertur; Profesorów tu jest 80. Kolegiów 24. AKADEMIA ta miewała po siedm tysięcy Studentów, Teste Marinaeo.
KONIMBRYCEŃSKA od Jana III Króla Luzitanii sundowana, a według innych od Dionizego VI. Króla Portugalskiego Roku 1279.
otworzona była Universitas przed Chrystusem lat 330. ktorey tam teraz nec vestigium.
W HISZPANII, LUZYTANII AKADEMIE są sequentes.
SALMATYCENSKA fundowana Roku 1404. prznz Alfonsa VIII. Krola od Marcina V. Papieża potwierdżona, Intraty máiąca 30. tysięcy Czerwonych Złotych, nad inne Przywileiámi nádana od Papieżow y Krolow. Profesor lat 20. uczący tytułuie się Illustris, y może przez Substituta dawać Lekcyę. Tuteyszy Licentiatus, nád Doktorow áktualnych innych Akádemii praefertur; Profesorow tu iest 80. Kollegiow 24. AKADEMIA ta miewała po siedm tysięcy Studentow, Teste Marinaeo.
KONIMBRYCENSKA od Iána III Krola Luzitanii sundowana, a według innych od Dionizego VI. Krola Portugalskiego Roku 1279.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 388
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
.
PATAWIANA, to jest Padewska Akademia powstała Roku 791. od Wielkiego Karola erecta, między Włoskiemi najflawniejsza, Ateńskim Areopagiem, aliàs Trybunałem, Iursperitorum Corona, omnium Literarum emporium albo Składem nażwana Dwóch ma Rektorów, jednego Medycyny i Filozofii, drugiego innych Scjencyj. Ogród wspaniały rozlicznych Ziół, Kwiatów ma przy sobie, aby Medycyny uczący się Dyscypułowie, brali zaraz z lekcyj Speculativam, z Ziół practicam w Medycynie Ścientiam.
PIZAŃSKA AKADEMIA fundowana Roku 1339 od Wawrzyńca Medycea restaurowana Roku 1487. Do tej Aldus Manutius Rzymianin sławny Typograf Ksiąg 80. tysięcy legował Testamentem.
SENEŃSKA wzięła początek Roku 1330 według innych Roku 1380. Fer. rieńska Roku 222. Firmieńska 1330
.
PATAWIANA, to iest Padewska Akademia powstała Roku 791. od Wielkiego Karola erecta, między Włoskiemi nayflawnieysza, Ateńskim Areopagiem, aliàs Trybunałem, Iursperitorum Corona, omnium Literarum emporium albo Składem náżwana Dwoch ma Rektorow, iednego Medycyny y Filozofii, drugiego innych Scyencyi. Ogrod wspaniały rozlicznych Zioł, Kwiatow ma przy sobie, áby Medycyny uczący się Dyscypułowie, brali zaraz z lekcyi Speculativam, z Zioł practicam w Medicynie Scientiam.
PIZANSKA AKADEMIA fundowana Roku 1339 od Wawrzyńca Medicea restaurowana Roku 1487. Do tey Aldus Manutius Rzymianin sławny Typograf Xiąg 80. tysięcy legował Testamentem.
SENENSKA wzięła początek Roku 1330 według innych Roku 1380. Fer. rieńska Roku 222. Firmieńska 1330
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 389
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Christi Domini nostri; dopieroż juste et pie viventes Zakonnicy zswiatem, ciałem, czartem belligerantes, mogą się nazwać SOCII IESU. Drug : że te Imię Z Ignacy dał swema Zakonowi, mając na to Kevelationem Divinam, teste Kwiatkiewicz in Face. Było saeculum rude, póki Ignacy po świecie nie otworzył Scientias, ich ex professione uczący: Ludzie zimnym byli lodem, aż ignem iaciens Ignatius Loiolá, te ogrzał wszędzie, Zakon ten z krzywdą swoją nazwany Minima Societas, która światu exhibet Maxima w mądrościach. Wieżęby złożył Babilońską z Ksiąg od nich napisanych. Potop drugi stałby się z potów ich uczonych, a raczej Piskaria z tych pereł. Żadnej
Christi Domini nostri; dopieroż iuste et pie viventes Zakonnicy zswiatem, ciałem, czartem belligerantes, mogą się nazwać SOCII IESU. Drug : że te Imie S Ignacy dał swema Zakonowi, maiąc na to Kevelationem Divinam, teste Kwiatkiewicz in Face. Było saeculum rude, poki Ignacy po świecie nie otworzył Scientias, ich ex professione uczący: Ludzie zimnym byli lodem, aż ignem iaciens Ignatius Loiolá, te ogrzał wszędzie, Zakon ten z krzywdą swoią nazwány Minima Societas, ktora swiatu exhibet Maxima w mądrościach. Wieżęby złożył Babilońską z Ksiąg od nich napisanych. Potop drugi stałby się z potow ich uczonych, a raczey Piskarya z tych pereł. Zadney
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1039
