przez gardziel przelali: więc o to się starają/ wednie i w nocy na tym są/ aby bliźniego swego jako tako per fas et nefas o dobra jego przywieść mogli/ żeby za co żrzeć/ łokać i durować mieli/ nie pomniąc na one słowa: Za pożądliwościami twojemi nie chodź/ a od chęci twojej powściągaj się. Pozwoliszli duszy twojej żądze jej/ której pragnie/ sposobisz radość Nieprzyjaciołom swoim/ którzyć zajzrzą. Sir. 18. v. 33.
Widzicie Wy Pijacy/ jakim niezbożnym/ haniebnym i strasznym występkiem jest Pijaństwo/ które w żadnym przykazaniu rzetelnie/ mianowicie albo imieniem nie jest zakazane. A to czemu? Bo nie
przez gardźiel przeláli: więc o to śię stáráją/ wednie y w nocy ná tym są/ áby bliźniego swego jáko táko per fas et nefas o dobrá jego przywieść mogli/ żeby zá co żrzeć/ łokáć y durowáć mieli/ nie pomniąc ná one słowá: Zá pożądliwośćiámi twojemi nie chodź/ á od chęći twojey powśćiągay śię. Pozwoliszli duszy twojey żądze jey/ ktorey prágnie/ sposobisz rádość Nieprzyjaćiołom swoim/ ktorzyć záyzrzą. Sir. 18. v. 33.
Widźićie Wy Pijacy/ jákim niezbożnym/ hániebnym y strásznym występkiem jest Pijáństwo/ ktore w żadnym przykazániu rzetelnie/ miánowićie álbo imieniem nie jest zákazáne. A to czemu? Bo nie
Skrót tekstu: GdacKon
Strona: 24.
Tytuł:
Dyszkursu o pijaństwie kontynuacja
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
, niż okrucieństwo, Mo[...] narodów, i Tyran oba są nieprzyjaciołami rodzaju ludzkiego i oba go niszczą i gubią, lecz[...] ana okrucieństwo z odkrytą twarzą chodzi, i przeto jest w ohydzic: Mocarzów zaś laurem okryte i uwięczone. Tyran w sprawach swych nic[...] widząc jedno sprosność sobie ciężkim, pod[...] obrzydłym staje się, i przeto powściąga się[...] muje: Mocarz w swych dziełach tyle znajdu[...] pów[...] b ile odnosi pochwał i pożytków, tym większą chęć przelania krwi ludzkiej w sobie czuje im więcej jej przelał. Tyran zgubiwszy czę[...] oć jednego, lub kilku obywatelów lęka się, wstydzi się, i postępek swój albo ukryć, albo usprawiedliwić przed światem usiłuje: Mocarz ochrzciwszy niezliczoną
, niż okrucieństwo, Mo[...] narodow, y Tyran oba są nieprzyiaciołami rodzaiu ludzkiego i oba go niszczą y gubią, lecz[...] ana okrucieństwo z odkrytą twarzą chodzi, y przeto iest w ochydzic: Mocarzow zaś laurem okryte y uwięczone. Tyran w sprawach swych nic[...] widząc iedno sprosność sobie cięszkim, pod[...] obrzydłym staie się, y przeto powściąga się[...] muie: Mocarz w swych dziełach tyle znaydu[...] pow[...] b ile odnosi pochwał y pożytkow, tym większą chęc przelania krwi ludzkiey w sobie czuie im więcey iey przelał. Tyran zgubiwszy czę[...] oć iednego, lub kilku obywatelow lęka się, wstydzi się, y postępek swoy albo ukryć, albo usprawiedliwić przed światem usiłuie: Mocarz ochrzciwszy niezliczoną
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 208
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
łona Ojcowskiego JO: O Boże łaskawy! Pociesz troskliwe serce; spadłego na sile Dźwigni Ojca skróć żalu: wzmocniej w trudnym dziele Wemnie umysł: który się lub śmierci nie zlęknie Nieustraszony, jednak kiedy serce stęknie, Wtym razie stwierdzaj Boże. Akt II. Scena VII. Jonatas. Jonata zgwałtem natury od łez się powściąga Akt III. Scena I. Saul Achiasz odchodzą. INTERMEDIUM.
ZOkoliczności Jesijusza[...] wodzącego się płonną Korony na potym chucią, wyraża się Poetycznie. że jako łudzi często ludźmi przez różne powaby własnej ich pychy, i chciwości Geniusz; tak zwyczajnie sam czas krótko życiu ludzkiemu określony, przeszkodą bywa w niepomiarkowanych zamysłach. AKT III
łoná Oycowskiego JO: O Boże łáskáwy! Pociesz troskliwe serce; spádłego ná sile Dzwigni Oyca skróć żalu: wzmocniey w trudnym dziele Wemnie umysł: który się lub śmierci nie zlęknie Nieustraszony, iednák kiedy serce stęknie, Wtym rázie stwierdzay Boże. Akt II. Scená VII. Jonátás. Jonátá zgwałtem nátury od łez się powściąga Akt III. Scená I. Saul Achiasz odchodzą. INTERMEDIUM.
