, Unią trzymać, i ceremonie przyjąć Rzymskie. Stryikowski z Długosza, Kromer.
Około R. 1251 Mendóg albo Mendof Książę Litewskie staraniem Krzyżaków Wiarę Z. przyjął, Innocentego IV o Koronę na Królestwo Litewskie prosił; Dannikiem się Stolicy Z. Apostołskiej wyznając, Koronowany w Nowogrodku. Biskupem pierwszym uczyniony Z. Witus Dominikan; apostatował ten Książę potym i zginął, jako illusor.
Roku 1300 Schizma się krzewić poczęła na Rusi, ale ukarał ją BÓG przez Gedymina Litewskiego Książęcia, Poganów Zwyciężcę. Rusi na głowę, i Włodzimierza Książęcia Włodzimirskiego i całego Wołynia Pana zabił. Na drugi Rok innych Książąt Ruskich pokonał, Jednowładcą całej Rusi został, o chrzcił się
, Unią trzymać, y ceremonie przyiąć Rzymskie. Stryikowski z Długosza, Kromer.
Około R. 1251 Mendog albo Mendof Xiąże Litewskie starániem Krzyżakow Wiarę S. przyiął, Innocentego IV o Koronę na Krolestwo Litewskie prosił; Dannikiem się Stolicy S. Apostolskiey wyznaiąc, Koronowany w Nowogrodku. Biskupem pierwszym uczyniony S. Witus Dominikan; apostatował ten Xiąże potym y zginął, iako illusor.
Roku 1300 Schizma się krzewić poczeła na Rusi, ale ukarał ią BOG przez Gedymina Litewskiego Xiążęcia, Poganow Zwyciężcę. Rusi na głowę, y Włodzimierza Xiążęcia Włodzimirskiego y całego Wołynia Pana zabił. Na drugi Rok innych Xiążąt Ruskich pokonał, Iednowładcą całey Rusi został, o chrzcił się
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 8
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
a bałwany zniósł. Przedsię on nie przestał/ chciałby i Chrystusa samego bałwanem uczynić: dla tegoć też pod czas i Chrystusa zaleca/ z inszych go rzeczy chwaląc/ że jest dobry/ święty/ by go tylko za Boga przedwiecznego nie chwalono. Dziwną rzecz pisze Augustyn ś. że on Porfyrius Filozof Chrześcijanin kiedyś ale apostatował do wiary/ w księgach które pisał przeciw Chrześcijanom wspomina/ że się onych bałwanów pogańskich pytał o Chrystusie/ czymby był. Odpowiedział czart: żeć Chrystus dobry człowiek jest/ ale uczniowie barzo zgrzeszyli/ że go do ludzi za Boga udali/ czego on sam o sobie nie mówił. Właśnie tak i Ariani i
á báłwany zniosł. Przedsię on nie przestał/ chćiałby y Chrystusá sámego báłwanem vczynić: dla tegoć też pod czás y Chrystusa záleca/ z inszych go rzeczy chwaląc/ że iest dobry/ święty/ by go tylko zá Bogá przedwiecznego nie chwalono. Dźiwną rzecz pisze Augustyn ś. że on Porphyrius Philosoph Chrześćiánin kiedyś ále apostátował do wiáry/ w kśięgách ktore pisał przećiw Chrześćiánom wspomina/ że się onych báłwanow pogáńskich pytał o Chrystuśie/ czymby był. Odpowiedźiał czárt: żeć Chrystus dobry człowiek iest/ ále vczniowie bárzo zgrzeszyli/ że go do ludźi zá Bogá vdáli/ czego on sam o sobie nie mowił. Własnie ták y Aryani y
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 49
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612