lubo podły jest szacunek, Nad tym się jednak dowcip twój zabawi, Że jeśli człowiek śmiertelny to sprawi, Że z ziemie, z prochu, z mizernej perzyny Takie rozumem swym wywiedzie czyny, A dopieroż ten co naturą władnie I co ją stworzył, potrafi w to snadnie, Że choć w proch pojdziem, w atomy znikniemy, Znowu w chwalebnych ciałach postaniemy. A teraz żeśmy popiół, proch i glina, Niż się rozsypiem, nalejmy w się wina. 722. Treny żałosne Jej Mości paniej Konstancji Słuszczanki Denhofowej, wojewodzinej pomorskiej etc. etc. po świętej pamięci JE. Mości panu Władysławie hrabi Denhofie, wojewodzie pomorskim, podskarbim ziem
lubo podły jest szacunek, Nad tym się jednak dowcip twoj zabawi, Że jeśli człowiek śmiertelny to sprawi, Że z ziemie, z prochu, z mizernej perzyny Takie rozumem swym wywiedzie czyny, A dopieroż ten co naturą władnie I co ją stworzył, potrafi w to snadnie, Że choć w proch pojdziem, w atomy znikniemy, Znowu w chwalebnych ciałach postaniemy. A teraz żeśmy popioł, proch i glina, Niż się rozsypiem, nalejmy w się wina. 722. Treny żałosne Jej Mości paniej Konstantiej Słuszczanki Denhoffowej, wojewodzinej pomorskiej etc. etc. po świętej pamięci JE. Mości panu Władysławie hrabi Denhoffie, wojewodzie pomorskim, podskarbim ziem
Skrót tekstu: MorszZWierszeWir_I
Strona: 504
Tytuł:
Wiersze
Autor:
Zbigniew Morsztyn
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
pieśni
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Wirydarz poetycki
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Brückner
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo dla Popierania Nauki Polskiej
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1910
abyś na nie patrzył, i opatrzył necessariis: Jesteś totus Manus, hojne sypiąc Dobrodziej stwa: totus Pes, bo wszystkim więcej, niż Ojcowską succurris prewencją: fundum w czerpaniu Łask Twoich, największa naszanie znajdzie indygentia. Niezliczone in Caelo Sidereo ad calculum revocare gwiazdy: obszernego Oceanu zinwentować kropel regestra: piasków Morskich, Atomów powietrznych, policzyć individua, i Twojej Świętej PROWIDENCYJ wyliczyć Cuda, mam za jedno. Twojej to Dobroci Atrybut, że Solem
Tuum oriri fácis super bonos, et malos, i często non exoratus exoriris. Szafarzem jesteś i Skarbem, w którym nie ubywa nigdy, choć nam przybywa ustawnie z niego. Prawdziwy BÓG jesteś,
abyś na nie patrzył, y opatrzył necessariis: Jesteś totus Manus, hoyne sypiąc Dobrodziey stwa: totus Pes, bo wszystkim więcey, niż Oycowską succurris prewencyą: fundum w czerpaniu Łask Twoich, naywiększa naszanie znaydzie indigentia. Niezliczone in Caelo Sidereo ad calculum revocare gwiazdy: obszernego Oceanu zinwentować kropel regestra: piaskow Morskich, Atomow powietrznych, policzyć individua, y Twoiey Swiętey PROWIDENCYI wyliczyć Cuda, mam za iedno. Twoiey to Dobroci Attrybut, że Solem
Tuum oriri fácis super bonos, et malos, y często non exoratus exoriris. Szafarzem iesteś y Skarbem, w ktorym nie ubywa nigdy, choć nam przybywa ustawnie z niego. Prawdziwy BOG iesteś,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 3 nlb
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
te podobno kości choć drugie są ż Nogi (ile będąc w Sebaście nadpalone) Ramionami nazwano. Ja twym mojej nie daję sentencyj, bo Sanctae Romanae Ecclesiae meum poddaję iudicium.
Tu tandem Tytuł DUBITANCIUSZA swego, to jest Dwudziestu Dziewiąciu Kwestyj wątpliwych zakończyłem, inną DEI Opo prosecuturus materię, TYTUŁ DZIEWIĄTY, Tej KsIĘGI ATOMY za całe GÓRY, PROMIENIE za SŁONCE, STROMYKI za całe RZEKI. Albo PUNKTA MATEMATYCZNEJ SCJENCYJ EsenCJALNIEJSZE
PÓd Imieniem MATEMATYCZNEJ SCJENCYJ veniunt 1. Aritmetica, 2. Geometria. 3. Astronomia, 4. Astrologia. 5. Chronographia, albo Chronologia, 6. Geographia, 7. Hydrographia, 8. Horographia, 9 Mechanica
te podobno kości choć drugie są ż Nogi (ile będąc w Sebaście nadpalone) Ramionami nazwano. Ia twym moiey nie daię sentencyi, bo Sanctae Romanae Ecclesiae meum poddaię iudicium.
