w Miasta się fundować, pod nim ją uprosił. Wiec gdy ów ukrzywdzony o tym się z-nim znosił, Wrzucon zatym do turmy, kilka dni przesiedział: A Patrona nie mając, co rzecz z-tym? Niewiedział. Ze potym na przyczyne własnej jego Zony, Nic nie wiąwszy, przynamniej wolno wypuszczony. Z-którego alterując w-sobie się niewdzieku, Snadź zaraz to wyzionął; Ze miał szable w-reku: Ani jeszcze Czapliński pobrał mu ostatka: Żyje Bóg: i Kozacka nie umarła Matka. Jakoż tylko wyszedszy, począł wnet spółkować Z-Malkontenty drugiemi, i coś już budować. Ze Hetman przestrzezony, List do Krzeczowskiego,
w Miasta sie fundowáć, pod nim ią uprosił. Wiec gdy ow ukrzywdzony o tym sie z-nim znosił, Wrzucon zatym do turmy, kilka dni przesiedźiáł: A Patrona nie máiąc, co rzecz z-tym? Niewiedźiał. Ze potym na przyczyne własney iego Zony, Nic nie wiąwszy, przynamniey wolno wypuszczony. Z-ktorego alteruiąc w-sobie sie niewdźieku, Snadź zaraz to wyźionął; Ze miał szable w-reku: Ani ieszcze Czaplinski pobrał mu ostatka: Zyie Bog: i Kozacka nie umarła Matka. Iakosz tylko wyszedszy, począł wnet społkować Z-Malkontenty drugiemi, i coś iuż budować. Ze Hetman przestrzezony, List do Krzeczowskiego,
Skrót tekstu: TwarSWoj
Strona: 6
Tytuł:
Wojna domowa z Kozaki i z Tatary
Autor:
Samuel Twardowski
Drukarnia:
Collegium Calissiensis Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
erią może kto się zarazić, i chorobę w jakim domu panującą powziąc. Co się najwięcej wydaje gdy złe powietrze to jest jadowitymi ekshalacjami zarażone panuje. Którym że ustawicznie tchnie człowiek, jednym oddychając, inne świeże w siebie ciągnąc. Więc zgniłe i jadowite powietrze płuca, serce, krew, i inne członki zarażając, humory alterując, o chorobę i śmierć przyprawuje. Człowiek zaś zdrowy na godzinę oddycha razy. 4450. na dzień 106800. Jako i puls arteryj tyleż razy wybija.
6to. Dech ludzki lub zwierzęcia zuft wypadający jest na kształt mgły grubej, para jego zimie w szron się obraca na wąsach i brodzie. Iż para mając w sobie
aeryą może kto się zarazić, y chorobę w iákim domu panuiącą powziąc. Co się naywięcey wydáie gdy złe powietrze to iest iádowitymi exchalacyami zarażone pánuie. Ktorym że ustáwicznie tchnie człowiek, iednym oddychaiąc, inne swieże w siebie ciągnąc. Więc zgniłe y iádowite powietrze płuca, serce, krew, y inne członki zarażáiąc, chumory alteruiąc, o chorobę y śmierć przypráwuie. Człowiek zaś zdrowy ná godzinę oddycha razy. 4450. ná dzień 106800. Jáko y puls arteryi tyleż razy wybiia.
6to. Dech ludzki lub zwierzęcia zuft wypadáiący iest ná kształt mgły grubey, para iego zimie w szron się obraca ná wąsach y brodzie. Jż para maiąc w sobie
Skrót tekstu: BystrzInfElem
Strona: T2
Tytuł:
Informacja elementarna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
to jest ciepła, zimna, wilgoci, suchości; mutacyj, alteracyj, generacyj i korupcyj w rzeczach ziemnych że są przyczyną: o tym nie dysputuję. A że i ciało ludzkie z czterech humorów i pierwszych tych czterech accydentalnych własności partycypuje: więc kontrowersyj nie wszczynam czyli i w ciele ludzkim influencją swoją luminarze Niebieskie, alterując humory, różnych nie sporządzają naturalnych afekcyj, i inklinacyj. Atoli nie w tym trudność: lecz stąd dalsza rośnie kwestia. Czyli luminarze Niebieskie swoję influencją w sublunarnych rzeczach, osobliwie w ciele ludzkim operują? aby Genetliacy, i Astrologowie mogli o przyszłych rewolucjach, sublunarnych ufundowane na rozumnych racjach formować predykcje? Lubo i o ewentach
to iest ciepła, zimna, wilgoci, suchości; mutacyi, alteracyi, generacyi y korrupcyi w rzeczach ziemnych że są przyczyną: o tym nie dysputuię. A że y ciało ludzkie z czterech humorow y pierwszych tych czterech accydentalnych własności partycypuie: więc kontrowersyi nie wszczynam czyli y w ciele ludzkim influencyą swoią luminarze Niebieskie, álteruiąc humory, rożnych nie sporządzaią náturalnych affekcyi, y inklinacyi. Atoli nie w tym trudność: lecz ztąd dalsza rosnie kwestya. Czyli luminarze Niebieskie swoię influencyą w sublunarnych rzeczach, osobliwie w ciele ludzkim operuią? áby Genetliacy, y Astrologowie mogli o przyszłych rewolucyach, sublunarnych ufundowane ná rozumnych racyach formowáć predykcye? Lubo y o ewentach
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 1
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
