. Dzieli się na szesnaście princypalniejszych Krajów, które na Mapie Kościelną liczbą są poznaczone, jako to: I. Królestwo PORTUGALSKIE. II. Królestwo HISZPAŃSKIE. III. Królestwo FRANCUSKIE. IV. Cesarstwo czyli Państwo RZYMSKONIEMIECKIE. V. Rzeczpospolita SZWAJCARSKA. VI. WŁOCHY zamykające w sobie wiele Księstw udzielnych. VII. NIEDERLAND dzielący się na Austriacki, i Rzeczpospolitę Holenderską. VIII. Królestwo W. BRITANNII zawierające w sobie trzy inne Królestwa. IX. Królestwo DUŃSKIE. X. NORWEGIA należy do Króla Duńskiego. XI. Królestwo SZWEDZKIE. XII. Cesarstwo MOSKIEWSKIE, czyli Państwo RosyjSKIE. XIII. Królestwo PRUSKIE. XIV. Królestwo POLSKIE. XV.
. Dzieli się na szesnaście princypalnieyszych Kraiow, ktore na Mappie Kościelną liczbą są poznaczone, iako to: I. Krolestwo PORTUGALSKIE. II. Krolestwo HISZPANSKIE. III. Krolestwo FRANCUSKIE. IV. Cesarstwo czyli Państwo RZYMSKONIEMIECKIE. V. Rzeczpospolita SZWAYCARSKA. VI. WŁOCHY zamykaiące w sobie wiele Xięstw udzielnych. VII. NIEDERLAND dzielący się na Austryacki, y Rzeczpospolitę Holenderską. VIII. Krolestwo W. BRITANNII zawieraiące w sobie trzy inne Krolestwa. IX. Krolestwo DUNSKIE. X. NORWEGIA należy do Krola Duńskiego. XI. Krolestwo SZWEDZKIE. XII. Cesarstwo MOSKIEWSKIE, czyli Państwo ROSSYISKIE. XIII. Krolestwo PRUSKIE. XIV. Krolestwo POLSKIE. XV.
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 12
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
albo 4 mile, a trwał 2 godziny. 3 Kwietnia o 6 godzinie wieczor: w Awenionie czasu pogodnego, na samym zachodzie księżyca ukazała się na wschodzie południowym kula tak świetna jak Księżyc w pełni. We trzy minuty drugie kula ta wyrzucała ku zachodowi ogień nakształt racy, kolory tęczy mający, i na trzy części dzielący się, z której każdej wypadała gwiazda podobna do gwiazd ogniów radośnych. Po zniknieniu tej kuli nastąpiły dwa grzmoty.
13 Kwietnia trzęsienie ziemi po dwakroć powtórzone w Wenecij, w Padwie, wTrevisan gdzie pozrzucało kominy, kilka domów skołatało.
16 Kwietnia o 10 godzinie dwa trzęsienia nastąpiły po łoskocie straszliwym podziemnym 18 Kwietnia także trzęsienie.
24
albo 4 mile, á trwał 2 godziny. 3 Kwietnia o 6 godzinie wieczor: w Awenionie czasu pogodnego, na samym zachodzie księżyca ukazała sie na wschodzie południowym kula tak świetna iak Księżyc w pełni. We trzy minuty drugie kula ta wyrzucała ku zachodowi ogień nakształt racy, kolory tęczy maiący, y na trzy części dzielący się, z ktorey każdey wypadała gwiazda podobna do gwiazd ogniow radośnych. Po zniknieniu tey kuli nastąpiły dwa grzmoty.
13 Kwietnia trzęsienie ziemi po dwakroć powtorzone w Weneciy, w Padwie, wTrevisan gdzie pozrzucało kominy, kilka domow skołatało.