ZOkoliczności Jesiyusza[...] wodzącego się płonną Korony ná potym chucią, wyraża się Poétycznie. że iáko łudzi często ludzmi przez różne powaby własney ich pychy, i chciwości Geniusz; ták zwyczáynie sam czás krótko życiu ludzkiemu określony, przeszkodą bywa w niepomiárkowánych zámysłách. AKT III
Skrót tekstu: JawJon
Strona: 31
Tytuł:
Jonatas
Autor:
Stanisław Jaworski
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
dramat
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
abym przecię niektóre zbawił. 23. A to czynię dla Ewangeliej/ abym się jej stał uczestnikiem. 24. AZaż nie wiecie/ iż ci którzy w zawód bieżą wszyscyć więc bieżą/ lecz jeden zakład bierze? Także bieżcie/ abyście otrzymali. 25. A każdy który się potyka/ we wszystkim się powściąga: onić wprawdzie aby wzięli koronę skazitelną/ ale my nieskazitelną. 26. Ja tedy tak bieżę/ nie jako na niepewną; tak szermuję/ nie jako wiatr bijąc. 27. Ale karzę ciało moje/ i w niewolę pod- bijam; Abym snadź inszym każąc/ sam nie był odrzucony. ROZDZIAŁ X.
ábym przećię niektore zbáwił. 23. A to cżynię dla Ewángeliey/ ábym śię jey stáł ucżestnikiem. 24. AZaż nie wiećie/ iż ći ktorzy w zawod bieżą wszyscyć więc bieżą/ lecż jeden zákład bierze? Tákże bieżćie/ ábyśćie otrzymáli. 25. A káżdy ktory śię potyka/ we wszystkim śię powśćiąga: onić wprawdźie áby wźięli koronę skáźitelną/ ále my nieskáźitelną. 26. Ja tedy ták bieżę/ nie jáko ná niepewną; ták szermuję/ nie jáko wiátr bijąc. 27. Ale kárzę ćiáło moje/ y w niewolę pod- bijám; Abym snádź inszym káżąc/ sam nie był odrzucony. ROZDZIAŁ X.
Skrót tekstu: BG_1Kor
Strona: 182
Tytuł:
Biblia Gdańska, Pierwszy list do Koryntian
Autor:
św. Paweł
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
co było tak siła racyj na trzech drukować arkuszach? dość było te kilka słów napisać: A że Króla Szwedzkiego na głowę zbito i do Turek aż zagnano ; tedy dla tej racyj powracam do Polski. Tak tedy jest a nie inaczej, że kiedy kto ma pruritum do pisania takowych in statu skriptów, powinien i Duchownemi powściągać się racjami i ta polityczna, że się to na mało abo na nic nie zda; bo która partia Panu Bogu się podoba podwyższyć, a druga poniżyć, tę utrzymać a tamtę pogrążyć, tojej skrypta nie pomogą ani podzwigna. Nikt jeszcze nikogo piórem nie zwojował, nacoż się do takiego brać oręża, które się tylko świeci
co było tak siła racyi ná trzech drukować árkuszach? dość było te kilka słow napisać: A że Krola Szwedzkiego ná głowę zbito y do Turek ász zagnano ; tedy dla tey racyi powracam do Polski. Tak tedy iest a nie inaczey, że kiedy kto ma pruritum do pisania takowych in statu skriptow, powinien y Duchownemi powsciągać się racyami y ta polityczna, że się to na mało ábo na nic nie zda; bo ktora partya Panu Bogu się podoba podwyższyć, á druga poniżyć, tę utrzymać á tamtę pogrążyć, toiey skrypta nie pomogą ani podzwigna. Nikt ieszcze nikogo piorem nie zwoiował, nacoż się do takiego brać oręza, ktore się tylko świeci
Skrót tekstu: JabłSkrup
Strona: 12
Tytuł:
Skrupuł bez skrupułu w Polszcze
Autor:
Jan Stanisław Jabłonowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1730
Data wydania (nie wcześniej niż):
1730
Data wydania (nie później niż):
1730
Boskie i litość prosili: i wiemy o tym, iż wszyscy co Boga miłują i miłosierdzia jego oczekiwają, tak czynią. Ale iż niektórzy diabelskimi pokusami uwiedzieni, wdawają się w brzydkie barzo wszeteczności, i przeciwko samemu prawie przyrodzeniu grzeszą, dla tego takim rozkazujemy, brać do serca bojaźń Bożą i przyszłego sądu jego, i powściągać się od takowych diabelskich i nieprzystojnych wszeteczności, aby dla tak sprosnych uczynków, od sprawiedliwego gniewu Bożego znalezieni nie byli, i miasta z mieszczany swemi nie zginęły. Uczymy się bowiem tego z Pisma Bożego, iż dla tak niezbożnych postępków, i miasta całe z ludźmi wespół giną. A iż tego niektórzy i bluźnią, i przez
Boskie y litość prośili: y wiemy o tym, iż wszyscy co Bogá miłuią y miłośierdzia iego oczekiwáią, ták czynią. Ale iż niektorzy dyabelskimi pokusámi vwiedzieni, wdawáią się w brzydkie bárzo wszetecznośći, y przećiwko sámemu práwie przyrodzeniu grzeszą, dla tego tákim roskázuiemy, bráć do sercá boiazń Bożą y przyszłego sądu iego, y powśćiągáć się od tákowych dyabelskich y nieprzystoynych wszetecznośći, áby dla ták sprosnych vczynkow, od spráwiedliwego gniewu Bożego ználezieni nie byli, y miástá z mieszczány swemi nie zginęły. Vczymy się bowiem tego z Pismá Bożego, iż dla ták niezbożnych postępkow, y miástá cáłe z ludzmi wespoł giną. A iż tego niektorzy y bluznią, y przez
Skrót tekstu: BemKom
Strona: 51.
Tytuł:
Kometa to jest pogróżka z nieba na postrach, przestrogę i upomnienie ludzkie
Autor:
Mateusz Bembus
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619