Materialnego/ który i Rzymianom nie jest Artykuł wiary/ konieczna zbawienna potrzeba na nas Wschodniej Cerkwie wyznawcach wyciąga/ abyśmy wyjąwszy niebo/ na którym sprawiedliwe dusze być wierzymy: wyjąwszy i piekło/ w którym dusze potępione najdować się wyznawamy: wierzyli i wyznawali miejsce być trzecie Czyścowe/ na którym od grzechów swych oczyszczenia dostępują dusze czyszczenia potrzebujące. na którym miejscu zatrzymane dusze/ nie tylko aż nadder ciężkie smutku i wzdychania wewnątrz siebie ciasnoty/ z oddalenia widzenia Boga ponosząj cierpią/ i gorzko się grzyzą i smażą. Ale się też i zewnątrz siebie aż nazbyt ciężkim bólem trapią i męczą: a to z tej przyczyny/ iż się na to miejsce dostały
Máteriálnego/ ktory y Rzymiánom nie iest Artykuł wiáry/ konieczna zbáwienna potrzebá ná nas Wschodney Cerkwie wyznawcách wyćiąga/ ábysmy wyiąwszy niebo/ ná ktorym spráwiedliwe dusze bydź wierzymy: wyiąwszy y piekło/ w ktorym dusze potępione naydowáć sie wyznawamy: wierzyli y wyznawáli mieysce bydź trzećie Czyścowe/ ná ktorym od grzechow swych oczysczenia dostępuią dusze cżyszcżenia potrzebuiące. ná ktorym mieyscu zátrzymáne dusze/ nie tylko áż nádder ćiężkie smutku y wzdychánia wewnątrz śiebie ćiásnoty/ z oddalenia widzenia Bogá ponosząy ćierpią/ y gorzko sie grzyzą y smáżą. Ale sie też y zewnątrz śiebie áż názbyt ćiężkim bolem trapią y męcżą: á to z tey przycżyny/ iż sie ná to mieysce dostáły
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 148
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
w cale Personalne Osób rozdzielenie/ (jednę causę Bóstwa Ojca samego wiedząc/ który sine communicatione drugim Personom własność swoję w sobie ma) dwie w Bóstwo causy wnaszacie. Od którego bluźnierstwa jeśliże od tąd bez przygany mnie Matki waszej Wschodniej Cerkwie niezostaniecie/ Czyścowemu ogniu/ Diabłu i Aniołom jego zgotowanemu w przyszły wiek dla czyszczenia na wieki wydani będziecie. Takich teraźniejszego czasu potrzebuję ja Synów/ którzyby krom wszelkiego na Osoby względu/ niezbożnie na Boga bluźniących sztrofowali. I którzyby do rodzonej swej Braci poważną twarz swą obróciwszy nieporządne ich pomieszkanie śmiele karali. Nieprzysłusza wam mówiąc/ O rozumnej trzody Chrystusowej Pasterze i Uczyciele/ których czułości i wierności
w cále Personálne Osob rozdźielenie/ (iednę cáusę Bostwá Oycá sámego wiedząc/ ktory sine communicatione drugim Personom własność swoię w sobie ma) dwie w Bostwo causy wnaszaćie. Od ktorego bluźnierstwá ieśliże od tąd bez przygány mnie Mátki wászey Wschodniey Cerkwie niezostaniećie/ Cżyścowemu ogniu/ Dyabłu y Aniołom iego zgotowánemu w przyszły wiek dla cżyszcżenia ná wieki wydáni będźiećie. Tákich teráźnieyszego cżásu potrzebuię ia Synow/ ktorzyby krom wszelkiego ná Osoby względu/ niezbożnie ná Bogá bluźniących sztrofowáli. Y ktorzyby do rodzoney swej Bráći poważną twarz swą obroćiwszy nieporządne ich pomieszkánie śmiele karáli. Nieprzysłusza wam mowiąc/ O rozumney trzody Chrystusowey Pasterze y Vcżyciele/ ktorych cżułośći y wiernośći
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 6
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
alias słomy, drew: Ze nie w jednym jest gradusie gorącości jak nasz, ale jednego mniej, drugiego więcej pro ratione culparum piecze i pali. Tak SS Grzegorz, Augustyn, Chryzostom, Tomasz, nauczają. Tenże Ogień Piekielny od OGNIA Czyscowego tym się różni: że Ogień Czyscowy jest doczesny, co do skutku czyszczenia. Ze Czyscowy czyści Dusze, piękniejsze czyni: tamten ciemny, ten jasny: Ze Czyscowy podczas dnia Sądnego będzie natężony, aby srogością swoją długie karanie Dusz w czasie krótkim powetował.
