, od zachodu rzeką Eufrates, od południa morzem Perskim, od pułnocy morzem Kaspijskim i górą Caucasus położona. Zamyka w sobie wiele obszernych Prowincyj. Mezopotamią między Eufrates i Tigris rzekami i Państwem Armenii położoną. W której sławne przedtym były miasta Edessa i Seleucja. Na dwie części teraz rozdzielona Diarbeck i Aliduli nazwane. Drugą Prowincją Babilonią niżej Eufrates rzeki, gdzie wpada w morze Perskie. Chaldajczyków przedtym państwo, Ur miastem i Babilonem sławne. O które między Turkami i Persami najczęstsza wojna. Trzecią Medyą teraz Schirvan nazwaną, położoną między Kaspijskim morzem i Armenią. Gdzie sławne było miasto Ecbatana. Czwartą Asyrią teraz Churdystan nazwaną. Piatą Sufianę, teraz Chusistan mianowaną
, od zachodu rzeką Eufrates, od południa morzem Perskim, od pułnocy morzem Kaspiyskim y gorą Caucasus położona. Zámyka w sobie wiele obszernych Prowincyi. Mezopotamią między Eufrates y Tigris rzekami y Państwem Armenii położoną. W ktorey sławne przedtym były miasta Edessa y Seleucya. Ná dwie części teraz rozdzieloná Diarbeck y Aliduli názwáne. Drugą Prowincyą Babilonią niżey Eufrates rzeki, gdzie wpadá w morze Perskie. Chaldayczykow przedtym państwo, Ur miastem y Babilonem sławne. O ktore między Turkami y Persami nayczęstsza woyná. Trzecią Medyą teraz Schirvan názwaną, położoną między Káspiyskim morzem y Armenią. Gdzie słáwne było miasto Ecbatana. Czwartą Assyryą teraz Churdystan nazwaną. Piátą Sufianę, teraz Chusistan mianowaną
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: D3v
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
adorowany, teraz w Kościół a Chrystianitate obrócony Najświęt: Matki i wszytkich SS. vulgò: Sanctae MARIAE rotundoe; ale że to mało, owielkiej ich liczbie, seriem ich opisywać zaczynam
Rzeczy wywodząc ab origine (bo dulcius ex ipso fonte bibuntur aquae) doczytuję się w Berozie, że najpierwszy Bałwochwalstwa na świat wyszedł początek z Babilonii, gdzie NINUS Potentat Babiloński po Potopie świata Belusovi Ojcu swemu, za Jovisza poczytanemu i Junonie, tudzież Nemrodvi Dziadowi swemu, za Saturna go poczytawszy, i Rei Babce w Babilonij, w Mieście wystawił Bałwchwalnice, ne dicam Kościoły. Te pierwsze Bałwany Asyryiskie, zaraziły potym E gypt, i do adoracyj zmarłych trupów, za
adorowany, teraz w Kościoł à Christianitate obrocony Nayświęt: Matki y wszytkich SS. vulgò: Sanctae MARIAE rotundoe; ale że to mało, owielkiey ich liczbie, seriem ich opisywać zaczynam
Rzeczy wywodząc ab origine (bo dulcius ex ipso fonte bibuntur aquae) doczytuię się w Berozie, że naypierwszy Bałwochwalstwa na świat wyszedł początek z Babilonii, gdzie NINUS Potentat Babiloński po Potopie świata Belusovi Oycu swemu, za Jovisza poczytanemu y Junonie, tudziesz Nemrodvi Dziadowi swemu, za Saturna go poczytawszy, y Rhei Babce w Babilonij, w Mieście wystawił Bałwchwalnice, ne dicam Kościoły. Te pierwsze Bałwany Asyryiskie, zaraziły potym E gypt, y do adoracyi zmarłych trupow, za
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 7
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
zaczynam
Rzeczy wywodząc ab origine (bo dulcius ex ipso fonte bibuntur aquae) doczytuję się w Berozie, że najpierwszy Bałwochwalstwa na świat wyszedł początek z Babilonii, gdzie NINUS Potentat Babiloński po Potopie świata Belusovi Ojcu swemu, za Jovisza poczytanemu i Junonie, tudzież Nemrodvi Dziadowi swemu, za Saturna go poczytawszy, i Rei Babce w Babilonij, w Mieście wystawił Bałwchwalnice, ne dicam Kościoły. Te pierwsze Bałwany Asyryiskie, zaraziły potym E gypt, i do adoracyj zmarłych trupów, za Deastrów, przyprowadziły, stamtąd tenże pożar,zapalił Grecją, całą Azję, i Świat prawie cały, oraz wzniecił ognie, i dotych czas gdzie niegdzie żarzącesię, by
