Miłościwego silących się cum animae potentiis barzej i słuszniej desudantesz mocami ducha... trudzących się, niż kiedy w przytomności Aleksandra Wielkiego tyryjskiego Herkulesa martwe i nie czujące simulacrum sudore manavitposąg spłynął potem, bo uniwersalnym zdaniem preferowany nad tysięczne triumfy pokój dając nam, Wasza Królewska Mość Tertius Augustus clausisti limina lanizamknąłeś drzwi świątyni Janusa, bo divinae mentis Waszej Królewskiej Mości attributa śmiertelnym są incomprehensibiliaboskiego umysłu... przymioty... są niepojęte rozumem i to, że tak wielkim non excoecamurnie jesteśmy oślepieni szczęściem, jedynie magno muneriwielkiemu dobrodziejstwu Waszej Królewskiej Mości przypisać należy.
Cóż bowiem przy powracających się szczęśliwym porządkiem ze świętą we wszelkich subseliach
Miłościwego silących się cum animae potentiis barzej i słuszniej desudantesz mocami ducha... trudzących się, niż kiedy w przytomności Aleksandra Wielkiego tyryjskiego Herkulesa martwe i nie czujące simulacrum sudore manavitposąg spłynął potem, bo uniwersalnym zdaniem preferowany nad tysięczne triumfy pokój dając nam, Wasza Królewska Mość Tertius Augustus clausisti limina lanizamknąłeś drzwi świątyni Janusa, bo divinae mentis Waszej Królewskiej Mości attributa śmiertelnym są incomprehensibiliaboskiego umysłu... przymioty... są niepojęte rozumem i to, że tak wielkim non excoecamurnie jesteśmy oślepieni szczęściem, jedynie magno muneriwielkiemu dobrodziejstwu Waszej Królewskiej Mości przypisać należy.
Cóż bowiem przy powracających się szczęśliwym porządkiem ze świętą we wszelkich subseliach
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 169
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
casibusnietknięta i nienaruszona powszechnymi nieszczęściami, nieśmiertelne WKrMci Augusto, numini pacisAugustowi, bóstwu pokoju, wiernych serc i zmysłów powinna konsekrować victimasofiary.
Raczże przyjąć, Najjaśniejszy Królu, Panie Nasz Miłościwy, z najdobrotliwszej klemencji swojej, która pro templis et ture calentibus aris te fruitur, posuitque suas hoc pectore sedesjakoby w świątyniach i na ołtarzach z żarzącym się kadzidłem w tobie tkwi i w tym oto sercu za-łożyła swą siedzibę, tę ex ubertatez plonu słodkiego pokoju zebraną ofiarę, którą wierne poddaństwo przedtem Jagiełłów, a teraz Jagiellonidis WKrMci cum voto wszelkich jako najdoskonalszych szczęśliwości, quibus ampliora ne a diis quidem immortalibus optari queuntz życzeniami...
casibusnietknięta i nienaruszona powszechnymi nieszczęściami, nieśmiertelne WKrMci Augusto, numini pacisAugustowi, bóstwu pokoju, wiernych serc i zmysłów powinna konsekrować victimasofiary.
Raczże przyjąć, Najjaśniejszy Królu, Panie Nasz Miłościwy, z najdobrotliwszej klemencji swojej, która pro templis et ture calentibus aris te fruitur, posuitque suas hoc pectore sedesjakoby w świątyniach i na ołtarzach z żarzącym się kadzidłem w tobie tkwi i w tym oto sercu za-łożyła swą siedzibę, tę ex ubertatez plonu słodkiego pokoju zebraną ofiarę, którą wierne poddaństwo przedtem Jagiełłów, a teraz Jagiellonidis WKrMci cum voto wszelkich jako najdoskonalszych szczęśliwości, quibus ampliora ne a diis quidem immortalibus optari queuntz życzeniami...
