więcej myśleć nie powinien, tylko żeby jemu dobrze było, choćby wszyscy zginęli. Oszukania i fałszów w publicznych transakcjach ustawicznych tak gęsto, że prawie fidem publicam ledwie znajdziesz. Skarb koronny od wielu miastek cudzoziemskich publicznej Kasj uboższy i gorzej rządzony. Handle w kraju cale upadłe, od Żydów zabrane, zdzierstwami partykularnych kupcom obrzydzone. Żydostwa fatalne Królestwu i hołot rozplenienie. Poddaństwa niezmierne ubóstwo. Miast i miasteczek ruina. Śmiecią monety kraj zarzucony, złoto i srebro wyniszczone bez sposobu zabieżenia na granicach w wprowadzaniu najgorszych pieniędzy, bez sposobu utrzymania domowych fałszerzów, bez sposobu otworzenia i ubezpieczenia mennicy. Opresyje od sąsiadów nieznośne: zewsząd granic uszczerbki i gwałty i podczas pokoju
więcej myśleć nie powinien, tylko żeby jemu dobrze było, choćby wszyscy zginęli. Oszukania i fałszów w publicznych transakcyjach ustawicznych tak gęsto, że prawie fidem publicam ledwie znajdziesz. Skarb koronny od wielu miastek cudzoziemskich publicznej kassy uboższy i gorzej rządzony. Handle w kraju cale upadłe, od Żydów zabrane, zdzierstwami partykularnych kupcom obrzydzone. Żydostwa fatalne Królestwu i hołot rozplenienie. Poddaństwa niezmierne ubóstwo. Miast i miasteczek ruina. Śmiecią monety kraj zarzucony, złoto i srebro wyniszczone bez sposobu zabieżenia na granicach w wprowadzaniu najgorszych pieniędzy, bez sposobu utrzymania domowych fałszerzów, bez sposobu otworzenia i ubezpieczenia mennicy. Oppressyje od sąsiadów nieznośne: zewsząd granic uszczerbki i gwałty i podczas pokoju
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 183
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
żadnego aż do końca sejmu nie masz porządku w materiach, nie masz w głosach; wolno mówić na przykład o sposobach przymnożenia do skarbu intrat Rzplitej, drugi głos wpada o poprawie trybunału, trzeci o aukcji wojska, o interesie kurlandzkim, piąty już o reparacji kamienieckiej fortecy, szósty, że nawigacyje zatarassowane młynami, inszy o Żydostwie i o olkuskich minach, aż tu jeden wypadnie: ante omnia według instrukcji mojej pod upadkiem sejmu trzeba, żeby Rzplita rozsądziła tę albo owę krzywdę. Mów kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt minie, nie wiedzieć jeszcze, o co dziś nam pryncypalnie idzie. Marszałek i rozumniejsi wołają: „Ale mówmy, Mciwi Panowie, do
żadnego aż do końca sejmu nie masz porządku w materyjach, nie masz w głosach; wolno mówić na przykład o sposobach przymnożenia do skarbu intrat Rzplitej, drugi głos wpada o poprawie trybunału, trzeci o aukcyi wojska, o interessie kurlandzkim, piąty już o reparacyi kamienieckiej fortecy, szósty, że nawigacyje zatarassowane młynami, inszy o Żydostwie i o olkuskich minach, aż tu jeden wypadnie: ante omnia według instrukcyi mojej pod upadkiem sejmu trzeba, żeby Rzplita rozsądziła tę albo owę krzywdę. Mów kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt minie, nie wiedzieć jeszcze, o co dziś nam pryncypalnie idzie. Marszałek i rozumniejsi wołają: „Ale mówmy, Mciwi Panowie, do
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 225
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
się nie wstydzą. Jako się tedy tej tak sztucznej pokusy człowiek ma uwarować? Jako w tej tak wielkiej wszystkich rzeczy konfuzji/ prawdziwą najwyższego Pasterza owczarnią może po- znać? Jeśli często będzie miał na pamięci one przestrogę i na pomnienie Pańskie? który o czasiech ostatecznych mówiąc tych słów dokłada. W ten czas którzy będą w Żydostwie niech uciekają na góry. Na które to Ewanielskie miejsce Chryzostom ś. wykład czyni temi słowy: Którzy są w Chrześcijaństwie, niech się udają do pisma, abowiem od tego czasu gdy herezje Cerkiew turbować poczęły, żadnej inszej prawdziwego Chrześcijaństwa probaciej, ani ucieczki ci którzy prawość wiary chcą poznać mieć nie mogą, oprócz samego pisma
się nie wstydzą. Iáko się tedy tey ták sztucżney pokusy cżłowiek ma vwárowáć? Iáko w tey ták wielkiey wszystkich rzecży confusiey/ prawdźiwą naywyższego Pásterzá owcżárnią może po- znáć? Iesli cżęsto będźie miał ná pámięći one przestrogę y ná pomnienie Páńskie? ktory o cżáśiech ostátecżnych mowiąc tych słow dokłada. W ten cżás ktorzy będą w Zydostwie niech vćiekáią ná gory. Ná ktore to Ewánielskie mieysce Chrysostom ś. wykład cżyni temi słowy: Ktorzy są w Chrześćiáństwie, niech się vdáią do pismá, ábowiem od tego cżásu gdy haeresie Cerkiew turbowáć pocżęły, żadney inszey prawdziwego Chrześćiánstwá probaciey, áni vćiecżki ći ktorzy práwość wiáry chcą poznáć mieć nie mogą, oprocż samego pisma
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 18
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
a najbardziej u Żydów, u których w zwyczaj było poszło, człeka wszystkim obmierzłego, Samarytanem nazywać, jako i CHRYSTUSA P. nazywali. Ci się z racyj statystycznej czalem mieli za Żydów, a czasem cale za dalekich od nich. Ci jednak najpierwsi do Chrystusa przystąpili, jako patet z Pisma Z.
