Hirkanią i Persis leżącą: której pryncypalne miasto Ispahan. Innych siedm Prowincyj Persja liczy przyległych Mogolowi. Bactrianę albo Chorosan. Paropamizę albo Sablestan. Arachozią albo Candahar. Drangianę albo Segestan, Hajacan Circan, Macran. Nadto trzy przyległych morzu Perskiemu Tuberan, Kerman, i Ormus. Najsławniejsze tedy Monarchie Asyryiczyków, Haldajczyków, Medów, Babilończyków, teraz są państwem Persów. W całej Persyj wiara Mahometańska panuje z niejakim jednak odszczepieństwem. Atoli i Chrześcijan dość się liczy.
XLI. Turcja Azjatycka między morzem medyterrańskim, czarnym czerwonym, Państwem Perskim i Tartarią, położona: Ta Monarchia w roku 1300. początek swój prowadzi od Osmanna, albo Ottomana Tatarzyna, który prosty
Hirkanią y Persis leżącą: ktorey pryncypalne miasto Ispahan. Innych siedm Prowincyi Persya liczy przyległych Mogolowi. Bactrianę álbo Chorosan. Paropamizę álbo Sablestan. Arachozią álbo Candahar. Drangianę albo Segestan, Haiacan Circán, Macran. Nadto trzy przyległych morzu Perskiemu Tuberan, Kerman, y Ormus. Náysławnieysze tedy Monarchie Assyryiczykow, Haldayczykow, Medow, Babilończykow, teraz są państwem Persow. W całey Persyi wiara Machometańska panuie z nieiakim iednak odszczepieństwem. Atoli y Chrześcian dość się liczy.
XLI. Turcya Azyatycka między morzem medyterrańskim, czarnym czerwonym, Państwem Perskim y Tartaryą, położona: Tá Monárchia w roku 1300. początek swoy prowadzi od Osmanna, álbo Ottomana Tatarzyna, ktory prosty
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: D3v
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Astrologiej Autorów i Historyków/ opowiedzieć słuszna jego Efekty. Co do Eksperiencjej i Historyj. Pierwsza Roku 1657. przed Narodzeniem się Chrystusa Pana/ pokazał się Kometa w Rybach znaku Niebieskim. Potymnastąpił potop Generalny.
Druga. Po potopie w lat 288. widziany był Kometa w Koziorożcu w Egipcie/ gdzie potym Sprawiedliwość Boska pokonfodowała języki Babilończyków.
Trzecia. Anno mundi 2018. widzieli Chaldejczykowie Kometę w Baranie/ potym nastąpił głód/ i drogość wielka.
Czwarta. Roku 17. po Narodzeniu CHrystusa Pana/ pokazał się Kometa w Baranie/ nastąpiła śmierć Augusta Cesarza.
Piąta. Roku 130. był Kometa w Wodniku/ nastąpiło trzęsienie ziemie.
Szósta. Roku 145
Astrologiey Authorow y Historikow/ opowiedźieć słuszna iego Effekty. Co do Experyencyey y Historyi. Pierwsza Roku 1657. przed Národzeniem się Chrystusá Páná/ pokazał się Kometá w Rybách znáku Niebieskim. Potymnastąpił potop Generálny.
Druga. Po potopie w lat 288. widźiány był Kometá w Koźiorożcu w Egiptćie/ gdźie potym Spráwiedliwość Boska pokonfodowáłá ięzyki Babilończykow.
Trzećia. Anno mundi 2018. widźieli Cháldeyczykowie Kometę w Báránie/ potym nástąpił głod/ y drogość wielka.
Czwarta. Roku 17. po Národzeniu CHrystusá Páná/ pokazał się Kometá w Báránie/ nástąpiłá śmierć Augustá Cesarzá.
Piąta. Roku 130. był Kometá w Wodniku/ nastąpiło trzęśienie źięmie.
