, a Ciałem Lwim; którą Starzec ręką trzyma; przez to pokazując, że Nil w tenczas przybywa, gdy Słońce jest w Lwie; ubywa, gdy w Pannie.
6 REN Rzęka, wyraża się figurą starego człeka w koronie z winnego liścia, który siedzi na Jeziorze, u Bochiusza Autora.
7 TYGRYS Rzeka, adumbruje się tymże Starcem, przy Tygrysie zwierzęciu, alludendo ad nomen; albo też mym zdaniem maluj Starca rzucającego strzałe, bo Tygrys znaczy z Medzkiego języka strzałę, alias prędkość tej Rzeki.
8 OCEANUS (największe Morze) wystawiony bywa na wozie in specie Starca siedzący, w którym cztery zaprzężone Wieloryby, a Tritones z Trąbami uprzedzają
, a Ciałem Lwim; ktorą Starzec ręką trzymá; przez to pokazuiąc, że Nil w tenczas przybywa, gdy Słońce iest w Lwie; ubywa, gdy w Pannie.
6 REN Rzęká, wyràża się figurą starego człeka w koronie z winnego liscia, ktory siedzi na Ieziorze, u Bochiusza Autora.
7 TYGRYS Rzeka, adumbruie się tymże Stárcem, przy Tygrysie zwierzęciu, alludendo ad nomen; albo też mym zdaniem maluy Starca rzucaiącego strzałe, bo Tygris znaczy z Medzkiego ięzyka strzałę, alias prędkość tey Rzeki.
8 OCEANUS (naywiększe Morze) wystawiony bywa na wozie in specie Starca siedzący, w ktorym cztery záprzężone Wieloryby, a Tritones z Trąbami uprzedzaią
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1164
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
a tu krata, jak owa Świętego Wawrzyńca o nie oparta. Cezar Ripa.
55 Prudentia, albo Roztropność, maluje się o dwóch twarzach, Męskiej i Białogłowskiej, pod jednym szyszakiem, w jednej ręce piastuje zwierciadło, w które patrzy; w drugiej kopię wężem okręconą, przy nogach leży Słoń.
56 Opatrzność Boska, adumbruje się osobą Białogłowy, w lewej ręce kopię, w prawej berło piastującej, a przy nogach leży okrąg świata, na którym siedzi Orzeł; albo też z kopią i tarczą stojąca na globie, na którym Orzeł malowany.
57 Pugna, albo Bitwa, wyraża się przez Białogłowę w sukni powalanej, opasaną wężem, która trąbi w
a tu krata, iak owa Swiętego Wawrzyńca o nie oparta. Caesar Ripa.
55 Prudentia, albo Rostropność, maluie się o dwoch twarzach, Męskiey y Białogłowskiey, pod iednym szyszakiem, w iedney ręce piastuie zwierciádło, w ktore patrzy; w drugiey kopię wężem okręconą, przy nogách leży Słoń.
56 Opatrzność Boska, adumbruie się osobą Białogłowy, w lewey ręce kopię, w prawey berło piastuiącey, a przy nogach leży okrąg świata, na ktorym siedzi Orzeł; albo też z kopią y tarczą stoiąca na globie, na ktorym Orzeł malowany.
57 Pugna, albo Bitwa, wyraża się przez Białogłowę w sukni powalaney, opasaną wężem, ktora trąbi w
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1173
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, maluje się w stroju Białogłowskim, ręce na boki rozciągnione mając, a na głowie tacę z sercem.
71 Vita brevis, wyraża się przez Niewiastę, która kwiat w jednej ręce piastuje z karteluszem napisanym: Una dies aperit, conficit una dies; W drugiej ręce ma rybę.
72 Vita longa, także w Białogłowskiej adumbruje się osobie, w długim stroju, wjednej ręce kruka trzyma, drugą na Jeleniu wspiera się, gdyż ten Ptak i ten zwierz, długich lat sąSymbolum u Naturalistów.
73 Virtus, maluje się jak Amazonka zbrojna, z włócznią i puginałem, alias takim instrumentem, który bez ostrza, do obrony, nie do wojńy
, maluie się w stroiu Białogłowskim, ręce ná boki rościągnione maiąc, a ná głowie tácę z sercem.
