swoje zaslubił mu słowo/ Ażeby jutro miał przepędzić zdrowo. Fraszek. O tych Fraszkach.
MNi te Fraszki do rzeczy/ leć z tąd Valor mają/ Ze chociaż rzeczy mało/ ale krótko bają. Do I. M. P. Sambora Młoszowskiego
Poety znacznego. PRzy wilgotnej dolinie/ rośnie wiszar spory/ Na pagórkach łysieją/ od słońca ugóry/ Rossą wroskwitłych łąkach/ trawa najędrznieje/ A mdły oset zgorąca zbytniego płonieje/ Toć niedziw ze nasz Sambor/ długą Brodę nosi/ Bo przy wilgotnej gębie/ onę często rosi. A głowa kiedy Koncept gorący się roi/ Płonieje/ i stąd się włos/ na niej nie
swoie záslubił mu słowo/ Azeby iutro miał przepędźić zdrowo. Frászek. O tych Frászkách.
MNi te Frászki do rzeczy/ leć z tąd Válor máią/ Ze choćiasz rzeczy máło/ ále krotko báią. Do I. M. P. Sámborá Młoszowskiego
Poety znácznego. PRzy wilgotney dolinie/ rośnie wiszar spory/ Ná págorkách łyśieią/ od słońcá vgory/ Rossą wroskwitłych łąkách/ trawá náiędrznieie/ A mdły oset zgorącá zbytniego płonieie/ Toć niedźiw ze nasz Sámbor/ długą Brodę nośi/ Bo przy wilgotney gębie/ onę często rośi. A głowá kiedy Koncept gorący sie roi/ Płonieie/ y ztąd sie włos/ ná niey nie
Skrót tekstu: KochProżnEp
Strona: 20
Tytuł:
Epigramata polskie
Autor:
Wespazjan Kochowski
Drukarnia:
Wojciech Górecki
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1674
Data wydania (nie wcześniej niż):
1674
Data wydania (nie później niż):
1674
skora nazbyt przestrona, i tak materia włosów ucieka przez skore. 8. Czemu niektórzy są łysemi? Łysemi nie bywają ani dzieci, ani białegłowy, bo mają dosyć wilgotności: ale mężczyżna wleciech podeszłych a przynamniej mężkich w których wilgotność w nie których wysycha, osobliwie nad czołem. A stąd którzy wiele myślą, często łysieją, iż ciepło do głowy ciągną które wilgotność suszy. 9. Czemu głowa z przodku albo z wierzchu nie ztyłu łysieje? Bo ztyłu więcej jest ciała na kości, które wilgotność łacniej zachowa, mniej schną niż które są przeciw mózgowi. 10. Czemu zwierz linieje a nie człowiek? Sierć o pada ze zwierza
skorá názbyt przestrona, y ták máteryá włosow vćieka przez skore. 8. Czemu niektorzy są łysemi? Łysemi nie bywaią ani dźieći, áni biáłegłowy, bo máią dosyć wilgotnośći: ále męsczyżná wlećiech podeszłych á przynámniey mężkich w ktorych wilgotność w nie ktorych wysycha, osobliwie nad czołem. A ztąd ktorzy wiele myslą, częśto łyśieią, iż ciepło do głowy ćiągną ktore wilgotność suszy. 9. Czemu głowa z przodku álbo z wierzchu nie styłu łyśieie? Bo ztyłu więcey iest ćiáłá ná kośći, ktore wilgotność łácniey zachowa, mniey schną niż ktore są przećiw mozgowi. 10. Czemu zwierz linieie á nie człowiek? Sierć o páda ze zwierzá
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 257
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
, że tacy mniej mają rozumu, a pamięcią barziej narabiają. a zatym rzeczy tych które umieją małości nie uznawając pyśnią się i jak dzieci małe sobie wielce ważą. 56. Czemu białymgłowom mniejszy rozum przypisują? Dla tejże prawie przyczyny jako i młodym iż mają mózg wilgotny a ku temu zimny, dla tego nie łacno łysieją, i włosy wielkie mają. Za tą mózgu wilgotnością to idzie, iż do nauk głębokich nie są sposobnemi pospolicie, ale tylo do rzeczy mniejszych pojęcia, albo tych co barziej należą do pamięci a niż do rozumu, jako grać na instrumentach Muzycznych, po łacinie nieco mówić. 57. Czemu dusza to poznawa czego zmysł