Szosta. Roku 145
Skrót tekstu: CiekAbryz
Strona: B2v
Tytuł:
Abryz komety z astronomicznej i astrologicznej uwagi
Autor:
Kasper Ciekanowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astrologia, astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
, in domo, in ianuis, ingressibus, ale kiedyś się tego nie domyślił Nabuchodonozorze, to to było przynamniej na sumnieniu swoim odlać, et ante omnia in conscientis suis: vanitas vanitatum, próżność próżności. 1. TRZEĆIĄ OKAZJIĄ BUDOWANIA TEGO POSĄGU ZŁOTEGO Maldonat powiada: to jest, że zazdrość wybudowała ten posąg. Widzieli Babilończycy że miał Daniel kredyt, dla wytłumaczonego snu u Nabuchodonozora, widzieli że mu się wszystkiego zwierza, i snu własnego, widzieli że ziomków swoich Cudzoziemców promowuje; Daniel autem postulavit à Rege et constituit super opera Provinciae Babylonis, Sidrach, Misach, et Abdenago Dan. 2. Cóż wymyślili Chaldejczycy? namowmy Nabuchodonozora, niech wystawi
, in domo, in ianuis, ingressibus, ále kiedyś się tego nie domyślił Nábuchodonozorze, to to było przynamniey ná sumnieniu swoim odlać, et ante omnia in conscientis suis: vanitas vanitatum, prożność prożnośći. 1. TRZEĆIĄ OKAZYIĄ BUDOWANIA TEGO POSĄGU ZŁOTEGO Maldonat powiáda: to iest, że zazdrość wybudowałá ten posąg. Widźieli Bábilończycy że miał Daniel kredyt, dla wytłumáczonego snu u Nábuchodonozorá, widźieli że mu się wszystkiego zwierza, i snu własnego, widźieli że źiomkow swoich Cudzoźiemcow promowuie; Daniel autem postulavit à Rege et constituit super opera Provinciae Babylonis, Sidrach, Misach, et Abdenago Dan. 2. Coż wymyślili Chaldeyczycy? námowmy Nábuchodonozorá, niech wystáwi
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 73
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
Non adoramus! Pewieneś był słupie, za wolą i łaską Nabuchodonozora ukłonów, omyli cię to, oto Artykuł stanął. Non adoramus kłaniać się mu nie będziemy, choć na cię tak wiele złota łożono. Ufajże tu szczęściu, ufaj zawodom ludzkim! 4. WTÓRY KUNSZT POLITYKI. Zwadzą się dworscy między sobą, Babilończycy z-Izraelczykami, Obywatele z-przychodniami, aż tu musi to czuć skarb, bo pewnie wynoszono tak wiele złota z-skarbu, na ulanie tego Bałwana; muszą to czuć poddani, którym kazano snać złoty, i wybornej monety pobor płacić. Waśń ich prywatna jawny nakład. 5. Rozumiecie Chaldejczycy, że
Non adoramus! Pewieneś był słupie, zá wolą i łáską Nábuchodonozorá ukłonow, omyli ćię to, oto Artykuł stanął. Non adoramus kłániáć się mu nie będźiemy, choć ná ćię ták wiele złotá łożono. Vfayże tu szczęśćiu, ufay zawodom ludzkim! 4. WTORY KUNSZT POLITYKI. Zwádzą się dworscy między sobą, Bábilończycy z-Izráelczykámi, Obywátele z-przychodniámi, áż tu muśi to czuć skarb, bo pewnie wynoszono tak wiele złotá z-skárbu, ná ulanie tego Bałwaná; muszą to czuć poddáni, ktorym kazano snać złoty, y wyborney monety pobor płáćić. Waśń ich prywatna iáwny nakład. 5. Rozumiećie Chaldeyczycy, że
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 73
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
, teste Rahbi Ehenezra. Szukał wprawdzie Atanazy Kircher w Watykańskiej Bibliotece curiositate ductus, czyli tak Samarytańska zaczyna się Biblia, ale nil simile znalazł, znać że to rudes Samarytani tak w swoich pisali Manuskryptach albo Żydzi eks[...] do wymyślili na nich.
BAAL, BEL, BEEL. BELUS, znaczy BOGA Pana u Asyryiczyków i Babilończyków; znaczy Jowisza á genuinè Dominum et Dominatorem. Primam originem Belusa tego szukając, znajdnię zdanię, Euzebiusza, Hieronima, Augustyna, dopieroż Pogańskich Autorów, że Belus był Syn Nemroda, a według Pogan Jowisz, Syn Saturna. Temu tedy Belusowi Ninus Monarcha Asyryiski, jako Ojcu swojemu mniemanemu Bożkowi, Grób wystawił w
, teste Rahbi Ehenezra. Szukał wprawdzie Atanazy Kircher w Watykańskiey Bibliotece curiositate ductus, czyli tak Samarytańska zaczyna się Biblia, ale nil simile znalazł, znać że to rudes Samarytani ták w swoich pisali Manuskryptach albo Zydzi ex[...] do wymyślili na nich.
BAAL, BEL, BEEL. BELUS, znaczy BOGA Pana u Asyryiczykow y Babilończykow; znaczy Iowisza á genuinè Dominum et Dominatorem. Primam originem Belusa tego szukaiąc, znaydnię zdanię, Euzebiusza, Hieronima, Augustyna, dopieroż Pogańskich Autorow, że Belus był Syn Nemroda, à według Pogan Iowisz, Syn Saturna. Temu tedy Belusowi Ninus Monarcha Asyryiski, iáko Oycu swoiemu mniemanemu Bożkowi, Grob wystawił w
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 37
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Ma całej cyrkumferencyj mil 7. nad rzeką Senderud, dzielącą Miasto na części.