zaczynam
Rzeczy wywodząc ab origine (bo dulcius ex ipso fonte bibuntur aquae) doczytuię się w Berozie, że naypierwszy Bałwochwalstwa na świat wyszedł początek z Babilonii, gdzie NINUS Potentat Babiloński po Potopie świata Belusovi Oycu swemu, za Jovisza poczytanemu y Junonie, tudziesz Nemrodvi Dziadowi swemu, za Saturna go poczytawszy, y Rhei Babce w Babilonij, w Mieście wystawił Bałwchwalnice, ne dicam Kościoły. Te pierwsze Bałwany Asyryiskie, zaraziły potym E gypt, y do adoracyi zmarłych trupow, za Deastrow, przyprowadziły, ztamtąd tenże pożar,zapálił Grecyą, cáłą Azyę, y Swiat práwie cały, oraz wzniecił ognie, y dotych czas gdzie niegdzie żarzącesię, by
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 7
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
po generalnym Świata Potopie, jako to Mesraim, Chus, Phut, Chanán, etc. którzy jak colonias suas, co raz gdzie indziej zaprowadzili i różnych Krajów byli Fundatores, tak i Religii osobliwej zostali Parentes. Berosus zaś i znim Majolus twierdzą, że Ninus Kroł Babiloński był najpierwszy Idololatriae Autor, i Promotor w Babilonii, i w całej Asyryj, consequenter w bliskich Państwach, kiedy Ojca swego Bela (innym Narodom mniemanego Saturna) Kościołem i Statuą czyli grobem wspaniałym erygowanemi, uwenerował. Miejsca najsławniejsze Bałwochwalstwa były BETEL i GALGALA.
Notandum że u Hebrajczyków najczęściej i prawie ordinariô Nomine Bałwany, Bożki, zwali się in plurali numero Baalim; in
po generalnym Swiata Potopie, iako to Mesraim, Chus, Phut, Chanán, etc. ktorzy iak colonias suas, co raz gdzie indziey zaprowadzili y rożnych Kraiow byli Fundatores, tak y Religii osobliwey zostali Parentes. Berosus zaś y znim Maiolus twierdzą, że Ninus Kroł Babiloński był naypierwszy Idololatriae Autor, y Promotor w Babilonii, y w całey Asyryi, consequenter w bliskich Państwach, kiedy Oycá swego Bela (innym Narodom mniemanego Saturna) Kościołem y Statuą czyli grobem wspaniałym erigowanemi, uwenerował. Mieysca naysławnieysze Bałwochwalstwa były BETHEL y GALGALA.
Notandum że u Hebrayczykow nayczęściey y prawie ordinariô Nomine Bałwany, Bożki, zwali się in plurali numero Baalim; in
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 35
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
destynowana na osiarę, tylko zrzucenie kamieni na kupę koło jego Bałwana, od głowy ludzką postac mającego, od SCJENCJA o Bożkach
dołu kamienny postument. Z awoch tylko był formowany materyj, a kamienia i drzewa pewnego; stąd urosło przysłowie: Non ex quo vis ligno fit Mer, curius
NERGAL, Samarytanów Bożek, z Babilonii do nich wprowadzony. Niektórym Autorom zda się być ogień: Inni rozumieją że w postaci Gołębicy było wenerowane Delubrum, na Gorze Garyzim, na pamiątkę Semiramidy Babilońskiej, w Gołębicę od Bogów zamienionej. Które czcząc Numen, chcieli i to wyznać, że z Babilońskiej i Asyryiskiej Nacyj i Samarytani prima wzięli initia. Inni tandem Autorowie
destynowana na osiarę, tylko zrzucenie kamieni na kupę koło iego Bałwana, od głowy ludzką postac maiącego, od SCYENCYA o BOZKACH
dołu kamienny postument. Z awoch tylko był formowany materyi, a kamienia y drzewa pewnego; ztąd urosło przysłowie: Non ex quo vis ligno fit Mer, curius
NERGAL, Samarytanow Bożek, z Babilonii do nich wprowadzony. Niektorym Autorom zda się bydź ogień: Inni rozumieią że w postaci Gołębicy było wenerowane Delubrum, na Gorze Garizim, na pamiątkę Semiramidy Babilońskiey, w Gołębicę od Bogow zamienioney. Ktore czcząc Numen, chcieli y to wyznać, że z Babilońskiey y Asyryiskiey Nacyi y Samarytani prima wzieli initia. Inni tandem Autorowie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 41
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
