. Królów pogrzeb obchodząc, włosy sobie ucinali, żałobę nosili; przez rok nie tańcowali, nie śpiewali, nie grali, in signum wielkiego żalu. Bogów wenerowali ofiarą wieprzów. Na Święto swe Peloria zwane, Cudzoziemców częstowali, sługom swoim do stołu posługowali. Tu potop był Deubaliona, z rozlania Peneusza rzeki, według Greckich bajaczów. W tej Tessalii, jako też w Laryssie Mieście jej Stołecznym nad rzeką Peneus, item w Macedonii, Serbii, Bułgaryj, Żydzi mówią językiem Hiszpańskim, znać idą z tych, co je wygnał Ferdynand Król z Hiszpanii. Tu Miasto TARSA aliàs Farsalus, Farsalum nad rzeką Enipeus, a pod nim Pharsalici Campi, miejsce
. Krolow pogrzeb obchodząc, włosy sobie ucinali, żałobę nosili; przez rok nie tańcowali, nie śpiewali, nie grali, in signum wielkiego żalu. Bogow wenerowali ofiarą wieprzow. Na Swięto swe Peloria zwáne, Cudzoziemcow częstowali, sługom swoim do stołu posługowali. Tu potop był Deubaliona, z rozlania Peneusza rzeki, według Greckich baiaczow. W tey Tessalii, iako też w Larissie Mieście iey Stołecznym nad rzeką Peneus, item w Macedonii, Serbii, Bulgarii, Zydzi mowią ięzykiem Hiszpańskim, znać idą z tych, co ie wygnał Ferdynánd Krol z Hiszpanii. Tu Miasto TARSA aliàs Pharsalus, Pharsalum nad rzeką Enipeus, a pod nim Pharsalici Campi, mieysce
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 432
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Kalifa Omar, Następca Mahometa, Saracen wystawił tam Meczet, nakształt Rzymskiej Rotundy, o siedmiu facjatach, na miej- Geografia Generalna i partykularna
scu Kościoła Salomonowego, imię te po dziś dzień mając, choć, nie ma podobieństwa. Który około jest murem opasany, i pięknemi gankami, a w pośrzodku sam Meczet. Otoż Bajacze, jako ze mną nie jeden dysputował, niech zważą, że i kawałka muru z Kościoła Salomonowego nie masz. W czterysta lat potym większa część Syryj i Palestyny dostawszy się pod moc Turków, wtedy Jerozolima Sołtanowi Egipskiemu wydarta, który Turkóm znowu w lat 38. odebrał; a ten podczas Krucjaty spodziewając się jej ataku,
Kalifa Omar, Nástępca Machometa, Saracen wystawił tám Meczet, nakształt Rzymskiey Rotundy, o siedmiu facyatach, na miey- Geografia Generalna y partykularna
scu Kościoła Salomonowego, imie te po dziś dzień maiąc, choć, nie ma podobieństwa. Który około iest murem opasany, y pięknemi gankami, a w pośrzodku sam Meczet. Otoż Baiacze, iako ze mną nie ieden dysputował, niech zważą, że y kawałka muru z Kościoła Salomonowego nie masz. W czterysta lat potym większa część Syrii y Pálestyny dostawszy się pod moc Turków, wtedy Ierozolimá Sołtanowi Egypskiemu wydarta, który Turkóm znowu w lát 38. odebrał; a ten podczas Krucyáty spodziewaiąc się iey attaku,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 495
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
nieprzyjaciół zdaje się walić, lat 10. i dwa dni Kościołem rządził Chrystusowym, aż po Adrianie II. będąc obrany, nie po Leonie IV. Trzech ten JAN ukoronował Cesarzów, Karola Łysego, Ludwika III. Karola Grubego według Ottona Frisigeńskiego Biskupa i Historyka, ale nie JOAMNA bajeczna. Nie zgadzają się i w tym Bajacze, iż jedni powiadają, że była rodem z Anglii, inni, że z Moguncyj, a JAN VIII. był Rzymianin; bają że w Atenach traktowała Studia, których już na ten czas nie było, gdyż dawniej zrujnowane. EUROPA o Papieżach Notanda.
A że Bajki, Cenzury i złe suppozycje bywają non sine fundamento
nieprzyiacioł zdaie się wálić, lat 10. y dwá dni Kościolem rządźił Chrystusowym, aż po Adryanie II. będąc obrány, nie po Leonie IV. Trzech ten IAN ukoronował Cesarzow, Karola Łysego, Ludwika III. Karola Grubego według Ottoná Frisigenskiego Biskupa y Historyka, ale nie IOAMNA baieczna. Nie zgadzaią się y w tym Baiacze, iż iedni powiadaią, że była rodem z Anglii, inni, że z Moguncyi, á IAN VIII. był Rzymianin; baią że w Atenach tráktowáła Studia, ktorych iuż ná ten czas nie było, gdyż dawniey zruynowáne. EUROPA o Papieżach Notanda.
A że Bayki, Censury y złe suppozycye bywáią non sine fundamento
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 160
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
, o których wie, że łatwiej ladaczemu wierzą i snom jakim takim wiarę dają, aby tak przez Zjawienia czyli w próżną chlubę ich wprawił, czyli jakiekolwiek fałsze i omamienia wprowadziwszy, zysk jaki piekielny z duszy pozyskał. Więc do rozeznania takich snów i niby objawienia, czy są z Pana Boga, nie kmoszek albo Bajaczów; ale ludzi roztropnych Świętych zażywać trzeba: i ich zdaniem nie swoim rządzić widzimi się.
XXII. Najczęściej zaś sny pochodzą z racyj naturalnej. To jest z częstych myśli około jakiej rzeczy, te bowiem species swoje, to jest obrazki siebie zostawując w imaginatywie ludzkiej, to sprawują że przez te obrazki wzbudzią fantazją ludzką do
, o ktorych wie, że łátwiey ládáczemu wierzą y snom iákim tákim wiárę dáią, áby ták przez ziáwieniá czyli w prożną chlubę ich wpráwił, czyli iákiekolwiek fałsze y omamienia wprowádziwszy, zysk iáki piekielny z duszy pozyskał. Więc do rozeznania tákich snow y niby obiáwienia, czy są z Pana Boga, nie kmoszek álbo Báiáczow; ále ludzi rostropnych Swiętych zazywáć trzeba: y ich zdániem nie swoim rządzić widzimi się.
XXII. Nayczęściey zaś sny pochodzą z racyi náturalney. To iest z częstych mysli około iákiey rzeczy, te bowiem species swoie, to iest obrazki siebie zostáwuiąc w imaginátywie ludzkiey, to spráwuią że przez te obrazki wzbudzią fantazyą ludzką do
Skrót tekstu: BystrzInfAstrol
Strona: 15
Tytuł:
Informacja astrologiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743