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 225
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
znacznie się z substancji przyłożył,
kościół też wilanowski w województwie brzeskim siłą pieniężną podpomógł, rasieńską cerkiew prawie z gruntu odnowił, prawdzą się o nim słowa Eklezjastyka: „in vita sua suffulsit domum et in diebus suis corroboravit templum” (Eccles., 50) za życia swego poprawił dom Pański a za dni swoich wzmocnił świątynię (Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyk, 50, 1).
I tać to jest oprócz zwyż wspomnionych, wielkiej w czystych sprawiedliwych na chwałę boską hojnych ręku fortuny przyczyna, suffulsit domum kiedy corroboravit templum. Poeta rzymski Martialis, gdy obaczył kilka kościołów w Rzymie od Domicjana cesarza wystawionych, zwyczajną poetom pogańskim śmiałością napisał, że
znacznie się z substancji przyłożył,
kościół też wilanowski w województwie brzeskim siłą pieniężną podpomógł, rasieńską cerkiew prawie z gruntu odnowił, prawdzą się o nim słowa Eklezjastyka: „in vita sua suffulsit domum et in diebus suis corroboravit templum” (Eccles., 50) za życia swego poprawił dom Pański a za dni swoich wzmocnił świątynię (Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyk, 50, 1).
I tać to jest oprócz zwyż wspomnionych, wielkiej w czystych sprawiedliwych na chwałę boską hojnych ręku fortuny przyczyna, suffulsit domum kiedy corroboravit templum. Poeta rzymski Martialis, gdy obaczył kilka kościołów w Rzymie od Domicjana cesarza wystawionych, zwyczajną poetom pogańskim śmiałością napisał, że
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 494
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
, pokut, łez ludzi nawróconych, spowiedzi, afektów komunii, pożytek ze wszystkich ofiar — droga krew Syna Twego na niego w kościele spływała. Wszakże Cię sam, rozumiem, stawiając go o to prosił, owej modlitwy kościelnej zażywając: „Quisquis hoc templum beneficia petiturus ingreditur cuncta se impetrasse laetetur” Ktokolwiek wchodzi do tej świątyni prosząc o łaskę, ten będzie się radował, że wszystko uzyskał.
Pójdźcież więc z radością, powiedając to inszym dla przykładu, żeście na takiego człowieka i pana chrześcijańskiego pogrzebie byli, o tak pobożnym życiu i cnotach jego słyszeli, jakim snadno niebo uprosić etc., etc., etc.
Na ten pogrzeb
, pokut, łez ludzi nawróconych, spowiedzi, afektów komunii, pożytek ze wszystkich ofiar — droga krew Syna Twego na niego w kościele spływała. Wszakże Cię sam, rozumiem, stawiając go o to prosił, owej modlitwy kościelnej zażywając: „Quisquis hoc templum beneficia petiturus ingreditur cuncta se impetrasse laetetur” Ktokolwiek wchodzi do tej świątyni prosząc o łaskę, ten będzie się radował, że wszystko uzyskał.
Pójdźcież więc z radością, powiedając to inszym dla przykładu, żeście na takiego człowieka i pana chrześcijańskiego pogrzebie byli, o tak pobożnym życiu i cnotach jego słyszeli, jakim snadno niebo uprosić etc., etc., etc.