Szósta Sekta między Żydostwem była SCRIBARUM u Origenesa Literarii zwanych, że Pismo Z. ad literam trzymali. Ciż sami byli Legis Doctores. Siódma Sekta EsenI albo ESSAEI, tojest Operaryj, Pracownicy że sami bez sług pracowali, mając za rzocz niesumienną i niesprawiedliwą mieć bliźniego swego za niewolnika i pracownika; nie miewali i żon, dla uniknienia zwadki
a naybardziey u Zydow, u ktorych w zwyczay było poszło, człeká wszystkim obmierzłego, Samárytanem nazywać, iako y CHRYSTUSA P. nazywáli. Ci się z racyi statystyczney czálem mieli zá Zydow, á czasem cale zá dalekich od nich. Ci iednak naypierwsi do Chrystusá przystąpili, iako patet z Pismá S.
Szosta Sekta między Zydostwem była SCRIBARUM u Origenesa Literarii zwanych, że Pismo S. ad literam trzymáli. Ciż sami byli Legis Doctores. Siodma Sekta ESSENI albo ESSAEI, toiest Operarii, Pracownicy że sami bez sług pracowali, maiąc zá rzocz niesumienną y niesprawiedliwą mieć bliźniego swego za niewolnika y prácowniká; nie miewali y żon, dlá uniknienia zwádki
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1066
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
condione; aby swe parchy i niedowiarstwo wodą Chrztu Z. obmyli, do czego nie którzy i przymuszeni, i zowią się Luzytańskim językiem Christiános nuovos; którzy często ad vomitum żydowstwa powracając, na miecze i stosy zarabiają w Sądach Trybunału Sacrae inquisitionis. Z kąd tam Proverbium: Ze w Luzytanii Duchowieństwo bogate, Inkwizycja ostra, żydostwo pospolite, Nabożeństwo bardziej powierzchowne, niż prawdziwe. Nuncjusze Apostołscy wielką tam mają Jurysdykcją ex Privilegiis, bo Beneficja rozdają, po zmarłych Prałatach biorą Sukcesją, według X. Łubieńskiego. Roku 1717 Król Portugalski Lizbońskiego Arcybiskupa podniósł na Patriarchalną Gogność Katedra jego w Lizybonie. Ma 24 Kanoników mających rang Biskupi, noszą birety, albo kapelusze
condione; aby swe parchy y niedowiarstwo wodą Chrztu S. obmyli, do czego nie ktorzy y przymuszeni, y zowią się Luzytańskim ięzykiem Christiános nuovos; ktorzy często ad vomitum żydowstwa powracaiąc, na miecze y stosy zarabiaią w Sądach Trybunału Sacrae inquisitionis. Z kąd tam Proverbium: Ze w Luzytanii Duchowienstwo bogate, Inkwizycya ostra, żydostwo pospolite, Nabożeństwo bardziey powierzchowne, niż prawdziwe. Nuncyusze Apostolscy wielką tam maią Iurysdykcyą ex Privilegiis, bo Beneficia rozdaią, po zmarłych Prałatách biorą Sukcessyą, według X. Łubieńskiego. Roku 1717 Krol Portugalski Lizbońskiego Arcybiskupá podniosł na Patryarchalną Gogność Katedra iego w Lizybonie. Ma 24 Kanonikow maiących rang Biskupi, noszą birety, albo kapelusze
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 180
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, czyniąc beatam terram bez tego kąkolu. A małyż to despekt Chrześcijańskiego imienia, że oni wesela swoje, wszelkie uciechy, w Wielki Post nasz składają, kiedy my Chrześcijańską smutną kompasją nad Chrystusową ubolewamy męką? Na swego Hamana, Chrześcijan ubogich, opojów stroją scenicè, aby Osobę Hamana reprezentowali, a guzy odnosili od żydostwa w Bużnicach. Na dzień swój Sądny do świec ucierania zażywają Chrześcijan ciż Deicidae circumcisi carne, incircumcisi corde wnieprawościach, ci krwie prawowiernej sangvisugae. Wożą ich Chrześcijanie po drogach, piwa, gorzałki robią po winnicach, odbywają warty, najpodlejsze grubarskie pomyinicze czynią usługi, naszemi potrawami (quanta ignominia) naczyniem brzydzą się,