naprzykład cholery; species różnych obiektów mięszając, determinuje że raczej pobudzają: do gniewu, zazdrości, zemsty, imaginatywie ludzkiej prezentują. Jako doznawał Temistokles, któremu Milcjadesa Wodza Perskie zwycięstwa przez sen po głowie się uwijały. Nad to sny pochodzą z przymiotów, czyli to pokarmu, czyli napoju osobliwie zbytniego, te bowiem alterując wszystkie zmysły osobliwie mózg ludzki, tę albo inną czynią dyspozycją, że te a nie inne żywiej się w zmyśle wewnętrznym wydają species rzeczy. Do tego niedyspozycja, choroba, bywa w tenże sposób według różności afekcyj, różnych snów przyczyną. Jako w puchlinach zostającym śni się że toną. W gorączkach malignach, że ich
náprzykład cholery; species rożnych obiektow mięszaiąc, determinuie że raczey pobudzáią: do gniewu, zazdrości, zemsty, imáginátywie ludzkiey prezentuią. Jáko doznawał Temistokles, ktoremu Milcyadesa Wodza Perskie zwycięstwá przez sen po głowie się uwiiáły. Nad to sny pochodzą z przymiotow, czyli to pokármu, czyli nápoiu osobliwie zbytniego, te bowiem álteruiąc wszystkie zmysły osobliwie mozg ludzki, tę álbo inną czynią dyspozycyą, że te á nie inne żywiey się w zmyśle wewnętrznym wydáią species rzeczy. Do tego niedyspozycya, choroba, bywa w tenże sposob według rożności áffekcyi, rożnych snow przyczyną. Jáko w puchlinách zostáiącym śni się że toną. W gorączkách málignách, że ich
Skrót tekstu: BystrzInfAstrol
Strona: 15
Tytuł:
Informacja astrologiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
aby wcześnie za pogody siano do Brogów zwieziono przypilnować. Ziarno także wszelkiego zboża dozira i dochodzi w tym czasie, przeto zniwa nie omieszkiwać. Starzy Gospodarze, zwykli zawsze upatrować w Wilią Narodzenia Panny Mariej, jako też i w same Jej Święto gdy deszcz pada, czterdzieści dni potym znamienuje niepogodę: co dozór Gospodarza każdego alterując omieszkanie do sprzatnienia czyni: zaczym pilnie się zakrzątnać trzeba, aby ujść tego zatrudnienia. W tym też Miesiącu zachodzi Kanikuła, która się zwykła poczynać od ś. Małgorzaty, a kończy się do ś. Bartłomieja jeżeli przez ten czas kanikuły, deszcze i żymna panują, tedy ludziom Melancholicznym, i Flegmatycznym nie tak szkodzi na
áby ẃcześnie zá pogody śiano do Brogow zwieźiono przypilnowáć. Ziárno tákże wszelkiego zboza doźira y dochodźi w tym czáśie, przeto zniwá nie omieszkiwáć. Stárzy Gospodarze, zwykli záwsze vpátrowác w Wilią Národzenia Pánny Máryey, iáko też y w same Iey Swięto gdy deszcz pada, czterdźieśći dni potym známienuie niepogodę: co dozor Gospodarzá káżdego álteruiąc omieszkánie do sprzatnienia czyni: záczym pilnie się zákrzątnać trzebá, áby vyść tego zátrudnienia. W tym też Mieśiącu záchodźi Kánikułá, ktora się zwykłá poczynáć od ś. Máłgorzáty, á kończy się do ś. Bártłomieiá ieżeli przez ten czás kánikuły, deszcze y żimná pánuią, tedy ludźiom Melánkolicznym, y Flegmátycznym nie ták sżkodźi ná
Skrót tekstu: HaurEk
Strona: 108
Tytuł:
OEkonomika ziemiańska
Autor:
Jakub Kazimierz Haur
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
gospodarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675
. Powiedzą iż Córka twoja przyjęła Habit Zakonny/ wpadnie do Chóru Panieńskiego z gniewem i wielkim trzaskiem Matka/ Córkę zelży/ wypchnie z Klasztora/ i do domu zdespektowaną zaprowadziwszy do ostrego zamknienia na Zamku włoży. Wdzięcznie to Panienka przyjmowała/ a nadto niechciała zażywać jedno potraw słabych/ i postom służących/ nic się nie alterując matki swej i powinnych surowością. Wielą sposobów starała się Matka/ aby ją od ś. przedsięwzięcia sprowadziła/ ale nie mogła w to potrafić: już z niej zdarła Habit Święty/ a dała jej szaty świetne/ już powinnych naprawiała/ już Duchownych i samego Biskupa posyłała/ już i Zakonnice inne różnie jej to rozradzały/
. Powiedzą iż Corká twoiá przyięłá Hábit Zakonny/ wpádnie do Choru Pánieńskiego z gniewem y wielkim trzaskiem Mátká/ Corkę zelży/ wypchnie z Klasztorá/ y do domu zdespektowáną záprowádźiwszy do ostrego zámknienia ná Zamku włoży. Wdźięcznie to Pánienká przyimowáłá/ á nádto niechćiáłá záżywáć iedno potraw słábych/ y postom służących/ nic się nie álteruiąc mátki swey y powinnych surowośćią. Wielą sposobow stáráłá się Mátká/ áby ią od ś. przedsięwźięćia sprowádźiłá/ ále nie mogłá w to potráfić: iuż z niey zdárłá Hábit Swięty/ á dáłá iey száty świetne/ iusz powinnych nápráwiáłá/ iuż Duchownych y sámego Biskupá posyłáłá/ iuż y Zakonnice inne rożnie iey to rozradzáły/
Skrót tekstu: OkolNiebo
Strona: 38
Tytuł:
Niebo ziemskie aniołów w ciele
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Okolski
Drukarnia:
Drukarnia Jezuitów
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
żywoty świętych
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644