Marquisa de Schandenier Kapitana Gwardyej Szwajczarskiej. Potym wszytka Asystencja Polska przechodziła/ za którymi wzwyż mianowany Marquis de Chandenier i M. de Rodes, i de Berlize. Potym Ich Mość PP. Posłowie/ których prowadził Duć de Joisefe. A za niemi wszyscy inszy Polacy. Przechodząc falę/ widzieli pełno wszędzie Gwardiej Królewskiej/ w Antykamerze zaś pełno wszędzie szlachty/ i Oficjerów Królewskich. A przychodząc już do Galeriej tedy Królestwo Ich Mość byli/ Magister Ceremoniarum , czynił im rum/ dla wczesniejszego przyszcia do Królestwa Ich Mości. Dysposicja Galeriej taka była: Do koła marmurowe stopnie/ na których wielkie mnóstwo było Dworzan/ a niżej trochę Białegłowy tegoż Dworu
Marquisa de Schandenier Kápitaná Gwárdyey Szwáyczárskiey. Potym wszytká Assystencya Polska przechodźiłá/ zá ktorymi wzwyż miánowány Marquis de Chandenier y M. de Rodes, y de Berlize. Potym Ich Mość PP. Posłowie/ ktorych prowádźił Duc de Ioisefe. A zá niemi wszyscy inszi Polacy. Przechodząc falę/ widźieli pełno wszędźie Gwárdiey Krolewskiey/ w Antykámerze záś pełno wszędźie szláchty/ y Officyerow Krolewskich. A przychodząc iuż do Gáleryey tedy Krolestwo Ich Mość byli/ Magister Ceremoniarum , czynił im rum/ dla wczesnieyszego przyszćia do Krolestwa Ich Mości. Disposicya Galeryey táka byłá: Do kołá mármurowe stopnie/ ná ktorych wielkie mnostwo było Dworzan/ á niżey trochę Białegłowy tegoż Dworu
Skrót tekstu: WjazdPar
Strona: b2v
Tytuł:
Wjazd wspaniały posłów polskich do Paryża
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Walerian Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Gatunek:
relacje
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
zimniejsza. O tych
termach haec est traditio, iż kiedy je murowano, tedy kilkanaście tysięcy chrześcijan przyniewolonych assidue laborare pomagali, post finitum opus, in vim gratiudinis bożkom swoim kazał ich wszystkich oraz spalić, którzy pro Chrysto martyrum coronam adepti sunt.
Niedaleko stamtąd jest okrągłą robotą kościół niewielki, ale piękny, kędy przedtym jakoby antykamera thermarum była, gdzie się wszyscy, którzy intrabant thermas, przebierali.
Ex opposito tego kościoła jest też kościół, et ab extra nieszpetny, ab intra zaś wyśmienity barzo, sub titulo S. Marie Wiktoria.
Tam jest obraz cudowny Naświętszej Panny, ten, który tot victorias przeciwko Turkom in mari Pij X pontificis maximi i
zimniejsza. O tych
termach haec est traditio, iż kiedy je murowano, tedy kilkanaście tysięcy chrześcian przyniewolonych assidue laborare pomagali, post finitum opus, in vim gratiudinis bożkom swoim kazał ich wszystkich oraz spalić, którzy pro Christo martyrum coronam adepti sunt.
Niedaleko stamtąd jest okrągłą robotą kościoł niewielki, ale piękny, kędy przedtym jakoby antikamera thermarum była, gdzie się wszyscy, którzy intrabant thermas, przebierali.
Ex opposito tego kościoła jest też kościoł, et ab extra nieszpetny, ab intra zaś wyśmienity barzo, sub titulo S. Mariae Victoria.
Tam jest obraz cudowny Naświętszej Panny, ten, który tot victorias przeciwko Turkom in mari Pii X pontificis maximi i
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 211
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
masz.
Na górę wszedszy, Stołowa Izba mniejsza, u której drzwi porządne, z zamkiem, z klamką i kluczem. Okna całe, z okiennicami. Piec biały, nowy, polewany. Obrazów w tej izbie person sztuk trzynaście. Stołków stolarskiej roboty dziesięć i stół wielki, lipowy.
Wchodząc z Stołowej tej Izby do Antykamery, drzwi także ze wszytkim porządne, tak z zamkiem i kluczem.
W tej Antykamerze stołków lipowych dwa. Stół marmurowy, jeden, czarny. Krzesło jedne, czarne, skórzane. Obraz Przenajświętszej Panny Maryjej. Drabina składana. Okna wszytkie całe, z okiennicami. Obicia skórzanego brytów trzydzieści i jeden.
Z tej Antykamery Pokoik
masz.