Jest też IGNIS GRAECUS osobliwy, tak rzeczony od Greka Inwentora; inaczej się nazywa IGNIS MARINUS, od Wojny Morskiej. Zonaras Autor twierdzi,
alias słomy, drew: Ze nie w iednym iest gradusie gorącości iak nasz, ale iednego mniey, drugiego więcey pro ratione culparum piecze y pali. Tak SS Grzegorz, Augustyn, Chryzostom, Tomasz, nauczaią. Tenże OGIEN Piekielny od OGNIA Czyscowego tym się rożni: że OGIEN Czyscowy iest doczesny, co do skutku czyszczenia. Ze Czyscowy czyści Dusze, pięknieysze czyni: tamten ciemny, ten iásny: Ze Czyscowy podczas dnia Sądnego będzie natężony, aby srogością swoią długie karanie Dusz w czasie krotkim powetował.
Iest też IGNIS GRAECUS osobliwy, tak rzeczony od Greka Inwentora; inaczey się nazywa IGNIS MARINUS, od Woyny Morskiey. Zonaras Autor twierdzi,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 540
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, wysokie jak wisznia, liście ma, jak serce, koloru czerwonego; owoc jest w łupinach jak orzech, z których się wyimuje trzy grona, z ziarków wewnątrz, mięsem, czyli łojem okrytym, który zbierają na świece i na lampy. Trzecie drzewo The, áliàs Herba The, którego drzewa Obywatele tameczni zażywają dla czyszczenia wód słonych. Najlepsze The blisko Miasta Chocicheu. W górach Kiangnan, Jannan, Honnan znajdują się diamenty, i wszelkie kamienie są w Chinach, i magnesy w niektórych miejscach. Stąd origo i inwencja jedwabiu, a od nich dwóch Mnichów do Carogrodu zanieśli. Heliogabalus Cesarz najpierwszy, zażywał stroju jedwabnego, co miano pro magno
, wysokie iak wisznia, liście má, iak serce, koloru czerwonego; owoc iest w łupinach iak orzech, z ktorych się wyimuie trzy grona, z ziarkow wewnątrz, mięsem, czyli łoiem okrytym, ktory zbieraią na świece y na lampy. Trzecie drzewo The, áliàs Herba The, ktorego drzewa Obywatele tameczni zażywáią dla czyszczenia wod słonych. Naylepsze The blisko Miasta Chocicheu. W gorach Kiangnan, Iannan, Honnan znayduią się dyamenty, y wszelkie kamienie są w Chinach, y magnesy w niektorych mieyscach. Ztąd origo y inwencya iedwabiu, a od nich dwoch Mnichow do Carogrodu zanieśli. Heliogabalus Cesarz naypierwszy, zażywał stroiu iedwabnego, co miano pro magno
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 535
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
i dzieło wyprobuje. Byłali słomą/ drzewem/ abo złotem. Doktorowie Kościelni/ jednym głosem Czyściec przyznawają/ a Sobory Kościelne wszelką o tym wątpliwość zniosły/ tak dalece/ że ktoby tego przeć chciał/ w Wierzeby jako Heretycy/ błądził. Trudności Teologicznych. V. Cóż jest Ogień Czyścowy?
