analogii.
A naprzód gdzie na przednim wchodzących widoku, Widzieć w świetnym jakimsi przychodząc obłoku, I znowu chrześcijańskiej pochodnią światłości, Pana do nas z Persztyna; ten tak wdzięcznych gości Z Czech tu przyniósł Dambrówkę Miecławowi żonę, W niej rzymskiej religii matkę i obronę. Widzieć było za jego pracą i przykładem, Tą tu dzicz bałwochwalskim napuszczaną jadem Menić się w religiją: za marne żywioły, Węże, drzewa, pochwisty, krzyże i kościoły Nowe wstawać, a hurmem do świętej się wody Niezmiernej płci obojej ubiegać narody. Za co jako i z nieba pobłogosławiony, Tak i tu ubogacon zacnemi imiony Od pana i pani swej. On też tak łaskawy Znając
analogii.
A naprzód gdzie na przednim wchodzących widoku, Widzieć w świetnym jakimsi przychodząc obłoku, I znowu chrześciańskiej pochodnią światłości, Pana do nas z Persztyna; ten tak wdzięcznych gości Z Czech tu przyniósł Dambrówkę Miecławowi żonę, W niej rzymskiej religii matkę i obronę. Widzieć było za jego pracą i przykładem, Tą tu dzicz bałwochwalskim napuszczaną jadem Menić się w religiją: za marne żywioły, Węże, drzewa, pochwisty, krzyże i kościoły Nowe wstawać, a hurmem do świętej się wody Niezmiernej płci obojej ubiegać narody. Za co jako i z nieba pobłogosławiony, Tak i tu ubogacon zacnemi imiony Od pana i pani swej. On też tak łaskawy Znając
Skrót tekstu: TwarSRytTur
Strona: 105
Tytuł:
Zbiór różnych rytmów
Autor:
Samuel Twardowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
pieśni
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1631 a 1661
Data wydania (nie wcześniej niż):
1631
Data wydania (nie później niż):
1661
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Kazimierz Józef Turowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Drukarnia "Czasu"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1861
na rybie stojącego, lecz staraniem Karola Wielkiego Cesarza Sasi oświeceni w błędach swoich, Bożka tego nietylko odstąpili, ale też obrócili w przysłowie: wszystkie szpetne rzeczy terminem Krodo nazywając.
Ale nie latając po obszernego Świata Krajach piórem moim za Deastrami, wracamsię do Polski, gdzie wgnieżdzie Orła Sarmackiego wiele znajduję takowychże Spurcicias albo Bałwochwalskiego wszeteczeństwa. Niżeli tu et in annexis Provinciis Polacy, prawdziwego staraniem DOMBROWKI Księżny Polskiej poznali BOGA, około Roku Chrystusowego 960. niżeli Orzeł Polski w patrzył się in Solem Iustitiae, i Polak a Polo Arctico, czyli od Pola rzeczony, uznał Polorum Populorum, et Polonorum, Najwyższego Pana, pełno było Deastrów, wyliczonych przez
na rybie stoiącego, lecz staraniem Karola Wielkiego Cesarza Sasi oświeceni w błędach swoich, Bożka tego nietylko odstąpili, ale też obrocili w przysłowie: wszystkie szpetne rzeczy terminem Krodo nazywaiąc.