tojest do Raju nowo fundowanego przeniosła: Która Ziemia alias Damascena do tych czas chwalebna, supponendum, że tuż zaraz gdzieś i miejsce Rajowi olim deputowane, znajduje się w Krainie Edem, albo Edenii leżące, Pod której Edenii Krainy imieniem, według tłumaczenia Sensatiorum inkluduje się Asyria, Kraina koło Libanu i koło Jordanu, item Babilonia, Mezopotamia, Armenia; (sama Mezopotamia, od miłej, pieknej, zdrowej we wszystko obfitując pozycyj, Rajem się zwać może;) w tej tedy wyliczonych Krain cyrkumferencyj Rajowi Sensatiores miejsce naznaczają, albo całe te spacium Rajem być rozumieją; ponieważ i Cornelius à Lapide między Mezopotamią, i Armenią temuż Ogrodowi rozkoszy naznacza
toiest do Raiu nowo fundowanego przeniosła: Ktora Ziemia alias Damascena do tych czas chwalebna, supponendum, że tuż zaraz gdzieś y mieysce Raiowi olim deputowane, znayduie się w Krainie Edem, albò Edenii leżące, Pod ktorey Edenii Krainy imieniem, według tłumáczenia Sensatiorum includuie się Asyrya, Kraina koło Libanu y koło Iordanu, item Babilonia, Mezòpotamia, Armenia; (sama Mezopotamia, od miłey, piekney, zdrowey we wszystko obfituiąc pozycyi, Raiem się zwać może;) w tey tedy wyliczonych Krain cyrkumferencyi Raiowi Sensatiores mieysce naznaczaią, albo całe te spacium Raiem bydź rozumieią; ponièważ y Cornelius à Lapide między Mezopotámią, y Armenią temuż Ogrodowi roskoszy naznacza
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 92
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Noego, Imieniem samym według interpretacyj Izydora, Tyrana znaczący, gdyż taki był re et nomine, a przytym Bał wochwałca. Autores profani nazywają go Belum albo Iovem Saturni Filium, gdyż Acta oboch similia et temporum ratio tak edocet. po uniwersalnym tedy Potopie, kiedy Familia Noego znacznie propagata osiadła Krainę Sennaar, potym Babilonią od Babel Wieży, i od Miasta, potym (haldeą, tandem Asyrią, nazwaną. Tam przy wielkiej pomyślności, abundancyj, która emollit, a tym samym evellit Gentes, i sami ad extollentiam animi mieli inklinację, i na Nemroda Wodza swego i Pryncypał, obracając oko potężnego, jako mu sam Tekst Święty Genesis cap
Noego, Imieniem samym według interpretacyi Izydora, Tyrana znaczący, gdyż taki był re et nomine, a przytym Báł wochwałca. Authores profani nazywaią go Belum albo Iovem Saturni Filium, gdyż Acta oboch similia et temporum ratio tak edocet. po uniwersalnym tedy Potopie, kiedy Familia Noego znacznie propagata ośiadła Krainę Sennaar, potym Babylonią od Babel Wieży, y od Miasta, potym (haldeą, tandem Asyryą, nazwaną. Tam przy wielkiey pomyślności, abundancyi, ktora emollit, a tym samym evellit Gentes, y sami ad extollentiam animi mieli inklinacyę, y na Nemroda Wodza swego y Pryncypał, obracaiąc oko potężnego, iako mu sam Text Swięty Genesis cap
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 110
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, wten czasże głową nałożył. W tenczas haniebnie cecidit superba Babilon. I przez inne potym calamitates i wojny będąc Meta ad Sagissam, gdyż miała wiele Konkurentów do siebie, jak piękna i bogata Dama, Affectantes mieć tę caput Monarchów Bibylońskich i Asyryiskich przez co jak Troja w popiołach i ruinach swoich pogrzebiona jest stara Babilonia. Rzeka też Eufrates nie mało przydała ruiny, muląca mury. Diodorus Autor zapamiętał już tylko wielkie rudera tego Miasta, żyjący przed Narodzeniem CHRYSTUSOWYM 40 latami. Strabo także Starożytny Autor twierdzi, że za życia jego na Polach Babilońskich takie były antyquitatum et ruderum mógłły, i kupy, że za każdym prawie uczynionym krokiem, było