Na górę wszedszy, Stołowa Izba mniejsza, u której drzwi porządne, z zamkiem, z klamką i kluczem. Okna całe, z okiennicami. Piec biały, nowy, polewany. Obrazów w tej izbie person sztuk trzynaście. Stołków stolarskiej roboty dziesięć i stół wielki, lipowy.
Wchodząc z Stołowej tej Izby do Antikamery, drzwi także ze wszytkim porządne, tak z zamkiem i kluczem.
W tej Antikamerze stołków lipowych dwa. Stół marmurowy, jeden, czarny. Krzesło jedne, czarne, skórzane. Obraz Przenajświętszej Panny Maryjej. Drabina składana. Okna wszytkie całe, z okiennicami. Obicia skórzanego brytów trzydzieści i jeden.
Z tej Antikamery Pokoik
Skrót tekstu: InwŻółkGęb
Strona: 118
Tytuł:
Inwentarz zamku w Żółkwi
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1671
Data wydania (nie wcześniej niż):
1671
Data wydania (nie później niż):
1671
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
zamkiem, z klamką i kluczem. Okna całe, z okiennicami. Piec biały, nowy, polewany. Obrazów w tej izbie person sztuk trzynaście. Stołków stolarskiej roboty dziesięć i stół wielki, lipowy.
Wchodząc z Stołowej tej Izby do Antykamery, drzwi także ze wszytkim porządne, tak z zamkiem i kluczem.
W tej Antykamerze stołków lipowych dwa. Stół marmurowy, jeden, czarny. Krzesło jedne, czarne, skórzane. Obraz Przenajświętszej Panny Maryjej. Drabina składana. Okna wszytkie całe, z okiennicami. Obicia skórzanego brytów trzydzieści i jeden.
Z tej Antykamery Pokoik mały, który porządny ze wszytkim. Okna całe, we dwoi robione, a przy
zamkiem, z klamką i kluczem. Okna całe, z okiennicami. Piec biały, nowy, polewany. Obrazów w tej izbie person sztuk trzynaście. Stołków stolarskiej roboty dziesięć i stół wielki, lipowy.
Wchodząc z Stołowej tej Izby do Antikamery, drzwi także ze wszytkim porządne, tak z zamkiem i kluczem.
W tej Antikamerze stołków lipowych dwa. Stół marmurowy, jeden, czarny. Krzesło jedne, czarne, skórzane. Obraz Przenajświętszej Panny Maryjej. Drabina składana. Okna wszytkie całe, z okiennicami. Obicia skórzanego brytów trzydzieści i jeden.
Z tej Antikamery Pokoik mały, który porządny ze wszytkim. Okna całe, we dwoi robione, a przy
Skrót tekstu: InwŻółkGęb
Strona: 118
Tytuł:
Inwentarz zamku w Żółkwi
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1671
Data wydania (nie wcześniej niż):
1671
Data wydania (nie później niż):
1671
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
do Antykamery, drzwi także ze wszytkim porządne, tak z zamkiem i kluczem.
W tej Antykamerze stołków lipowych dwa. Stół marmurowy, jeden, czarny. Krzesło jedne, czarne, skórzane. Obraz Przenajświętszej Panny Maryjej. Drabina składana. Okna wszytkie całe, z okiennicami. Obicia skórzanego brytów trzydzieści i jeden.
Z tej Antykamery Pokoik mały, który porządny ze wszytkim. Okna całe, we dwoi robione, a przy jednym zasłona jest biała, kindiakowa. W tymże Pokoiku, krzesło małe, czarne, skórzane. Tamże szafka zapieczętowana i łóżko niskie, nb.
Do pokoju przed Antykamerą wchodząc, wszytko porządnie, tak zamki, jako i klucze
do Antikamery, drzwi także ze wszytkim porządne, tak z zamkiem i kluczem.
W tej Antikamerze stołków lipowych dwa. Stół marmurowy, jeden, czarny. Krzesło jedne, czarne, skórzane. Obraz Przenajświętszej Panny Maryjej. Drabina składana. Okna wszytkie całe, z okiennicami. Obicia skórzanego brytów trzydzieści i jeden.
Z tej Antikamery Pokoik mały, który porządny ze wszytkim. Okna całe, we dwoi robione, a przy jednym zasłona jest biała, kindiakowa. W tymże Pokoiku, krzesło małe, czarne, skórzane. Tamże szafka zapieczętowana i łóżko niskie, nb.
Do pokoju przed Antikamerą wchodząc, wszytko porządnie, tak zamki, jako i klucze
Skrót tekstu: InwŻółkGęb
Strona: 118
Tytuł:
Inwentarz zamku w Żółkwi
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1671
Data wydania (nie wcześniej niż):
1671
Data wydania (nie później niż):
1671
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
okiennicami. Obicia skórzanego brytów trzydzieści i jeden.
