nie obrażało praw, a na potem z tak złych i szkodliwych przykładów simili inszych, wolnych przedtem państw fatopodobnego... losu, Rzplta nasza anarchicam non induat formamnie popadła w anarchię, przeciwko pomienionej dyspozycji dóbr ordynacji ostrogskiej jako prawa gwałcącej, szlachtę braci nam równych krzywdzącej, powadze Najjaśniejszego Króla IMci Pana Naszego Miłościwego uwłaczającej, dobru i pożytkowi Rzpltej szkodliwej tudzież contra omnes alios quoscunque actus całość i prawo wspomnionej ordynacji ostrogskiej laedentes, tum de abusuprzeciw wszelkim innym czynom godzącym w całość i prawa wspomnianej ordynacji ostrogskiej i przeciw nadużyciu
księcia IMci marszałka nadwornego W. Ks. Lit. iterum atque iterumraz i jeszcze raz manifestujemy się.
Upraszamy oraz
nie obrażało praw, a na potem z tak złych i szkodliwych przykładów simili inszych, wolnych przedtem państw fatopodobnego... losu, Rzplta nasza anarchicam non induat formamnie popadła w anarchię, przeciwko pomienionej dyspozycji dóbr ordynacji ostrogskiej jako prawa gwałcącej, szlachtę braci nam równych krzywdzącej, powadze Najjaśniejszego Króla JMci Pana Naszego Miłościwego uwłaczającej, dobru i pożytkowi Rzpltej szkodliwej tudzież contra omnes alios quoscunque actus całość i prawo wspomnionej ordynacji ostrogskiej laedentes, tum de abusuprzeciw wszelkim innym czynom godzącym w całość i prawa wspomnianej ordynacji ostrogskiej i przeciw nadużyciu
księcia JMci marszałka nadwornego W. Ks. Lit. iterum atque iterumraz i jeszcze raz manifestujemy się.
Upraszamy oraz
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 439
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
i nieszczęścia, skłonności do złego i do dobrego, z nieba, niby z księgi jakiej prorockiej, wyczytać kusiją się. Nauka ta niegdyś prawie światem, albo raczej prostotą i nieumiejętnością rządząca, potępiona od rozumu, od pisma Z, i Kościoła Bożego, jako uwłączającą Bogu, któremu samemu tylko przyszłe rzeczy są wiadome; uwłaczająca narodowi ludzkiemu, który niewolnikiem czyniła tych istot, które do służenia jemu są stworzone, już więcej głowy w części świata polorowniejszej podnieść nie śmie. (b) Przystępującemu do Boga potrzeba wierzyć (to jest jako wielu tłumaczy wiedzieć, znać) iż jest, a iż jest oddawcą tym, którzy go szukają, ad Hebraeos
y nieszczęścia, skłonności do złego y do dobrego, z nieba, niby z księgi iakiey prorockiey, wyczytać kusiią się. Nauka ta niegdyś prawie światem, albo raczey prostotą y nieumieiętnością rządząca, potępiona od rozumu, od pisma S, y Kościoła Bożego, iako uwłączaiącą Bogu, ktoremu samemu tylko przyszłe rzeczy są wiadome; uwłaczaiąca narodowi ludzkiemu, ktory niewolnikiem czyniła tych istot, ktore do służenia iemu są stworzone, iuż więcey głowy w części świata polorownieyszey podnieść nie śmie. (b) Przystępuiącemu do Boga potrzeba wierzyć (to iest iako wielu tłumaczy wiedzieć, znać) iż iest, a iż iest oddawcą tym, ktorzy go szukaią, ad Hebraeos
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 151
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
bezbożnością (Homil: 6. in Hexam:) Z. Hieronim śmieje się z niej (in c. I. Sophoniae) Z. Cyrylus Aleksandryjski nazywa ją nie rozumną zabawką, toż mówi Z. Ambroży (L 4. c. 4. Hexame:) Z. Chryzostom siedmią homiliami zbija ją jako, uwłaczającą Opatrzności Boskiej, toż czyni Z. Augustyn (L. 7 consell: c. 6. L. 4. consesi. c.2 l. 5. c, 3. In Psal: 31 l. 5, de civita: c. 23. 567. & q: 45 ex 83 . Zakazują