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, teste Cypriano. Tegoż wieku nastali i ustali Chiliaste, albo Milleonaryj tysiąc letni, twierdzący, że Pan CHRYSTUS po Generalnej Rezurekcji ludzi, będzie na świecie mieszkał z ludźmi, pozwolając im wszelkiej etiam cielesnej rozkoszy przez lat tysiąc. Pod tymże wiekiem, komputują Manesa Persę Heretyka, Roku 277 od którego poszli Manichaei uczący, że dwóch jest Bogów; dobry który wszytko stworzył. Drugi zły omium malorum Author: nauczali, że CHRYSTUS nie miał prawdziwego Ciała, i że nie cierpiał prawdziwie i umarł: Prawem Mojżeszowym gardzili, Słońcu się kłaniali, w Niedzielę pościli. Eusebius, Baronius, Leo. Tą Sektą zarażony był Z. Augustyn,
, teste Cypriano. Tegoż wieku nastali y ustali Chiliastae, albo Milleonarii tysiąc letni, twierdzący, że Pan CHRYSTUS po Generalney Resurrekcyi ludzi, będzie na świecie mieszkał z ludźmi, pozwolaiąc im wszelkiey etiam cielesney roskoszy przez lat tysiąc. Pod tymże wiekiem, komputuią Manesa Persę Heretyka, Roku 277 od ktorego poszli Manichaei uczący, że dwoch iest Bogow; dobry ktory wszytko stworzył. Drugi zły omium malorum Author: nauczali, że CHRYSTUS nie miał prawdziwego Ciała, y że nie cierpiał prawdziwie y umarł: Prawem Moyżeszowym gardzili, Słońcu się kłaniali, w Niedzielę pościli. Eusebius, Baronius, Leo. Tą Sektą zarażony był S. Augustyn,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1112
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Augustyn, ale go modlitwami nawróciła Monika Matka.
Wieku czwartego w Roku 306 żył Donatus, który twierdził, że w samej Afryce (skąd on był) jest Ecclesia Christi: Ochrzczonych przez Katolików chrzcił de novo: którzy się zobopolnie w pojedynku zabijali, miał za Męczenników: Od tego poszli Donatistae, jednakowo wierzący i uczący z Mistrzem swoim. Ale tenże wiek największe wydał Roku 315 Monstrum, Ariusza Prezbytera w Aleksandryj, z Armodiusza zrodzonego, a słuszniej ex Patre diabolo, głównego CHRYSTUSA Pana nieprzyjaciela. Nie Arius to był, ale Aries Taran i Tyran DEI Hominis, naucza- Herezy Chrześcijańskie
jący upornie z swojemi naśladowcami Arianami, że CHRYSTUS
. Augustyn, ale go modlitwami nawrociła Monika Matka.
Wieku czwartego w Roku 306 żył Donatus, ktory twierdził, że w samey Afryce (zkąd on był) iest Ecclesia Christi: Ochrzczonych przez Katolikow chrzcił de novo: ktorzy się zobopolnie w poiedynku zabiiali, miał za Męczennikow: Od tego poszli Donatistae, iednakowo wierzący y uczący z Mistrzem swoim. Ale tenże wiek naywiększe wydał Roku 315 Monstrum, Ariusza Prezbytera w Alexandryi, z Armodiusza zrodzonego, á słuszniey ex Patre diabolo, głownego CHRYSTUSA Pana nieprzyiaciela. Nie Arius to był, ale Aries Taran y Tyran DEI Hominis, naucza- Herezy Chrześciańskie
iący upornie z swoiemi naśladowcami Arianami, że CHRYSTUS
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1112
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Gottów, Wandalów w Grecyj i w Afryce zarażonych. Z Polski jednak Dekretem publicznym za panowania Króla JANA KAZIMIERZA Annô Domini 1662 in Perpetuum wypędzeni z ignonimią w Węgrzech osiedli, temu złotemu jabłku, i ziemi mio- Herezje Chrześcijańskie
dem i mlekiem płynącej, przed BOGIEM wiele szkodząca. Nie mniejszego błędu tego wieku nastał był Macedonius Herezjarcha uczący, że DUCH Święty nie jest BOGIEM, ale Sługą OJCA i SYNA: za co wyklęty z nauką na Konsylium I Konstantynopolitańskim od Damaza Annô Domini 381. Było na nim Ojców pultora sta, i przydano w Credo: Qui ex Patre Filioque procedit: Qui cum Patre, et Filio simul adoratur. Tegoż jeszcze wieku
Gottow, Wandalow w Grecyi y w Afryce zarażonych. Z Polski iednak Dekretem publicznym za panowania Krola IANA KAZIMIERZA Annô Domini 1662 in Perpetuum wypędzeni z ignonimią w Węgrzech osiedli, temu złotemu iabłku, y ziemi mio- Herezye Chrześciańskie
dem y mlekiem płynącey, przed BOGIEM wiele szkodząca. Nie mnieyszego błędu tego wieku nastał był Macedonius Herezyarcha uczący, że DUCH Swięty nie iest BOGIEM, ale Sługą OYCA y SYNA: za co wyklęty z nauką na Koncilium I Konstantynopolitańskim od Damaza Annô Domini 381. Było na nim Oycow pultora sta, y przydano w Credo: Qui ex Patre Filioque procedit: Qui cum Patre, et Filio simul adoratur. Tegoż ieszcze wieku
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1114
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755