to cud niemały, że się daje słyszeć dzwonienie u Grobu jego z prognostykiem: jeśli wolne i dyskretne dzwonienie, znaczy dobre ewenta, jeśli nagłe, gwałtowne, złego coś ominuje tamtemu Krajowi. Jan Ksimenes o tym, i Brewiarz Zakonu Franciszka Z. Obserwantów. Jest tedy Patronem na uproszenie na- O SS. Relikwiach.
bożeństwa do Najś: Sakramentu. Umarl Roku 1592. na same Zielone Świątki, na też święto urodzony, od Pawła V. Beatyfikowany, od Aleksandra VIJI.Kanonizowany. Leży w Hiszpanii mieście Villa Regalis, vulgo Villa-Regal
PETRONILLI Z. Panny 31. Maja. Córka to była Z. Piotra z Perpetui zrodzona
to cud niemały, że się daie słyszeć dzwonienie u Grobu iego z prognostykiem: iezli wolne y dyskretne dzwonienie, znaczy dobre ewenta, iezli nagłe, gwałtowne, złego coś ominuie tamtemu Kraiowi. Ian Ximenes o tym, y Brewiarz Zakonu Franciszka S. Obserwantow. Iest tedy Patronem na uproszenie na- O SS. Relikwiach.
bożeństwa do Nayś: Sakramentu. Umarl Roku 1592. na same Zielone Swiątki, na też swięto urodzony, od Pawła V. Beatyfikowany, od Alexandra VIII.Kanonizowany. Leży w Hiszpanii mieście Villa Regalis, vulgo Villa-Regal
PETRONILLI S. Panny 31. Maia. Corka to była S. Piotra z Perpetui zrodzona
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 192
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
dzień trw[...] na modlitwę przetrwał. Jeden z stróżów widząc to. Skąd się zbudować miał/ duchem pychy nadęty barziej się popsował/ abowiem jął męża Bożego szalbierzem i zmyślaczem nazywac/ który się przez trzy dni/ i trzy nocy/ przed oczyma ludzkiemi poszczącym być pokazował/ i przyskoczywszy dał mu policzek a żeby jako zmyślać bezbożeństwa z zelżywością z Kościoła wychodził. Ale go wnętże mściciel duch porwał/ i do nóg męża Bożego porzucił/ i przez usta jego jął wołać: Izaak mię wyrzuca/ Izaak mię wyrzuca. Człowieka obcego/ co za imię miał/ żaden niewiedział/ ale imię jego on duch wydał/ który/ że miałbyć od
dźień trw[...] ná modlitwę przetrwał. Ieden z strożow widząc to. Zkąd sie zbudowáć miał/ duchem pychy nadęty bárziey sie popsował/ abowiem iął mężá Bożego szalbierzem y zmyśláczem názywác/ ktory sie przez trzy dni/ y trzy nocy/ przed oczymá ludzkiemi poszczącym bydź pokázował/ y przyskoczywszy dał mu policzek á żeby iako zmyślać bezbożeńśtwá z zelżywością z Kośćiołá wychodził. Ale go wnętże mścićiel duch porwał/ y do nog mężá Bożego porzućił/ y przez vstá iego iął wołáć: Izáák mię wyrzuca/ Izáák mię wyrzuca. Człowieka obcego/ co zá imię miał/ żaden niewiedźiał/ ále imię iego on duch wydał/ ktory/ że miałbydź od
Skrót tekstu: ZwierPrzykład
Strona: 376
Tytuł:
Wielkie zwierciadło przykładów
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Wysocki
Drukarnia:
Jan Szarffenberger
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
królestwo ichm. in gratiam tak wielkiego święta Purificationis Matki Bożej nabożeństwo i komuniją św. odprawiło w pokojach. Po którym obiad z sobą jedli, król im. z dobrym apetytem jadł. Przed którym immediate paik zabił pachołka zamkowego kłonicą pijanego na ulicy; złapany in recenti crimine i zaprowadzony do kurtygardy. Po mszy i na-
bożeństwie królestwa ichm. imp. Rakiewicz wojski grudziński i imp. Towiański cześnikk upicki podali królowi im. suplikę, protestując się przeciwko ichmpp. posłom W.Ks.L. illegitime obranym, prosząc króla im., aby ich miał w swojej protekcyjej i nie dawał im upadać w wolności, która cale ginie na sejmikach per
królestwo ichm. in gratiam tak wielkiego święta Purificationis Matki Bożej nabożeństwo i kommuniją św. odprawiło w pokojach. Po którym obiad z sobą jedli, król jm. z dobrym apetytem jadł. Przed którym immediate paik zabił pachołka zamkowego kłonicą pijanego na ulicy; złapany in recenti crimine i zaprowadzony do kurtygardy. Po mszy i na-
