matki Prowadzą przy sobie dziatki; Wszyscy słuchają kazania I Bożego przykazania. Potym, kiedy msze wychodzą, Wtenczas się oni rozchodzą. Tu na przodku przy kościele Pozłocistych gałek wiele. Nad ołtarzem postawiona Kopuleta, wystawiona; Jest krzyż na niej z gałką złoty, Dostatek wkoło pozłoty; Przy niej ganek z żelaznymi Balasami potężnymi. Babiniec, gdzie babki siedzą, Z kopuletą, wszyscy wiedzą, A na wierzchu aniołowie Dwaj trzymają JEZUS w słowie. Od ulice są drzwi dwoje Żelazne, w kościele troje. I kaplica z ganeczkami, Ołtarz w niej z firaneczkami. Wieża rzadko gdzie widziana,
Białą blachą przyodziana; Na niej zegar, dzwony srogie, Wielkie
matki Prowadzą przy sobie dziatki; Wszyscy słuchają kazania I Bożego przykazania. Potym, kiedy msze wychodzą, Wtenczas się oni rozchodzą. Tu na przodku przy kościele Pozłocistych gałek wiele. Nad ołtarzem postawiona Kopuleta, wystawiona; Jest krzyż na niej z gałką złoty, Dostatek wkoło pozłoty; Przy niej ganek z żelaznymi Balasami potężnymi. Babiniec, gdzie babki siedzą, Z kopuletą, wszyscy wiedzą, A na wierzchu aniołowie Dwaj trzymają JEZUS w słowie. Od ulice są drzwi dwoje Żelazne, w kościele troje. I kaplica z ganeczkami, Ołtarz w niej z firaneczkami. Wieża rzadko gdzie widziana,
Białą blachą przyodziana; Na niej zegar, dzwony srogie, Wielkie
Skrót tekstu: JarzGośc
Strona: 25
Tytuł:
Gościniec abo krótkie opisanie Warszawy
Autor:
Adam Jarzębski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne, opisy podróży
Tematyka:
architektura, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1643
Data wydania (nie wcześniej niż):
1643
Data wydania (nie później niż):
1643
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Ignacy Chrzanowski, Władysław Korotyński
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Przeszłości
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1909
przy którym gdy Mszą ś. odprawuje Kapłan/ duszę z Czyśćca wybawia; tamże się wiele inszych Mszy śś. co dzień odprawuje/ a osobliwie w Piątki Brackich za ludzie w grzechach zastarzałe. Szósty Ołtarz w Kaplicy tytułu Naś: Panny. Siódmy Poczęcia P. Mariej/ przy drzwiach od wschodu słońca. Ósmy Ołtarz nad Babińcem/ tytułu Compassionis B. M. Virg. i śś. Jana/ Stanisława/ i Erasma. Dziewiąty przy drzwiach Babińcowych przy ścienie/ tytułu śś. Antoniego/ Hieronima/ Katarzyny/ Doroty. Dziesiąty w Kaplicy Waltowskiej/ tytułu Przemienienia Chrystusa Pana/ i ś. Jana Chrzciciela. Jedenasty/ tytułu ś. Tomasza z
przy ktorym gdy Mszą ś. odpráwuie Kápłan/ duszę z Czyscá wybawia; támże się wiele inszych Mszy śś. co dźień odpráwuie/ á osobliwie w Piątki Bráckich zá ludźie w grzechách zástárzáłe. Szosty Ołtarz w Káplicy tytułu Naś: Pánny. Siodmy Poczęćia P. Máriey/ przy drzwiách od wschodu słońcá. Osmy Ołtarz nád Bábińcem/ tytułu Compassionis B. M. Virg. y śś. Ianá/ Stánisłáwá/ y Erásmá. Dźiewiąty przy drzwiách Bábińcowych przy śćienie/ tytułu śś. Antoniego/ Hieronymá/ Káthárzyny/ Doroty. Dźieśiąty w Káplicy Wáltowskiey/ tytułu Przemienienia Chrystusá Páná/ y ś. Ianá Chrzćićielá. Iedenasty/ tytułu ś. Thomaszá z
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 37
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