16 Kwietnia o 10 godzinie dwa trzęsienia nastąpiły po łoskocie straszliwym podziemnym 18 Kwietnia także trzęsienie.
24
Skrót tekstu: BohJProg_II
Strona: 115
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki, traktaty
Tematyka:
astronomia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
na żadnym miejscu na którymby była wzmianka tych trzech Osób Boskich własnemi imionami ich nazwyając/ Pater, et Filius, et Spiritus Sanctus, Ociec/ Syn/ i Duch święty: a jeślibyś mi to pokazał/ jeszczebym się pytał/ jakimby to mogło być sposobem/ aby trzy Osoby między sobą rzetelnie się dzielące przy jednym a tym nierozdzielnym zostawać się Bóstwie miały/ onego między sobą nie dzieląc/ tak iż bezpiecznie mogę rzecz: Deus est Pater, Deus Filius, Deus Spiritus Sanctus, et tamen non sunt tres Dij: Bóg jest Ociec/ Bóg Syn/ Bóg i Duch Święty/ a przecię nie trzej Bogowie. Punkt wtóry
ná żadnym mieyscu ná ktorymby byłá wzmianka tych trzech Osob Boskich własnemi imionámi ich názwyáiąc/ Pater, et Filius, et Spiritus Sanctus, Oćiec/ Syn/ y Duch święty: á ieslibyś mi to pokazał/ ieszczebym się pytał/ iákimby to mogło bydź sposobem/ áby trzy Osoby między sobą rzetelnie się dźielące przy iednym á tym nierozdźielnym zostawáć się Bostwie miáły/ onego między sobą nie dźieląc/ ták iż bespiecznie mogę rzecz: Deus est Pater, Deus Filius, Deus Spiritus Sanctus, et tamen non sunt tres Dij: Bog iest Oćiec/ Bog Syn/ Bog y Duch Swięty/ á przećię nie trzey Bogowie. Punkt wtory
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 21
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
kędy czytamy: In principioBeresit, w których literach najdują się trzy Osoby Boskie: Beth, co wyraża Ben, Syna: Reś, wyraża/ Ruach, Ducha: Aleph, wyraża Ojca jako pierwsza litera Sit, znaczy factum est, iże te Osoby w jednej naturze Boskiej nierozdzielnej być mogą od siebie przez pochodzenie tylko dzielące się/ z naturą jednak Boską łączące się. To jednak uważenia godno/ jakim sposobem miałoby być rodzenie Syna/ i pochodzenie Ducha świętego/ proszę/ chciej się zemną w tym rozmówić. Rabina z Teologiem. TEOLÓG.
DLa snadniejszego poznania/ maż wiedzieć/ że intellecto, rozumienie nasze/ które przez rozum pochodzi/ jest
kędy czytamy: In principioBeresit, w ktorych literách náyduią się trzy Osoby Boskie: Beth, co wyraża Ben, Syná: Reś, wyraża/ Ruach, Duchá: Aleph, wyraża Oycá iáko pierwsza literá Sit, znáczy factum est, iże te Osoby w iedney náturze Boskiey nierozdźielney bydź mogą od śiebie przez pochodzenie tylko dźielące się/ z náturą iednák Boską łączące się. To iednák vważenia godno/ iákim sposobem miáłoby bydź rodzenie Syná/ y pochodzenie Duchá świętego/ proszę/ chćiey się zemną w tym rozmowić. Rábiná z Theologiem. THEOLOG.
DLa snádnieyszego poznánia/ maż wiedźieć/ że intellecto, rozumienie násze/ ktore przez rozum pochodźi/ iest
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 40
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
rozciągnęła aż do Ekwatora tak, iź owę stronę nieba, którą mleczną drogą zowiemy urosłszy niezmiernie, równała. Jak wieleż tu gwiazd potrzeba było, aby tak wielki przeciąg nieba zajeły światłem nieprzerwanym. Lib: 7. |q. nat: c. 12.
Ze zaś Eforus, jako mówi Seneka, widział kometę na dwoje dzielącą się, a Demekryt u Arystotelesa twierdzi, iż z komety kilka gwiazd uczyniło się, co też według P. Gassenda i wielu Astronomów świeżych w przeszłym wieku postrzeżono, łacno tego przyczynę dać możemy odpowiadając; ze podział komety na dwoje nic innego nie był, tylko albo oderwanie się ogona od komety, albo przyćmienie części ogona bliższej
rozciągnęła aż do Ekwatora tak, iź owę stronę nieba, którą mleczną drogą zowiemy urosłszy niezmiernie, równała. Jak wieleż tu gwiazd potrzeba było, aby tak wielki przeciąg nieba zaieły światłem nieprzerwanym. Lib: 7. |q. nat: c. 12.
Ze zaś Ephorus, iako mówi Seneka, widział kometę na dwoie dzielącą się, a Demekryt u Aristotelesa twierdzi, iż z komety kilka gwiazd uczyniło się, co też według P. Gassenda y wielu Astronomów świeżych w przeszłym wieku postrzeżono, łacno tego przyczynę dać możemy odpowiadaiąc; ze podział komety na dwoie nic innego nie był, tylko albo oderwanie się ogona od komety, albo przyćmienie części ogona bliższey
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 42
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
Patriarchów Aleksandryjskich naliczył namieniony Morery od Z. Marka, aż do Kosmy Roku 742. żyjącego, 49.
Trzeci Patriarcha Antiocheński ze wszystkich olim najpierwszy od Z. PIOTRA w Syryj fundowany Roku 36. Katedrę mający przed tym w Antiochii, potym po tej zdezolowanej, w Damaszku. Jurysdykcja jego extenditur na całą Syrię czworako się dzielącą, na Cylicią Cypr, Mezopotamią, Fenicią. Patriarchów tutecznych Morery naregestrował, z Euzebiusza, Baroniusza, Rykciola od Z. Piotra począwszy, aż do Chrystyena Męczennika żyjącego około Roku 1242, wszystkich 50.