M. Czyszczenie na tym świecie pobożnych jest różne. Niektórym jest ciała dręczenie/ choroby/ męki/ które im złośliwi/ z dopuszczenia Bożego zadają. Drugim jest/ ichże dobrowolne umartwienie ciała/ posty/ czucia/ i inne prace. Innym sobie stanie za Czyściec/ rzeczy miłych utrata: innym niedostatek i chudoba: innym ciężkie konanie
y dźieło wyprobuie. Byłáli słomą/ drzewem/ ábo złotem. Doktorowie Kośćielni/ iednym głosem Czyśćiec przyznawáią/ á Sobory Kośćielne wszelką o tym wątpliwość zniosły/ ták dálece/ że ktoby tego przeć chćiał/ w Wierzeby iáko Heretycy/ błądźił. Trudnośći Theologicznych. V. Coż iest Ogień Czyścowy?
M. Czyszczenie ná tym świećie pobożnych iest rożne. Niektorym iest ćiáłá dręczenie/ choroby/ męki/ ktore im złośliwi/ z dopuszczenia Bożego zádáią. Drugim iest/ ichże dobrowolne vmartwienie ćiáłá/ posty/ czućia/ y inne prace. Innym sobie sstánie zá Czyśćiec/ rzeczy miłych vtrátá: innym niedostátek y chudobá: innym ćiężkie konánie
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 73
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651
wysuszając/ zaplugawioną wychędażając czopek albo węzełek/ na kształt palca/ z jego prochu/ subtylnie utartego/ uczyniony/ w Olejku Piżmowym/ albo w Oliwie dobrze warzony/ a w otwór łona Białogłowskiego ciepło puszczany (Plat:) Także się w nim kąpiąc i naparzając. Item.
Toż też czyścienie Miesięczne Panim wzbudza. Czyszczeniu Miesięcnemu Wydymaniu kiszki stolcowej
Wydymaniu i wychodzeniu kiszki stolcowej/ jest lekarstwem osobliwym/ prochem jego miałko utartym/ w Bawełnę/ albo w owczą wełnę nabiwszy/ na nie przykładać/ a zwłaszcza z przyczyny zimnej. Scjatyce
Scjatyce/ i boleniu w biodrach/ jest ratunkiem wielkim/ sam tylko Nardus rozparzając/ a co nacieplej przykładając.
wysuszáiąc/ záplugáwioną wychędażáiąc czopek álbo węzełek/ ná ksztáłt pálcá/ z iego prochu/ subtylnie vtártego/ vczyniony/ w Oleyku Piżmowym/ álbo w Oliwie dobrze warzony/ á w otwor łoná Białogłowskiego ćiepło pusczány (Plat:) Tákże się w nim kąpiąc y náparzáiąc. Item.
Toż też czyśćienie Mieśięczne Pánim wzbudza. Czyszczeniu Mieśięcnemu Wydymániu kiszki stolcowey
Wydymániu y wychodzeniu kiszki stolcowey/ iest lekárstwem osobliwym/ prochem iego miałko vtártym/ w Báwełnę/ álbo w owczą wełnę nábiwszy/ ná nie przykłádáć/ á zwłasczá z przyczyny źimney. Scyátyce
Scyátyce/ y boleniu w biodrách/ iest rátunkiem wielkim/ sam tylko Nardus rosparzáiąc/ á co naćiepley przykłádáiąc.
Skrót tekstu: SyrZiel
Strona: 32
Tytuł:
Zielnik
Autor:
Szymon Syreński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
botanika, zielarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1613
Data wydania (nie wcześniej niż):
1613
Data wydania (nie później niż):
1613
Kaduku.
Zalecają go niektórzy/ a słusznie przeciwko padającej chorobie.
Paraliżem/ albo Szlakiem naruszonym/ jest osobliwym ratunkiem/ tak trunkiem/ jako kąpaniem i naparzaniem. Mocz pędzi.
Mocz nad przyrodzenie zatrzymany lekko wywodzi/ w pitym miedzie/ albo w sycie warząc/ a pijąc. (Mauch:) Miesięczną Paniom wzbudza.
