na wstędze czarnej, lub na łańcuchu, lub też przez siebie na szerokiej wstędze, Ten Zakon wziął swoje initia po odebranym przez Chrześcijan od Saracenów Jeruzalem, które dla nieoszacowanych Relikwii Grobu Pańskiego, in posterum strzegąc od nieprzyjaciół, postanowiono ten Zakon przy Kościele Z. Jana in Jeruzalem pod tytułem Equitum Sacri Sepulchri, albo Ryczerzów Bożogrobskich. Lohner zaś świadczy, że kiedy Saraceni Roku 1012 wzięli Ziemię Świętą, Grobu przecież nie tykając Pańskiego, Kupcy Superiorowi i Zakonni- O Wierze Katolickiej, którą zdobią Ordery
kom przerzeczonym wyperswadowali, aby erygowali szpital dla Podróżnych, i Kaplicę pod tytułem Z. Jana Chrzciciela, tam lokowawszy tych Obrońców Grobu Bożego, z razu
na wstędze czarney, lub ná łancuchu, lub też przez siebie na szerokiey wstędze, Ten Zakon wziął swoie initia po odebranym przez Chrześcian od Saracenow Ieruzalem, ktore dla nieoszacowànych Relikwii Grobu Pańskiego, in posterum strzegąc od nieprzyiacioł, postanowiono ten Zakon przy Kościele S. Iana in Ierusalem pod tytułem Equitum Sacri Sepulchri, albo Ryczerzow Bożogrobskich. Lohner zaś swiadczy, że kiedy Saraceni Roku 1012 wzieli Ziemię Swiętą, Grobu przecież nie tykaiąc Pańskiego, Kupcy Superiorowi y Zakonni- O Wierze Katolickiey, ktorą zdobią Ordery
kom przerzeczonym wyperswadowali, aby erygowali szpital dla Podrożnych, y Kaplicę pod tytułem S. Ianá Chrzciciela, tam lokowawszy tych Obrońcow Grobu Bożego, z razu
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1054
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Ambianum.
JAKUBA Z. Mniejszego Apostoła 1. Maja z imienia znaczy Filius tonitrui: Bratem Chrystusa Pana żwany, czyli ciotecznym czyli od podobieństwa z Chrystusem. Zwany mniejszym, lub z pokory, lub że pożniej niż drugi Jakub powołany, lub że młodszy był od tamtego. Był Biskupem Jerozolimskim, Patriarchą Kanoników Regularnych Bożogrobskich, na samą Wielkanoc zganku zrzucony Kościelnego, kamieńmi urzucany, farbierskim kijem zabity wlat 30. po śmierci Chrystusowej. Jest Autorem Liturgii albo ceremonii MszySwiętej. Ciało jego do Rzymu przeniesione, leży wraz z Ciałem Z. Filipa Apostoła w Kościele 12. Apostołów. Głowa jego z cześcią kości jest w Francyj w mieście
Ambianum.
IAKUBA S. Mnieyszego Apostoła 1. Maia z imienia znacży Filius tonitrui: Bratem Chrystusa Pana żwany, cżyli ciotecżnym cżyli od podobieństwa z Chrystusem. Zwany mnieyszym, lub z pokory, lub że pożniey niż drugi Iakub powołany, lub że młodszy był od tamtego. Był Biskupem Ierozolimskim, Patryarchą Kanonikow Regularnych Bożogrobskich, na samą Wielkanoc zganku zrzucony Kościelnego, kamieńmi urzucany, farbierskim kiiem zabity wlat 30. po smierci Chrystusowey. Iest Autorem Liturgii albo ceremonii MszySwiętey. Ciało iego do Rzymu przeniesione, leży wraz z Ciałem S. Filippa Apostoła w Kościele 12. Apostołow. Głowa iego z cześcią kości iest w Francyi w mieście
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 152
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Kadłubka Biskupa Krakowskiego, potym Mnicha który kroniki o Polsce z rady Kazimierza Sprawiedliwego Książęcia I Polskiego Całego świata, praecipue o PolscE
napisał. 2 Baskona Kanoniką Poznańskiego Historię Polską za czasów Kazimierza Wielkiego napisaną. 3 Jana Długosza Kanonika Krakowskiego; to już drukowaną, to jeszcze Manuscriptum Opus Annalium Polonicorum. 4 Matyasza z Miechowa, Kanonika Bożogrobskiego. 5 Bernarda Wapowskiego Annalium Fragmentum. 6 Marcina Kromera Biskupa Warmińskiego, de ortu et rebus gestis Polonorum. 7 Macieja Sryikowskiego Osostowicza, Kanonika Żmudzkiego, cudzych obszernych Krajów Lustratora, Sarmacyj Europejskiej opisanie; którą Księgę niesłusznie Cudzoziemiec Wenoneńczyk Aleksander Gagvinus Witepski Komendant sobie przypisał, nie umiejący po Łacinie; a ten Stryikowski z Latopisów Ruskich
Kadłubka Biskupa Krakowskiego, potym Mnicha ktory kroniki o Polszcze z rady Kazimierza Sprawiedliwego Xiążęcia I Polskiego Całego świata, praecipuè o POLSZCZE