Na ten pogrzeb
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 501
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
z najgodniejszych władców dedykował, i ofiarował. I bogactwy i rozumem i władzą, najsławniejszy Król Salomon wziął wyobrażenie od Boga owej świętej struktury, w której Bóg serce, a wszyscy podziwienie złożył; Zorobabel, wódz ludu Izraelskiego, po zburzeniu tejże najdziwniejszej fabryki, po niewoli Babilońskiej, gdy jąż restauruje, choć tej świątyni wspaniałość, jeszcze w pamięci żyjących tkwiała, na równą struktury wspaniałość zdobyć się nie mógł, choćmu do ego całego ludu Boskiego serca i intencje pomocą były, Teodozjusz Cesarz wysławiwszy Kościół Zofii albomądrości Boskiej w Konstantynopolu, kosztownemi marmurami ściany i sufit wykształtowawszy, przysionki złotemi wysławszy blachy, zawołał vici Te Salomon, bo jako Orientalnym Panem
z naygodnieyszych włádców dedykował, y ofiarował. I bogáctwy y rozumem y włádzą, naysławnieyszy Krol Salomon wziął wyobráżenie od Boga owey świętey struktury, w ktorey Bog serce, á wszyscy podziwienie złożył; Zorobábel, wodz ludu Izraelskiego, po zburzeniu teyże naydziwnieyszey fabryki, po niewoli Babilonskiey, gdy iąż restauruie, choć tey świątyni wspaniáłość, ieszcze w pamięci żyiących tkwiáła, na rowną struktury wspaniałość zdobyć się nie mogł, choćmu do ego całego ludu Boskiego serca y intencye pomocą były, Teodozyusz Cesarz wysławiwszy Kościoł Zofii álbomądrości Boskiey w Konstantynopolu, kosztownemi marmurámi ściány y sufit wykształtowáwszy, przysionki złotemi wysławszy bláchy, zawołał vici Te Salomon, bo iáko Orientalnym Pánem
Skrót tekstu: ŻdżanElem
Strona: 4
Tytuł:
Elementa architektury domowej
Autor:
Kajetan Żdżanski
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
architektura
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1749
Data wydania (nie wcześniej niż):
1749
Data wydania (nie później niż):
1749
jednostajnie skoncentrował, i co w wielu Księgach aż do naprzykrzenia przedłużono, że z jednego Autora, na wszytkie Architektury granice obejrzeć się nie można, masz tu zebrane. I przeto się ja wielce spodziewam że to krótkie zebranie tymi wdziękiem przymiesz, jakim największe Księgi. Jeżeli bowiem masz respekt J.W.PANIE na świątynie Boskie, które wspomagasz, zdobisz, jeżeli cnot wszelkich zgromadzenie, ma u ciebie wzgląd osobliwszy na siebie, jeżeli dobro pospolite i całość ojczyzny, na oku twoim zostaje; trzymam mocno, że łaskawej zrzenicy Twojej, nieodwrócisz od tej demonstracyj, która świątyniom Pańskim pomocą, Cnocie zaszczytem, Ojczyźnie ozdobą być może, która
iednostáynie zkoncentrował, y co w wielu Xięgách áż do naprzykrzenia przedłużono, że z iednego Autora, na wszytkie Architektury granice obeyrzeć się nie można, mász tu zebrane. Y przeto się iá wielce spodziewam że to krotkie zebránie tymi wdziękiem przymiesz, iákim naywiększe Xięgi. Ieżeli bowiem mász respekt J.W.PANIE na świątynie Boskie, które wspomagász, zdobisz, ieżeli cnot wszelkich zgromadzenie, má u ciebie wzgląd osobliwszy na siebie, ieżeli dobro pospolite y cáłość oyczyzny, na oku twoim zostáie; trzymam mocno, że łaskawey zrzenicy Twoiey, nieodwrocisz od tey demonstrácyi, która świątyniom Páńskim pomocą, Cnocie zaszczytem, Oyczyznie ozdobą bydź może, która
Skrót tekstu: ŻdżanElem
Strona: 5
Tytuł:
Elementa architektury domowej
Autor:
Kajetan Żdżanski
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
architektura
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1749
Data wydania (nie wcześniej niż):
1749
Data wydania (nie później niż):
1749
Księgi. Jeżeli bowiem masz respekt J.W.PANIE na świątynie Boskie, które wspomagasz, zdobisz, jeżeli cnot wszelkich zgromadzenie, ma u ciebie wzgląd osobliwszy na siebie, jeżeli dobro pospolite i całość ojczyzny, na oku twoim zostaje; trzymam mocno, że łaskawej zrzenicy Twojej, nieodwrócisz od tej demonstracyj, która świątyniom Pańskim pomocą, Cnocie zaszczytem, Ojczyźnie ozdobą być może, która teraz się garnąć pod puklerz Imienia Twego, w tym mnie zosławuję obowiązku, bym przy najgłębszej adoracyj, by cię fortuna na najwyższy swój stopień i honorów wyniosła, życzył, jako ten który jestem z nieskończonym respektem. Najniższym sługą. K.Z.