Czyszczenie miesięczne białogłowskie/ nad przyrodzenie zawściągnione/ wzbudza i wywodzi/ ale w winie warzony/ i trunkiem używany. O Kozłkach/ Rozdział 14. Valeriana Fumalus. Baldrian. Valeriana vera Fu, verum et legitimum Tyriacaria. Tyriacks kraut. Księgi Pierwsze.
TRojaki albo czworaki rodzaj Kozłków znajduje się. Wielki/ Więtszy/ Średni/
Káduku.
Zálecáią go niektorzy/ á słusznie przećiwko padáiącey chorobie.
Páráliżem/ álbo Szlákiem náruszonym/ iest osobliwym rátunkiem/ ták trunkiem/ iáko kąpániem y náparzániem. Mocz pędźi.
Mocz nád przyrodzenie zátrzymány lekko wywodźi/ w pitym miedźie/ álbo w sycie wárząc/ á pijąc. (Mauch:) Mieśięczną Pániom wzbudza.
Czysczenie mieśięczne białogłowskie/ nád przyrodzenie záwśćiągnione/ wzbudza y wywodźi/ ále w winie wárzony/ y trunkiem vżywány. O Kozłkách/ Rozdźiał 14. Valeriana Phumalus. Baldrian. Valeriana vera Phu, verum et legitimum Thyriacaria. Tyriacks kraut. Kśięgi Pierwsze.
TRoiáki álbo czworáki rodzay Kozłkow znáyduie sie. Wielki/ Więtszy/ Sredni/
Skrót tekstu: SyrZiel
Strona: 48
Tytuł:
Zielnik
Autor:
Szymon Syreński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
botanika, zielarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1613
Data wydania (nie wcześniej niż):
1613
Data wydania (nie później niż):
1613
ciepło rano i na noc pić dawać.
Tejże Pleurze i w bokach kłóciu/ korzeń Kozłków w winie warzyć/ a rany na noc po dziewiąci łyżek pić/ i miejsc kłocia naparzać. Wietrzności.
Wietrzności w ciele zamknione rozpadza. Moczu zatrzymanemu.
Zatrzymaniu moczu nad przyrodzenie tenże trunek jest lekarstwem. Miesięcznej.
Miesięczne czyszczenie Paniom zawściągnione wzbudza i wywodzi/ tegoż trunku używając. Item.
Proch Kozłkowego korzenia z trunkiem wina ciepłego/ po quincie/ z wodką tegoż Kozłku warzonego pijąc/ jest także użytecznym wszystkim chorobom przerzeczonym. (Dioscorydes) wątrobie Ślezionie Moczu Pęcherzowi.
Wątrobie. Ślezionie. Przechód Moczu. Nyrki.
Pęcherz/ zamulone i
ćiepło rano y ná noc pić dawáć.
Teyże Pleurze y w bokách kłoćiu/ korzeń Kozłkow w winie wárzyć/ á rány ná noc po dźiewiąci łyżek pić/ y mieysc kłoćia náparzáć. Wietrznośći.
Wietrznośći w ćiele zámknione rozpadza. Moczu zatrzymánemu.
Zatrzymániu moczu nád przyrodzenie tenże trunek iest lekárstwem. Mieśięczney.
Mieśięczne czyszczenie Pániom záwśćiągnione wzbudza y wywodźi/ tegoż trunku vżywáiąc. Item.
Proch Kozłkowego korzenia z trunkiem winá ćiepłego/ po quincie/ z wodką tegoż Kozłku wárzonego piiąc/ iest tákże vżytecznym wszystkim chorobom przerzeczonym. (Dioscorides) wątrobie Sleźionie Moczu Pęchyrzowi.
Wątrobie. Sleźionie. Przechod Moczu. Nyrki.
Pęchyrz/ zámulone y
Skrót tekstu: SyrZiel
Strona: 52
Tytuł:
Zielnik
Autor:
Szymon Syreński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
botanika, zielarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1613
Data wydania (nie wcześniej niż):
1613
Data wydania (nie później niż):
1613
baryłkę siedmi garncową wsypać/ a Mosztem ją dobrym napełnić/ gdy wykiśnie w insze naczynie spuścić/ a wyrzuciwszy wymokłe zioła/ Baryłkę wypłokać/ znowu w nią ono wino wlać/ zaszpontować/ a do potrzeb niżej opisanych chować. 5. Inny sposób tego wina czynienia. Moc i skutki tego Wina. Paniom.
