tacy nastać mieli, którzyby w czartowskiej nauce żenić się zabraniali. Ten zarzut dopiero odebrał rezolucją, iż Kościół Katolicki nigdy nieganił Małżeństwa, tylko tym, którzy ad alia Vota convolarunt; bo by takowym żony Dominum obsecrandi, były przeszkodą 1. Cor. 7, co innym osobom, to sam solennie asystuje, benedykuje, po zawartym Małżeństwie w nim nie żyjące karze swoim rygórem. Owszem to Heretycy Tacianitowie, Marcionitowie, Enkratynowie, Manichejczyko. wie Małżeństwa zakazywali, i o tych to Paweł napisał namienione słowa 1. Timoth. 4. Z. Augustyn przeciw Faustowi Libro 30. mówi na tenże list namieniony Z. Pawła: Ille
tacy nastać mieli, ktorzyby w czartowskiey nauce żenić się zabraniali. Ten zarzut dopiero odebrał rezolucyą, iż Kościoł Katolicki nigdy nieganił Małżeństwa, tylko tym, ktorzy ad alia Vota convolarunt; bo by takowym żony Dominum obsecrandi, były przeszkodą 1. Cor. 7, co innym osobom, to sam solennie assystuie, benedykuie, po zawartym Małżeństwie w nim nie żyiące karze swoim rygorem. Owszem to Heretycy Tacianitowie, Marcionitowie, Enkratynowie, Manicheyczyko. wie Małżeństwa zakazywali, y o tych to Paweł napisał namienione słowa 1. Timoth. 4. S. Augustyn przeciw Faustowi Libro 30. mowi na tenże list namieniony S. Pawła: Ille
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 19
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, i dzieli ją na krzyż, aby moc Boska na nią wstąpiła, złość szatańską odpędzając: rozlewa potym solenizant wodę na 4 części Świata, znacząc, że Chrzest Święty na cały Świat się rozściąga: wspomina potym, że BÓG jedne źrzodlo Rajskie na cztery rzeki wielkie rozdzielił: że ją gorżką na puszczy wsłodką zamienił. Benedykuje ją i w Imię Chrystusowe, który ją w Kanie Galilejskiej w wino zamiemł, po niej w morzu suchą nogą chodził; w niej w Jordanie od Jana Z: ochrzczony: z boku swego wraz ze krwią sączył; i w niej kazał chrzcić Narody: puszcza w n a po trzykroć Paschał, albo świecę znaczącą Chrystusa
, y dzieli ią na krzyż, áby moc Boska na nią wstąpiła, złość szatańską odpędzaiąc: rozlewa potym solenizant wodę na 4 części Swiata, znacząc, że Chrzest Swięty na cały Swiat się rozściąga: wspomina potym, że BOG iedne źrzodlo Rayskie na cztery rzeki wielkie rozdzielił: że ią gorżką na puszczy wsłodką zamienił. Benedykuie ią y w Imie Chrystusowe, ktory ią w Kanie Galileyskiey w wino zamiemł, po niey w morzu suchą nogą chodził; w niey w Iordanie od Iana S: ochrzczony: z boku swego wraz ze krwią sączył; y w niey kazał chrzcić Narody: puszcza w n ą po trzykroć Paschał, albo swiecę znaczącą Chrystusa
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 64
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Collegium Kardynałów, Patriarchów, Arcybiskupów, Biskupów, Clerus, Świeckie Osoby, różnego Stanu i Kondycyj u Z. PIOTRA, asystują OJCU Świętemu na Nieszporze solennym zawczasu zaczętym; po którym Beatissimus intonuje Antyfonę: Cum incunditate exibitis, i zaraz z Procesją wychodzi do Bramy, gdzie przy niektórych Antyfonach, Wierszach i Modlitwach, Kamień Benedykuje i wapno, kropiąc wodą Święconą; potym sam kładzie trzy kamienie na próg, trzy razy, srebrną kielnią rzuci wapno, mówiąc certam Verborum formam, wyrażając, że w Wierze i mocy CHRYSTUSOWEJ, kładziemy ten kamień na zawarcie Bramy Świętej, wyrażając, że Kościół Święty na opoce stać ma i wiekować. Chorus w tym
Collegium Kardynałow, Patryarchow, Arcybiskupow, Biskupow, Clerus, Swieckie Osoby, rożnego Stanu y Kondycyi u S. PIOTRA, asystuią OYCU Swiętemu ná Nieszporze solennym záwczasu záczętym; po ktorym Beatissimus intonuie Antyfonę: Cum incunditate exibitis, y zaráz z Procesyą wychodźi do Brámy, gdźie przy niektorych Antyfonach, Wierszach y Modlitwach, Kamień Benedykuie y wápno, kropiąc wodą Swięconą; potym sam kładźie trzy kamienie ná prog, trzy rázy, srebrną kielnią rzuci wápno, mowiąc certam Verborum formam, wyrażaiąc, że w Wierze y mocy CHRYSTUSOWEY, kładźiemy ten kamień na záwarcie Brámy Swiętey, wyrażaiąc, że Kościoł Swięty ná opoce stać ma y wiekować. Chorus w tym
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 146
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
tej porze, Grecy nie mają tyle Biskupstw co przed tym, bo ich nie mają nad 12. pod tytułem Metropolii i Eksarchatów, Greków naturalnych tu jest bardzo mało, najwięcej Maronitów, Syriów, i Arabów. Patriarcha jednak Jerozolimski żyje wspaniało i lepiej od Konstantynopolitańskiego, bo ma większą intratę z przyczyny nawiedzających Miejsca SS. benedykuje Świece, Sudaria, i te same mu wynoszą na 10000. Talerów bitych, prócz innych akcydensów, intytułuje się: Z BożeJ ŁASKI PATRIARCHA JEROZOLIMSKI I CAŁEJ PALESTYNY. JERUZALEM Miasto Stołeczne Patriarchatu nie ma nad 15000. mieszkających, między któremi jest 400. Familii Greckich podzielonych na 20. Parafii, Kościół Katedralny dedykowany Świętym Konstantemu
tey porze, Grecy nie máią tyle Biskupstw co przed tym, bo ich nie máią nád 12. pod tytułem Metropolii y Exárchátow, Grekow náturálnych tu iest bárdzo máło, naywięcey Máronitow, Syryow, y Arábow. Pátryárchá iednák Jerozolimski żyie wspániáło y lepiey od Konstántynopolitáńskiego, bo ma większą intrátę z przyczyny náwiedzáiących Mieyscá SS. benedykuie Swiece, Sudaria, y te sáme mu wynoszą ná 10000. Tálerow bitych, procz innych akcydensow, intytułuie sie: Z BOZEY ŁASKI PATRYARCHA IEROZOLIMSKI Y CAŁEY PALESTYNY. JERUZALEM Miásto Stołeczne Pátryárchátu nie ma nád 15000. mieszkáiących, między ktoremi iest 400. Fámilii Greckich podzielonych ná 20. Páráfii, Koscioł Kátedrálny dedykowány Swiętym Konstántemu
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 577
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740