Jowisza Córka z piany Morskiej urodzona na Konsze, jak na kolebce, na Cyteron Insułę fluktami wyrzucona, stąd zwana Afrodyte po Grecku tojest z Morza urodzona. Jest tenerorum Máter Amorum, tojest dwóch Synów Kupidynów, a raczej jednego Kupidyna, który dwojakie w sercach tojest słodkie i gorszkie wznieca amory. Miejsca osobliwsze na których była wenerowana Pafos i Amatus Miasta na Insule Cyprze Item Cnidos Miasto Karyj, Ery góra w Sycylii. etc. POGAŃSKICH
O Dianie albo Lunie tę miej eruditionem, że ta zowie się Triformis, to jest na Niebie zowie się Luna, na ziemi Diana Myślistwa Bogini, w Piekle Proserpina: skąd piękny urósł wiersz u Poety:
Jowiszá Corká z piany Morskiey urodzona na Konsze, iak na kolebce, na Cytheron Insułę fluktami wyrzucona, ztąd zwana Aphrodìte po Grecku toiest z Morza urodzona. Jest tenerorum Máter Amorum, toiest dwoch Synow Kupidynow, a raczey iednego Kupidyna, ktory dwoiakie w sercach toiest słodkie y gorszkie wznieca amory. Mieysca osobliwsze na ktorych była wenerowana Paphos y Amathus Miasta na Insule Cyprze Item Cnidos Miasto Karyi, Ery gora w Sycylii. etc. POGANSKICH
O Dianie albo Lunie tę miey eruditionem, źe ta zowie się Triformis, to iest na Niebie zowie się Luna, na ziemi Diana Myślistwa Bogini, w Piekle Proserpina: zkąd piękny urosł wiersz u Poety:
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 10.
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
et species dając Deastrom. Omnia fere Deorum Nomina ex AEgypto in Graeciam commigrarûnt, mówi Herodotus, a z nim Ravisius i Athanasius Kircher.
Ci tedy Egipcianie principale Numen u siebie szanowali OSYRYS rzeczone z ich języka Dominum Sanctum sonans, pod formą Słońca venerationi expositum. ISIS zaś Zona niby Osiridesa, sub specie Miefiąca była tamże wenerowana. Ktoby zaś tych Bożków człekiem był nazwał, główny by grzech był pópełnił, czego aby się byli Bałwochwalcy ustrzegli, Horus albo Harpocrates Bożek milczenia palec u swoich ust trzymając, przy Ołtarzach tych Bożków, był lokowany teste Z. Augustyno. Otej Isidzie zdania swoje dają różni Autorowie, że jednaż to jest co i
et species daiąc Deastrom. Omnia fere Deorum Nomina ex AEgypto in Graeciam commigrarûnt, mowi Herodotus, a z nim Ravisius y Athanasius Kircher.
Ci tedy Egipcianie principale Numen u siebie szanowali OSYRIS rzeczone z ich ięzyka Dominum Sanctum sonans, pod formą Słońca venerationi expositum. ISIS zaś Zona niby Osiridesa, sub specie Miefiąca była tamże wenerowana. Ktoby zaś tych Bożkow człekiem był nazwał, głowny by grzech był pópełnił, czego áby się byli Bałwochwalcy ustrzegli, Horus álbo Harpocrates Bożek milczenia palec u swoich ust trzymaiąc, przy Ołtarzach tych Bożkow, był lokowany teste S. Augustino. Otey Isidzie zdania swoie daią rożni Autorowie, że iednaż to iest co y
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 16.
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ziemia, jako i Miesiąc wiele rzeczy ożywia, posila, sensitiva et vegetativa swoją konserwuje dzielnościa. Greków zaś zdanie, że ta Isis jednoż jest co i Cybele Deorum Mater, 20 piersi mająca, a główę w 3 baszty ustrojoną in signum trium specierum polityki.
Drugi Egipcianów Bożek SERAPIS, postać mający Woła. Był wenerowany w Mieście starożytnym Egipskim Memfis, gdzie teraz Kair. Svidas Autor dowodzi, że Serapis był Król, w głodzie wielkim, obfitą żywnością ludzi ratujący, dlatego na pamiątkę wieczną od Egipcjanów za Bożka poczytany, in symbolum zaś gratitudinis za takie dobrodziejstwo, na Ołtarzach wołu żywego stawiano, że on na chleb robi. Inni zaś
ziemia, iako y Miesiąc wiele rzeczy ożywia, posila, sensitiva et vegetativa swoią konserwuie dzielnoscia. Grekow zaś zdanie, że ta Isìs iednoż iest co y Cybele Deorum Mater, 20 piersi maiąca, a główę w 3 baszty ustroioną in signum trium specierum polityki.