Paniom które czyszczenia Miesięcznego swym trybem i zwyczajem nie miewają/ albo nie dobrze bywa/ to wino jest im wielkim ratunkiem. Także Morzyska w żywocie.
Którym ciężkie/ srogie morzysko/ i gryzienie w żywocie/ abo w Macicy/ tego czasu bywa/ wina tego pić dawać dobrze. 6.
Jest szósty sposób z Dzięgielem wina przyprawowania:
báryłkę śiedmi gárncową wsypáć/ á Mosztem ią dobrym nápełnić/ gdy wykiśnie w insze naczynie spuśćić/ á wyrzućiwszy wymokłe źiołá/ Báryłkę wypłokáć/ znowu w nię ono wino wlać/ zászpontowáć/ á do potrzeb niżey opisánych chowáć. 5. Iny sposob tego winá czynienia. Moc y skutki tego Winá. Pániom.
Pániom ktore czysczenia Mieśięczneg^o^ swym trybem y zwyczáiem nie miewáią/ álbo nie dobrze bywa/ to wino iest im wielkim rátunkiem. Tákże Morzyská w żywoćie.
Ktorym ćiężkie/ srogie morzysko/ y gryźienie w żywoćie/ ábo w Máćicy/ tego czásu bywa/ winá tego pić dawáć dobrze. 6.
Iest szosty sposob z Dźięgielem winá przypráwowánia:
Skrót tekstu: SyrZiel
Strona: 96
Tytuł:
Zielnik
Autor:
Szymon Syreński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
botanika, zielarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1613
Data wydania (nie wcześniej niż):
1613
Data wydania (nie później niż):
1613
przedniej dać trochę w usta trzymać i masztykować. Item.
Zimnicom korzeń w winie warzony/ a trunkiem przed przyszciem dany jest lekarstwem. Flegmie w pierś.
Flegmę gęstą/ lipką/ i klejowatą w piersiach rozprawuje/ rzedzi i z płuc wywodzi snadnie. Wątrobie
Wątrobę. Ślezienie
Ślezionę zamulone otwiera. Miesieczną wzbudza Paniom
Paniam czyszczenie Miesięczne zastanowione wzbudza. Łożysku.
Łożysko po porodzeniu sześć Niedzielnicom pozostałe wywodzi. Urokom i czarom.
Czary/ Uroki/ odpędza/ korzeń przy sobie albo na szyj noszony. (Fusch.)
Toż tym wszystkim chorobom służy/ którym i Dzięgiele/ jeno nie tak potężnie. Dzięgiel Arabski/ Rozdział 24. Kłącze.
przedniey dáć trochę w vstá trzymáć y másztykowáć. Item.
Zimnicom korzeń w winie wárzony/ á trunkiem przed przyszćiem dány iest lekárstwem. Flágmie w pierś.
Flágmę gęstą/ lipką/ y kliiowátą w pierśiách rospráwuie/ rzedźi y z płuc wywodźi snádnie. Wątrobie
Wątrobę. Sleźienie
Sleźionę zámulone otwiera. Mieśieczną wzbudza Paniom
Pániam czysczenie Mieśięczne zástánowione wzbudza. Lożysku.
Lożysko po porodzeniu sześć Niedźielnicom pozostáłe wywodźi. Vrokom y czárom.
Czáry/ Vroki/ odpądza/ korzeń przy sobie álbo ná szyi noszony. (Fusch.)
Toż tym wszystkim chorobom służy/ ktorym y Dźięgiele/ ieno nie ták potężnie. Dźięgiel Arabski/ Rozdźiał 24. Kłącze.
Skrót tekstu: SyrZiel
Strona: 99
Tytuł:
Zielnik
Autor:
Szymon Syreński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
botanika, zielarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1613
Data wydania (nie wcześniej niż):
1613
Data wydania (nie później niż):
1613