i Koronację Cesarzów Rzymsko Niemieckich; dlatego też nad inne Miasta Privilegiis multis od wielu Cesarzów udarowane. Jako to jeśliby dwóch obrano in scissione Cesarzów, ma jeden drugiego na Polu czekać pod Frankofurtem, który pole otrzyma, ten też Koronę Cesarską, et tota sopita quaestio. ELEKCJA zaś i Koronacja Cesarska namieniona, że między Akatolikami bywa, nie z pompą i aparencją olim obserwowaną peragitur: bo w Kościele Najświętszej Panny jest destynowana długa a ciasna Kaplica, bez żadnych Ornamentów przy Ołtarzu ubogim, i tam jest Conclave Electionis Cesarza. W Drugiej Kaplicy tegoż Kościoła, Ołtarz z Krucyfiksem mającej, jest Locus Koronationis Cesarza, gdzie rakże nulla Maiestas miejsca
y Koronacyę Cesarzow Rzymsko Niemieckich; dlatego też nad inne Miasta Privilegiis multis od wielu Cesarzow udarowane. Iako to ieśliby dwoch obrano in scissione Cesarzow, ma ieden drugiego na Polu czekać pod Frankofurtem, ktory pole otrzyma, ten też Kòronę Cesarską, et tota sopita quaestio. ELEKCYA záś y Koronacya Cesarska namieniona, że między Akatolikami bywa, nie z pompą y apparencyą olim obserwowaną peragitur: bo w Kościele Nayswiętszey Panny iest destynowana długa a ciasna Kaplica, bez żadnych Ornamentow przy Ołtarzu ubogim, y tam iest Conclave Electionis Cesarza. W Drugiey Kaplicy tegoż Kościoła, Ołtarz z Krucyfixem maiącey, iest Locus Coronationis Cesarza, gdzie rakże nulla Maiestas mieysca
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 417
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Pierwszy z tych jesł Dworski Cesarski, na którym lub sam Cesarz, lub Imieniem jego który Książę Im- o Imper: Rzymsko-Niemieckim, et de Jurybus Cesarza
peryj deputowany prezyduje. Po Niemiecku zowie się ten Trybunał Kajzerlich Resch Hof Rat Gerycht. Ma swoich Konsyliarzów Trybunał ten 18 z których 12 Katolików, a 6. Akatolików. Stąd idzie apelacja do Cesarza Drugi Trybunał nazwany Camera Imperialis Werzlarie przedtym Spirensis, po Niemiecku Hoes Kammer Gerycht; na którym Sędzia zasiada z Prezydentami dwoma, jednym Katolikiem, a drugim Akatolikiem, z Asesorami 50 z oboch Religii. Postanowiony jest ten Trybunał na Sejmie w Wormacyj od Maksymiliana I cum consensu Ordinum Imperii Anno
Pierwszy z tych iesł Dworski Cesarski, na ktorym lub sam Cesarz, lub Imieniem iego ktory Xiąże Im- o Imper: Rzymsko-Niemieckim, et de Iuribus Cesarza
perii deputowany prezyduie. Po Niemiecku zowie się ten Trybunał Kayzerlich Resch Hoff Rat Gericht. Ma swoich Konsyliarzow Trybunał ten 18 z ktorych 12 Katolikow, a 6. Akatolikow. Ztąd idzie appellacya do Cesarza Drugi Trybunał nazwany Camera Imperialis Werzlariae przedtym Spirensis, po Niemiecku Hòés Kammer Gericht; na ktorym Sędzia zasiada z Prezydentami dwoma, iednym Katolikiem, a drugim Akatolikiem, z Asesorami 50 z oboch Religii. Postanowiony iest ten Trybunał na Seymie w Wormacyi od Maximiliana I cum consensu Ordinum Imperii Anno
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 500
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Niemiecku zowie się ten Trybunał Kajzerlich Resch Hof Rat Gerycht. Ma swoich Konsyliarzów Trybunał ten 18 z których 12 Katolików, a 6. Akatolików. Stąd idzie apelacja do Cesarza Drugi Trybunał nazwany Camera Imperialis Werzlarie przedtym Spirensis, po Niemiecku Hoes Kammer Gerycht; na którym Sędzia zasiada z Prezydentami dwoma, jednym Katolikiem, a drugim Akatolikiem, z Asesorami 50 z oboch Religii. Postanowiony jest ten Trybunał na Sejmie w Wormacyj od Maksymiliana I cum consensu Ordinum Imperii Anno Domini 1495 a to dla mnogności Spraw, którym Trybunał albo Sąd Dworski Cesarski wydołać nie mógł, Były te Judycia zrazu Ambulatoria, i niby Vagabunda po różnych miejscach; tandem w SPIRZE im