Tu tandem Tytuł DUBITANCIUSZA swego, to iest Dwudziestu Dziewiąciu Kwestyi wątpliwych zakończyłem, inną DEI Opo prosecuturus materyę, TYTUŁ DZIEWIĄTY, Tey XIĘGI ATOMY za cáłe GORY, PROMIENIE za SŁONCE, STROMYKI za całe RZEKI. Albo PUNKTA MATEMATYCZNEY SCYENCYI ESSENCYALNIEYSZE
POd Imieniem MATEMATYCZNEY SCYENCYI veniunt 1. Aritmetica, 2. Geometria. 3. Astronomia, 4. Astrologia. 5. Chronographia, álbo Chronologia, 6. Geographia, 7. Hydrographia, 8. Horographia, 9 Mechanica
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 154
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, agitante calescimus Illo Nie Fatum to wszystko poczyniło, bo o tym: Quid aliud est Fatum, quàm id, quod de uno quoque nostrûm effatus est DEUS, mowi Manutius Felix. A. S. Augustyn, Fatuos illos putat, qui Fatum (tak wzięte) aliquid ese putant. Nie CASU, nie ż Atomów się poformowało, co jest na świecie: tyle tysięcy lat Świat stoi, i kępinka z nich nie urosła sama. o Ateuszach Bezbożnych
Jest tedy BÓG, a ten Wieczny, od nikogo, a od którego omnia pendent, jest Omnipotens, Omniścius, Sapiens, Bonus, owszem sama Omnipotentia, Omniścientia, Sapientia, Bonitas
, agitante calescimus Illo Nie Fatum to wszystko poczyniło, bo o tym: Quid aliud est Fatum, quàm id, quod de uno quoque nostrûm effatus est DEUS, mowi Manutius Felix. A. S. Augustyn, Fatuos illos putat, qui Fatum (tak wzięte) aliquid ese putant. Nie CASU, nie ż Atomow się poformowało, co iest na świecie: tyle tysięcy lat Swiat stoi, y kępinká z nich nie urosła sama. o Ateuszach Bezbożnych
Iest tedy BOG, a ten Wieczny, od nikogo, á od ktorego omnia pendent, iest Omnipotens, Omniscius, Sapiens, Bonus, owszem sama Omnipotentia, Omniscientia, Sapientia, Bonitas
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1148
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, de Lapide Filozoforum, de Lampade vite homane, de Virga Metalijca, o Leviatan rybie, o Szoroborze, o Ciele Mahometa; o Grzegorzu Wielkim, o Samsonie, Salomonie, Oryginesie, Platonie, Arystotelesie, o Drzewie Krzyża Z, i o Ciele Z. Jana Chrzciciela, á folio 87mo.
TYTUŁ DZIEWIĄTY.
ATOMY za GÓRY, albo Punkta o Matematycznej Scjencyj, alias o Arytmetyce, Geometryj, Astronomii, Astrologii, Chronologii, o Hydrografii. Horografii, Statyce, Optyce, Architekturze dwojakiej, Polemice, Pyrotechnice, Taktyce, Muzyce, á fol: 154to.
TYTUŁ DZIESIĄTY
SZKOŁA POLITYKI, alias o Rzeczy Pospolitej, albo o jej Administracyj
, de Lapide Philosophorum, de Lampade vitae homanae, de Virga Metaliica, o Leviathan rybie, o Szoroborze, o Ciele Machometa; o Grzegorzu Wielkim, o Samsonie, Salomonie, Originesie, Platonie, Aristotelesie, o Drzewie Krzyża S, y o Ciele S. Iana Chrzciciela, á folio 87mo.
TYTUŁ DZIEWIĄTY.
ATOMY za GORY, albo Punkta o Matematyczney Scyencyi, alias o Arytmetyce, Geometryi, Astronomii, Astrologii, Chronologii, o Hydrografii. Horografii, Statyce, Optyce, Architekturze dwoiakiey, Polemice, Pyrotechnice, Taktyce, Muzyce, á fol: 154to.