bezbożnością (Homil: 6. in Hexam:) S. Hieronim śmieie się z niey (in c. I. Sophoniae) S. Cyrillus Alexandryiski nazywa ią nie rozumną zabawką, toż mówi S. Ambroży (L 4. c. 4. Hexame:) S. Chryzostom siedmią homiliami zbiia ią iako, uwłaczaiącą Opatrzności Boskiey, toż czyni S. Augustyn (L. 7 consell: c. 6. L. 4. consesi. c.2 l. 5. c, 3. In Psal: 31 l. 5, de civita: c. 23. 567. & q: 45 ex 83 . Zakazuią
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 244
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
dobrze isntytuowana, do wszystkiego sposobnym go czyni, a jeżeli źle. to do niczego. Aby się zaś miała znajdować in possibilitas w Stanach Małżeńskich do wystarczenia w wychowaniu jak najlepszym dzieci, które BÓG co rok, a czasem po dwojgu daje, nie jest to mojej propozycyj konwictio, owszem to jest argument, samemu BOGU uwłaczający i czyniący krzywdę. Bo jeżeli wszystkim na świecie kreaturom, które szczególnie dla samego człowieka stworzył, sposób wyżywienia i sibie, i płodu obmyślił, a jakże Principi creaturarum, człekowi, którego na wyobrażenie swoje stworzył Ut dominetur cunctis animantibus terrae, miałby go odjąć. Do tego są to słowa Chrystusowe gdy Bóg błogosławi za
dobrze isntytuowana, do wszystkiego sposobnym go czyni, á ieżeli źle. to do niczego. Aby sie zaś miała znaydować in possibilitas w Stanach Małżeńskich do wystarczenia w wychowaniu iak naylepszym dzieci, ktore BOG co rok, á czasem po dwoygu daie, nie iest to moiey propozycyi convictio, owszem to iest argument, samemu BOGU uwłaczaiący y czyniący krzywdę. Bo ieżeli wszystkim na świecie kreaturom, ktore szczegulnie dla samego człowieka stworzył, sposob wyżywienia y sibie, y płodu obmyslił, á iakże Principi creaturarum, człekowi, ktorego na wyobrażenie swoie stworzył Ut dominetur cunctis animantibus terrae, miałby go odiąć. Do tego są to słowa Chrystusowe gdy Bog błogosławi za
Skrót tekstu: GarczAnat
Strona: 111
Tytuł:
Anatomia Rzeczypospolitej Polskiej
Autor:
Stefan Garczyński
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1753
Data wydania (nie wcześniej niż):
1753
Data wydania (nie później niż):
1753
prząc się tego/ a że raczej nakazał/ aby ci/ którzy jakie dzierżawy mieli zdawna w Sycylii/ przez co na wielki rozdział poszło to Królestwo/ pokazali na te dzierżawy przywileje; bo niektórzy fałszywymi się przywilejmi bronili: nad to Cesarz tam ustawił nowe prawa przeciw bluźniercom/ kosterom/ nieczystym/ i cudzej sławie uwłaczającym. Wiek 13. R. P. 1221. Honor. III. 5. Fryd: II. 2. Rób. Wschód. Ces. 2. 1. Fryderyk Cesarz do Syryj niechce przesiw obietnicy. 2. Chrześcijanie tracą Peluz. 3. Cesarskie Świete prawa.
Papież Patriarchą Carogrodzkim uczynił Mateusza Biskupa Eksquilijskiego
prząc się tego/ á że ráczey nákazał/ áby ći/ ktorzy iakie dźierżáwy mieli zdawná w Sycylii/ przez co ná wielki rozdźiał poszło to Krolestwo/ pokazáli ná te dźierżáwy przywileie; bo niektorzy fałszywymi się przywileymi bronili: nad to Cesarz tam ustáwił nowe práwá przećiw bluźniercom/ kosterom/ nieczystym/ i cudzey sławie uwłaczáiącym. Wiek 13. R. P. 1221. Honor. III. 5. Fryd: II. 2. Rob. Wschod. Ces. 2. 1. Fryderyk Cesarz do Syryi niechce prześiw obietnicy. 2. Chrześcianie tracą Peluz. 3. Cesarskie Swiete prawa.
