bowiem Martyr, to testis, bo tak te słówko wykłada się z Greckiego. Z Hieronim według Drekseliusza, Świętych Męczenników na cały Rok dzieląc (owktórym jest dni 365) powiada, że na każdy dzień co raz innych Świętych Żołnierzów Chrystusowych przypadnie po pięć tysięcy. z której jego suppozycyj i suputacyj, infertur, że Świętych Atletów Chrystusowych być ma milion, ośm kroć dwadzieścia i pięć tysięcy. Cóż jest Żołnierzów Chrystusowych nie regestrowanych w Martyrologium, po cz: sach Z Hieronima pomordowanych? Namera stelas si potes Z. Grzegorz Wielki woła: Totum mundum Fratres aspicite: Martyribus plenus est. Z zie- O Wierze Katolickiej
mi w Rzymie nie wilgoć,
bowiem Martyr, to testis, bo tak te słowko wykłada się z Greckiego. S Hieronim według Drexeliusza, Swiętych Męczennikow na cały Rok dzieląc (owktorym iest dni 365) powiada, że na każdy dzień co raz innych Swiętych Zołnierzow Chrystusowych przypadnie po pięć tysięcy. z ktorey iego suppozycyi y supputacyi, infertur, że Swiętych Atletow Chrystusowych bydź ma million, ośm kroć dwadzieścia y pięć tysięcy. Coż iest Zołnierzow Chrystusowych nie regestrowanych w Martyrologium, po cz: sach S Hieronyma pomordowanych? Namera stellas si potes S. Grzegorz Wielki woła: Totum mundum Fratres aspicite: Martyribus plenus est. Z zie- O Wierze Katolickiey
mi w Rzymie nie wilgoć,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1011
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Arsenał. Miejsce, albo złożenie amunicyj. Aspra. drobna Turków moneta, na kształt moskiewskiej kopijki, waży jak pułtora grosza naszego. Aseki. Sekretarz, albo poufalszy Cesarza Dworzanin. Atalanta z Hyppomenem biegiem certująca sławna w historiach Atesz. ogień, abo górę Atlas. siłą do dźwigania ciężarów sławny u starożytności. Atleci. Zapaśnicy. August II. Król Polski. Awanzować. postępować, iść dalej. Awer. Piekło. Azardować. puścić się, albo co, na szczęście. Azów. forteca przedtym Moskiewska, teraz Turecka nad Czarnym morzem.
B. Bagaz. sprzęt ruchomości. Bajeran. Święta uroczyste, jeden się zowie wielki
. Arsenał. Mieysce, albo złożenie amunicyi. Aspra. drobna Turkow moneta, na kształt moskiewskiey kopiyki, wáży iak pułtora grosza naszego. Asseki. Sekretarz, albo poufalszy Cesarza Dworzanin. Atalanta z Hyppomenem biegiem certuiąca sławna w historiach Atesz. ogień, abo gorę Atlas. siłą do dźwigánia ciężarow sławny u starożytności. Atleci. Zapaśnicy. August II. Krol Polski. Awanzowáć. postępowáć, iść dáley. Awer. Piekło. Azardowáć. puścić się, albo co, ná szczęście. Azow. forteca przedtym Moskiewska, teraz Turecka nad Czarnym morzem.