, że tácy mniey máią rozumu, á pámięcią bárziey nárabiáią. á zátym rzeczy tych ktore umieią máłośći nie uznáwáiąc pyśnią się y iák dźieći máłe sobie wielce ważą. 56. Czemu białymgłowom mnieyszy rozum przypisuią? Dla teyże práwie przyczyny iako y młodym iż máią mozg wilgotny á ku temu źimny, dla tego nie łácno łyśieią, y włosy wielkie máią. Zá tą mozgu wilgotnośćią to idzie, iż do náuk głębokich nie są sposobnemi pospolićie, ále tylo do rzeczy mnieyszych poięćia, álbo tych co bárziey należą do pámięći á niż do rozumu, iáko gráć ná instrumentách Muzycznych, po łáćinie nieco mowić. 57. Czemu duszá to poznawa czego zmysł
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 312
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
brwi spada. 139. Czemu lepsze wody które idą po piaskach aniżeli które idą po opokach? Bo po piaskach idąc co grubszego mają na piasku zostawują. a zaś na opokach nie zostawują ale się przecię oneż rozbijają. 140. Czemu włosy u zmarłych twardnieją? Bo się barziej zsychają. 141. Dla czego niektórzy łysieją? Albo że skora ich na głowie stwardnieje, iż materia włosów się przebić nie może albo że nazbyt jest wilgotna, albo że gorącość jest wielka która materyją włosów pali, albo że nazbyt dziurki włosów się otwierają, i tak materia włosów wylatywa. 142. Czemu raczej łysieją na głowie niż na brodzie? Bo na głowie
brwi zpada. 139. Czemu lepsze wody ktore idą po piaskách ániżeli ktore idą po opokach? Bo po piaskách idąc co grubszego máią ná piasku zostáwuią. á záś ná opokách nie zostáwuią ále się przećię oneż rozbiiáią. 140. Czemu włosy u zmárłych twárdnieią? Bo się bárziey zsycháią. 141. Dla czego niektorzy łyśieią? Albo że skorá ich ná głowie ztwárdnieie, iż máteryia włosow się przebić nie może álbo że názbyt iest wilgotna, álbo że gorącość iest wielka ktora máteryią włosow pali, álbo że názbyt dziurki włosow się otwieráią, y ták máteryia włosow wylátywa. 142. Czemu ráczey łyśieią na głowie niż na brodzie? Bo ná głowie
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 361
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
się barziej zsychają. 141. Dla czego niektórzy łysieją? Albo że skora ich na głowie stwardnieje, iż materia włosów się przebić nie może albo że nazbyt jest wilgotna, albo że gorącość jest wielka która materyją włosów pali, albo że nazbyt dziurki włosów się otwierają, i tak materia włosów wylatywa. 142. Czemu raczej łysieją na głowie niż na brodzie? Bo na głowie prędzej stwardnieje skora niż na brodzie. 143. Czemu na głowie często bywają innej farby włosy niż na brodzie? Bo broda roście z dymów które głowa na dół odbija, a te dymy gdy przez różne cześci ciała przechodzą, nie równie w nich się przewarzają. 144.
się bárziey zsycháią. 141. Dla czego niektorzy łyśieią? Albo że skorá ich ná głowie ztwárdnieie, iż máteryia włosow się przebić nie może álbo że názbyt iest wilgotna, álbo że gorącość iest wielka ktora máteryią włosow pali, álbo że názbyt dziurki włosow się otwieráią, y ták máteryia włosow wylátywa. 142. Czemu ráczey łyśieią na głowie niż na brodzie? Bo ná głowie prędzey ztwárdnieie skorá niż ná brodzie. 143. Czemu ná głowie często bywáią inney fárby włosy niż ná brodzie? Bo brodá rośćie z dymow ktore glowá ná doł odbiia, á te dymy gdy przez rożne cześći ćiałá przechodzą, nie rownie w nich sie przewarzaią. 144.
