est, non verbosus, flammantia non inflantia verba proferens.
Robertus BELLARMINUS Jezuita. Marcella II. Papieża siostrzeniec, od Klemensa VIII Kardynałem i Arcy-Biskupem Kapuańskim kreowany, natione Włoch de Mante Politiano z pobożności i z nauki, całemu znajomy światu: Napisał trzy Tomy Controversiarum na Heretyków, o Koncyliach, i najwyższej Kościoła Głowie obszernie argumentuje. Napisał eksplanacje Psalmów, Kazania i księgę de Scriptoribus Ecclesiasticis na 400 ich wyliczywszy, i opisawszy. Umarł 17 7bris Roku 1621 w Rzymie, lat mając 79 Klemens VIII promowując go na Godność Kardynalską mówił: Hunc eligimus, quia non habet Ecclesia parem quoad doctrinam. Urbanus VIII. cnotą przyrównał go Z. Karolowi Boromeuszowi
est, non verbosus, flammantia non inflantia verba proferens.
Robertus BELLARMINUS Iezuita. Marcella II. Papieża siestrzeniec, od Klemensa VIII Kardynałem y Arcy-Biskupem Kapuańskim kreowany, natione Włoch de Mante Politiano z pobożności y z nauki, całemu znaiomy swiatu: Napisáł trzy Tomy Controversiarum na Heretykow, o Konciliach, y naywyższey Kościoła Głowie obszernie argumentuie. Napisał explanacye Psalmow, Kazania y księgę de Scriptoribus Ecclesiasticis na 400 ich wyliczywszy, y opisawszy. Umarł 17 7bris Roku 1621 w Rzymie, lat maiąc 79 Klemens VIII promowuiąc go na Godność Kardynalską mowił: Hunc eligimus, quia non habet Ecclesia parem quoad doctrinam. Urbanus VIII. cnotą przyrownał go S. Karolowi Boromeuszowi
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 604
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
o parę Wołów, musi nieborak!
Na flejtuchy kiedy biją, Mizeraków wskroś przeszyją: Do niektórych tylko zmierzą, Drugich mocno w łeb uderzą Owe stare półhaki.
Czy examen, czy defenda Przyjdzie, musi się gawęda Rzucić, bo do ergowania Sama poćciwość nagania, Żeby-ć łba nie urwano.
Czasem nim argumentuje Mnich, pierwej się uczęstuje; Argument w takiej potrzebie Z której beczki wziął dla ciebie, Nie wiesz, może-ć w smak nie pójść.
Zerwać chcesz repetycyje, To się rektor albo skryje, Albo, jeśli je daruje, To się bidel naczapkuje, Czasem weźmie po uszach.
Prosi w pole — to się
o parę Wołów, musi nieborak!
Na flejtuchy kiedy biją, Mizeraków wskroś przeszyją: Do niektórych tylko zmierzą, Drugich mocno w łeb uderzą Owe stare półhaki.
Czy examen, czy defenda Przyjdzie, musi się gawęda Rzucić, bo do ergowania Sama poćciwość nagania, Żeby-ć łba nie urwano.
Czasem nim argumentuje Mnich, pierwej się uczęstuje; Argument w takiej potrzebie Z której beczki wziął dla ciebie, Nie wiesz, może-ć w smak nie pójść.
Zerwać chcesz repetycyje, To się rektor albo skryje, Albo, jeśli je daruje, To się bidel naczapkuje, Czasem weźmie po uszach.
Prosi w pole — to się
Skrót tekstu: MelScholBar_II
Strona: 753
Tytuł:
Dystrakcja w swoich ciężkościach melancholii scholastycznej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
między 1701 a 1750
Data wydania (nie wcześniej niż):
1701
Data wydania (nie później niż):
1750
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Poeci polskiego baroku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jadwiga Sokołowska, Kazimiera Żukowska
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1965
i innych gwiazd obrotu, figur i aspektów, o ludzkich akcjach pochodzących od wolnej woli pewne jakie skutki opowiadają ciężko niech będą karani. RACJA II, Iż predykcje wolnej woli ludzkiej pospolitemu Doktorów SS. Teologów i Filozofów zdaniu się sprzeciwiają.
IX. Z. Ambroży lib. 4.HexameronCap. 4. Długą dysputą argumentuje przeciwko Genetliakom i Astrologom indkując przykłady z Pisma Bożego. Iż Apostołowie niektórzy, iż Dysmas łotr, Szaweł, i inni jako nie z influksu gwiazd byli na czas grzesznicy, lecz z własnej woli. Tak nie z tegoż influksu, ze złych, stali się dobremi, lubo przeciw inklinacyj ciała, lecz z łaski Boskiej
y innych gwiazd obrotu, figur y aspektow, o ludzkich akcyach pochodzących od wolney woli pewne iákie skutki opowiadaią ciężko niech będą karani. RACYA II, Jż predykcye wolney woli ludzkiey pospolitemu Doktorow SS. Theologow y Filozofow zdaniu się sprzeciwiaią.
IX. S. Ambroży lib. 4.HexameronCap. 4. Długą dysputą argumentuie przeciwko Genetliakom y Astrologom indkuiąc przykłady z Pisma Bożego. Jż Apostołowie niektorzy, iż Dismas łotr, Szaweł, y inni iáko nie z influxu gwiazd byli na czas grzesznicy, lecz z własney woli. Ták nie z tegoż influxu, ze złych, stáli się dobremi, lubo przeciw inklinacyi ciała, lecz z łáski Boskiey
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 6
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
do piekła poszedłeś/ i wszyscy do piekła idą którzy twój zakon trzymają. Genes: 16. Jan ślejdan wiek 6. list 165. mat: 24 Apoc: 6. Jerm: 5 ROZDZIAŁ DZIESIĄTY.
ALKORAN Mówi: że Trójca święta w Bogu się nieznajduje/ lecz jedyną persone być naucza/ i tak argumentuje/ jeśli się w Bogu trzy persony znajdują/ tedy nie jeden Bóg jest/ ale są trzy Bogowie.
KOHELET, Miedzy Turkami są Mahometani Eszref nazwani/ którzy niebarzo twój Alkoran Mahomecie poważają/ bo w jednym Bogu Trójce Z. z jedności pochodzącą wyznawają/ dla rozumienia łatwiejszego podobieństwem pokazują trzy węzły w jednej chustce zawiązują/
do piekła poszedłeś/ y wszyscy do piekłá idą ktorzy twoy zákon trzymaią. Genes: 16. Ian sleydan wiek 6. list 165. math: 24 Apoc: 6. Ierm: 5 ROZDZIAŁ DZIESIĄTY.
ALKORAN Mowi: że Troycá świętá w Bogu śie nieznáyduie/ lecz iedyną persone bydź nauczá/ y ták árgumentuie/ ieśli śie w Bogu trzy persony znayduią/ tedy nie ieden Bog iest/ ále są trzy Bogowie.
KOHELETH, Miedzy Turkámi są Máchometani Eszref nazwani/ ktorzy niebárzo twoy Alkoran Máchomećie poważáią/ bo w iednym Bogu Troyce S. z iednośći pochodzącą wyznawáią/ dlá rozumieniá łatwieyszego podobieństwem pokazuią trzy węzły w iedney chustce zawiązuią/
Skrót tekstu: GalAlk
Strona: 56
Tytuł:
Alkoran Machometów
Autor:
Joannicjusz Galatowski
Drukarnia:
Łazarz Baranowicz
Miejsce wydania:
Czernihów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1683
Data wydania (nie wcześniej niż):
1683
Data wydania (nie później niż):
1683