przed stworze niem Świata? Odpowiedział: Curiosis Infernum praeparabat.
Czy godzi się w Tajemnicach Boskich szperat?
Odpowiada Innocentius III: Credere jubemur, discutere prohibemur.
Z Augustyna zbytnie in Divinis curiosum przestrzegł Anioł, morze przelewający w dołek. SCJENCJA
Mente haurtre DEUM, frustra Augustine laboras: Nam cochleari Infans hauriet ante Mare.
Pytagóras wątpiący de eksistentia DEI, z Aten wygnany.
Czy mógłby P. BÓG doskonalsze niżeli są, stworżyt Kreatury?
Tę kwęstyę sobie zarzucał Anielskiego rozumu i życia Tomasz Święty, i sam ją solwuje sobie, mówiąc: że jako Wszechmogący mógł by doskonalsze Krearury stworzyć, oprócz trzech nastę, pujących, które już Augmentum nie cierpią
przed stworze niem Swiata? Odpowiedział: Curiosis Infernum praeparabat.
Czy godzi się w Taiemnicach Boskich sżperat?
Odpowiada Innocentius III: Credere jubemur, discutere prohibemur.
S Augustyna zbytnie in Divinis curiosum przestrzegł Anioł, morze przelewáiący w dołek. SCYENCYA
Mente haurtre DEUM, frustra Augustine laboras: Nam cochleari Infans hauriet ante Mare.
Pytagoras wątpiący de existentia DEI, z Aten wygnany.
Czy mogłby P. BOG doskonalsze niżeli są, stworżyt Kreatury?
Tę kwęstyę sobie zarzucał Anielskiego rozumu y życia Tomasz Swięty, y sam ią solwuie sobie, mowiąc: że iako Wszechmogący mogl by doskonalsze Krearury stworzyć, oprocz trzech nastę, puiących, ktore iuż Augmentum nie cierpią
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 6
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
: że spowiedź do ucha partykularną czynić potrzeba; i od grzechów absolucję otrzymać należy: że Msza Z: powinna się, w Kościele Bożym odprawować, która jest prawdziwą Ofiarą: że w Eucharystii prawdziwe Cia- Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
ło Chrystusowe i Krew znajduje się, jako sam doświadczył, kiedy matronie nieczystej wątpiącej o tej prawdzie, komunią jej podając, modlitwą swoją przypadki chleba, w realne Ciało Chrystusowe widzialne obrócił, jej nie wiernej ty całemu ludowi pokazał, i znowu modlitwą swoją też przypadki chleba przywrócił owemu Ciału Pańskiemu, jako oprócz wielu Autorów świadczy Ioannes Diaconus w życiu jego libro 2. capite 4. On jest czyli Autorem
: że spowiedź do ucha partykularną czynić potrzeba; y od grzechow absolucyę otrzymać należy: że Msza S: powinna się, w Kościele Bożym odprawować, ktora iest prawdziwą Ofiarą: że w Eucharistii prawdziwe Cia- Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
ło Chrystusowe y Krew znayduie się, iako sam doświadczył, kiedy matronie nieczystey wątpiącey o tey prawdzie, kommunią iey podaiąc, modlitwą swoią przypadki chleba, w realne Ciało Chrystusowe widzialne obrocił, iey nie wierney ty całemu ludowi pokazał, y znowu modlitwą swoią też przypadki chleba przywrocił owemu Ciału Pańskiemu, iako oprucz wielu Autorow swiadczy Ioannes Diaconus w życiu iego libro 2. capite 4. On iest czyli Autorem
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 635
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
zdanie: że nie masz Religii gdzie nie masz cnoty, czyli poczciwości. Pierwsza uwaga i część Kazania. Katarzyna Święta jest nam prawdziwej Religii wzorem, to jest Religii z poczciwością. ŚWIĘTEJ KATARZYNY
Chryste Mądrości najwyższa któryś gorliwą Panienki jednej wiarą, i mądrością szczerą Boską zwyciężył dumnych świata Mędrców, zawstydź niedowiarków o Religii naszej prawdzie wątpiących. A nas utwierdź w takiej, jakiej po nas wyciągasz, to jest złączonej z poczciwością Religii, jaką Katarzyna Kościół nasz Święty zaszczyciła. Mówię już o tej Religii na chwałę Boga, Słuchaczowi na Duchowny pożytek. I. CZĘSC
Jako śmiechem jedynym jest poczciwość imaginowana bez Religii, jest dźwiękiem jedynym brzmiącym okołu uszu nadaremnie;
zdanie: że nie masz Religii gdzie nie masz cnoty, czyli poczciwości. Pierwsza uwaga y część Kazania. Katarzyna Swięta iest nam prawdziwey Religii wzorem, to iest Religii z poczciwością. SWIĘTEY KATARZYNY
Chryste Mądrości naywyższa ktoryś gorliwą Panienki iedney wiarą, y mądrością szczerą Boską zwyciężył dumnych świata Mędrcow, zawstydź niedowiarkow o Religii naszey prawdzie wątpiących. A nas utwierdź w takiey, iakiey po nas wyciągasz, to iest złączoney z poczciwością Religii, iaką Katarzyna Kościoł nasz Swięty zaszczyciła. Mowię iuż o tey Religii na chwałę Boga, Słuchaczowi na Duchowny pożytek. I. CZĘSC
Iako śmiechem iedynym iest poczciwość imaginowana bez Religii, iest dzwiękiem iedynym brzmiącym okołu uszu nadaremnie;
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 43
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
łask obfitością? aby niemiał szczególniejszym łaski wszechmocnej przywilejem zachować ciała jej w świętości i nieskażytelności mimo powszechnego na innych ludzi Prawa? ten Bóg, który Pacholęta w poszród Babilońskiego rozpalonego pieca, Daniela w poszród Lwów wygłodzonych, Jonasza w przepaści głębokiego morza, i we wnętrznościach Wieloryba zdrowemi, i nienaruszonemi zachował? Daleka myśl przeciwna wątpiąca od nas Prawowiernych być powinna! aby Bóg tak cudowne łaski na sług swoich wylewając, niemiał obfitszych, i zupełniejszych wylać na Marią Matkę swoję, któremiby ona, wszystkie przewyższyła stworzenia? Dan. 3. Dan. 6. Ionae 2.