71 Vita brevis, wyrażá się przez Niewiastę, ktora kwiat w iedney ręce piastuie z karteluszem napisánym: Una dies aperit, conficit una dies; W drugiey ręce ma rybę.
72 Vita longa, także w Białogłowskiey adumbruie się osobie, w długim stroiu, wiedney ręce kruka trzyma, drugą na Ieleniu wspiera się, gdyż ten Ptak y ten zwierz, długich lat sąSymbolum u Naturalistow.
73 Virtus, maluie się iak Amazonka zbroyna, z włocznią y pugináłem, alias tákim instrumentem, ktory bez ostrza, do obrony, nie do woyńy
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1174
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
niewolnik, aż Najświętszy Sakrament za siebie dał w zastaw, pókiby summy wielkiej na wykupienie tego nie oszacowanego Zastawu nie zebrał. Miał pro Symbolo Piramidę z pierścienia wynikającą cum Lemmate: Volo solidum perenne: To jest: Państwu memu stałości, ziczę w Wieczności. EUROPA. O Królestwie Fracuskim
Filip II. cognomento Audax, adumbrował się Księżycem nowym z napisem: Dum vixi, crevi; niby: Wielkości nabycia, póki życia.
Filip IV. był Pulcher; Filip V. Longus, Karol IV. Pulcher: Filip VI. VALESIUS tak zwany od Hrabstwa swego, czyli Księstwa de Valois, którym się, niżeli Królem został, tytułował, i Królem
niewolnik, aż Nayświętszy Sakráment zá siebie dał w zastaw, pokiby summy wielkiey ná wykupienie tego nie oszacowánego Zastáwu nie zebráł. Miał pro Symbolo Pyramidę z pierścienia wynikaiącą cum Lemmate: Volo solidum perenne: To iest: Państwu memu stałości, źyczę w Wieczności. EUROPA. O Krolestwie Fracuskim
Filip II. cognomento Audax, adumbrowáł się Xiężycem nowym z napisem: Dum vixi, crevi; niby: Wielkości nábycia, poki życia.
Filip IV. był Pulcher; Filip V. Longus, Karol IV. Pulcher: Filip VI. VALESIUS ták zwány od Hrábstwa swego, czyli Xięstwá de Valois, ktorym się, niżeli Krolem został, tytułował, y Krolem
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 61
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
koła kolumny tak wydrożonych, jako i wypukłych mniej więcej nad[...] 0. się liczy według obszerności słupa. Wypukłości fałdu szerokość powinna być trzecią albo czwartą częścią mniejsza nad szerokość wydrozonego fałdu. Głębokość fałdu zwyczajniej się daje taka, aby gnomon angułem swoim środka, a bokami krawędzi fałdu się dotknął. W Pilastrach zaś najwięcej fałdowanie malowaniem się adumbruje. O innych ozdobach struktury.
XXXII. W architekturze oprócz kolumnacyj znajdują się jeszcze niektóre ozdoby. Jako to framugi, front albo szczyt, ganek. Framuga, jest okrągło długie wydrożenie ściany. Które się daje w szerokościach ściany, w przysiąnkach i facjatach, pomiędzysłupiu, aby nią gładkość ściany przyozdobić. Wymiar framug taki
koła kolumny tak wydrożonych, iáko y wypukłych mniey więcey nad[...] 0. się liczy według obszerności słupa. Wypukłości fałdu szerokość powinna być trzecią álbo czwartą częścią mnieysza nad szerokość wydrozonego fałdu. Głebokość fałdu zwyczayniey się dáie táka, áby gnomon angułem swoim szrodka, á bokami krawędzi fałdu się dotknął. W Pilastrach zas naywięcey fałdowanie malowaniem się adumbruie. O innych ozdobach struktury.
XXXII. W architekturze oprocz kolumnacyi znayduią się ieszcze niektore ozdoby. Jako to framugi, front albo szczyt, ganek. Framuga, iest okrągło długie wydrożenie ściany. Ktore się daie w szerokościach ściany, w przysiąnkach y facyatach, pomiędzysłupiu, áby nią gładkość ściany przyozdobić. Wymiar framug táki
Skrót tekstu: BystrzInfArch
Strona: C4
Tytuł:
Informacja architektoniczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
architektura, budownictwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743