Xięgi. Ieżeli bowiem mász respekt J.W.PANIE na świątynie Boskie, które wspomagász, zdobisz, ieżeli cnot wszelkich zgromadzenie, má u ciebie wzgląd osobliwszy na siebie, ieżeli dobro pospolite y cáłość oyczyzny, na oku twoim zostáie; trzymam mocno, że łaskawey zrzenicy Twoiey, nieodwrocisz od tey demonstrácyi, która świątyniom Páńskim pomocą, Cnocie zaszczytem, Oyczyznie ozdobą bydź może, która teraz się gárnąć pod puklerz Imienia Twego, w tym mie zosławuię obowiązku, bym przy naygłębszey adorácyi, by cię fortuna na naywyższy swoy stopień y honorow wyniosła, zyczył, iáko ten który iestem z nieskończonym respektem. Nayniższym sługą. K.Z.
Skrót tekstu: ŻdżanElem
Strona: 5
Tytuł:
Elementa architektury domowej
Autor:
Kajetan Żdżanski
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
architektura
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1749
Data wydania (nie wcześniej niż):
1749
Data wydania (nie później niż):
1749
prośmy o drugie. To jest, co mi powodem było do założenia na początku mowy mojej słów Nauczyciela narodów, któremi on wiernym Chrystusowym zaleca dziękczynienia nierozdzielne od błagania, modlitw, i żądań do BOGA Cum gratiarum actione petitiones vestroe. Nie mogę lepiej ani woli Pasterza, ani pobożności waszej, ani powinności mojej, ile w świątyni Pańskiej z katedry prawdy niebieskiej mówiąc uczynić zadosyć, jako jak najżywiej ile będzie sił moich, zagrzewając was do wdzięczności BOGU za odebrane dobrodziejstwo, a przekładając wam potrzebę i sposób błaganin tegoż BOGA o miłosierdzie w tych dolegliwościach naszych. Kaz: DZIĘKCZY: Panu Bogu ZA ZACHOWANIE KRÓLA
Otóż to będzie prostą a pożyteczną ku dobru
prośmy o drugie. To iest, co mi powodem było do założenia na początku mowy moiey słów Nauczyciela narodów, któremi on wiernym Chrystusowym zaleca dziękczynienia nierozdzielne od błagania, modlitw, i żądań do BOGA Cum gratiarum actione petitiones vestroe. Nie mogę lepiey ani woli Pasterza, ani pobożności waszey, ani powinności moiey, ile w świątyni Pańskiey z katedry prawdy niebieskiey mówiąc uczynić zadosyć, iako iak nayżywiey ile będzie sił moich, zagrzewaiąc was do wdzięczności BOGU za odebrane dobrodzieystwo, a przekładaiąc wam potrzebę i sposob błaganin tegoż BOGA o miłosierdzie w tych dolegliwościach naszych. Kaz: DZIĘKCZY: Panu Bogu ZA ZACHOWANIE KRÓLA
Otóż to będzie prostą a pożyteczną ku dobru
Skrót tekstu: PiramKaz
Strona: 5
Tytuł:
Kazanie na wotywie dziękczynienia Panu Bogu za zachowanie Króla Jegomości z przypadku niesłychanego
Autor:
Grzegorz Piramowicz
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
. He. Stał się Pan jakby już nie ubłagany, Rozrżucił z gruntu Izraelskie ściany, Mury rozwalił, i wieże ogromne, Pozmiatał baszty szturmami niezłomne, A Córki Judzkiej w jej dziedzicznej ziemi Napełnił domy zbyt poniżonemi. Vau. Potargał, jako przy ogrodzie płoty, Rozpięte nad swym plemieniem namioty, Zburżył przybytki i swoje Świątynie Ze pamięć nawet w Sionie zaginie O Nabożeństwachi Świętych Sabatach, A co najcięższa po niedługich latach Wydał; by zemsta jego była znana Na pohańbienie Króla i Kapłana. Zain. Odepchnął Ołtarż swego uwielbienia, Przeklął ofiary, i całopalenia, W ręce niechętnych swe dziedzictwo rzucił, Ani litował, ani się zasmucił. A ci,