napisał. 2 Baskona Kanoniką Poznańskiego Historyę Polską zá czasow Kazimierza Wielkiego napisaną. 3 Iana Długosza Kanonika Krakowskiego; to iuż drukowaną, to ieszcze Manuscriptum Opus Annalium Polonicorum. 4 Matyasza z Miechowa, Kanonika Bożogrobskiego. 5 Bernarda Wapowskiego Annalium Fragmentum. 6 Marcina Kromera Biskupa Warmińskiego, de ortu et rebus gestis Polonorum. 7 Macieia Sryikowskiego Osostowicza, Kánonika Zmudzkiego, cudzych obszernych Kraiow Lustratora, Sarmacyi Europeyskiey opisanie; ktorą Księgę niesłusznie Cudzoziemiec Wenoneńczyk Alexander Gagvinus Witepski Kommendant sobie przypisał, nie umieiący po Łacinie; a ten Stryikowski z Latopisow Ruskich
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 294
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
który zgładza grzechy świata. Tam też jest grób jednego zakonnika świątobliwego na imię Stanisława. Jest przy tym kościele wieża znaczna z dzwonami wielkimi i wdzięcznemi/ od Stanisława z Kazimirza Proboszcza tego kościoła zmurowana. Tenże i szkoły porządnie zmurować dał. Przewodnika. Wtóra Część
31. Kościół ś. Jadwigi. Z klasztorem dla zakonników Bożogrobskich z Miechowa od Króla Kazimirza Wielkiego i z szpitalem dla chorych mężczyzn fundowany. Tam na święto Rozesłańców procesie wszystkiego miasta chodzą/ dziękując Panu Bogu za zwycięstwo z Krzyżaków Królowi Jagełowi dane. Przewodnika. Trzecia Część opisania kościołów na Kleparzu i po przedmieściach.
32. Kościół ś. Sebastiana/ na Jezierze miedzy Wisłą a Rudawą/
ktory zgładza grzechy świátá. Tám też iest grob iednego zakonniká świątobliwego ná imię Stánisłáwá. Iest przy tym kościele wieża znáczna z dzwonámi wielkimi y wdźięcznemi/ od Stánisłáwá z Káźimirzá Proboszczá tego kościołá zmurowána. Tenże y szkoły porządnie zmurowáć dał. Przewodniká. Wtora Część
31. Kośćioł ś. Iádwigi. Z klasztorem dla zakonnikow Bożogrobskich z Miechowá od Krolá Káźimirzá Wielkiego y z szpitalem dla chorych mężczyzn fundowány. Tám ná święto Rozesłáńcow processie wszystkiego miástá chodzą/ dźiękuiąc Pánu Bogu zá zwyćięstwo z Krzyżakow Krolowi Iágełowi dáne. Przewodniká. Trzećia Część opisánia kosciołow ná Kleparzu y po przedmiesciách.
32. KOśćioł ś. Sebástianá/ ná Ieźierze miedzy Wisłą á Rudáwą/
Skrót tekstu: PrzewKoś
Strona: 64
Tytuł:
Przewodnik abo kościołów krakowskich [...] krótkie opisanie
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Jakub Siebeneicher
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1603
Data wydania (nie wcześniej niż):
1603
Data wydania (nie później niż):
1603
Miasta, podają przez koło we drzwiach Kościelnych dzwonkiem, albo klepadłem znać dawszy. Samym Bernardynom pozwolone używanie do Nabożeństwa dzwonków, innym tylko kałatek drzewianych. Cały Kościół quo ad contines albo Corpus suum należy do Katolików, dla tego ciężko tam o reparacją. AZJA. O Ziemi Z. i o Jeruzalem.
Wchodząc do Kościoła Bożogrobskiego naprzód się Zwierzchności Tureckiej prezentować potrzeba, certum quantum zapłacić, Świecka Osoba 16. Szkutów, Duchowna 6. wyliczywszy, broń oddawszy. Generalnie zaś, Pielgrzym z dalszej Krainy, dać powinień więcej, z bliższej, mniej. Z czego do skarbu Cesarskiego importatur corocznie na 30. tysięcy Cekinów. Od Zwierzchności mając licencją,
Miasta, podáią przez koło we drzwiach Kościelnych dzwonkiem, albo klepadłem znáć dawszy. Sámym Bernárdynom pozwolone używánie do Nábozeństwá dzwonkow, innym tylko káłatek drzewiánych. Cały Kościoł quo ad contines albo Corpus suum náleży do Kátolikow, dla tego cięszko tam o reparácyą. AZYA. O Ziemi S. y o Ieruzalem.
Wchodząc do Kościoła Bożogrobskiego náprzod się Zwierzchności Tureckiey prezentowáć potrzeba, certum quantum zápłacić, Swiecka Osoba 16. Szkutow, Duchowná 6. wyliczywszy, broń oddawszy. Generálnie zaś, Pielgrzym z dalszey Kráiny, dać powinień więcey, z bliższey, mniey. Z czego do skarbu Cesarskiego importatur corocznie ná 30. tysięcy Cekinow. Od Zwierzchności maiąc licencyą,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 569
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746