Z tej Antykamery Pokoik mały, który porządny ze wszytkim. Okna całe, we dwoi robione, a przy jednym zasłona jest biała, kindiakowa. W tymże Pokoiku, krzesło małe, czarne, skórzane. Tamże szafka zapieczętowana i łóżko niskie, nb.
Do pokoju przed Antykamerą wchodząc, wszytko porządnie, tak zamki, jako i klucze są. W których stół marmurowy, fladrowaty. Stolik mały, zielono farbowany. Stolik mały, biały, lipowy. Obrazów dwa, to jest Pan Jezus z krzyżem, a drugi I.W. J Mści Pana kasztelana krakowskiego. Krzesło koralowego sukna. z
okiennicami. Obicia skórzanego brytów trzydzieści i jeden.
Z tej Antikamery Pokoik mały, który porządny ze wszytkim. Okna całe, we dwoi robione, a przy jednym zasłona jest biała, kindiakowa. W tymże Pokoiku, krzesło małe, czarne, skórzane. Tamże szafka zapieczętowana i łóżko niskie, nb.
Do pokoju przed Antikamerą wchodząc, wszytko porządnie, tak zamki, jako i klucze są. W których stół marmurowy, fladrowaty. Stolik mały, zielono farbowany. Stolik mały, biały, lipowy. Obrazów dwa, to jest Pan Jezus z krzyżem, a drugi I.W. J Mści Pana kasztelana krakowskiego. Krzesło koralowego sukna. z
Skrót tekstu: InwŻółkGęb
Strona: 118
Tytuł:
Inwentarz zamku w Żółkwi
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1671
Data wydania (nie wcześniej niż):
1671
Data wydania (nie później niż):
1671
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
Atrium plenum fumosis Imaginibas: Nemo in nostram gloriam vixit: Animus facit Nobilem cui ex quacunque Fortuna licet surgere. ZNAKI SZLACHECTWA STAROZYTNE.
URZYMIANÓW samej Szlachcie tylko od Cenzorów pozwolony był usus Koni, a tak ab equo Equites nazwali się według Warrona. U tychże Rzymianów Nobilium Natalium znakiem były LARIA, to jest Antykamery, albo Przedpokoje ad[...] istar Kaplic; gdzie Bożkowie i Zacnych Antenatów Portrety chowane były, w dni Solenne wszystkim wystawiane i adornowane ad oculum, jako też i na Aktach Pogrzebowych Domesticorum prezentowane, według Polibiusza i innych. Zwały się Cere, iź z Wosku ulane były, i kolorem ufarbowane: były tylko te Portrety po
Atrium plenum fumosis Imaginibas: Nemo in nostram gloriam vixit: Animus facit Nobilem cui ex quacunque Fortuna licet surgere. ZNAKI SZLACHECTWA STAROZYTNE.
URZYMIANOW samey Szlachcie tylko od Censorow pozwolony był usus Koni, a tak ab equo Equites nazwali się według Warrona. U tychże Rzymianow Nobilium Natalium znakiem były LARIA, to iest Antykamery, albo Przedpokoie ad[...] istar Kaplic; gdzie Bożkowie y Zacnych Antenatow Portrety chowane były, w dni Solenne wszystkim wystawiane y adornowane ad oculum, iako też y na Aktach Pogrzebowych Domesticorum prezentowane, według Polibiusza y innych. Zwały się Cerae, iź z Wosku ulane były, y kolorem ufarbowane: były tylko te Portrety po
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 371
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
z której się naczynia wybrały w podział różne holenderskie. 159. Stoły dwa gipsowe. 160. Waza holenderska, farfury, różne statki białe, gliniane, pod ceframi Króla IMci, w podział wszystkie poszły na miejscu w WiJIanowie. J. V. RUCHOMOŚCI, KtórE Się W POKOJACH PAŁACU WILLANOWSKIEGO ZnajDOWAŁY I JEICH PODZIAŁ. Antykamera Królowej Jeymości.
161. Szafy dwie wielkie orzechowe, srebrnymi sztukami trybowanymi obite, pełne obiedwie różnych galanterii, farfur, naczynia holenderskiego, z których wszystkie rzeczy poszły w podział bez konotacij die 10 nbis anno 1696. 162. Zegar kryształowy w ramach rżniętych, złocistych. K. 163. Obicia aksamitnego, wzorzystego, kwiaty
z którey się naczynia wybrały w podział różne holenderskie. 159. Stoły dwa gipsowe. 160. Waza holenderska, farfury, różne statki białe, gliniane, pod ceframi Króla JMci, w podział wszystkie poszły na miejscu w WiIIanowie. J. V. RUCHOMOŚCI, KTORE SIE W POKOIACH PAŁACU WILLANOWSKIEGO ZNAYDOWAŁY Y IEICH PODZIAŁ. Antykamera Królowej Jeymości.