Ale nie lataiąc po obszernego Swiata Kraiach piorem moim za Deastrami, wracamsię do Polski, gdzie wgnieżdzie Orła Sarmackiego wiele znayduię takowychże Spurcicias álbo Bałwochwalskiego wszeteczeństwa. Niżeli tu et in annexis Provinciis Polacy, prawdziwego stáraniem DOMBROWKI Xiężny Polskiey poznali BOGA, około Roku Chrystusowego 960. niżeli Orzeł Polski w patrzył się in Solem Iustitiae, y Polak à Polo Arctico, czyli od Pola rzeczony, uznáł Polorum Populorum, et Polonorum, Naywyższego Pana, pełno było Deastrow, wyliczonych przez
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 24
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, modlił się za Duszę jego, i z Piekła wybawił. Te Historię za prawdziwą wielu Autorów, bo więcej niż 12. miało za nieomylną aż do czasów Baroniusza. Święty nawet Jan Damascen tegoż był zdania i Kościół Grecki za zmarłych modlił się tym sensem: Jakos Boże wysłuchał Teklę modlącą się za swoją Matkę Bałwochwalską, i Grzegorza za Trajanem proszącego, tak nas wysłuchaj, za Prawowiernym sługą modlących się do Ciebie O czym Księga Euchologium w Rozdziale 96.
Ale Baroniusz pod Rokiem 604. Bellarminus, Franciscus Suarez, Rajnaudus Dominicus a Soto, i wszyscy Teologowie Recentiores negant, bo ogień Piekielny, zawsze wiecznym Pismo Święte zowie, i tortury
, modlił się za Duszę iego, y z Piekła wybawił. Te Historyę za prawdziwą wielu Autorow, bo więcey niż 12. miało za nieomylną aż do czásow Baroniusza. Swięty nawet Ian Damascen tegoż był zdania y Kościoł Grecki za zmarłych modlił się tym sensem: Iakos Boże wysłuchał Teklę modlącą się za swoią Matkę Bałwochwalską, y Grzegorza za Traianem proszącego, tak nas wysłuchay, za Prawowiernym sługą modlących się do Ciebie O czym Xięga Euchologium w Rozdziale 96.
Ale Baroniusz pod Rokiem 604. Bellarminus, Franciscus Suarez, Raynaudus Dominicus à Soto, y wszyscy Teologowie Recentiores negant, bo ogień Piekielny, zawsze wiecznym Pismo Swięte zowie, y tortury
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 142
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Luzytanów albo Hiszpanów znalezionych, Imienia Chrystusowego viget adoracja i znajomość, jako to na Insałach Madera, na Insule Z. Ducha.
W AMERYKAŃSKICK Krajach, tali succesu Wiara Święta rozszerzona. W Ameryce Roku 1492 przez Krzysztofa Kolumba Genueńczyka znalezionej, a od Ameryka Wespuciusza Floreńczyka po większej części odkrytej. Wiara była i Ofiara cudowna, Bałwochwalska Czartów nawet adorujaca, Czarnoksięską cała zarazona nauką, Obywatelów tamecznych nie Wiary, ale akcyj ludzkich uczyć było potrzeba, z lasów i gór do wsi de novo erygowanych, i jako Dzieci jakich czaczkami jakimi wywabiać: rzemiosła, kunsztów uczyć, dopiero Wiary Świętej; tak prosty i dziki był Naród. Certum jednak z relacyj Amerykanów
Luzytanow albo Hiszpanow znalezionych, Imienia Chrystusowego viget adoracya y znaiomość, iako to na Insałach Madera, na Insule S. Ducha.
