, nec vestigium ich zostawiwszy, zagubiła, ciężko zawsze za to ukarana. Na co Ecclesia Mater ubolewa, jak niegdy Rachel płacząca Synów swoich, quia non sunt. Inni Święci pomarli na puszcy, których kości i Relikwii niemamy: inne z głębokich Boga Sądów nam nie rewelowane, a podczas różnych czasów, różnym osobom autentycznie objawione bywają. Jako zaś oracz pszenicę rozrzuca po roli, tak pobożność Katolicka jednego Świętego kości po różnych różniosła krajach. Co mi dało okazją do cieszkiej pracy, żem musiał różne lustrować Żywoty, Martyrologia, Adona, Uswarda, Molana, to Monologia Rzymskie, to różnych Zakonów Brewiarze, Oficja, to Geograficzne Księgi,
, nec vestigium ich zostawiwszy, zagubiła, cięszko zawsze za to ukarana. Na co Ecclesia Mater ubolewa, iak niegdy Rachel płacżąca Synow swoich, quia non sunt. Inni Swięci pomarli na puszcy, ktorych kości y Relikwii niemamy: inne z głebokich Boga Sądow nam nie rewelowane, á podczas rożnych czasow, rożnym osobom autentycżnie obiawione bywaią. Iako zaś oracz pszenicę rozrzuca po roli, tak pobożność Katolicka iednego Swiętego kości po rożnych rozniosła kraiach. Co mi dało okazyą do ciesżkiey pracy, żem musiał rożne lustrować Zywoty, Martyrologia, Adona, Uswarda, Molana, to Monologia Rzymskie, to rożnych Zakonow Brewiarze, Officia, to Geograficżne Księgi,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 86
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
tekst Orygenes u Euzebiusza lib: 6. Cap. 9. w długiej Filipice przeciwko Astrologom. Przykład opisany Act: 19. Z. Augustyn Lib: 6. de Civit. DEI. Z. Hieronim i inni przez księgi dworne: nie tylko Czarnoksięskie, zabobonne, ale Astrologiczne i Genetliackie rozumieją. Co żebym autentycznie wywiódł, kładę słowo w słowo tekst Z. Augustyna piszącego na Psalm 61. Nie o poganinie, lecz Chrześcijańskim Astrologu rzeczony: Ten Chrześcijanin i wierny pokutuje. Gdy był wierny, złudzony. Był długo matematykiem oszukany oszukiwał, zwiedziony zwodził: zanęcił, zdradził. Wiele przeciwko dyspozycjom Boskim rokował. Bóg dał ludziom wolność czynić
text Origenes u Euzebiusza lib: 6. Cap. 9. w długiey Philippice przeciwko Astrologom. Przykład opisany Act: 19. S. Augustyn Lib: 6. de Civit. DEI. S. Hieronym y inni przez księgi dworne: nie tylko Czarnoksięskie, zabobonne, ále Astrologiczne y Genetliackie rozumieią. Co zebym autentycznie wywiodł, kładę słowo w słowo text S. Augustyna piszącego ná Psalm 61. Nie o poganinie, lecz Chrześciańskim Astrologu rzeczony: Ten Chrześcianin y wierny pokutuie. Gdy był wierny, złudzony. Był długo matematykiem oszukany oszukiwał, zwiedziony zwodził: zánęcił, zdradził. Wiele przeciwko dyspozycyom Boskim rokował. Bog dał ludziom wolność czynic
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 18
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Szlachta praktykuje, i mówi każdy: Nie ja to wymyślił, i nie ja przestanę. Nato widzieć potrzeba sentencja Teologów, że cnota jaka i dobry uczynek te saktóre w zwyczaj gdy przyidą, powinny się obserwować pod grzechem, ale nie złych rzeczy przaktyki . V. g: Nikt nie pokaże żeby Kościół Z Katolicki Autentycznie kazał olejnym pościć postem Polakom, tylko za zabystwo Z Stanisława Biskupa Krakowskiego na siedm lat, na ubłaganie gniewu Boskiego, żeby był niekarał Królestwa Polskiego; jako się Polacy wuczyli w olejny post. tak przez to w zwyczajenie, teraz pościć musza pod grzechem. Bo Vsus bonorum operum transit in legem Bo w zwyczajenie w
Szlachta praktykuie, y mowi każdy: Nie ia to wymyślił, y nie ia przestanę. Nato widzieć potrzeba sentencya Teologow, że cnota iaka y dobry uczynek te saktore w zwyczay gdy przyidą, powinny się obserwować pod grzechem, ale nie złych rzeczy przaktyki . V. g: Nikt nie pokaze żeby Kościoł S Katolicki Autentycznie kazał oleynym pościć postem Polakom, tylko za zabystwo S Stanisława Biskupa Krakowskiego na siedm lat, na ubłaganie gniewu Boskiego, żeby był niekarał Krolestwa Polskiego; iako się Polacy wuczyli w oleyny post. tak przez to w zwyczaienie, teraz pościć musza pod grzechem. Bo Vsus bonorum operum transit in legem Bo w zwyczaienie w
Skrót tekstu: JabłSkrup
Strona: 63
Tytuł:
Skrupuł bez skrupułu w Polszcze
Autor:
Jan Stanisław Jabłonowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1730
Data wydania (nie wcześniej niż):
1730
Data wydania (nie później niż):
1730
nie bez straty przypuszczone uroniwszy szturmy, tym większym z uporczywego wstrętu zdjęty animuszem, gdy za trzecim impetem dobędzie Miasta, w zażartym zapale żywej nie zostawi duszy, w której bez braku pomieszanej rzezie sam Książę Wyssyk zginął; jednego tylko Kniazia Ruskiego na rzeskim koniu wolnego umyślnie puścił Wolquinus, aby zbliżającym się na pomoc Ruskim szykom autentycznie o tak gorącej kąpieli złożył świadectwo. Z popiołów zrujnowanego Miasta Albertus Biskup nierównie wspanialsze od pierwszego wystawił, Dorpat albo Derpt przezwane, a mocnym go murem opasawszy, Biskupią Katedrę w nim ufundował, i na niej brata swego Hermana osadził; Stolicę zaś Biskupstwa Lealskiego do Miasta Parnawa przeniósł. Tam blisko Herman Fortecę Odempe wystawiwszy,
nie bez straty przypuszczone uroniwszy szturmy, tym większym z uporczywego wstrętu zdjęty animuszem, gdy zá trzećim impetem dobędźie Miasta, w zażartym zápale żywey nie zostawi duszy, w ktorey bez braku pomieszaney rzeźie sam Xiążę Wyssyk zginął; jednego tylko Kniaźia Ruskiego ná rzeskim koniu wolnego umyślnie puśćił Wolquinus, áby zbliżającym śię na pomoc Ruskim szykom autentycznie o tak gorącey kąpieli złożył świadectwo. Z popiołow zruynowanego Miasta Albertus Biskup nierownie wspanialsze od pierwszego wystawił, Dorpat álbo Derpt przezwane, á mocnym go murem opasawszy, Biskupią Katedrę w nim ufundował, y ná niey brata swego Hermana osadźił; Stolicę záś Biskupstwa Lealskiego do Miasta Parnawa przeniosł. Tam blisko Herman Fortecę Odempe wystawiwszy,
Skrót tekstu: HylInf
Strona: 18
Tytuł:
Inflanty w dawnych swych i wielorakich aż do wieku naszego dziejach i rewolucjach
Autor:
Jan August Hylzen
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1750
Data wydania (nie wcześniej niż):
1750
Data wydania (nie później niż):
1750