161. Szafy dwie wielkie orzechowe, srebrnymi sztukami trybowanymi obite, pełne obiedwie różnych galanterij, farfur, naczynia holenderskiego, z których wszystkie rzeczy poszły w podział bez connotacij die 10 nbis anno 1696. 162. Zegar kryształowy w ramach rżniętych, złocistych. K. 163. Obicia axamitnego, wzorzystego, kwiaty
Skrót tekstu: InwWilan
Strona: 47
Tytuł:
Inwentarz generalny klejnotów, sreber, galanterii i ruchomości różnych tudzież obrazów, które się tak w Pałacu Wilanowskim jako też w Skarbcach Warszawskich J.K.Mci znajdowały [...]
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1696
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Urządzenie pałacu wilanowskiego za Jana III
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Czołowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1937
dwa. A. 196. Wezgłówek jeden, w kwiaty karmazynowe na białym dnie. J. 197. Zasłona u okna rasowa, biała. 198. Krzesełek małych, niskich, chyńskiej materii na złocistych nogach trzy. 199. Portiera sukienna, karmazynowa, wzór z różnych materii szyty, karmazynową kitajką podszyta. J. Antykamera Króla Jego Mości.
200. Stół o sześciu kolumnach czarny. 201. Stół składany na dwóch nogach, drzewem sadzony, wzór różnego koloru, na koło listewka mosiężna, w jednym rogu kawałek listewki ułamany. 202. Stolik drewniany, we środku kamień czarny, na czterech nogach toczonych. 203. Szkatuła rzymska, na
dwa. A. 196. Wezgłówek jeden, w kwiaty karmazynowe na białym dnie. J. 197. Zasłona u okna rasowa, biała. 198. Krzesełek małych, niskich, chyńskiey materij na złocistych nogach trzy. 199. Portyera sukienna, karmazynowa, wzór z różnych materij szyty, karmazynową kitayką podszyta. J. Antykamera Króla Jego Mości.
200. Stół o sześciu kolumnach czarny. 201. Stół składany na dwuch nogach, drzewem sadzony, wzór różnego koloru, na koło listewka mosiężna, w jednym rogu kawałek listewki ułamany. 202. Stolik drewniany, we szrodku kamień czarny, na czterech nogach toczonych. 203. Szkatuła rzymska, na
Skrót tekstu: InwWilan
Strona: 49
Tytuł:
Inwentarz generalny klejnotów, sreber, galanterii i ruchomości różnych tudzież obrazów, które się tak w Pałacu Wilanowskim jako też w Skarbcach Warszawskich J.K.Mci znajdowały [...]
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1696
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Urządzenie pałacu wilanowskiego za Jana III
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Czołowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1937
czarnych 4. Obraz takieyże wielkości, na którym bazyliszek z wężem i dudek na drzewie, w ramach czarnych. 5. Obraz wielki na którym Merkurius u stołu i inni bożkowie, w ramach rżniętych w kapę, złocistych 6. Obraz trochy mniejszy na którym bankiet króla Asferusa z Estor, w ramach rżniętych, złocistych. Antykamera Królowej Jej Mci.
7. Obraz św. Jana każącego, w ramach rżniętych, złocistych. Nb. Ten jest u ciała Króla Je. Mci. 8. Obraz holenderski na którym rudera nad morzem i lądem, i różni podróżni, w ramach czarnych 9. Obraz, nocna sztuka, Captivatio Christi, w ramach
czarnych 4. Obraz takieyże wielkości, na którym bazyliszek z wężem y dudek na drzewie, w ramach czarnych. 5. Obraz wielki na którym Mercurius u stołu y inni bożkowie, w ramach rżniętych w capę, złocistych 6. Obraz trochy mnieyszy na którym bankiet króla Asferusa z Estor, w ramach rżniętych, złocistych. Antykamera Królowey Jey Mci.
7. Obraz św. Jana każącego, w ramach rżniętych, złocistych. Nb. Ten jest u ciała Króla Je. Mci. 8. Obraz holenderski na którym rudera nad morzem y lądem, y różni podróżni, w ramach czarnych 9. Obraz, nocna sztuka, Captivatio Christi, w ramach
Skrót tekstu: InwWilan
Strona: 66
Tytuł:
Inwentarz generalny klejnotów, sreber, galanterii i ruchomości różnych tudzież obrazów, które się tak w Pałacu Wilanowskim jako też w Skarbcach Warszawskich J.K.Mci znajdowały [...]
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1696
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Urządzenie pałacu wilanowskiego za Jana III
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Czołowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1937