Papież Pátryárchą Cárogrodzkim uczynił Mátheuszá Biskupá Exquiliyskiego
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 48
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
zabiegają. Dziwna rzecz, że kto może tę cnotę ich, czułość w sprawach Rzpltej abo ganić, abo nie nawidzieć; i to u mnie nie bez dziwu, że ci, którzy chcieli w Wiślicy wiarę swoję, życzliwość ku ojczyźnie, przeciwko nam abo jem wystawić, rzeczy tak szkodliwych ojczyźnie, ichże własnemu honorowi uwłaczających przespać chcieli. Co kto privato cuiusquam odio czyni, niech na stronę idzie. Rzecz samę uważając, właśnie patrzmy, choć subtelnie o tem barzo nie mówiąc, co tej ambicji i tych tytułów za incommoda. Obawiać się trzeba, aby temi stopniami aequalitatem honoris nie podniowszy, i publice i privatim domi et foris to na
zabiegają. Dziwna rzecz, że kto może tę cnotę ich, czułość w sprawach Rzpltej abo ganić, abo nie nawidzieć; i to u mnie nie bez dziwu, że ci, którzy chcieli w Wiślicy wiarę swoję, życzliwość ku ojczyźnie, przeciwko nam abo jem wystawić, rzeczy tak szkodliwych ojczyźnie, ichże własnemu honorowi uwłaczających przespać chcieli. Co kto privato cuiusquam odio czyni, niech na stronę idzie. Rzecz samę uważając, właśnie patrzmy, choć subtelnie o tem barzo nie mówiąc, co tej ambicyej i tych tytułów za incommoda. Obawiać się trzeba, aby temi stopniami aequalitatem honoris nie podniowszy, i publice i privatim domi et foris to na
Skrót tekstu: CollatioCz_III
Strona: 131
Tytuł:
Collatio tego wszystkiego, co na rokoszu i w Wiślicy zawarto
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
od króla pruskiego do takiego zamiaru, chcąc koniecznie i siebie, i całe państwo swoje na wzór pruski wykształtować i przeistoczyć. Lecz nie miał głowy Fryderyka Wielkiego. Nagle i absolutnie pędząc rzeczy do zamierzonego celu, wpadł w nienawiść u większej części narodu, a najpierwej u duchowieństwa, którzy boleśnie patrzyli na Piotra czci obrazom świętym uwłaczającego i zakazującego, mając takowe zakazy za pierwszy krok potajemny do wprowadzenia umyślonego i w sercu przyjętego luteranizmu. Zapaliwszy tedy Piotr przeciw sobie nienawiść z tej jednej strony, rozniecił ją z drugiej, kiedy rozkochawszy się w jednej damie z familii Woronzowów, umyślił z nią się ożenić, a Katarzynę, żonę swoją, zamknąć do śmierci
od króla pruskiego do takiego zamiaru, chcąc koniecznie i siebie, i całe państwo swoje na wzór pruski wykształtować i przeistoczyć. Lecz nie miał głowy Fryderyka Wielkiego. Nagle i absolutnie pędząc rzeczy do zamierzonego celu, wpadł w nienawiść u większej części narodu, a najpierwej u duchowieństwa, którzy boleśnie patrzyli na Piotra czci obrazom świętym uwłaczającego i zakazującego, mając takowe zakazy za pierwszy krok potajemny do wprowadzenia umyślonego i w sercu przyjętego luteranizmu. Zapaliwszy tedy Piotr przeciw sobie nienawiść z tej jednej strony, rozniecił ją z drugiej, kiedy rozkochawszy się w jednej damie z familii Woronzowów, umyślił z nią się ożenić, a Katarzynę, żonę swoją, zamknąć do śmierci
Skrót tekstu: KitPam
Strona: 98
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Jędrzej Kitowicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Tekst uwspółcześniony:
tak