doskonała bez tych słów co na początku/ Ego, i co na końcu/ Amen. a przecię jeśliby Ksiądz które z tych słów ymuślnnie opuścił, śmiertelnieby grzeszył/ jako przestępca przykazania Kościelnego. czytaj o tym Scrutuniu Secardotale Fabij Incarnati folio 26. Trakt. 2. Prime partis. Temuż grzechowi i nasz Świaszczennik podpadłby/ jeśliby to opuścił/ co Cerkiew Z. postanowiła. Ażeby Pan Jezus Amen. do formy Krzstu przyłożył/ jako ty powiadasz: tego w Ewaageliej niemasz. Bo forma Krzstu od Zbawiciela wyrażona Mat. 8. tymi słowy jest opisana. (Idąc tedy nauczajcie wszytkie narody krzszcząc je w Imię Ojca
doskonáła bez tych słow co ná początku/ Ego, y co ná koncu/ Amen. á przećię ieśliby Xiądz ktore z tych słow ymuślnnie opuśćił, smiertelnieby grzeszył/ iáko przestępcá przykázánia Kośćielnego. czytay o tym Scrutuniu Secardotale Fabij Incarnati folio 26. Tract. 2. Primae partis. Temuż grzechowi y nász Swiásczennik podpádłby/ ieśliby to opuśćił/ co Cerkiew S. postánowiłá. Ażeby Pán Iezus Amen. do formy Krzstu przyłożył/ iáko ty powiádasz: tego w Ewaágeliey niemász. Bo formá Krzstu od Zbáwićielá wyráżoná Mátth. 8. tymi słowy iest opisána. (Idąc tedy náuczayćie wszytkie narody krzscząc ie w Imię Oycá
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 16
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
śmierci.) Toż Agenda Rzymska/ i Sobór florencki o Bierzmowaniu. i Trydentski w Kanon. 3. zwyczajnego ministra Confirmationis Biskupa uznawa być/ ekstraordynarium jednak Kapłana/ jako i teraz w Indii Chinie/ i w Aponiej dla małości Biskupów pozwolił Papież Kapłanom nowo okrzszczonych Bierzmować. W Cerkwi zaś Z. Wschodniej naszej Greckiej pospolicie Świaszczennik/ który Krzści/ ten zaraz i Bierzmuje/ a przecię jednak wiedzą/ że nie jeden to Sakrament Krzest i Bierzmowanie. I u Rzymian zaraz przedtym Bierzmowano/ znajdziesz Tom. I Koncyl. Par. I in vita Melchiadys Pape. Anno 311. w liście Papieżdkim do Episkopów wszytkich Hiszpaniej w te słowa. (Tak
śmierći.) Toż Agenda Rzymska/ y Sobor florentski o Bierzmowániu. y Trydentski w Kánon. 3. zwyczáynego ministrá Confirmationis Biskupá uznawa być/ extraordinarium iednak Kápłána/ iáko y teraz w Indiey Chinie/ y w Aponiey dla máłośći Biskupow pozwolił Papież Kápłánom nowo okrzsczonych Bierzmowáć. W Cerkwi záś S. Wschodniey naszey Graeckiey pospolićie Swiasczennik/ ktory Krzśći/ ten záraz y Bierzmuie/ á przećię iednák wiedzą/ że nie ieden to Sákráment Krzest y Bierzmowánie. I v Rzymian záraz przedtym Bierzmowano/ znaydźiesz Tom. I Concil. Par. I in vita Melchiadis Papae. Anno 311. w liśćie Papieżdkim do Episkopow wszytkich Hiszpániey w te słowá. (Ták
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 25
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
/ o grzechach po prostu nie pytali/ ale z okolicznościami/ aby się Spowiadający ani gorszył/ ani się od niego grzeszyć nauczył/ ale i Moskwa w Trebniku swoim nowowydanym/ w porządku o odprawowaniu Spowiedzi pag. 171. takowąż przestrogę położyła/ także i w Nomokanonie przy tymże Trebniku wydanym/ to jest aby Świaszczennik pytający Spowiadającego się/ jeżeli czystość panieńską albo wiarę Małżeńską w cale zachował/ a powiedziałby że zachował/ tedy go dalej pytać o tym nie powinien/ ale jeśliby powiedział że stracił/ albo nie zachował/ dopiero go pytać ma jakim sposobem/ a gdy jeden sposób powie/ nie mianując sposobu drugiego/ pytać go
