Statuami ze złota, srebra, marmuru pro dignitate każdego adornowany, i adorowany, teraz w Kościół a Chrystianitate obrócony Najświęt: Matki i wszytkich SS. vulgò: Sanctae MARIAE rotundoe; ale że to mało, owielkiej ich liczbie, seriem ich opisywać zaczynam
Rzeczy wywodząc ab origine (bo dulcius ex ipso fonte bibuntur aquae) doczytuję się w Berozie, że najpierwszy Bałwochwalstwa na świat wyszedł początek z Babilonii, gdzie NINUS Potentat Babiloński po Potopie świata Belusovi Ojcu swemu, za Jovisza poczytanemu i Junonie, tudzież Nemrodvi Dziadowi swemu, za Saturna go poczytawszy, i Rei Babce w Babilonij, w Mieście wystawił Bałwchwalnice, ne dicam Kościoły. Te pierwsze Bałwany Asyryiskie,
Statuami ze złota, srebra, marmuru pro dignitate każdego ádornowany, y adorowany, teraz w Kościoł à Christianitate obrocony Nayświęt: Matki y wszytkich SS. vulgò: Sanctae MARIAE rotundoe; ale że to mało, owielkiey ich liczbie, seriem ich opisywać zaczynam
Rzeczy wywodząc ab origine (bo dulcius ex ipso fonte bibuntur aquae) doczytuię się w Berozie, że naypierwszy Bałwochwalstwa na świat wyszedł początek z Babilonii, gdzie NINUS Potentat Babiloński po Potopie świata Belusovi Oycu swemu, za Jovisza poczytanemu y Junonie, tudziesz Nemrodvi Dziadowi swemu, za Saturna go poczytawszy, y Rhei Babce w Babilonij, w Mieście wystawił Bałwchwalnice, ne dicam Kościoły. Te pierwsze Bałwany Asyryiskie,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 7
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
było pospozycyj. Z tej racyj nastąpujące Rze- o Rzeczypospolitej i jej Administrowaniu
czypospolite, jedne i pewne Familie Longâ Seriê na Tron i rządy promowowały, jako to Lacedemończykowie, albo Spartani Heraklitów, Agidów, Proklidów: Ateńczykowie obierali z Cekropidów 16 Successive: Koryntowie mieli z Familii Sisifa, Sizifidów, z Bachisa Bachidów, jako się doczytuję w Historykach Herodocie, Pauzaniaszu, Strabanie, Plutarchu. Na Tron Francuski elewati z Familii Merowea Merowingowie; ż Pipina i Karola Karolinowie, potym Walezjusze, Burbonowie: W Polsce z Piasta Familii Piastowie, z Władysława Jagiełła, Jagiełłowie, długo panowali: u Turków z Otomana Otomańską na Tronie po dziś dzień konserwują Familię regnatricem:
było pospozycyi. Z tey racyi nastąpuiące Rze- o Rzeczypospolitey y iey Administrowaniu
czypospolite, iedne y pewne Familie Longâ Seriê na Tron y rządy promowowały, iako to Lacedemończykowie, albo Spartani Heraklitow, Agidow, Proklidow: Ateńczykowie obierali z Cekropidow 16 Successive: Korintowie mieli z Familii Sisifa, Sizifidow, z Bachisa Bachidow, iako się doczytuię w Historykach Herodocie, Pauzaniaszu, Strabanie, Plutarchu. Na Tron Francuski elevati z Familii Merowea Merowingowie; ż Pipina y Karola Karolinowie, potym Walezyusze, Burbonowie: W Polszcze z Piasta Familii Piastowie, z Władysława Iagiełła, Iagiełłowie, długo panowali: u Turkow z Otomana Otomańską na Tronie po dziś dzień konserwuią Familię regnatricem:
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 354
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
mitry, osobliwie Patriarcha Carogrodzki, która jest poniekąd do Papieskiej podobna korony, przydawszy do niej cztery rogi. Aleksandryjski Patriarcha zdawna z nakrytą głową sacra peragit, twierdząc, iż to ma z przywileju Stolicy Apostołskiej wtenczas, gdy Cyrylus Aleksandryjski Biskup, Legatus Papalis, na miejscu Sylwestra najwyższego Biskupa na Efeskim prezydował Koncylium, jako się doczytuję w Goarze, Euchologii, alias Rytuału Greckiego Autorze. Kardynalskie także kapelusze są głów BOGU poswięconych stroje, a te czerwone in signum fundendi za CHRYSTUSA Pana sangvinis z instytucyj Innocentego IV. na Koncylium Lugduńskim w Francyj Roku 1244, czyli R. 1245. według Spondana Autora i innych.
Doktorowie także że są niby Sapientiae
mitry, osobliwie Patryarcha Carogrodzki, ktora iest poniekąd do Papiezkiey podobna korony, przydawszy do niey cztery rogi. Alexandryiski Patryarcha zdawna z nakrytą głową sacra peragit, twierdząc, iż to ma z przywileiu Stolicy Apostolskiey wtencżas, gdy Cyrillus Alexandryiski Biskup, Legatus Papalis, na mieyscu Sylwestra naywyższego Biskupa na Efeskim prezydował Koncylium, iako się docżytuię w Goarze, Euchologii, alias Rytuału Greckiego Autorze. Kardynalskie także kapelusze są głow BOGU poswięconych stroie, á te cżerwone in signum fundendi za CHRYSTUSA Pana sangvinis z instytucyi Innocentego IV. na Koncylium Lugduńskim w Francyi Roku 1244, cżyli R. 1245. według Spondana Autora y innych.