Drugi Egypcianow Bożek SERAPIS, postać maiący Woła. Był wenerowany w Miescie starożytnym Egypskim Memphis, gdzie teraz Kair. Svidas Autor dowodzi, że Serapis był Krol, w głodzie wielkim, obfitą żywnością ludzi ratuiący, dlatego na pamiątkę wieczną od Egipcyanow za Bożka poczytany, in symbolum zaś gratitudinis za takie dobrodzieystwo, na Ołtarzach wołu żywego stawiano, że on na chleb robi. Inni zaś
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 16.
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, w całym Roku strzegąc się pod ciężkim grzechem, jej przestąpić: Aitveros po za płoty się tułający. Latawiec miał na Żmudzi swoją obserwancję: Kaukie miewali na strachy nocne i za duszę, czcili i Wężów, mając je za Bożków Domowych, dając im Imię Givojtos ; Ortus albo Ezeonim, Bożek Jezior rybnych był tamże wenerowany, jako piszę Ioannes Lascius Polonus.
Na Rusi toż niżeli Wiary Świętej przez Olchę, albo Helenę Ruską Panię i przez Annę, Bazylego i Konstantyna Cesarzów Greckich Siostrę Lumen. Wiar affulsit, około Roku 971. Bożków Peruna, Striba, Horsa, i Mokośla, wenerowali Rusnacy teste Cromero. Temu Deastrówi Perunowi, formâ bumaná
, w cáłym Roku strzegąc się pod ciężkim grzechem, iey przestąpić: Aitveros po za płoty się tułáiący. Latáwiec miał ná Zmudzi swoią obserwancyę: Kaukie miewáli ná stráchy nocne y zá duszę, czcili y Wężow, máiąc ie za Bożkow Domowych, dáiąc im Imię Givoytos ; Orthus álbo Ezeonim, Bożek Iezior rybnych był tamże wenerowány, iako piszę Ioannes Lascius Polonus.
Ná Rusi toż niżeli Wiáry Swiętey przez Olchę, álbo Helenę Ruską Panię y przez Annę, Bázylego y Konstantyná Cesarzow Greckich Siostrę Lumen. Wiár affulsit, około Roku 971. Bożkow Peruna, Striba, Horsa, y Mokośla, wenerowáli Rusnacy teste Cromero. Temu Deastrôwi Perunowi, formâ bumaná
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 27
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
i Soli còôperatione konserwowana, na którego języku złota blaszka, Diabła imieniem naznaczona, kładziona była, na kwestie ludzkie, dająca responsa.
Idę do wyliczania i opisania tych Deastrów ordine ALFABETU.
APIS pierwsze Idolum Hebrajskie od Egipcjanów mutuatum, alias, Cielec złoty, z złotego Hebrajskich Dam uformowane noszenia, muzyką i tańcem od nich wenerowane. Które Mojżesz z góry Synai z tablicami Diecalogi powróciwszy; gdy zastał, obalił, spalił, i proch i in anathema obliv onis na wody rzucił, aby ta Superstycja zwodą upłyneła, nunquam reditura. Exodi 32. Opisanie tego Bożka masz wyżej, cramben von repeto. Największą miał obserwancję ten Deaster u Egipcjanów,
y Soli còôperatione konserwowana, na ktorego ięzyku złota blaszka, Dyabła imieniem naznaczona, kładziona była, na kwestye ludzkie, daiąca responsa.
Idę do wyliczania y opisania tych Deastrow ordine ALFABETU.
APIS pierwsze Idolum Hebrayskie od Egypcyánow mutuatum, alias, Cielec złoty, z złotego Hebrayskich Dam uformowane noszenia, muzyką y tańcem od nich wenerowane. Ktore Moyzesz z gory Synai z tablicami Diecalogi powrociwszy; gdy zastał, obalił, spalił, y proch y in anathema obliv onis na wody rzucił, áby ta Superstycya zwodą upłyneła, nunquam reditura. Exodi 32. Opisanie tego Bożka masz wyżey, cramben von repeto. Naywiększą miał obserwancyę ten Deaster u Egypcyanow,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 36
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Święty Hieronim mniema być jednegoż ż Bożkiem Beelfegor już opisanym. Arias Montanus zowie go, Deum Komesationum Rozgardiasów, obżarstwa, zbytków: Inni go zowią Bachusem: Hebrajczykom jedno jest, co i Osirys albo Bachus: Innym Pluto piekielny.