, czyniąc beatam terram bez tego kąkolu. A małyż to despekt Chrześciańskiego imienia, że oni wesela swoie, wszelkie uciechy, w Wielki Post nasz składaią, kiedy my Chrzesciańską smutną kompasyą nad Chrystusową ubolewamy męką? Na swego Hamana, Chrześcian ubogich, opoiow stroią scenicè, aby Osobę Hamána reprezentowali, a guzy odnosili od żydostwa w Bużnicach. Na dzień swoy Sądny do swiec ucierania zażywaią Chrześcian ciż Deicidae circumcisi carne, incircumcisi corde wnieprawościach, ci krwie prawowierney sangvisugae. Wożą ich Chrześcianie po drogach, piwa, gorzałki robią po winnicach, odbywáią warty, naypodleysze grubarskie pomyinicze czynią usługi, naszemi potráwami (quanta ignominia) naczyniem brzydzą się,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 386
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
wielkie mnóstwo Żydów. Chrystus więziony, a Żydzi murem nowym też zawarci byli: Iż Chrystus tu pragnął, Żydzi z głodu skorę, gnój z gołębników jedli, i dzieci: Ze Chrystus tu ukrzyżowany. Żydów co dzień po 500. obieszano, że aż miejsca i Krzyżów nie stawało: Chrystus jeden tu zamordowany, a Żydostwa jedenaście kroć sto tysięcy tu stracono. I to rzecz podziwienia godna: że Tytus właśnie wziął Kościół Jerozolimski w Sabasz 4. Augusti, a na zajutrz spalony 5. Augusti, podczas Ofiary Jojaryba Kapłana: aliàs w ten sam dzień, w który i Nabuchonodozor Monarcha Babiloński, przez Nabuzardana Hetmana swego, 4. Regum capite
wielkie mnostwo Zydów. Chrystus więziony, a Zydzi murem nowym też zawarci byli: Iż Chrystus tu pragnął, Zydzi z głodu skorę, gnóy z gołębników iedli, y dzieci: Ze Chrystus tu ukrzyżowany. Zydów co dzień po 500. obieszano, że aż mieysca y Krzyżów nie stawało: Chrystus ieden tu zamordowany, a Zydostwa iedenaście kroć sto tysięcy tu stracono. Y to rzecz podziwienia godna: że Tytus właśnie wzioł Kościoł Ierozolimski w Sabasz 4. Augusti, a na zaiutrz spalony 5. Augusti, podczas Ofiary Ioiaríba Kapłana: aliàs w ten sam dzień, w ktory y Nabuchonodozor Monarcha Babyloński, przez Nabuzardana Hetmana swego, 4. Regum capite
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 493
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
mną przyszedł czas, że veri adoratores, adorabunt Patrem in Spiritu. Kościół Samarytański chcąc mieć in maiori praedicamento Samarytani, Jerozolimskiego Kościoła restauracją po Babilońskiej niewoli prepediowali Żydóm, jako świadczą Księgi 1. Esdrae cap: 4. Druga Esdrae cap: 4. et 5. Tandem najpierwsi Samarytani uwierzyli w Chrystusa, po niektórych z Żydostwa; gdyż tam Filip uczeń Apostołski Wiarę Z. opowiadał: Descendens in Civitatem Samariae, praedicabat Christum, Actor: 8. Eritis mihi testes in omni Iudea et Samaria, Actorum cap: 1.8. mówi Chrystus do Apostółów, przy swej do Nieba Ascensyj.