HENOCHIA najpiewsze w Świecie Miasto w Krainie Eden fundowane przez Kaina Bratobójcę Roku po Sworzeniu Świata 150.
HIEROSOLIMA Miasto założone w Palestynie Roku po Stworzeniu Świata 1841. Opasane Murem Anno Mundy 3043 mające w cyrkumferencyj staj 33. Denovo wymurowane po zburzeniu przez Babilończyków od Nehemiasza Roku ab Orbe kondyto 3609 restaurowane po zrujnowaniu przez Tytusa od Eliusza Hadriana, odtąd ELI zwane, Roku Pańskiego 135. Ale Grobem Pańskim najbardziej ozdobione, gdy tam Konstantyn Wielki nie mały i wspaniały erygował Dom Boży, Roku Chrystusowego 326. Wiele pięknych rzeczy o tym Mieście vide tu w Peregrynancie Jerozolimskim.
ILIUM
Ma caley cyrkumferencyi mil 7. nad rzeką Senderud, dzielącą Miasto na części.
HENOCHIA naypiewsze w Swiecie Miasto w Krainie Eden fundowane przez Kaina Bratoboycę Roku po Sworzeniu Swiata 150.
HIEROSOLIMA Miasto założone w Palestynie Roku po Stworzeniu Swiata 1841. Opasane Murem Anno Mundi 3043 maiące w cyrkumferencyi stay 33. Denovo wymurowane po zburzeniu przez Babylończykow od Nehemiasza Roku ab Orbe condito 3609 restaurowane po zruynowaniu przez Tytusa od Eliusza Hadriana, odtąd AELI zwane, Roku Pańskiego 135. Ale Grobem Pańskim naybardziey ozdobione, gdy tam Konstantyn Wielki nie mały y wspaniały erygował Dom Boży, Roku Chrystusowego 326. Wiele pięknych rzeczy o tym Mieście vide tu w Peregrynancie Ierozolimskim.
ILIUM
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 418
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
teste Hornio) sześć ktoć stotysięcy, jakoż tak cenzendum o tak wielkim Mieście. Miało te Miasto być zgubione za Sardanapala Monarchy, Niewieściucha, wielu Państw Pana. a scelerów Niewolnika Lecz ad praedycationem Jonasza, pokutującego z Niniwitami, konserwowane, ale post relapsum Króla w takież jak i pierwsze były nieprawości, przez Babilończyków i Medów ciężko zrujnowane. W ten czas Sardanapal potężny wpośród Miasta stos ognia nanieciwszy, Skarby i Metresy wprzód, potym siebie na stos rzucił, in hoc se tantum Virum praestans, zawsze alias Niewieściuch kądzielą się bawiący. Naostatek od Nabuchodo- o Rzeczypospolitej, którą zdobią Miasta Wielkie.
nozora Starszego Chaldejczyka, i od Cjaraksa
teste Hornio) sześć ktoć stotysięcy, iakoż tak censendum o tak wielkim Mieście. Miało te Miasto bydź zgubione za Sardanapála Monarchy, Niewieściucha, wielu Państw Pana. á scelerow Niewolnika Lecz ad praedicationem Ionasza, pokutuiącego z Niniwitami, konserwowane, ale post relapsum Krola w takież iak y pierwsze były nieprawości, przez Babylończykow y Medow cięszkò zruynowane. W ten czas Sardanapal potężny wposrzod Miasta stos ognia nánieciwszy, Skarby y Metresy wprzod, potym siebie na stos rzucił, in hoc se tantum Virum praestans, záwsze alias Niewieściuch kądzielą się bawiący. Naostatek od Nabuchodo- o Rzeczypospolitey, ktorą zdobią Miasta Wielkie.
nozora Starszego Chaldeyczyka, y od Cyaraxa
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 421
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Ogień w studni schowali, ci non invenerunt Ignem, sed Aquam crasám: ale gdy i tę wodę z rozkazu Nehemiasza do Ofiar przynieśli.y Ofiary kropili, za pokazaniem się Słońca z między chmur, Ofiary się zajęły od wody owej. Ten Ogień już w powtórnym Kościele Salomonowym, alias de novo restaurowanym po zrujnowaniu przez Babilończyków, konserwoali żydzi aż do zburzenia Jerozolimy przez Tytusa. Na owym miejscu, gdzie Ogień był schowany, Król Perski Artakserkses Longomanus wy murował Kościół 2. Mahabaeorum 1mo.