Niemiecku zowie się ten Trybunał Kayzerlich Resch Hoff Rat Gericht. Ma swoich Konsyliarzow Trybunał ten 18 z ktorych 12 Katolikow, a 6. Akatolikow. Ztąd idzie appellacya do Cesarza Drugi Trybunał nazwany Camera Imperialis Werzlariae przedtym Spirensis, po Niemiecku Hòés Kammer Gericht; na ktorym Sędzia zasiada z Prezydentami dwoma, iednym Katolikiem, a drugim Akatolikiem, z Asesorami 50 z oboch Religii. Postanowiony iest ten Trybunał na Seymie w Wormacyi od Maximiliana I cum consensu Ordinum Imperii Anno Domini 1495 a to dla mnogności Spraw, ktorym Trybunał albo Sąd Dworski Cesarski wydołać nie mogł, Były te Iudicia zrazu Ambulatoria, y niby Vagabunda po rożnych mieyscach; tandem w SPIRZE im
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 500
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
sto tysięcy, po sto 30 tysięcy. W Krainie Malabarskiej, lubo Poganie są Królowie, przecież i tam Z. Ksawery 140 fundował Kościołów. Roku 1607 liczono tam Chrześcijan 130 tysięcy. Teraz ich tam mniej, bo Holandowie mający tam posessiones suas; o zysk fortunny, a nie o duszny ubijają się, że są Akatolicy, nie mają zelum Katolicum; jednak tu są Misionarze OO. Jezuici Za Gangiesem Rzeką w Królestwie Pegu, opowiadana Wiara prawdziwa, i Roku 1597 ufundowana była nie zle, ale dla ciężkich Wojen nie utrzymana, jednak nie zaniedbana.
Do Królestwa SIAM, jeszcze Wieku szesnastego wprowadzona Z. RELI- O Wierze Katolickiej
GIA, ale
sto tysięcy, po sto 30 tysięcy. W Krainie Malabarskiey, lubo Poganie są Krolowie, przecież y tam S. Xawery 140 fundował Kościołow. Roku 1607 liczono tam Chrześcian 130 tysięcy. Teraz ich tam mniey, bo Hollandowie maiący tam posessiones suas; o zysk fortunny, a nie o duszny ubiiaią się, że są Akatolicy, nie maią zelum Catholicum; iednak tu są Missionarze OO. Iezuici Za Gangiesem Rzeką w Krolestwie Pegu, opowiadana Wiara prawdziwa, y Roku 1597 ufundowana była nie zle, ale dla cięszkich Woien nie utrzymana, iednak nie zaniedbana.
Do Krolestwa SIAM, ieszcze Wieku szesnastego wprowadzona S. RELI- O Wierze Katolickiey
GIA, ale
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1014
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
samych było Misionarzów ad praedicandum Evangelium 60 Roku 1680.
Na Molukceńskich Insułach, gdy je opanowali Luzitanie i Hiszpani, Z. Franciszek Ksawery zasiał Semina zbawienia, na kilka kroć sto tysięcy Obywatelów BOGU pozyskawszy. Lecz Holandowie też Insuły Hiszpanom vi armorum wydarłszy, razem wydarli i nadzieję krzewienia dalszego tam Wiary Świętej. Ci bowiem będąc Akatolikami, nie mają w sobie Zelum o Ludzkie zbawienie, wolą handlować, niż Apostołować, do wagi i miary bardziej, niż do Wiary ochotniejsi. Na Insułach Sondyckich, Mahometańska utrzymuje się Religia; a Chrześcijanom jeśli stał się aditus, był z życia exitus, gdyż zaraz mordowano.
Na Wyspie CEJLAN, między Orientalnemi najpiękniejszej i
samych było Missionarzow ad praedicandum Evangelium 60 Roku 1680.
Na Molukceńskich Insułach, gdy ie opanowali Luzitanie y Hiszpani, S. Franciszek Xawery zasiał Semina zbawienia, na kilka kroć sto tysięcy Obywatelow BOGU pozyskawszy. Lecz Hollandowie też Insuły Hiszpanom vi armorum wydarłszy, razem wydarli y nadzieię krzewienia dalszego tam Wiary Swiętéy. Ci bowiem będąc Akatolikami, nie maią w sobie Zelum o Ludzkie zbawienie, wolą handlować, niż Apostołować, do wagi y miary bardziey, niż do Wiary ochotnieysi. Na Insułach Sondickich, Machometańska utrzymuie się Religia; a Chrześcianom ieśli stał się aditus, był z życia exitus, gdyż zaraz mordowano.