CHABAR albo CABAR od Saracenów, Ismaelitów, Arabów, niżeli Mahometa przyjęli błędy, wenerowane Delubrum; znaczy z Arabskiego języka Wenerem, albo Lucyferum
DAGON Bożek Azotów figurę mając ludzką od głowy do pasa, od pasa do ziemi formę ryby w łuskę przybranej. Według Poetów jeżełi część ludzka była Męska, nazywali takowe Imagines Trytonami: Jeżeli od głowy była postać Białogowska, nazywali Syrenami, albo Nereidami. Opisał te delubrum
Swięty Hieronim mniema bydź iednegoż ż Bożkiem Beelphegor iuż opisanym. Arias Montanus zowie go, Deum Commesationum Rozgardyasow, obżarstwá, zbytkow: Inni go zowią Bachusem: Hebraycżykom iedno iest, co y Osiris albo Bachus: Innym Pluto piekielny.
CHABAR álbo CABAR od Saracenow, Ismaelitow, Arabow, niżeli Machometa przyieli błędy, wenerowane Delubrum; znaczy z Arabskiego ięzyka Venerem, albo Luciferum
DAGON Bożek Azotow figurę maiąc ludzką od głowy do pasa, od pasá do ziemi formę ryby w łuskę przybraney. Według Pòétow ieżełi część ludzka była Męska, nazywali takowe Imagines Trytonami: Ieżeli od głowy była postać Białogowska, nazywali Syrenami, álbo Nereidami. Opisał te delubrum
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 39
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, od SCJENCJA o Bożkach
dołu kamienny postument. Z awoch tylko był formowany materyj, a kamienia i drzewa pewnego; stąd urosło przysłowie: Non ex quo vis ligno fit Mer, curius
NERGAL, Samarytanów Bożek, z Babilonii do nich wprowadzony. Niektórym Autorom zda się być ogień: Inni rozumieją że w postaci Gołębicy było wenerowane Delubrum, na Gorze Garyzim, na pamiątkę Semiramidy Babilońskiej, w Gołębicę od Bogów zamienionej. Które czcząc Numen, chcieli i to wyznać, że z Babilońskiej i Asyryiskiej Nacyj i Samarytani prima wzięli initia. Inni tandem Autorowie tłumaczą, że słowo Nergal z Samarytańskiego znaczy Koguta, więc i formę Deastrowi tegoż ptaka dawali.
, od SCYENCYA o BOZKACH
dołu kamienny postument. Z awoch tylko był formowany materyi, a kamienia y drzewa pewnego; ztąd urosło przysłowie: Non ex quo vis ligno fit Mer, curius
NERGAL, Samarytanow Bożek, z Babilonii do nich wprowadzony. Niektorym Autorom zda się bydź ogień: Inni rozumieią że w postaci Gołębicy było wenerowane Delubrum, na Gorze Garizim, na pamiątkę Semiramidy Babilońskiey, w Gołębicę od Bogow zamienioney. Ktore czcząc Numen, chcieli y to wyznać, że z Babilońskiey y Asyryiskiey Nacyi y Samarytani prima wzieli initia. Inni tandem Autorowie tłumaczą, że słowo Nergal z Samarytańskiego znaczy Koguta, więc y formę Deastrowi tegoż ptaka dawali.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 41
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Nabo i Bel mieli postać węża: albo że byli Nomia portatilia do Wieszczbiarstwa służące, które z sobą jako Komites Viarum nosili i wenerowali Bałwochwalcy.
OSYRYS w postaci Słońca adorowany Deaster, tudzież Isis albo Isid a Zona jego, pod formą Miesiąca. Oboje te Bożyszcza masz Czytelniku już opisane odemnie w Bożkach extra Romam wenerowanych.
PRIAPUS Bożek ogrodów, który niektórym Tłumaczom Teżtu Świętego, jednoż jest, co i Bałwan Beel fegor, októrym jużem dał pod literą B notitiam. Był to Bachusa i Wenery Syn, szpetny na ciele, szpetniejszy na duszy. Cóż dobrego z takich Rodziców, Opoja, i Nierządnicy sperandum?, Tu collimat
Nabo y Bel mieli postać węża: albo że byli Nomia portatilia do Wieszczbiarstwa służące, ktore z sobą iako Comites Viarum nosili y wenerowáli Bałwochwalcy.