/ o grzechách po prostu nie pytáli/ ále z okolicznośćiámi/ áby się Spowiádáiący áni gorszył/ áni się od niego grzeszyć náuczył/ ále y Moskwá w Trebniku swoim nowowydánym/ w porządku o odpráwowániu Spowiedźi pag. 171. tákowąż przestrogę położyłá/ tákże y w Nomokánonie przy tymże Trebniku wydánym/ to iest áby Swiasczennik pytáiący Spowiádáiącego się/ ieżeli czystość pánienską álbo wiárę Małżenską w cále zachował/ á powiedźiałby że záchował/ tedy go dáley pytáć o tym nie powinien/ ále iesliby powiedźiał że stráćił/ álbo nie záchował/ dopiero go pytáć ma iákim sposobem/ á gdy ieden sposob powie/ nie miánuiąc sposobu drugiego/ pytáć go
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 40
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
Tak KREW wlana do poświęconego i CIAŁO PAŃSKIE przemienionego Chleba eiusdem Valoris zostaje. Takowy bluźnierca był tobie podobny Heretyk Samostaneus, który twierdził/ iż KREW PAŃSKA W SAKRAMENCIE jest skzytelna. Jako o tym Annales Baronis wieku Trzeciego Roku 265 pag: 144. świadczą. Powiadasz na pag: 29. aby przy Służbie Przeżdeświászczenney przed perenosem Świaszczennik wymówiwszy formę/ Wino w Krew Pańską poświęcał. ODPÓW: i pytaml Gdzieś się tego rozumu nauczył aby kiedy przed Służbą Bożą albo na początku zaraz poświęcenie było? Dotego jakaż by to była Służba Boża/ nie była by już Preżdeświászcennáia, ani Bazilego Z. Ani Chryzostoma. A wżdyć poświęcenie ma być Naswięt
Ták KREW wlaná do poświęconego y CIAŁO PANSKIE przemienionego Chlebá eiusdem Valoris zostáie. Takowy bluzniercá był tobie podobny Haeretyk Samostaneus, ktory twierdźił/ iż KREW PANSKA W SAKRAMENCIE iest skzytelná. Iáko o tym Annales Baronis wieku Trzećiego Roku 265 pag: 144. świádczą. Powiádász ná pág: 29. áby przy Służbie Przeżdeświászczenney przed perenosem Swiászczennik wymowiwszy formę/ Wino w Krew Pánską poświęcał. ODPOW: y pytáml Gdźieś się te^o^ rozumu náuczył áby kiedy przed Służbą Bożą álbo ná początku záráz poświęcenie było? Dotego iákaż by to byłá Służbá Boża/ nie byłá by iuż Preżdeświászcennáia, áni Bázilego S. Ani Chryzostomá. A wżdyć poświęcenie ma być Naswięt
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 78
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
dla tego/ Pierwsza/ że inaksze są Ceremoinie doskonałej Liturgiej/ a insze Preżdeświaszczennej, jako i w Kościele Rzymskim w Piątek Wielki po odprawieniu modlitw/ tak za Duchowieństwo jako i za Świeckie stany/ i po Ceremonii adoracji Krzyża na procesiej gdy z malego ołtarza do większego przenosi SAKRAMENT Ksiądz nic niemowi/ tak i u nas Świaszczennik odprawiwszy na początku Ektenije/ albo Litanie/ w których Króla Pana/ Duchowieństwo i wszytkie stany/ wszytkie porzeby Cerkiewne wspomina milczkiem idzie. ruga że w Niedzielę przeszłą z tym Ahnce, idąc do Ołtarza wielkie pod czas Perenosu Komemoracją Króla Pana/ Senatu/ Stanu Duchownego i Świeckiego wszytkiego odprawił/ w Liturgiej doskonałej w której