bożeństwie królestwa ichm. jmp. Rakiewicz wojski grudziński i jmp. Towiański cześnikk upicki podali królowi jm. suplikę, protestując sie przeciwko ichmpp. posłom W.Ks.L. illegitime obranym, prosząc króla jm., aby ich miał w swojej protekcyjej i nie dawał im upadać w wolności, która cale ginie na sejmikach per
Skrót tekstu: SarPam
Strona: 95
Tytuł:
Pamiętnik z czasów Jana Sobieskiego
Autor:
Kazimierz Sarnecki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1690 a 1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1690
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Janusz Woliński
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1958
homines pociągneła linij mądrością/ dzielnością/ przydała jeszcze farby/ odwagą Senatorską powagą. Zarumieniła naostatek ten obraz wieczną sławą. Gloria igens, bonum ingens. To już i druga/ owoż i cnota trzecią prowadzi po tym obrazie linią. Prowadzi uczciwe wychowanie/ do wstrzemięźliwości/ od wstrzemieźliwości/ do nabożeństwa/ od na bożeństwa do wrodzonej pokory/ od pokory doszczodrobliwości/ od szczodrobliwości do samego obrazu tego najwyższego Architekta: aby obaczyła prawica Boska/ jakiego na tym niskim teatrze swoich dzieł miała spektatora. Piękny zaiste tego obrazu dla rozmaitości farb pozór: Ale piękny i obraz/ który te farby na się przyjął. Mógłbym się dłużej nad
homines poćiągneła linij mądrośćią/ dźielnośćią/ przydáła iescze farby/ odwagą Senatorską powagą. Zárumieniłá náostátek ten obraz wieczną sławą. Gloria igens, bonum ingens. To iuż y druga/ owoż y cnotá trzecią prowádźi po tym obráźie linią. Prowádźi vczćiwe wychowánie/ do wstrzemięźliwośći/ od wstrzemieźliwośći/ do nabożeństwá/ od na bożeństwá do wrodzoney pokory/ od pokory dosczodrobliwośći/ od szczodrobliwośći do sámego obrázu tego naywyzszego Architekta: áby obaczyła práwicá Boska/ iákiego ná tym niskim theátrze swoich dźieł miáłá spektátora. Piękny záiste tego obrázu dlá rozmáitośći farb pozor: Ale piękny y obraz/ ktory te farby ná się przyiął. Mogłbym się dłużey nad
Skrót tekstu: WojszOr
Strona: 179
Tytuł:
Oratora politycznego [...] część pierwsza pogrzebowa
Autor:
Kazimierz Wojsznarowicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy okolicznościowe
Tematyka:
retoryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
nim konstrukcjej z następującemi słowami filio Dauid) a chcąć wiedzieć coby to za słowo było: Naprzód uważyć potrzeba/ że to filio Dauid wydawa Osannę iż ma być nie co jemu należącego. Wiedząc tedy że to Panu Chrystusowi śpiewano beło/ któremu jako o prawdziwemu Bogu należy Boska chwała: a uważając że Ilirykowie Nabożeństwo Bożeństwem zowią: łacno się domyślić/ że to słowo Osanna jest zepsowane (przez pierwszą Regułę) Bożanna abo Bożenna/ to jest latria filio Dauid. Także Alleluja, iż je wykładają Laudate Dominum, łacno się dorachować (przez 1. Reg. o początku/ a 7. o dwojgu 11) że to jest Chwałę
nim konstrukcyey z nástępuiącemi słowámi filio Dauid) á chcąć wiedźieć coby to zá słowo było: Naprzod vważyć potrzebá/ że to filio Dauid wydawa Osannę iż ma bydź nie co iemu należącego. Wiedząc tedy że to Pánu Chrystusowi śpiewano beło/ ktoremu iáko o prawdziwemu Bogu należy Boska chwałá: á vważáiąc że Illyrikowie Nabożeństwo Bożeństwem zowią: łácno się domyślić/ że to słowo Osanna iest zepsowáne (przez pierwszą Regułę) Bożanna ábo Bożenna/ to iest latria filio Dauid. Tákże Alleluia, iż ie wykłádáią Laudate Dominum, łacno się doráchowáć (przez 1. Reg. o początku/ á 7. o dwoygu 11) że to iest Chwałę
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 21
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633