Czwarty Patriacha Jerozolimski za Justyniana Cesarza fun- dowany, przedtymtylko titulo Biskupstwa, potym z Konsylium Niceńskiego, dignitate Arcybiskupstwa gaudens
Patryarchow Alexandryiskich náliczył namieniony Morery od S. Marka, aż do Kosmy Roku 742. żyiącego, 49.
Trzeci Patryarcha Antiocheński ze wszystkich olim naypierwszy od S. PIOTRA w Syrii fundowány Roku 36. Katedrę maiący przed tym w Antyochii, potym po tey zdezolowáney, w Damaszku. Iurysdykcya iego extenditur ná całą Syrię czworáko się dźielącą, ná Cylicią Cypr, Mezopotamią, Fenicią. Patryarchow tutecznych Morery naregestrował, z Euzebiusza, Baroniusza, Rykciola od S. Piotrá począwszy, aż do Christyena Męczennika żyiącego około Roku 1242, wszystkich 50.
Czwárty Patryacha Ierozolimski zá Iustynianá Cesarza fun- dowány, przedtymtylko titulo Biskupstwá, potym z Koncilium Niceńskiego, dignitate Arcybiskupstwá gaudens
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 147
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
Prowincja Inflanty, Prowincja Ingria. EUROPA Rosyiskie Imperium.
W Drugiej głównej Części Rosyiskiej RUSIĄ PUŁNOCNĄ albo Lapponią Ruską zwanej jest trzy Prowincyj: Terskoj, Muremańskoj, Biała-Morejskoj, leżąca nad odnogą Białego Morza.
W Trzeciej Części RosyjSKIEGO Państwa RUSSIĄ WSCHODNIĄ Tatarską zwanej, aż o Tartarią Chińską się opierającej, ma SAMOGEDIĄ na 5. Prowincyj dzielącą się, to jest, na Borandaję, na Lukomorę, na Obdorę, na Pocorę, na Wicnorę; ma tam Ruś Tatarska Królestwo Siberyj; Królestwo Kazan, Królestwo Bułgar, Królestwo Astrachan.
W Czwartej Części Imperii Russici RUSSIA POŁUDNIOWA, albo Tartaria mała zwanej, zawierają się wieloracy Tatarowie; Nagajscy, Oczakowscy, Czerkawscy, Perekopscy
Prowincya Inflanty, Prowincya Ingria. EUROPA Rosyiskie Imperium.
W Drugiey głowney Części Rosyiskiey RUSIĄ PUŁNOCNĄ albo Lapponią Ruską zwáney iest trzy Prowincyi: Terskoy, Muremańskoy, Biała-Moreyskoy, leżąca nád odnogą Białego Morza.
W Trzeciey Części ROSSYISKIEGO Państwa RUSSIĄ WSCHODNIĄ Tatárską zwáney, aż o Tartáryą Chińską się opieráiącey, ma SAMOGEDIĄ ná 5. Prowincyi dźielącą się, to iest, ná Borandaię, ná Lukomorę, ná Obdorę, ná Potzorę, ná Witznorę; ma tam Ruś Tatárska Krolestwo Siberii; Krolestwo Kazán, Krolestwo Bułgar, Krolestwo Astráchan.