Doktorowie także że są niby Sapientiae
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 82
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Schizmatycy. Póki byli zjednoczeni z Kościołem Łacińskim, mieli sobie udzielenie od Papieża łaski tej, iż mogli nadawać Odpusty. Ale teraz od kogo mają tę moc, facultates, Privilegia? pewnie nie od Cesarza Tureckiego, który ich kreuje: ani od Biskupów, którzy go konsekrują, bo nemo dat, quod non habet. Doczytuję się w księdze Rytualnej Greckiej Euchologion zwanej, że Prałaci Greccy osobom Greckim, jakieś dawali karty, czyli Paszporty, darujące umierającym winę, i karanie, zowiąc je Chartas Condonativas. Na karcie tej najczęściej pisywali modlitwę Z: Germana Amatunckiego Biskupa, rozwiązującą duszę od wszelkiej winy i karania. Podobno to taką kartę dał jeden
Schizmatycy. Poki byli ziednoczeni z Kościołem Łacińskim, mieli sobie udzielenie od Papieża łaski tey, iż mogli nadawać Odpusty. Ale teraz od kogo maią tę moc, facultates, Privilegia? pewnie nie od Cesarza Tureckiego, ktory ich kreuie: ani od Biskupow, ktorzy go konsekruią, bo nemo dat, quod non habet. Doczytuię się w księdze Rytualney Greckiey Euchologion zwaney, że Prałaci Greccy osobom Greckim, iakieś dawali karty, czyli Paszporty, daruiące umieraiącym winę, y karanie, zowiąc ie Chartas Condonativas. Na karcie tey nayczęściey pisywali modlitwę S: Germana Amatunckiego Biskupa, rozwiązuiącą duszę od wszelkiey winy y karania. Podobno to taką kartę dał ieden
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 75
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
(wyjąwszy niektórych, jako to Kapucynów) a Greccy Kapłani Świeccy to oboje mają lubo już terasz nie wszyscy. My Łacinnnicy Nowy, a Grecy Stary trzymają Kalendarz. Kolor u nas biały jest solenny, a Czarny żałobny; u Greków zaś Czerwony adhibetur na pogrzebach. I wiele takich zdaje się przeciwnych rzeczy; ale nie doczytuję się za co, et quo sine? Oba Kościoły Łaciński i Grecki są rodzone Siostry, zacoż się namienionemi sprzeciwiają sobie ceremoniami? Musieli Ojcowie Święci wtym mieć rację, albo przeciwność Schyzmatycka to zrobiła: gdy to wszystko jedno, tylko odmiennym stylem; chyba ad repraesentandum duplicem ritum, in una Fide; a tak nil contra.
(wyiąwszy niektorych, iako to Kapucynow) á Greccy Kapłani Swieccy to oboie maią lubo iusz terasz nie wszyscy. My Łacinnnicy Nowy, á Grecy Stary trzymaią Kalendarz. Kolor u nás biały iest solenny, á Czarny żałobny; u Grekow zaś Czerwony adhibetur na pogrzebach. I wiele takich zdaie się przeciwnych rzeczy; ale nie doczytuię się za co, et quo sine? Oba Kościoły Łacinski y Grecki są rodzone Siostry, zacoż się namienionemi sprzeciwiaią sobie ceremoniami? Musieli Oycowie Swięci wtym mieć racyę, albo przeciwność Schyzmatycka to zrobiła: gdy to wszystko iedno, tylko odmiennym stylem; chyba ad repraesentandum duplicem ritum, in una Fide; a tak nil contra.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 82
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
u Żydów krzyże niewygluzo wane, a tak swoje odtąd Żydzi poniechali molimina circa Molem Bożego Domu. Chrześcijanie tandem okrągłą formą Grecką, na ośm grani, sciesanego kamienia pod dachem ołowianym wystawili. Bazylikę: lecz i ta od Saracenów po wzięciu Jeruzalem, Mahometańską sprofanowana złością, będąc w ich rękach lat 365. O tej samej doczytuję się, że zinstynktu Żydów obalona była, i znowu od Chrześcijan z jałmużn wspanialsza wystawiona była. Aż Godefridus Bulloniusz, gdy Roku 1099: Miasta dostał Jerozolimskiego, przy nim Kolegium porządne z należitą Fundacją dla Kanoników Regularnych założył, lat 88. tylko tam trwających: bo dla niezgody Chrześcijan, mianowicie Gwidona Lasignana o Koronę Jerozolimską
u Zydow krzyże niewygluzo wáne, á tak swoie odtąd Zydźi poniechali molimina circa Molem Bozego Domu. Chrześcianie tandem okrągłą formą Grecką, ná ośm gráni, zciesanego kámienia pod dáchem ołowianym wystáwili. Bazylikę: lecz y ta od Sarácenow po wzięciu Ieruzálem, Máchometańską sprofanowána złością, będąc w ich rękach lat 365. O tey samey doczytuię się, że zinstynktu Zydow obáloná była, y znowu od Chrześcian z iáłmużn wspánialszá wystawiona była. Aż Godefridus Bulloniusz, gdy Roku 1099: Miastá dostał Ierozolimskiego, przy nim Kollegium porządne z náleźytą Fundacyą dla Kánonikow Regulárnych záłożył, lát 88. tylko tam trwáiących: bo dla niezgody Chrześcian, mianowicie Gwidona Lasignana o Koronę Ierozolimską
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 549
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746