wygnał. Wynieśli się za Dniepr pod Lubecz, tamże od Archimandryty Czerniechowskiego zdarci. Tandem na Podole w Miedyzborzczyznę zawitali, tam tolerantur cum scandalo Prawowiernych.
Roku 1668 Jan Kazimierz uspokoiwszy wojnę z Kozakami. Moskwą, Szwedami, Węgrami, Domową z Lubomirskim, dał Przywilej Unitom, aby po zejściu Dysunitów, Archiepiskopij, Episkopij, Archimandryj byli Possessores Unici z dawnych Praw i Prerogatyw swoich obserwancją. Potwierdził i Przywiłeje jedności dane od Aleksandra Króla, które są u Zochowskiego in Colloquio Lublinensi.
Roku 1667 Doroszeńko Kozak Schizmatyk przyobiecawzy posłuszeństwo Polakom, Turków przeciw Polakom poburzył. Roku 1670 Wezyr się z potęgę swoją wrócił, a Doroszeńko od Polaków zbity. Brietius iu Annalibus
wygnał. Wynieśli się za Dniepr pod Lubecz, tamże od Archimandryty Czerniechowskiego zdarci. Tandem na Podole w Miedyzborzczyznę zawitali, tam tolerantur cum scandalo Prawowiernych.
Roku 1668 Jan Kazimierz uspokoiwszy woynę z Kozakami. Moskwą, Szwedami, Węgrami, Domową z Lubomirskim, dał Przywiley Unitom, aby po ześciu Disunitow, Archiepiskopiy, Episkopiy, Archimandryi byli Possessores Unici z dawnych Praw y Prerogatyw swoich obserwancyą. Potwierdził y Przywiłeie iedności dane od Alexandra Krola, ktore są u Zochowskiego in Colloquio Lublinensi.
Roku 1667 Doroszeńko Kozak Schizmatyk przyobiecawzy posłuszeństwo Polakom, Turkow przeciw Polakom poburzył. Roku 1670 Wezyr się z potęgę swoią wrocił, á Doroszeńko od Polakow zbity. Brietius iu Annalibus
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 22
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, przed Dwiema Laty, Kasian Sakowicz za Chamelaeontem udawszy się, nie tylko od Prawosławnej Starożytnej Ruskiej Wiary, w której się urodził, wycwiczył, i Zakonnikiem został: odszczepił; ale też i z Unitami znautrowawszy się, nie dotrzymał tej farby, lubo toties protestował się za Unią, i w Uniej umierać. póki bowiem Archimandrią Dubieńską zawiadywał, poty Unia miała Zbawienie: a skoro jeno Archimandrią mu wzięto, alić wrzeszczy, że w Uniej Zbawienia niemasz, że teraźniejszy Unitowie są tylko pozwierzchownemi Unitami, a rzeczą samą nic, że ich Władykowie o Mleko tylko i o Wełnę, a nie o Zbawienie Owieczek swoich starają się, brody sobie targają
, przed Dwiemá Láty, Kássian Sákowicz zá Chámelaeontem vdawszy się, nie tylko od Práwosławney Stárożytney Ruskiey Wiáry, w ktorey się vrodźił, wycwiczył, y Zakonnikiem został: odszczepił; ále też y z Vnitami znautrowawszy się, nie dotrzymał tey fárby, lubo toties protestował się zá Vnią, y w Vniey vmieráć. poki bowiem Archimándrią Dubienską záwiádywał, poty Vnia miáłá Zbáwienie: á skoro ieno Archimándrią mu wźięto, álić wrzeszczy, że w Vniey Zbáwienia niemász, że teráźnieyszy Vnitowie są tylko pozwierzchownemi Vnitámi, á rzeczą sámą nic, że ich Włádykowie o Mleko tylko y o Wełnę, á nie o Zbáwienie Owieczek swoich stáráią się, brody sobie tárgáią
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 5
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
nie tylko od Prawosławnej Starożytnej Ruskiej Wiary, w której się urodził, wycwiczył, i Zakonnikiem został: odszczepił; ale też i z Unitami znautrowawszy się, nie dotrzymał tej farby, lubo toties protestował się za Unią, i w Uniej umierać. póki bowiem Archimandrią Dubieńską zawiadywał, poty Unia miała Zbawienie: a skoro jeno Archimandrią mu wzięto, alić wrzeszczy, że w Uniej Zbawienia niemasz, że teraźniejszy Unitowie są tylko pozwierzchownemi Unitami, a rzeczą samą nic, że ich Władykowie o Mleko tylko i o Wełnę, a nie o Zbawienie Owieczek swoich starają się, brody sobie targają, poteżniejszy niepotęznych najeżdżają, etc. Które jego słowa namiej Prawosławnych
nie tylko od Práwosławney Stárożytney Ruskiey Wiáry, w ktorey się vrodźił, wycwiczył, y Zakonnikiem został: odszczepił; ále też y z Vnitami znautrowawszy się, nie dotrzymał tey fárby, lubo toties protestował się zá Vnią, y w Vniey vmieráć. poki bowiem Archimándrią Dubienską záwiádywał, poty Vnia miáłá Zbáwienie: á skoro ieno Archimándrią mu wźięto, álić wrzeszczy, że w Vniey Zbáwienia niemász, że teráźnieyszy Vnitowie są tylko pozwierzchownemi Vnitámi, á rzeczą sámą nic, że ich Włádykowie o Mleko tylko y o Wełnę, á nie o Zbáwienie Owieczek swoich stáráią się, brody sobie tárgáią, poteżnieyszy niepotęznych náieżdżáią, etc. Ktore iego słowá namiey Práwosławnych
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 5
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644