Ná Wyspie CEYLAN, między Orientalnemi naypięknieyszey y
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1016
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Reguł Z Augustyna Roku 1620.
Zakon Kleryków Regularnych SOCIETATIS Jezu, dany in Lucem Gentium od Z. Ignacego Lojoli Hiszpana R 1534 konfirmowany od Pawła III Papieża Roku 1540. Właśnie na Lutrów i Kalwinów, jako i na innych w ten czas O Wierze Katolickiej, którą zdobią Zakony
pullulantes Heretyków dany z Nieba Bicz atakowanej od Akatolików Religii od BOGA prowidowany sukurs, Słońce dane na Książęcia ciemności. Cenzurują Heretycy i Pseudopolitycy tych Żołnierzów Chrystusowych, jakoby superbum asumpsisent nomen, nazwawszy się Bracią i kompanią Jezusową; ale to nie słuszna Cenzura, bo jeżeli wszystkich Chrześcijan tym imieniem tytułuje Apostoł Paweł 1. Cor 1. v. 9 Fidelis DEUS est; per
Reguł S Augustyna Roku 1620.
Zakon Klerykow Regularnych SOCIETATIS IESU, dany in Lucem Gentium od S. Ignacego Loioli Hiszpana R 1534 konfirmowany od Pawła III Papieża Roku 1540. Własnie na Lutrow y Kalwinow, iako y na innych w ten czas O Wierze Katolickiey, ktorą zdobią Zakony
pullulantes Heretykow dany z Nieba Bicz attakowaney od Akatolikow Religii od BOGA prowidowany sukkurs, Słońce dane na Xiążęcia ciemności. Censuruią Heretycy y Pseudopolitycy tych Zołnierzow Chrystusowych, iakoby superbum asumpsisent nomen, nazwawszy się Bracią y kompanią Iezusową; ale to nie słuszna Censura, bo ieżeli wszystkich Chrześcian tym imieniem tytułuie Apostoł Paweł 1. Cor 1. v. 9 Fidelis DEUS est; per
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1039
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
poddali się Niemcy, oprócz Magdeburgu. Wkrótce potym Maurycy Saski Książę niespodzianie uderzył na Cesarza, więźniów wyzwolił precz Cesarza z Niemców wyrugowaszy. W tenczas Pasawieńskie stanęły Traktaty z pozwoleniem wolności Religii Protestantom Roku 1552, potym znowu Roku 1555 na Sejmie Augstańskim. item Roku 1566 od Maksymiliana II konfirmowane. Stał Pokoj między Katolikami i Akatolikami do Roku 1618, którego Roku nowy pożar Wojny zajął się między Cesarzem a Protestantami Katolicy wzięli na się Imię Sanctae Ligae, a Protestanci Imię Unionis, i tak przez długi czas z sobą walczyli. Aż Gustawus Adolfus Król Szwedzki uczyniwszy się Protektorem Protestantów A D. 1629, Cesarza po ów czas triumfy zbierającego, swoim przytłumił
poddáli się Niemcy, oprocz Magdeburgu. Wkrotce potym Maurycy Saski Xiąże niespodzianie uderzył na Cesarza, więźniow wyzwolił precz Cesarza z Niemcow wyrugowaszy. W tenczás Pasawieńskie stanęły Traktaty z pozwoleniem wolności Religii Protestántom Roku 1552, potym znowu Roku 1555 na Seymie Augstańskim. item Roku 1566 od Maxymiliana II konfirmowane. Stał Pokoy między Kátolikami y Akátolikami do Roku 1618, ktorego Roku nowy pożar Woyny zaïął się między Cesarzem a Protestántami Katolicy wzięli na się Imię Sanctae Ligae, á Protestánci Imię Unionis, y ták przez długi czas z sobą walczyli. Aż Gustawus Adolphus Krol Szwedzki uczyniwszy się Protektorem Protestantow A D. 1629, Cesarza po ow czas tryumfy zbieráiącego, swoim przytłumił
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1125
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
sercach Deus Deorum nie ma Sanctificium, jak bez Cnoty, tak bez BOGA chcą być. Jedyny tedy Scopus sine DEO żyjących ten, co i Sardanapala: Lude, bibas, comedas, post mortem nulla voluptas.