. He. Stał się Pan iákby iuż nie ubłagány, Rozrżucił z gruntu Izràélskie śćiány, Mury rozwalił, i wieże ogromne, Pozmiatał baszty szturmami niezłomne, A Corki Iudzkiey w iey dźiedźiczney źiemi Napełnił domy zbyt poniżonemi. Vau. Potargał, iáko przy ogrodźie płoty, Rospięte nád swym plemieniem namioty, Zburżył przybytki i swoie Swiątynie Ze pámięć nawet w Sionie zaginie O Nabożeństwáchi Swiętych Sabbatách, A co nayćięższa po niedługich latách Wydał; by zemsta iego była znána Ná pohańbienie Krolá i Kapłána. Zain. Odepchnął Ołtarż swego uwielbienia, Przeklął ofiáry, i całopalenia, W ręce niechętnych swe dźiedźictwo rzucił, Ani litował, áni się zasmućił. A ći,
Skrót tekstu: ChrośJob
Strona: 184
Tytuł:
Job cierpiący
Autor:
Wojciech Stanisław Chrościński
Drukarnia:
Drukarnia Ojców Scholarum Piarum
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1705
Data wydania (nie wcześniej niż):
1705
Data wydania (nie później niż):
1705
ukłonem oddają. 48
Temuż staroście, a generałowi Małopolskiemu, klucze powrócone, Którymi spieszno odmyka królowi, By skrzydła orle, wrota otworzone. Tymi wjeżdżając król ku pałacowi, Odbiera „Salve!” w zamku powtórzone Od kapituły krakowskiej w kościele; Ta do korony bitą drogę ściele. 49
W tej katedralnej a Boskiej świątyni. Oddawszy dzięki winne Najwyższemu, Król August Wtóry, Boskiej Matce czyni Honor i ciału Stanisławowemu, Za którym że się do Boga przyczyni, Jest pewna: o tron, królowi nowemu, Aby w pokoju panował bezpiecznie W długi wiek; potem z nim królował wiecznie. 50
Stamtąd w zamkowe król wchodzi pokoje, Asystują ci
ukłonem oddają. 48
Temuż staroście, a generałowi Małopolskiemu, klucze powrócone, Którymi spieszno odmyka królowi, By skrzydła orle, wrota otworzone. Tymi wjeżdżając król ku pałacowi, Odbiera „Salve!” w zamku powtórzone Od kapituły krakowskiej w kościele; Ta do korony bitą drogę ściele. 49
W tej katedralnej a Boskiej świątyni. Oddawszy dzięki winne Najwyższemu, Król August Wtóry, Boskiej Matce czyni Honor i ciału Stanisławowemu, Za którym że się do Boga przyczyni, Jest pewna: o tron, królowi nowemu, Aby w pokoju panował bezpiecznie W długi wiek; potem z nim królował wiecznie. 50
Stamtąd w zamkowe król wchodzi pokoje, Asystują ci
Skrót tekstu: SchedMuzaBar_II
Strona: 384
Tytuł:
Muza z Helikonu na wieczny aplauz wjazdu i aktu koronacjej ... Augusta II
Autor:
Mikołaj Aleksander Schedel
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
panegiryki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1697
Data wydania (nie wcześniej niż):
1697
Data wydania (nie później niż):
1697
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Poeci polskiego baroku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jadwiga Sokołowska, Kazimiera Żukowska
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1965