, wten czasźe głową nałożył. W tenczas haniebnie cecidit superba Babylon. Y przez inne potym calamitates y woyny będąc Meta ad Sagissam, gdyż miała wiele Konkurrentow do siebie, iak piękna y bogata Dama, Affectantes mieć tę caput Monarchow Bibylońskich y Asyryiskich przez co iak Troia w popiołach y ruinach swoich pogrzebiona iest stara Babylonia. Rzeka też Eufrates nie mało przydała ruiny, muląca mury. Diodorus Autor zapamiętał iuż tylko wielkie rudera tego Miasta, żyiący przed Narodzeniem CHRYSTUSOWYM 40 latami. Strabo także Starożytny Autor twierdzi, że za życia iego na Polach Babylońskich takie były antiquitatum et ruderum mogłły, y kupy, że za każdym prawie uczynionym krokiem, było
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 111
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Strabo także Starożytny Autor twierdzi, że za życia jego na Polach Babilońskich takie były antyquitatum et ruderum mógłły, i kupy, że za każdym prawie uczynionym krokiem, było co notować, i admirować, olim wspaniałego Miasta, teraz wspanialszej ruiny vestigia Petrus de Valle nowy Peregrynat, i wielkiego rozeznania świadczy, że od teraźniejszej Nowej Babilonii, Stara Babilonia O WIEZY BabiloŃSKIEJ
niżej Eufratesa, i Tyra Rzek leżące. daje się widzieć in ruinis, wielkie mogiły obalin reprezentująca. Od tego miejsca itinere unius diei, tojest dzień drogi uszedłszy, jest Nowa Babilonia ex ruderibus starej wybudowana, nie większa w cyrcumferencyj nad Bononią Włoskie Miasto.
Z Miasta tandem Starożytnej Babilonii,
Strabo także Starożytny Autor twierdzi, że za życia iego na Polach Babylońskich takie były antiquitatum et ruderum mogłły, y kupy, że za każdym prawie uczynionym krokiem, było co notować, y admirować, olim wspaniałego Miastá, teraz wspanialszey ruiny vestigia Petrus de Valle nowy Peregrynat, y wielkiego rozeznania świadczy, że od teraznieyszey Nowey Babylonii, Stara Babylonia O WIEZY BABYLONSKIEY
niżey Eufratesa, y Tyra Rzek leżące. daie się widzieć in ruinis, wielkie mogiły obalin reprezentuiąca. Od tego mieysca itinere unius diei, toiest dzień drogi uszedłszy, iest Nowa Babylonia ex ruderibus starey wybudowana, nie większa w cyrcumferencyi nad Bononią Włoskie Miasto.
Z Miasta tandem Starożytney Babylonii,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 111
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Autor twierdzi, że za życia jego na Polach Babilońskich takie były antyquitatum et ruderum mógłły, i kupy, że za każdym prawie uczynionym krokiem, było co notować, i admirować, olim wspaniałego Miasta, teraz wspanialszej ruiny vestigia Petrus de Valle nowy Peregrynat, i wielkiego rozeznania świadczy, że od teraźniejszej Nowej Babilonii, Stara Babilonia O WIEZY BabiloŃSKIEJ
niżej Eufratesa, i Tyra Rzek leżące. daje się widzieć in ruinis, wielkie mogiły obalin reprezentująca. Od tego miejsca itinere unius diei, tojest dzień drogi uszedłszy, jest Nowa Babilonia ex ruderibus starej wybudowana, nie większa w cyrcumferencyj nad Bononią Włoskie Miasto.
Z Miasta tandem Starożytnej Babilonii, proszę Cię Zacny
Autor twierdzi, że za życia iego na Polach Babylońskich takie były antiquitatum et ruderum mogłły, y kupy, że za każdym prawie uczynionym krokiem, było co notować, y admirować, olim wspaniałego Miastá, teraz wspanialszey ruiny vestigia Petrus de Valle nowy Peregrynat, y wielkiego rozeznania świadczy, że od teraznieyszey Nowey Babylonii, Stara Babylonia O WIEZY BABYLONSKIEY
niżey Eufratesa, y Tyra Rzek leżące. daie się widzieć in ruinis, wielkie mogiły obalin reprezentuiąca. Od tego mieysca itinere unius diei, toiest dzień drogi uszedłszy, iest Nowa Babylonia ex ruderibus starey wybudowana, nie większa w cyrcumferencyi nad Bononią Włoskie Miasto.
Z Miasta tandem Starożytney Babylonii, proszę Cię Zacny
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 111
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755