SIDON Miasto Chananejskie, niegdy Królewskie, potym w
mną przyszedł czas, że veri adoratores, adorabunt Patrem in Spiritu. Kościoł Samárytański chcąc mieć in maiori praedicamento Samaritani, Ierozolimskiego Kościoła restauracyą po Babylońskiey niewoli prepediowali Zydóm, iako świadcżą Księgi 1. Esdrae cap: 4. Druga Esdrae cap: 4. et 5. Tandem naypierwsi Samaritani uwierzyli w Chrystusá, po niektórych z Zydostwa; gdyż tam Filip uczeń Apostolski Wiarę S. opowiadał: Descendens in Civitatem Samariae, praedicabat Christum, Actor: 8. Eritis mihi testes in omni Iudea et Samaria, Actorum cap: 1.8. mówi Chrystus do Apostółow, przy swey do Nieba Ascensyi.
SIDON Miasto Chananeyskie, niegdy Krolewskie, potym w
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 508
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
omnis cuius Deus suscitauit Spiritum. etc. Pobudził Bóg Ducha Cyrusa Króla Perskiego/ i rosgłosieł to po wszytkim Królestwie swoim/ twierdząc to i pismem. To mówi Cyrus Król Perski: wszytkie Królestwa ziemskie które mi Pan Bóg niebieski dał/ i on mi rozkazał/ abych mu zbudował Dom w Jeruzalem/ które jest w żydostwie. Któż jest z was ze wszytkiego ludu jego? Niechaj Bóg jego będzie z nim. Niechaj idzie do Jeruzalem/ które jest w ziemi Judzkiej/ i niechaj buduje Dom Pana Boga Izraelskiego/ albowiem ten jest Bóg/ który jest w Jeruzalem. etc. i powstali Książęta Ojców Judzkich/ i Beniamin/ i Kapłani/
omnis cuius Deus suscitauit Spiritum. etc. Pobudźił Bog Duchá Cyrusá Krola Perskiego/ y rosgłośieł to po wszytkim Krolestwie swoim/ twierdząc to y pismem. To mowi Cyrus Krol Perski: wszytkie Krolestwá źiemskie ktore mi Pan Bog niebieski dał/ y on mi roskazał/ ábych mu zbudował Dom w Ieruzalem/ ktore iest w żydostwie. Ktosz iest z was ze wszytkiego ludu iego? Niechay Bog iego będźie z nim. Niechay idźie do Ierusalem/ ktore iest w źiemi Iudzkiey/ y niechay buduie Dom Páná Bogá Izráelskiego/ álbowiem ten iest Bog/ ktory iest w Ieruzalem. etc. y powstáli Xziążętá Oycow Iudzkich/ y Beniámin/ y Kápłáni/
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 114
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
Die martis, V Novembris1771, Pultoviae. Submissio Iudaeorum in Oppido Szczucin parocho Wąsosensi facta. My, Hirsz Wulfowicz i Eliasz Majorowicz, starsi Żydzi zgromadzenia szczucińskiego, niżej na podpisach po hebrajsku wyrażeni, imieniem naszym i całego zgromadzenia żydostwa mieszkańców miasta Szczucina, względem pozyskania przywileju od jaśnie wielmożnego imci księdza biskupa płockiego, pozwalającego nam Żydom w Szczucinie obywatelom mieć swój kierkut do pogrzebów i budynek z kominem, to jest przyszkółkę do obrządków naszych żydowskich odprawowania, jako wszelkim obowiązkom podług praw katolickich kościelnych i koronnych królestwa tego, tudzież prowincjonalnych, diecezjalnych, synodalnych,
Die martis, V Novembris1771, Pultoviae. Submissio Iudaeorum in Oppido Szczucin parocho Wąsosensi facta. My, Hirsz Wulfowicz i Eliasz Majorowicz, starsi Żydzi zgromadzenia szczucińskiego, niżej na podpisach po hebrajsku wyrażeni, imieniem naszym i całego zgromadzenia żydostwa mieszkańców miasta Szczucina, względem pozyskania przywileju od jaśnie wielmożnego imci księdza biskupa płockiego, pozwalającego nam Żydom w Szczucinie obywatelom mieć swój kierkut do pogrzebów i budynek z kominem, to jest przyszkółkę do obrządków naszych żydowskich odprawowania, jako wszelkim obowiązkom podług praw katolickich kościelnych i koronnych królestwa tego, tudzież prowincjonalnych, diecezjalnych, synodalnych,
Skrót tekstu: JewPriv_II_Szczucin
Strona: 241
Tytuł:
Jewish Privileges in the Polish Commonwealth, t. II, Szczucin
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
przywileje, akty nadania
Tematyka:
prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1771
Data wydania (nie wcześniej niż):
1771
Data wydania (nie później niż):
1771
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Jewish privileges in the Polish commonwealth
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jacob Goldberg
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Jerozolima
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Nauk Izraela
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2001