W AMERYKANSKICK Kraiach, tali succesu Wiara Swięta rozszerzona. W Ameryce Roku 1492 przez Krzysztofa Kolumba Genueńczyka znalezioney, a od Ameryka Wespuciusza Floreńczyka po większey części odkrytey. Wiara była y Ofiara cudowna, Bałwochwalska Czartow nawet adoruiaca, Czarnoksięską cała zarazona nauką, Obywatelow tamecznych nie Wiary, ale akcyi ludzkich uczyć było potrzeba, z lasow y gor do wsi de novo erygowanych, y iako Dzieci iakich czáczkami iákiemi wywabiać: rzemiosła, kunsztow uczyc, dopiero Wiary Swiętey; tak prosty y dziki był Narod. Certum iednak z relacyi Amerykanow
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1018
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Hieronimowi i Ambrożemu konstat) w kontemplacyj rzeczy Niebieskich mając wiele Dyscypułów którzy się zwali Filii Profetarum, stamtąd przechodził się do Galgalis, do Betel, do Jerycho, Klasztory tam swoje wizytujący, najwięcej jednak mieszkający na Karmelu z Elizeuszem pryncypalnym uczniem swoim. Tam ogniem z Nieba spuszczonym Ofiary zapalił: 450 Kapłanów Baalowych, to jest Bałwochwalskich pozab jał : z tej góry, o żołnierzy dwa razy Ochoniasza Króla ogniem Niebieskim popalił według Abulensa. Tę Górę i mieszkanie od Eliasza i Elizeusza Święrych Proroków poświęcone, Dyscypuło wie ich Prawowierni zawsze trzymali i obserwowali; od Karmelu gniazda i rezydencyj swojej Karmelitami nazwani. A gdy CHRYSTUS Pan na świat przyszedł, nowy Zakon
Hieronimowi y Ambrożemu constat) w kontemplacyi rzeczy Niebieskich maiąc wiele Discypułow ktorzy się zwali Filii Prophetarum, ztamtąd przechodził się do Galgalis, do Bethel, do Iericho, Klasztory tam swoie wizytuiący, naywięcey iednak mieszkaiący nà Karmelu z Elizeuszem pryncypálnym uczniem swoim. Tam ogniem z Nieba spuszczonym Ofiáry zapálił: 450 Kapłanow Báálowych, to iest Báłwochwalskich pozab iał : z tey gory, o zołnierzy dwa rázy Ochoniásza Krola ogniem Niebieskim popalił według Abulensa. Tę Gorę y mieszkánie od Eliásza y Elizeusza Swięrych Prorokow poświęcone, Dyscypuło wie ich Prawowierni zawsze trzymali y obserwowali; od Karmelu gniázda y rezydencyi swoiey Karmelitami nazwani. A gdy CHRYSTUS Pan ná świat przyszedł, nowy Zakon
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1037
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Kościół Z Medarda pełny w tedy ludu, zbrojną naszli ręką, Kaznodzieję ranili, zabrali srebro. obrazom poucinali głowy, nowi kacia, Najświętszy SAKRAMENT zdeptali świezi Judasze, taką ganiących akcję zabijali, rzucali w studnie. Zdobytemi szpadami, konno i pieszo się uwijając, te słowa repetowali: Ewangelia, Ewangelia, gdzie są Bałwochwalscy Papistowie? Prosili tak uciśnieni o pomoc Katolicy Panów, tę według możności swojej dała Gyziusza Familia, która i Konfederacją, albo Ligę Gyziańską zwanę uczyniła na Heretyków; jakoż osłabili ją byli męstwem. Nakazane dysputy Teologów, na których Beza Obrazów wyrzucenie wnosił. Puścili Geografia Generalna i partykularna
famę wszędzie, iż ich Król,