B. Bagaz. sprzęt ruchomości. Bajeran. Swięta uroczyste, ieden się zowie wielki
Skrót tekstu: GośPos
Strona: 349
Tytuł:
Poselstwo wielkie [...] Stanisława Chomentowskiego [...] od Augusta II [...] do Achmeta IV
Autor:
Franciszek Gościecki
Drukarnia:
Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1732
Data wydania (nie wcześniej niż):
1732
Data wydania (nie później niż):
1732
konno z panem wyjeżdżali Za miasto, pod wsi bliższe o milę i dalej, Kędy pod rozbitymi obszernie namioty Pańskiej-śmy zażywali wesoło ochoty. Do której nam i Turcy pomagali, mile Dla rozrywki strojący różne krotofile. Ci tańcząc przy muzyce, lecz mężczyzna sami, Jak Żydzi, różnymi się ważyli gestami. Drudzy jako atleci do pół obnażeni Silne łamali gnaty, póki aż zwątleni Albo oraz nie padli, lub dłuższy słabszego Pod się na wznak do ziemi nie wziął złomanego. Inni się z niedźwiedziami łamali, wpółnadzy; A bestyje, jakoby swej nie czuły władzy, Ani skóry drasnęły, lub po niej orały Pazury, a choć się też niby
konno z panem wyjeżdżali Za miasto, pod wsi bliższe o milę i dalej, Kędy pod rozbitymi obszernie namioty Pańskiej-śmy zażywali wesoło ochoty. Do której nam i Turcy pomagali, mile Dla rozrywki strojący różne krotofile. Ci tańcząc przy muzyce, lecz mężczyzna sami, Jak Żydzi, różnymi się ważyli gestami. Drudzy jako atleci do pół obnażeni Silne łamali gnaty, póki aż zwątleni Albo oraz nie padli, lub duższy słabszego Pod się na wznak do ziemi nie wziął złomanego. Inni się z niedźwiedziami łamali, wpółnadzy; A bestyje, jakoby swej nie czuły władzy, Ani skóry drasnęły, lub po niej orały Pazury, a choć się też niby
Skrót tekstu: GośPosBar_II
Strona: 463
Tytuł:
Poselstwo wielkie Stanisława Chomentowskiego...
Autor:
Franciszek Gościecki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
relacje
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1732
Data wydania (nie wcześniej niż):
1732
Data wydania (nie później niż):
1732
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Poeci polskiego baroku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jadwiga Sokołowska, Kazimiera Żukowska
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1965
z nadzieją, przytym z cierpliwością. A przetoż tak czyń, jako masz słuch napełniony Odemnie, i w zbawiennej jesteś wyuczony Nauce: tak, jakoś już fundament założył, Abyś się, na tem roztać fundamencie, mnożył, I krzewił w cnoty święte, a był Chrystusowem Do utarczki na zawsze atletą gotowem Masz mieć zawsze sumnienie czysto sporządzone Świadectwem świątobliwych uczynków stwierdzone, A zachować Pobożność, Wiarę, Sprawiedliwość; Miłość Boga, i bliźnich; Cichość, i Cierpliwość; Abyś miał Żywot wieczny w Niebie zgotowany, Do któregoś dzisia jest od Boga wezwany; Wszelkie zaś masz od siebie rozkoszy doczesne Także pożądliwości odrzucać cielesne,
z nádźieią, przytym z ćierpliwośćią. A przetoż ták cżyń, iako masz słuch nápełniony Odemnie, y w zbáwienney iesteś wyuczony Nauce: ták, iákoś iuż fundáment záłożył, Abyś się, ná tem rostáć fundámenćie, mnożył, Y krzewił w cnoty święte, á był Chrystusowem Do vtarcżki ná záwsze athletą gotowem Masz mieć záwsze sumnienie czysto sporządzone Swiádectwem świątobliwych vcżynkow stwierdzone, A záchowáć Pobożnośc, Wiárę, Spráwiedliwość; Miłość Bogá, y bliźnich; Cichość, y Cierpliwość; Abyś miał Zywot wieczny w Niebie zgotowány, Do ktoregoś dźiśia iest od Bogá wezwány; Wszelkie záś masz od śiebie roskoszy doczesne Tákże pożądliwośći odrzucáć ćielesne,
Skrót tekstu: DamKuligKról
Strona: 141
Tytuł:
Królewic indyjski
Autor:
Jan Damasceński
Tłumacz:
Mateusz Ignacy Kuligowski
Drukarnia:
Mikołaj Aleksander Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
żywoty świętych
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688