dla tego/ Pierwsza/ że ináksze są Ceremoinie doskonáłey Liturgiey/ á insze Preżdeświászczenney, iáko y w Kośćiele Rzymskim w Piątek Wielki po odpráwieniu modlitw/ ták zá Duchowieństwo iáko y zá Swieckie stany/ y po Ceremoniey ádoratiey Krzyżá ná processiey gdy z málego ołtarzá do większego przenośi SAKRAMENT Xiądz nic niemowi/ ták y v nas Swiaszczennik odpráwiwszy ná początku Ekteniie/ álbo Litanie/ w ktorych Krolá Páná/ Duchowienstwo y wszytkie stany/ wszytkie porzeby Cerkiewne wspomina milczkiem idźie. ruga że w Niedźielę przeszłą z tym Ahnce, idąc do Ołtarzá wielkie pod czás Perenosu Commemoratią Krolá Páná/ Senatu/ Stanu Duchownego y Swieckiego wszytkiego odpráwił/ w Liturgiey doskonáłey w ktorey
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 81
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
to Łacińskie Intentio, może drugi Pop Łaciny nieumiejąc/ nie wiedzieć co to jest/ ale żeby o przedłożeniu Uma, To jest/ o Przedsiewzięciu i rozporządzeniu myśli/ i woli tu onej rzeczy/ która odprawować ma/ i w jaki koniec to odprawować będzie/ nie wiedział: To nie jest prawda; Bo każdy Świaszczennik by najprostszy/ gdy do odprawowania Służby Bożej idzie/ ta wolą i myśl swoję dyryguje/ że tego Dnia chce tp/ co Chrystus Pan na swojej Ostatniej Wieczerzy postanowił i czynił/ czynić i odprawować. To jest/ Chleb poświęcać w Ciało/ a Wino w Krew Zbawiciela naszego/ i one za żywe i umarłe/
to Láćinskie Intentio, może drugi Pop Láćiny nieumieiąc/ nie wiedźieć co to iest/ ále żeby o przedłożeniu Vmá, To iest/ o Przedśiewźięćiu y rosporządzeniu mysli/ y woli tu oney rzeczy/ ktora odpráwowáć ma/ y w iáki koniec to odpráwowáć będźie/ nie wiedźiał: To nie iest prawdá; Bo káżdy Swiaszczennik by nayprostszy/ gdy do odpráwowániá Służby Bożey idźie/ tá wolą y mysl swoię diriguie/ że tego Dniá chce tp/ co CHRISTVS Pan ná swoiey Ostátniey Wieczerzy postánowił y czynił/ czynić y odpráwowáć. To iest/ Chleb poświęcáć w Ciáło/ á Wino w Krew Zbáwićielá nászego/ y one zá żywe y vmárłe/
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 114
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
Kadzić/ bo jeśliby służył Kapłan bez Świecy/ i bez Kadzidła grzeszyłby śmiertlenie. A Rubricella tak w Służbie S^o^. Bazilego i Złotoustego/ jako też i w Preżdeswiaszczenney pewnych czasów Kadyzić rozkazuje/ gdyż jako insze wszytkie Ceremonie/ każda zosobna ma swoje osobliwe tajemne znaczenie/ tak i Kadzenie. Zaczym jeśliby Świaszczennik przy Liturgiej nie Kadził/ przeciw rozkazaniu Cerkiewnemu/ i ustawicznemu nie przerwanemu zwyczajowi/ grzeszyćby musiał. Powiadasz że i Owo nie dorzeczy się dzieje, gdy Kapłani chcą pokryć Velami, albo wozduszkami Kielich i Patynę, nagrzewają te Wozduszki około Kadzilnicy ogarnąwszy ją. ODPOWIADAM Ći. NIe nagrzewają Dropie/ bo nic tam pogrzaniu/
Kádźić/ bo iesliby służył Kápłan bez Swiecy/ y bez Kádźidłá grzeszyłby śmiertlenie. A Rubricella ták w Służbie S^o^. Bázilego y Złotoustego/ iáko też y w Preżdeswiaszczenney pewnych czásow Kádiźić roskázuie/ gdyż iáko insze wszytkie Ceremonie/ káżda zosobná ma swoie osobliwe táiemne znáczenie/ ták y Kádzenie. Záczym iesliby Swiaszczennik przy Liturgiey nie Kádźił/ przećiw roskazániu Cerkiewnemu/ y vstáwicznemu nie przerwánemu zwyczáiowi/ grzeszyćby muśiał. Powiádasz że y Owo nie dorzeczy się dźieie, gdy Kápłáni chcą pokryć Velami, álbo wozduszkámi Kielich y Pátynę, nágrzewáią te Wozduszki około Kádźilnicy ogárnąwszy ią. ODPOWIADAM Ći. NIe nágrzewáią Dropie/ bo nic tám pogrzaniu/
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 125
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644