Mariej/ ś. Chrystofora/ i ś. Jerzego. Dwudziesty siódmy Ołtarz tytułu śś. Apostołów Piotra i Pawła: przy tym Anniwersarz za dusze zmarłe bywa. Dwudziesty ósmy Ołtarz w Kaplicy Turzonów/ tytułu ś. Anny ś. Marka Ewangelisty. Dwudziesty dziewiąty Ołtarz śś. Benedykta/ Fabiana i Sebeztyana. Trzydziesty Ołtarz nad babińcem ku ulicy Floriańskiej/ tytułu ś. Michała. W tej nabożeństwo Cech Kuśnierski odprawuje. Trzydziesty pierwszy Ołtarz podle drzwi/ tytułu ś. Agnieszki. Trzydziesty wtóry Ołtarz w Kaplicy Szwarcowskiej/ tytułu Ciała Chrystusa Pana/ i Przemienienia jego świętego. W tej jest Ołtarz Panny Przenaświętszej cudowny/ a tę PP. Celestowie opatrują. Trzydziesty
Máriey/ ś. Chrystophorá/ y ś. Ierzego. Dwudźiesty śiodmy Ołtarz tytułu śś. Apostołow Piotrá y Páwłá: przy tym Anniwersarz zá dusze zmárłe bywa. Dwudźiesty osmy Ołtarz w Káplicy Turzonow/ tytułu ś. Anny ś. Márká Ewángelisty. Dwudźiesty dźiewiąty Ołtarz śś. Benedyktá/ Fábiáná y Sebestyáná. Trzydźiesty Ołtarz nád bábińcem ku vlicy Floryáńskiey/ tytułu ś. Micháłá. W tey nábożeństwo Cech Kuśnierski odpráwuie. Trzydźiesty pierwszy Ołtarz podle drzwi/ tytułu ś. Agnieszki. Trzydźiesty wtory Ołtarz w Káplicy Szwarcowskiey/ tytułu Ciáłá Chrystusá Páná/ y Przemienienia iego świętego. W tey iest Ołtarz Páńny Przenaświętszey cudowny/ á tę PP. Celestowie opátruią. Trzydźiesty
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 38
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
i kilkaset lat już pomarłe, a w swej całości, tej tajemnicy wiedzieć nie mogą, jednak twierdzą niektórzy, że się to ziemią dzieje, że tak nie trawi trupa, jako też są naprzykład i w naszej ziemi w Kijowie podobne tym trupom ciała.
Także też i w Kościele St. Sernin przed którym w babieńcu takichże ciał dwie w swej całości stoi.
Inszych kościołów i klasztorów zacnych wiele, zwłaszcza Jezuicki, którzy też mają wielkie Collegium barzo i piękne, studentów barzo siła, skąd siła uczonych ludzi wychodzi i stąd nazywają to miasto Tholosa docta.
Dom miejscki po naszemu ratusz kędy Parlament swe sądy odprawuje barzo piękny. Różnych tam
i kilkaset lat już pomarłe, a w swej całości, tej tajemnicy wiedzieć nie mogą, jednak twierdzą niektórzy, że sie to ziemią dzieje, że tak nie trawi trupa, jako też są naprzykład i w naszej ziemi w Kijowie podobne tym trupom ciała.
Także też i w Kościele St. Sernin przed którym w babieńcu takichże ciał dwie w swej całości stoi.
Inszych kościołów i klasztorów zacnych wiele, zwłaszcza Jezuicki, którzy też mają wielkie Collegium barzo i piękne, studentów barzo siła, zkąd siła uczonych ludzi wychodzi i ztąd nazywają to miasto Tholosa docta.
Dom miejscki po naszemu ratusz kędy Parlament swe sądy odprawuje barzo piękny. Różnych tam
Skrót tekstu: GawarDzien
Strona: 99
Tytuł:
Dziennik podróży po Europie Jana i Marka Sobieskich
Autor:
Sebastian Gawarecki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1646 a 1648
Data wydania (nie wcześniej niż):
1646
Data wydania (nie później niż):
1648
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Wincenty Dawid
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Redakcja "Wędrowca"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1883