Mamy jeszcze inszy dowód o najwyższej doskonałości Maryj, dowód NA ŚWIĘTO
ten
łask obfitością? aby niemiał szczegulnieyszym łaski wszechmocney przywileiem zachować ciała iey w świętości y nieskażytelności mimo powszechnego na innych ludzi Prawa? ten Bog, ktory Pacholęta w poszrod Babilońskiego rozpalonego pieca, Daniela w poszrod Lwow wygłodzonych, Ionasza w przepaści głębokiego morza, y we wnętrznościach Wieloryba zdrowemi, y nienaruszonemi zachował? Daleka myśl przeciwna wątpiąca od nas Prawowiernych być powinna! aby Bog tak cudowne łaski na sług swoich wylewaiąc, niemiał obfitszych, y zupełnieyszych wylać na Maryą Matkę swoię, ktoremiby ona, wszystkie przewyższyła stworzenia? Dan. 3. Dan. 6. Ionae 2.
Mamy ieszcze inszy dowod o naywyższey doskonałości Maryi, dowod NA SWIĘTO
ten
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 93
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
w wodzie się przewracając/ straciwszy solą do pierwszej swojej postaci przyszedł. gdy tedy on stróż/ podkawszy jegoż samego/ pytał/ jeśliby gdzie osła widział? Odpowiedział mu/ że on nim był. stróż panu dał znać. A pan Papieżowi na on czas Leonowi: baby pojmane/ znały się do wszytkiego. Wątpiącego o tym Papieża/ utwiedził Piotr Damian człowiek uczony/ przywiądszy przykład o Szymonie czarowniku/ który sprawił/ że Faustynian w osobie jego się pokazował. Widzisz tedy/ iż podobieństwo tych rzeczy przed Papieżem Piotr Damian człowiek wielkiej nauki i godności pokazał. Zygmunt. Temi historiami i dowodami/ do tegoś mię przywiódł/ że nie
w wodźie sie przewracáiąc/ stráćiwszy solą do pierwszey swoiey postáći przyszedł. gdy tedy on stroż/ podkawszy iegoż sámego/ pytał/ iesliby gdźie osłá widźiał? Odpowiedźiał mu/ że on nim był. stroż pánu dał znáć. A pan Papieżowi ná on czás Leonowi: báby poimáne/ znáły sie do wszytkiego. Wątpiącego o tym Papieżá/ vtwiedźił Piotr Dámian człowiek vczony/ przywiądszy przykład o Szymonie czárowniku/ ktory spráwił/ że Faustynian w osobie iego sie pokázował. Widźisz tedy/ iż podobieństwo tych rzeczy przed Papieżem Piotr Dámian cżłowiek wielkiey náuki y godnośći pokazał. Zygmunt. Temi historyámi y dowodámi/ do tegoś mię przywiodł/ że nie
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 409
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
Który Apenoródnym nad Tybrem zasiada/ I pod dziwną przewagą grunt rzeczom zakłada. Ten rozknąc kształswój mieni/ a w niedługiej chwili Wszech krain głową stanie: ten jest głos Sybili. Ten wiecznych wyrok losów; tak się osławiło. I pomnięli gdy Trojej szło wszytok nachyło/ Priamowic Helenus mawiał płaczącemu/ I w swym Eneaszowi zdrowiu wątpiącemu: Synu boginiej/ jeślić myśl Prorocka moja Nie tajna? nie umarła pokiś ty żyw Troja. Miecz/ ogieńskażeć drogę/ pójdziesz/ a poniesiesz Pergamę wyniesioną/ aż się z Troją wniesiesz W kraj obcy/ nad ojczysty/ twej życzniejszy głowie. I widzę dopnę miasta Frygijskicy wnukowie/ Jakie nie jest/ nie
Ktory Apenorodnym nád Tybrem záśiada/ Y pod dźiwną przewagą grunt rzeczom zákłáda. Ten rosknąc kształswoy mieni/ á w niedługiey chwili Wszech kráin głową stánie: ten iest głos Sybili. Ten wiecznych wyrok losow; ták się osławiło. Y pomnięli gdy Troiey szło wszytok náchyło/ Pryámowic Helenus mawiał płáćzącemu/ Y w swym Eneaszowi zdrowiu wątpiącemu: Synu boginiey/ ieślić myśl Prorocka moiá Nie tayna? nie vmárłá pokiś ty żyw Troiá. Miecz/ ogieńskażeć drogę/ poydźiesz/ á ponieśiesz Pergámę wynieśioną/ aż się z Troią wnieśiesz W kray obcy/ nád oyczysty/ twey życznieyszy głowie. Y widzę dopnę miástá Phrygiyskicy wnukowie/ Iákie nie iest/ nie
Skrót tekstu: OvŻebrMet
Strona: 387
Tytuł:
Metamorphoseon
Autor:
Publius Ovidius Naso
Tłumacz:
Jakub Żebrowski
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
mitologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636