W Czwártey Części Imperii Russici RUSSIA POŁUDNIOWA, albo Tartárya máła zwáney, záwieraią się wielorácy Tatárowie; Nágayscy, Oczákowscy, Czerkáwscy, Perekopscy
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 427
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
pochodzą linijki od środku/ na kształt gwiazdy/ równie jako w Rzodkwi. Zapachu mocnego/ i przykrego. Drżeń we środku cienki/ i biały. Liście gęsto z korzenia/ na długich i mocnych stopkach pochodzi/ zupełnej zieloności: a jako Dioscorydes pisze/ Ostrowełniste/ Figowemu liściu barzo podobne/ w swym okręgu na pięcioro się dzielące labrem/ jako list chmielowy/ miąższe/ szerokości miernej/ a około krajów karbowane. Kłącze albo rózgi/ także z korzenia miedzy liściem wypuszcza wełniste/ wysokie jako Zapaliczka/ którą Ferulam Łacinnicy zowią/ kolankowate/ od którego im dalej ku wierzchu wyższej/ tym mniejsze liście/ ale spodnie po ziemi się kładą. Na wierzchu
pochodzą liniyki od środku/ ná kształt gwiazdy/ rownie iáko w Rzodkwi. Zapáchu mocnego/ y przykrego. Drżeń we środku ćienki/ y biały. Liście gęsto z korzeniá/ ná długich y mocnych stopkách pochodźi/ zupełney źielonośći: á iáko Dioscorides pisze/ Ostrowełniste/ Figowemu liśćiu bárzo podobne/ w swym okręgu ná pięćioro sie dźielące labrem/ iáko list chmielowy/ miąższe/ szerokośći mierney/ á około kráiow kárbowáne. Kłącze álbo rozgi/ tákże z korzeniá miedzy liśćiem wypuscza wełniste/ wysokie iáko Zápalicżká/ ktorą Ferulam Láćinnicy zowią/ kolankowáte/ od ktoreg^o^ im dáley ku wierzchu wysszey/ tym mnieysze liśćie/ ále spodnie po źiemi sie kłádą. Ná wierzchu
Skrót tekstu: SyrZiel
Strona: 226
Tytuł:
Zielnik
Autor:
Szymon Syreński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
botanika, zielarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1613
Data wydania (nie wcześniej niż):
1613
Data wydania (nie później niż):
1613
liczba położona na Oceanie Indyjskim, między 3. i 7. gradusem w szerz, a między 107. i 116. w zdłuż. Rozdzielone są na 13. Części zwanych Atolony, ciągnące się w zdłuż od Pułnocka Zachodniego do Południa Wschodniego, Kanałami od siebie graniczące, każda zaś Atolona ma w sobie wielką liczbę Wysp dzielących się Kanałami od siebie i od natury uformowanych. Powietrze mają gorące jednak wytrzymane bo rosami chłodniejące, co dla Cudzoziemców to złe Powietrze. Obfitują zaś w proso, Cocosy, i wszelakie owoce, korale czarne znajdują w sobie. Tameczni wyspiarze są oliwkowaci, niewielcy i Mahometani, mają być oryginalni z Wyspy Cejlanu. Mają swego Króla
liczbá położoná ná Oceanie Indyiskim, między 3. y 7. grádusem w szerz, á między 107. y 116. w zdłuż. Rozdzielone są ná 13. Częśći zwánych Attolony, ciągnące się w zdłuż od Pułnocka Záchodniego do Południa Wschodniego, Kánáłámi od siebie grániczące, káżdá záś Attolona ma w sobie wielką liczbę Wysp dzielących się Kánáłámi od siebie y od nátury uformowánych. Powietrze máią gorące iednák wytrzymane bo rosami chłodnieiące, co dla Cudzoziemcow to złe Powietrze. Obfituią záś w proso, Cocosy, y wszelákie owoce, korále czárne znáyduią w sobie. Tameczni wyspiárze są oliwkowáci, niewielcy y Máchometáni, máią bydź oryginálni z Wyspy Ceylánu. Máią swego Krola
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 608
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740
sławne na cały świat rzeki, jedne już nazwiska swoje, a nawet i miejsce, którym długowiecznie płyneły, pogubiły; drugie bieg swój przemieniły, niektóre na wiele rozdzieliwszy się małych rzeczek, i pierwszą straciwszy sławę, więcej już żeglowne być nie mogą. Ocean wielka część natury w pół albo więcej po trzykroć z ziemi okręgiem dzielący się, niezmierną będąc machiną, a przecie od lada wiatrów z gruntu poruszony bywa, i jako piłka lekka miota się od brzegu do brzegu, ze dna się aż pod obłoki podnosi, i znowu w swoje odpada siedliska. A chociażby i tych nie doznawał nawałności, codzienne jednak przez przybywanie i upływanie wód swoich, ponosi przemiany
sławne na cały świat rzeki, iedne iuż nazwiska swoie, á nawet i mieysce, którym długowiecznie płyneły, pogubiły; drugie bieg swoy przemieniły, niektóre na wiele rozdzieliwszy się małych rzeczek, i pierwszą straciwszy sławę, więcey iuż żeglowne być nie mogą. Ocean wielka część natury w pół albo więcey po trzykroć z ziemi okręgiem dzielący się, niezmierną będąc machiną, á przecie od lada wiatrow z gruntu poruszony bywa, i iako piłka lekka miota się od brzegu do brzegu, ze dna się aż pod obłoki podnosi, i znowu w swoie odpada siedliska. A chociażby i tych nie doznawał nawałności, codzienne iednak przez przybywanie i upływanie wod swoich, ponosi przemiany
Skrót tekstu: KryszStat
Strona: 64
Tytuł:
Stateczność umysłu
Autor:
Andrzej Kazimierz Kryszpin Kirszensztein
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1769
Data wydania (nie wcześniej niż):
1769
Data wydania (nie później niż):
1769