Pod ATEISMEM kładę MACHIAVELLISMUM, tojest Mikołaja Machiawella Naukę, Maksymy, i Sentymenta, które czyni Katolik, czyli Akatolik volens, sciens obserwuje, już stanął na gradusie Atheismi, tojest Bezbożnej Szkoły. BOGA negującej; skąd facilis descensus Averni. Ten Machiavellus był Sekretarzem olim Florenckiej Rzeczy-Pospolitej, ale nie sekretny: wydał światu, co miał w sercu, że był impiissimus, jeżeli nie Author pierwszy, pewnie mocny Patron i Obrońca Nauki Niezbożnych
sercach Deus Deorum nie ma Sanctificium, iak bez Cnoty, tak bez BOGA chcą bydź. Iedyny tedy Scopus sine DEO żyiących ten, co y Sardanapalá: Lude, bibas, comedas, post mortem nulla voluptas.
Pod ATHEISMEM kładę MACHIAVELLISMUM, toiest Mikołaia Machiawella Naukę, Maxymy, y Sentymenta, ktore czyni Katolik, czyli Akatolik volens, sciens obserwuie, iuż stanął na gradusie Atheismi, toiest Bezbożney Szkoły. BOGA neguiącey; zkąd facilis descensus Averni. Ten Machiavellus był Sekretarzem olim Florenckiey Rzeczy-Pospolitey, ale nie sekretny: wydał światu, cò miał w sercu, że był impiissimus, ieżeli nie Author pierwszy, pewnie mocny Patron y Obrońca Nauki Niezbożnych
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1150
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
złych naniósł jajów, które wysiedział potym Marcin Luter, jakom wspomniał w Części 1. Aten pod Herezjami. Pokazują statuę i rezydencję jego w Rotterodamie i wiersze nad weściem takie.
AEdibus his ortus mundum decoravit Erasmus, Artibus ingenuis Relligione, Fide; Fatalis series nobis invidit Erasmum, At desiderium tollere nemo potest.
Akatolicy mają go za swego Doktora, i Sekwitę; Katolicy zaś większe mają racje na swojej go mieć stronie. Graweson Autor wiele tekstów z listów jego cytuje ad vexam Lutrów i Kalwinów: Ze zaś w tłumaczeniu Pisma Z. nad Ojców Świętych zdanie swój preferował rozum, Bellarminus Kardynał kładzie go inter Semi-Christianos, Posevinus radzi wygluzować z
złych naniosł iaiow, ktore wysiedział potym Marcin Luter, iakom wspomniał w Części 1. Aten pod Herezyami. Pokazuią statuę y rezydencyę iego w Rotterodamie y wiersze nad weściem takie.
AEdibus his ortus mundum decoravit Erasmus, Artibus ingenuis Relligione, Fide; Fatalis series nobis invidit Erasmum, At desiderium tollere nemo potest.
Akatolicy maią go za swego Doktora, y Sekwitę; Katolicy zaś większe maią racye na swoiey go mieć stronie. Graweson Autor wiele textow z listow iego cytuie ad vexam Lutrow y Kalwinow: Ze zaś w tłumaczeniu Pisma S. nad Oycow Swiętych zdanie swoy preferował rozum, Bellarminus Kardynał kładzie go inter Semi-Christianos, Posevinus radzi wygluzować z
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 628
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Kościoła Jerozolimskiego. Stawią sobie przed oczy, ciż generosi Panowie Getę konsula Rzymskiego, który porządkiem abiecadła potrawy na stół nosić kazał magnô numerô naprzykład od Litery A, przynoszono Apros, attagenes, anseres, i tak przez wszystkie Litery: wspominają Kaligułę Cesarza, który złotemi chlebami Rycerstwo traktował. Chcą imitować owego Książęcia Niemieckiego Akatolika (teste Engelgrave) który nie dla ratunku Dusz (bo o Czyśćcu nie wierzą) ale dla próżnej chluby i zbytków sprawił żałobny Obiad, na który zabito wołów, 170. Cieląt 330. Skopów 800. Prosiąt 400. Ciołków 248. Baranków 600. Wieprzów 200. Indyków 300. Kapłonów karmnych 400 Gęsi 600.
Koscioła Ierozolimskiego. Stawią sobie przed oczy, ciż generosi Panowie Getę konsula Rzymskiego, ktory porządkiem abiecadła potrawy na stoł nosić kazał magnô numerô naprzykład od Litery A, przynoszono Apros, attagenes, anseres, y tak przez wszystkie Litery: wspomináią Kaligułę Cesarza, ktory złotemi chlebami Rycerstwo traktował. Chcą imitować owego Xiążęcia Niemieckiego Akatolika (teste Engelgrave) ktory nie dla ratunku Dusz (bo o Czyscu nie wierzą) ale dla prożney chluby y zbytkow sprawił żałobny Obiad, na ktory zabito wołow, 170. Cieląt 330. Skopow 800. Prosiąt 400. Ciołkow 248. Barankow 600. Wieprzow 200. Indykow 300. Kapłonow karmnych 400 Gęsi 600.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 399
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756