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 361
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
włosy niż na brodzie? Bo broda roście z dymów które głowa na dół odbija, a te dymy gdy przez różne cześci ciała przechodzą, nie równie w nich się przewarzają. 144. Z kąd się siwizna bierze? Dymy które idą do głowy gdy zgniją w siwy się włos obracają. 145. Czemu uczeni ludzie pospolicie łysieją? Bo przy uczeniu się, ciepło przyrodzone idzie do głowy, zatym dymy surowe idą które we włosy obrócić się nie mogą. 146. Czemu więcej potnieją spiacy niż czujący? Bo w spaniu ciepło nie rozchodzi się po zmysłach. zaczym więcej okolo tego robi, aby niepotrzebne humory od potrzebnych oddzielało. 147. Czemu
włosy niż ná brodzie? Bo brodá rośćie z dymow ktore glowá ná doł odbiia, á te dymy gdy przez rożne cześći ćiałá przechodzą, nie rownie w nich sie przewarzaią. 144. Z kąd się śiwizná bierze? Dymy ktore idą do głowy gdy zgniią w siwy się włos obracáią. 145. Czemu uczeni ludzie pospolićie łyśieią? Bo przy uczeniu się, ćiepło przyrodzone idzie do glowy, zátym dymy surowe idą ktore we włosy obroćić się nie mogą. 146. Czemu więcey potnieią spiacy niż czuiący? Bo w spániu ciepło nie rozchodzi się po zmysłách. zaczym więcey okolo tego robi, áby niepotrzebne humory od potrzebnych oddzielało. 147. Czemu
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 361
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
tego zwierz inny nie je czego niedzwiedz skosztował? Bo para i ślina u niedzwiedzia zarażliwa. 161. Czemu olej pływa na wszystkich likworach? Bo olej jest tłusty a tłustość pływa. 162. Czemu jedni barziej mogą wytrzymać głód niż drudzy? Bo cholerycy mniej mogą głód wytrzymać niż flegmatycy. 163. Czemu białegłowy nie tak łysieją jak mężczyzna? Bo pospolicie nie tak są suche jak mężczyzna a łysość najwięcej pochodzi z suchości. 164. Czemu człowiek ma na głowie więcej włosów niżeli który zwierz? To pochodzi z gorącości serca a wilgotności mózgu. 165. Czemu wąż ucieka przed rutą? Bo wąż zimny a ruta zaś gorąca. 166. Czemu gdy
tego zwierz inny nie ie czego niedzwiedz skosztował? Bo pará y śliná u niedzwiedzia zárázliwa. 161. Czemu oley pływa ná wszystkich likworách? Bo oley iest tłusty á tłustość pływa. 162. Czemu iedni bárziey mogą wytrzymáć głod niż drudzy? Bo cholerycy mniey mogą głod wytrzymáć niż flegmatycy. 163. Czemu białegłowy nie ták łyśieią iák mężczyzná? Bo pospolićie nie ták są suche iák mężczyzná á łysość naywięcey pochodzi z suchośći. 164. Czemu człowiek ma ná głowie więcey włosow niżeli ktory zwierz? To pochodzi z gorącośći sercá á wilgotnośći mozgu. 165. Czemu wąż ućieka przed rutą? Bo wąż zimny á rutá záś gorąca. 166. Czemu gdy
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 363
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692