. Kościoł S Medarda pełny w tedy ludu, zbroyną naszli ręką, Kaznodzieię ranili, zabrali srebro. obrazom poucinali głowy, nowi kácia, Nayświętszy SAKRAMENT zdeptali świezi Iudasze, taką ganiących ákcyę zabiiali, rzucali w studnie. Zdobytemi szpádami, konno y pieszo się uwiiaiąc, te słowa repetowali: Ewangelia, Ewangelia, gdzie są Bałwochwalscy Papistowie? Prosili tak uciśnieni o pomoc Kátolicy Panow, tę według możności swoiey dała Gyziusza Familiá, ktorá y Konfederacyą, albo Ligę Gyziańską zwánę uczyniłá na Heretykow; iakoż osłabili ią byli męstwem. Nakázane dysputy Teologow, ná ktorych Beza Obrázow wyrzucenie wnosił. Puścili Geografia Generalna y partykularna
famę wszędzie, iż ich Krol,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 196
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
5. Omnis fornicator, aut immundus, aut avarus, quod est idolarum servitus. Mówi Apostoł i Przed nim Prorok. 1. Reg. 1. 5. Quasi peccatum ariolandi est repugnare. Bogu się przeciwić/ wróżka et quasi scelus idolatriae nolle acquiscere. Na jego świętej wolej/ przestawać nie chcieć/ coś jest Bałwochwalskiego. 3. Bóg mówi/ jam jest Bóg twój/ Twórca i P. twój/ daj mi tę część/ w ty mię uczci/ w ty mię znaj za Boga twego/ w tym pokaż że mię czcisz/ i wielbisz/ że mię masz za Boga/ że nie uznawasz ni kogo na demnie/
5. Omnis fornicator, aut immundus, aut avarus, quod est idolarum servitus. Mowi Apostoł y Przed nim Prorok. 1. Reg. 1. 5. Quasi peccatum ariolandi est repugnare. Bogu się przećiwić/ wrożka et quasi scelus idolatriae nolle acquiscere. Ná iego świętey woley/ przestáwać nie chćieć/ coś iest Báłwochwálskiego. 3. Bog mowi/ iam iest Bog twoy/ Tworca y P. twoy/ day mi tę część/ w tý mię uczći/ w tý mię znay za Bogá twe^o^/ w tym pokaż że mię czćisz/ y wielbisz/ że mię masz zá Bogá/ że nie uznawasz ni ko^o^ ná demnie/
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 30
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
/ jako Prosper n. świadczy/ aby po wszytkim Rzymskim państwie pogańskie bożnice Biskupom Katolickim podane były/ które Chrześcijanie z wielkim trzaskiem obalili/ a potym place ich kościołom za dziedzictwo naznaczyli. Ale iż niektóre kościoły pogańskie/ wspaniałością budowania swego/ ozdobę wielką mastom dawały/ zakazali ich Cesarze obalać/ ale oczyściwszy wewnątrz sprosność znakom bałwochwalskich/ obracać je na kościoły Chrystusowe poczęto. O czym Hieronim święty. o. Za naszych prawi czasów/ Serapis w Aleksandrii przez Teofila/ a Marnes kościół Gazy przez Proforiusza/ Biskupy/ na kościół Pański powstali. Także i Celestis p. w Kartaginie/ przez Aureliusza Biskupa/ oczyściwszy go z zabobonów pogańskich/ na kościół
/ iáko Prosper n. świádcży/ áby po wszytkim Rzymskim páństwie pogáńskie bożnice Biskupom Cátolickim podáne były/ ktore Chrześćiánie z wielkim trzáskiem obálili/ á potym pláce ich kościołom zá dźiedźictwo náznácżyli. Ale iż niektore kośćioły pogáńskie/ wspániáłośćią budowánia swego/ ozdobę wielką mástom dáwáły/ zákázáli ich Cesárze obáláć/ ále ocżyśćiwszy wewnątrz sprosność znákom báłwochwalskich/ obrácáć ie ná kościoły Christusowe pocżęto. O czym Hieronym święty. o. Zá nászych práwi cżásow/ Serapis w Alexándriey przez Theophilá/ á Márnes kościoł Gázy przez Prophoriuszá/ Biskupy/ ná kośćioł Páński powstáli. Tákże y Celestis p. w Kártáginie/ przez Aureliuszá Biskupá/ ocżyśćiwszy go z zabobonow pogáńskich/ ná kośćioł
Skrót tekstu: CzyżAlf
Strona: 25
Tytuł:
Alfurkan tatarski
Autor:
Piotr Czyżewski
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
egzotyka, historia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