TYTUŁ DZIESIĄTY
SZKOŁA POLITYKI, alias o Rzeczy Pospolitey, albo o iey Administracyi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1216
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Fiolecie, Palliuszu, w Purpurze, in Triregio Uczone, Mądre, i Święte Głowy nie wszystkie, ale niektóre tylko, moim tu w Katalogu dotknołem piórem; bo z Faetontem i Ikarem, per fastigia ich godności i wysokości rozumu latać nie potrafię Idiota et Testudo humi reptans. In Sinu ich składam suplikę, że tych Atomów i Tomów, z których tak Mądrych i wielkich Bibliotek, ich
pracą tumuere montes, regestrować i lustrować nie zmogę. Takąż deprekacją, i solenną protestację rzucam pod nogi. Wasze Prześwietne ZAKONY, Cuiuscuuque Ordinis, Instituti, Congregationis, Reformy, i wszystkie w świecie Akademie, Universitates, że tyle SS. Mądrych Subiektów
Fiolecie, Palliuszu, w Purpurze, in Triregio Uczone, Mądre, y Swięte Głowy nie wszystkie, ale niektore tylko, moim tu w Katalogu dotknołem piorem; bo z Faetontem y Ikarem, per fastigia ich godności y wysokości rozumu latać nie potrafię Idiota et Testudo humi reptans. In Sinu ich składam supplikę, że tych Atomow y Tomow, z ktorych tak Mądrych y wielkich Bibliotek, ich
pracą tumuere montes, regestrować y lustrować nie zmogę. Takąż deprekacyą, y solenną protestacyę rzucam pod nogi. Wasze Prześwietne ZAKONY, Cuiuscuuque Ordinis, Instituti, Congregationis, Reformy, y wszystkie w świecie Akademie, Universitates, że tyle SS. Mądrych Subiektow
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 562
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Etnicorum stylo mówiąc roku trzeciego Olimpiady setnej dziewiątej. Wszytkie szczęście ludzkie ten Filozof zakładał w rozkoszach, na nie śmiertelność Dusz nie pozwalał: Ciał ludzkich zmartwychwstanie przyszłe, Boską Opatrzność, wszelką moc Niebieską znosił jako mówią o nim Laertius i Z: Augustyn. Twierdził, iź światów jest bez liczby, że wszytko się zrosło z atomów, albo proszków, a te są niezliczone, który błąd miał z Demokryta. O nim napisał Lactantius libr: 3 Institutionum cap. 17 że Epicurus homo, quo sano et vigente, nullus aeger, ineptius deliravit. Sami Filozofowie benè sensati według świadectwa Z. Augustyna nazwali go porcum volutatum in caeno carnali, quia
Etnicorum stylo mowiąc roku trzeciego Olympiady setney dziewiątey. Wszytkie szczęście ludzkie ten Filozof zakładał w roskoszach, na nie śmiertelność Dusz nie pozwalał: Ciał ludzkich zmartwychwstanie przyszłe, Boską Opatrzność, wszelką moc Niebieską znosił iako mowią o nim Laertius y S: Augustyn. Twierdził, iź swiatow iest bez liczby, że wszytko się zrosło z atomow, albo proszkow, a te są niezliczone, ktory błąd miał z Demokryta. O nim napisał Lactantius libr: 3 Institutionum cap. 17 że Epicurus homo, quo sano et vigente, nullus aeger, ineptius deliravit. Sami Filozofowie benè sensati wedlug swiadectwa S. Augustyna nazwali go porcum volutatum in caeno carnali, quia
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 629
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Zadano Mahometowi w kozinie abo w baraninie truciznę/ i gdy na stół przedeń położona była kozina warzona do niego przemówiła: nie jedz mnie/ bo mam w sobie truciznę. Jednak potym/ jako niektórzy piszą/ od trucizny zdechł. Trzeci. Usłyszał raz wilka wyjącego miąższym głosem/ rzekł Mahomet jako Prorok do swoich/ atom ja z tego głosu poznał/ iż ten wilk starszy jest/ i przedniejszy nad wszytkimi wilkami. I przydał to/ iż go ten wilk tym głosem swym/ za prawdziwego Proroka przyznawał. Czwarty. Drzewu jednemu rozkazał aby mu chwałę dało/ które uczciwość mu wielką uczyniło/ ale tego nikt nie wiedział/ tylko sam Mahomet