Posteritas NOEGO za powodem Nemroda silnego, Wieżę BABEL wymurowała, motivo wsławienia Imienia swego: Celebremus Nomen nostrum coram Gentibus. Ta wysoka była na milę Niemiecką według
Ogień w studni schowali, ci non invenerunt Ignem, sed Aquam crasám: ale gdy y tę wodę z roskazu Nehemiasza do Ofiar przynieśli.y Ofiary kropili, za pokazaniem się Słońca z między chmur, Ofiary się zaięły od wody owey. Ten Ogień iuż w powtornym Kościele Salomonowym, alias de novo restaurowanym po zruynowaniu przez Babylończykow, konserwoáli żydzi aż do zburzenia Ierozolimy przez Tytusa. Na owym mieyscu, gdzie Ogień był schowany, Krol Perski Artaxerxes Longomanus wy murował Kościoł 2. Mahabaeorum 1mo.
Posteritas NOEGO za powodem Nemroda silnego, Wieżę BABEL wymurowała, motivô wsławienia Imienia swego: Celebremus Nomen nostrum coram Gentibus. Ta wysoka była na milę Niemiecką według
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1064
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wierszu 43. Bachides, Apollonius, Tryfon, jako pierwsze Machabejskie Księgi świadczą. M. Crassus CN. Pompejus u Autorów Plutarcha i Herodota nieszczęśliwe ponieśli kazusy po wzięciu Jerozolimy. Ammonitowie, Moabitowie, Filistyńczykowie, Idumejczykowie, Syryiczykowie. Tyryiczykowie byli także karani za też Z. Miasto. Po Babilońskiej niewoli, i zrujnowaniu przez Babilończyków Jeruzalem Miasta, mury Nehemiasz wystawił in spatio 52. dni, jako świadczą drugie Ezdrasza Księgi cap: 6. 15. świadczy Egesipus Autor z Józefa Historyka informowany, że przed zburzeniem Jerozolimy przez Tytusa Cesarza Rzymskiego, gdy na Świątki Zielone rano Kapłani Żydowscy weszli w Kościół Salomonów dla czynienia Ofiary, usłyszeli jakiś grzmot i głos
wierszu 43. Bacchides, Apollonius, Tryphon, iako pierwsze Machabeyskie Księgi świadczą. M. Crassus CN. Pompeius u Autorów Plutarcha y Herodota nieszczęśliwe ponieśli kazusy po wzięciu Ierozolimy. Ammonitowie, Moabitowie, Filistyńczykowie, Idumeyczykowie, Syryiczykowie. Tyryiczykowie byli także karani za też S. Miasto. Po Babylońskiey niewoli, y zruynowaniu przez Babylończyków Ierusalem Miasta, mury Nehemiász wystawił in spatio 52. dni, iako świadczą drugie Ezdrasza Księgi cap: 6. 15. świadczy Egesippus Autor z Iozefa Historyka informowany, że przed zburzeniem Ierozolimy przez Tytusa Cesarza Rzymskiego, gdy na Swiątki Zielone rano Kapłani Zydowscy weszli w Kościół Salomonów dla czynienia Ofiary, usłyszeli iakiś grzmot y głos
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 490
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
górze, i w nim było Testamentum, to jest Arka Przymierza z tablicami Zakonu. Zowie się i Latera Aquilonis, iż jest od Pułnocy. Żydzi gdziekolwiek się znajdowali, jako to i w samej niewoli ku temu Kościołowi twarzy swe obracali na Modlitwie zostając: Daniel flectebat genua sua, contra Ierusalem, będąc w niewoli u Babilończyków, Danielis 6.10. Kościół ten po Babilońskiej ruinie, choć restaurowany przez Ezdrasza, nie był równy owemu Salomonowemu, jako mówi Aggeusz Prorok cap: 2. 4. Quis vidit Domum istam in gloria sua prima? Według Marka Z. cap: 13. z dyspozycyj zemsty Chrystusowej z Ko- Całego świata, praecipue
górze, y w nim było Testamentum, to iest Arka Przymierza z tablicami Zakonu. Zowie się y Latera Aquilonis, iż iest od Pułnocy. Zydzi gdziekolwiek się znaydowali, iako to y w samey niewoli ku temu Kościołowi twarzy swe obracali na Modlitwie zostaiąc: Daniel flectebat genua sua, contra Ierusalem, będąc w niewoli u Babylończyków, Danielis 6.10. Kościoł ten po Babylońskiey ruinie, choć restaurowany przez Ezdrasza, nie był równy owemu Salomonowemu, iako mówi Aggeusz Prorok cap: 2. 4. Quis vidit Domum istam in gloria sua prima? Według Marka S. cap: 13. z dyspozycyi zemsty Chrystusowey z Ko- Całego świata, praecipuè
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 493
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756