utwierdza ono pismo Prouerb. 14. Mądra białagłowa wystawia i wynosi dom swój. Eccl. 26. gdzie nie masz białygłowy tam wzdycha potrzebny abo chory; bo ona dzielnością swoją/ wkażdy kąt domowy weirzy/ każdemu domonikowi abo potrzebnemu wiego potrzebie dogodzi. Dogodziła Dąbrowka Mieczysława Książęcia Polskiego Małżonka w jego wielkiej potrzebie i chorobie bałwochwalskiej/ gdy nie tylo onego ale wszystkę Polskę do Wiary Chrześcijańskiej z ciemności Pogaństwa przywiodła. I i naznak tej wiernej usługi/ do gody i zwycięstwa spogaństwa/ zawsze jako Zwycięzca w wiencu chodziła az do śmierci. Czytaj kroniki Polskie. Takaż była Jadwiga Królewna Polska/ niechąc inaczej Jagiełła na ten czas Książę Litewskie wstan
vtwierdza ono pismo Prouerb. 14. Mądra białagłowá wystáwia y wynośi dom swoy. Eccl. 26. gdzie nie mász białygłowy tám wzdycha potrzebny abo chory; bo ona dzielnośćią swoią/ wkażdy kąt domowy weirzy/ każdemu domonikowi ábo potrzebnemu wiego potrzebie dogodzi. Dogodziła Dąbrowká Mieczysława Kśiążęćia Polskiego Małżonka w iego wielkiey potrzebie y chorobie bałwochwalskiey/ gdy nie tylo onego ále wszystkę Polskę do Wiary Chrześciáńskiey z ćiemnośći Pogánstwá przywiodła. Y y náznak tey wierney vsługi/ do gody y zwyćięstwá zpogánstwá/ záwsze iáko Zwyćięscá w wiencu chodziłá az do śmierći. Czytay kroniki Polskie. Tákasz byłá Iadwigá Krolewná Polská/ niechąc ináczey Iágiełá na ten czás Książe Litewskie wstan
Skrót tekstu: WisCzar
Strona: 45
Tytuł:
Czarownica powołana
Autor:
Daniel Wisner
Drukarnia:
Wojciech Laktański
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
magia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1680
Data wydania (nie wcześniej niż):
1680
Data wydania (nie później niż):
1680
płatny, żeby był Pasterzem, niechże tedy myśli szczerze o sobie powierzonych Owieczkach, i swoich o to strofuje, i napomina Parafianów, aby mu nie rzeczono, mute canis! quare non latrasti. Imć Duchowni, mają w Pacierzach Kapłańskich a postaremu compassione ducti, tylu, choć Pogańskich niemowląt, przyszli w Dom Bałwochwalski, ratować, z ujęciem się i upominaniem o krzywdę ich. A niektórzy żyjący Pasterze, żednej kompasyj niemają nad Chrześcijańskiemi dzieśmi, choć w kąpieli Krwi niewinnej Zbawiciela naszego przez Chrzest Święty, od lepry pierworódnego grzechu oczyszczonemi. 2. Na tę wannę w którejby się Konstantyn mógł był kompać, nigdyby tyle dzieci
płatny, żeby był Pasterzem, niechże tedy myśli szczerze o sobie powierzonych Owieczkach, y swoich o to strofuie, y napomina Parafianow, áby mu nie rzeczono, mute canis! quare non latrasti. Jmć Duchowni, maią w Pacierzach Kapłańskich á postaremu compassione ducti, tylu, choć Pogańskich niemowląt, przyszli w Dom Bałwochwalski, ratować, z uięciem się y upominaniem o krzywdę ich. A niektórzy żyiący Pasterze, żedney kompassyi niemaią nad Chrześciańskiemi dzieśmi, choć w kąpieli Krwi niewinney Zbawiciela naszego przez Chrzest Swięty, od lepry pierworodnego grzechu oczyszczonemi. 2. Ná tę wannę w ktoreyby się Konstantyn mogł był kompać, nigdyby tyle dzieci
Skrót tekstu: GarczAnat
Strona: 83
Tytuł:
Anatomia Rzeczypospolitej Polskiej
Autor:
Stefan Garczyński
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1753
Data wydania (nie wcześniej niż):
1753
Data wydania (nie później niż):
1753