Zadano Máchometowi w koźinie ábo w báráninie trućiznę/ y gdy ná stoł przedeń położona byłá koźiná wárzona do nie^o^ przemowiłá: nie iedz mnie/ bo mam w sobie trućiznę. Iednák potym/ iáko niektorzy piszą/ od trućizny zdechł. Trzeći. Vsłyszał raz wilká wyiącego miąższym głosem/ rzekł Máchomet iáko Prorok do swoich/ átom ia z tego głosu poznał/ iż ten wilk stárszy iest/ y przednieyszy nád wszytkimi wilkámi. Y przydał to/ iż go ten wilk tym głosem swym/ zá prawdźiwego Proroká przyznawał. Cżwarty. Drzewu iednemu roskazał áby mu chwałę dáło/ ktore vcżćiwość mu wielką vcżyniło/ ále tego nikt nie wiedźiał/ tylko sam Máchomet
Skrót tekstu: CzyżAlf
Strona: 77
Tytuł:
Alfurkan tatarski
Autor:
Piotr Czyżewski
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
egzotyka, historia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
bez liczby na które zawsze wdzięcznie odpowiadał, niegniewając się że mu się sprzeciwiano, bo ze wszystkiego żartował, co wielką uciechę sprawowało u dworu. Książęta jednego czasu weszli do jego gabinetu, z niektóremi Damami. Amestrys że miała rozum żywy i dosyć światła i która słyszała że Demokryt utrzymywał, że świat był stworzony z Atomów, niechcąc tracić okazji gdzieby się mogła nauczyć prosiła Ariamena żeby dyskurs na tę materią naprowadził. Książę zaraz zagabnął Demokryta, i rzekł widzisz tu Damy, które mają ciekawość wielką wiedzieć jeżeli twoja opinia o Atomach jest taka jako powiadają; prawdziwie (mówi Amestrys) byłabym w podziwieniu, żeby mi Demokryt chciał
bez liczby ná ktore zawsze wdźięcznie odpowiádáł, niegniewáiąc się że mu się sprzećiwiáno, bo ze wszystkiego żártowáł, co wielką ućiechę spráwowáło u dworu. Xiążętá iednego czasu weszli do iego gábinetu, z niektoremi Damámi. Amestrys że miała rozum żywy y dośyć świátła y ktora słyszáłá że Demokryt utrzymywał, że świat był stworzony z Atomow, niechcąc tráćić okazyi gdzieby się mogłá nauczyć prośiła Aryámená żeby dyskurs na tę materyą náprowádźił. Xiąże záráz zágábnął Demokrytá, y rzekł widźisz tu Damy, ktore máią ćiekawość wielką wiedźieć ieżeli twoia opinia o Atomach iest táká iako powiadáią; práwdźiwie (mowi Amestrys) byłábym w podźiwieniu, żeby mi Demokryt chćiał
Skrót tekstu: ScudZawiszHist
Strona: Cv
Tytuł:
Historia książęcia Ariamena królewica perskiego
Autor:
Madeleine de Scudéry
Tłumacz:
Maria Beata Zawiszanka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
epika
Gatunek:
romanse
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1717
Data wydania (nie później niż):
1717
Amestrys że miała rozum żywy i dosyć światła i która słyszała że Demokryt utrzymywał, że świat był stworzony z Atomów, niechcąc tracić okazji gdzieby się mogła nauczyć prosiła Ariamena żeby dyskurs na tę materią naprowadził. Książę zaraz zagabnął Demokryta, i rzekł widzisz tu Damy, które mają ciekawość wielką wiedzieć jeżeli twoja opinia o Atomach jest taka jako powiadają; prawdziwie (mówi Amestrys) byłabym w podziwieniu, żeby mi Demokryt chciał wyperswadować że słońce i miesiąc które oświecają całą ziemię, tylko z prochu są zebrane, i tak się to zda być, rzecz dziwna i niepodobna że Palmis i ja chciałybyśmy słyszeć jego mówiącego o tym:
Amestrys że miała rozum żywy y dośyć świátła y ktora słyszáłá że Demokryt utrzymywał, że świat był stworzony z Atomow, niechcąc tráćić okazyi gdzieby się mogłá nauczyć prośiła Aryámená żeby dyskurs na tę materyą náprowádźił. Xiąże záráz zágábnął Demokrytá, y rzekł widźisz tu Damy, ktore máią ćiekawość wielką wiedźieć ieżeli twoia opinia o Atomach iest táká iako powiadáią; práwdźiwie (mowi Amestrys) byłábym w podźiwieniu, żeby mi Demokryt chćiał wyperswádować że słońce y mieśiąc ktore oświecáią cáłą źiemię, tylko z prochu są zebráne, y ták się to zdá być, rzecz dźiwna y niepodobna że Palmis y ia chćiałybyśmy słyszeć iego mowiącego o tym:
Skrót tekstu: ScudZawiszHist
Strona: C2
Tytuł:
Historia książęcia Ariamena królewica perskiego
Autor:
Madeleine de Scudéry
Tłumacz:
Maria Beata Zawiszanka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
epika
Gatunek:
romanse
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1717
Data wydania (nie później niż):
1717