OSYRIS w postaći Słońca adorowany Deaster, tudziesz Isis albo Isid a Zona iego, pod formą Mieśiąca. Oboie te Bożyszcza mász Czytelniku iuż opisane odemnie w Bożkach extra Romam wenerowanych.
PRIAPUS Bożek ogrodow, ktory niektorym Tłumaczom Teżtu Swiętego, iednoż iest, co y Bałwan Beel phegor, oktorym iużem dał pod literą B notitiam. Był to Bachusa y Wenery Syn, szpetny na ciele, szpetnieyszy na duszy. Coż dobrego z takich Rodzicow, Opoia, y Nierządnicy sperandum?, Tu collimat
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 41
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
na duszy. Cóż dobrego z takich Rodziców, Opoja, i Nierządnicy sperandum?, Tu collimat Dyodora dictum: Hircum AEgyptii Deisicaverunt (który jest Hieroglifikiem wszeteczności) jako Grecy Priapa Bożka Nieczystości, także za Bożka poczytali.
REFAN, albo REMFAM Bałwan od Egipcjanów, Ismaelitów, P[...] rsów, Fenicensów, Syryiczyków, i Asyryiczyków wenerowany. Leo Castri- SCJENCJA
us, y Cornelius á Lapide, mniemają, że to jednoż jest Delubrum, co i Kiwan Bożek Perski, po Hebrajsku Koń,albo Konen zwany, to jest Stator; którego Bożka potymwenerując Hebrajczykowie ab affectu, że mu przyznawali Sanationem, nazywali Rafan, to jest Sanatorem, twierdzac go być
na duszy. Coż dobrego z takich Rodzicow, Opoia, y Nierządnicy sperandum?, Tu collimat Dyodora dictum: Hircum AEgyptii Deisicaverunt (ktory iest Hieroglifikiem wszetecznośći) iako Grecy Priapa Bożka Nieczystości, także za Bożka poczytali.
REPHAN, albo REMPHAM Bałwan od Egypcyanow, Ismàélitow, P[...] rsow, Fenicensow, Syryiczykow, y Asyryiczykow wenerowany. Leo Castri- SCYENCYA
us, y Cornelius á Lapide, mniemaią, że to iednoż iest Delubrum, co y Kiwan Bożek Perski, po Hebraysku Koń,albo Konen zwany, to iest Stator; ktorego Bożka potymweneruiąc Hebrayczykowie ab affectu, że mu przyznawali Sanationem, nazywali Raphan, to iest Sanatorem, twierdzac go bydz
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 41
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Jutrzenki wenerować Izraelitowie, in kontemptum Kolumny, i Obłoku siebie prowadzących, według suppozyzycyj Hieronima, Remigiusza, Albertusa, Bedy, i Lirana. Otym Deastrze Tekst Święty wspomina Amos cap: 5. y Actorum 7.
SERAPIS Bożek wpostaci Woła, albo Barana, albo osoby Królewskiej, albo Smoka, albo Józefa Patriarchy wenerowany, jakom już opisał między Bożkami ekstra Romam szanowanemi.
SUCCOT, BENOT, Bałwan Babiłończyków, czyli Kościół Uranii Bogini Astronomów albo Wenery Militty, gdzie Panny na głowach ustrojone, na chory niby podzielone, Gości wyglądały: a doczekawszy się impurô actu daemoniis placiturô wenerowali Deam Wielkie zaś było tym pannom nefas bez tej ofiary uczynionej
Iutrzenki wenerować Izràélitowie, in contemptum Kolumny, y Obłoku siebie prowadzących, według suppozyzycyi Hieronima, Remigiusza, Albertusa, Bedy, y Lyrana. Otym Deastrze Text Swięty wspomina Amos cap: 5. y Actorum 7.
SERAPIS Bożek wpostaci Woła, albo Barana, albo osoby Krolewskiey, albo Smoka, albo Iozefa Patryarchy wenerowany, iakom iuż opisał między Bożkami extra Romam szanowanemi.
SUCCOTH, BENOTH, Bałwan Babiłończykow, czyli Kościoł Uranii Bogini Astronomow albo Wenery Militty, gdzie Panny na głowach ustroione, na chory niby podzielone, Gości wyglądały: a doczekawszy się impurô actu daemoniis placiturô wenerowali Deam Wielkie zaś było tym pannom nefas bez tey ofiary uczynioney
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 42
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755