jak on muszą być ujęci. Nie dość na tym, chciałby zelotyp w osobie którą kocha, widzieć podobny sobie zbytek miłości. Chciałby żeby równie jak on osoba takowa pełną była trwogi i podejrzenie. Chciałby więcej jeszcze w niej postrzec, niżeli sobie imaginować może. Chciałby, że tak rzekę, być Bożyszczem i duszą osoby którą kocha.
Dobrze wyraził Terencjusz charakter Zelotypa, gdy w usta jego te słowa do Amantki kładzie.
Egone quid velim? Cum milite isto praesens absens ut sies. Diesque noctesque me ames, me desideres Me somnies: me exspectes: de me cogites:Me speres: me te oblectes: mecum tota
iak on muszą bydź uięci. Nie dość na tym, chciałby zelotyp w osobie ktorą kocha, widzieć podobny sobie zbytek miłości. Chciałby żeby rownie iak on osoba takowa pełną była trwogi y podeyrzenie. Chciałby więcey ieszcze w niey postrzedz, niżeli sobie imaginować może. Chciałby, że tak rzekę, bydź Bożyszczem y duszą osoby ktorą kocha.
Dobrze wyraził Terencyusz charakter Zelotypa, gdy w usta iego te słowa do Amantki kładzie.
Egone quid velim? Cum milite isto praesens absens ut sies. Diesque noctesque me ames, me desideres Me somnies: me exspectes: de me cogites:Me speres: me te oblectes: mecum tota
Skrót tekstu: Monitor
Strona: 166
Tytuł:
Monitor na Rok Pański 1772
Autor:
Ignacy Krasicki
Drukarnia:
Wawrzyniec Mitzler de Kolof
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
szacujących, a jak kto może, najbardziej Ojczyznę kochających ludzi jest i było, którzy przeciw rwaniu i psowaniu sejmów wiele razy nie mniej żałośnie jak rzetelnie i żwawo, nie grzesząc nic przeciw prawu, mówili... § 9 Co to jest mola konsyliorum forma? gdzie o jednym nietykanym i strasznym bałwanie tudzież o drugim bożyszczu, i czy szlachectwo i wolność być może belfniego.
Początek wszystkich nieszczęść i złego, że rady nie mamy. Rady nie mamy, że nie dochodzą sejmy i dochodzić nie mogą. Sejmy nie dochodzą i dochodzić nie mogą nie z tych, które następują, racyj, to jest, nie jak mówią, dla zapamiętania i
szacujących, a jak kto może, najbardziej Ojczyznę kochających ludzi jest i było, którzy przeciw rwaniu i psowaniu sejmów wiele razy nie mniej żałośnie jak rzetelnie i żwawo, nie grzesząc nic przeciw prawu, mówili... § 9 Co to jest mola consiliorum forma? gdzie o jednym nietykanym i strasznym bałwanie tudzież o drugim bożyszczu, i czy szlachectwo i wolność być może belfniego.
Początek wszystkich nieszczęść i złego, że rady nie mamy. Rady nie mamy, że nie dochodzą sejmy i dochodzić nie mogą. Sejmy nie dochodzą i dochodzić nie mogą nie z tych, które następują, racyj, to jest, nie jak mówią, dla zapamiętania i
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 187
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
, ale rwać by sejmów, gdybyśmy je należycie zordynowali, nie mogły. Sejmy tedy nie dochodzą i dochodzić nie mogą ze złej wewnętrznie rad formy.
Co to zaś jest ta zła wewnętrznie obrad naszych forma? Było takie za bałwochwalczych jeszcze czasów (jak piszą) stare, bardzo wielkie i rozłożyste, bogom, osobliwie bożyszczu nazwanemu Perkun, poświęcone pod Wilnem drzewo i taka była przeciw temu idolum religija i o nim opinija, iż kto by ważył się rękę lub siekierę na to drzewo podnieść i on sam, i z całą familią i ze swoim miał zniszczeć potomstwem. Jak się zaś chrześcijańska w Litwie wiara szerzyć poczęła, długi czas jeszcze
, ale rwać by sejmów, gdybyśmy je należycie zordynowali, nie mogły. Sejmy tedy nie dochodzą i dochodzić nie mogą ze złej wewnętrznie rad formy.
Co to zaś jest ta zła wewnętrznie obrad naszych forma? Było takie za bałwochwalczych jeszcze czasów (jak piszą) stare, bardzo wielkie i rozłożyste, bogom, osobliwie bożyszczu nazwanemu Perkun, poświęcone pod Wilnem drzewo i taka była przeciw temu idolum religija i o nim opinija, iż kto by ważył się rękę lub siekierę na to drzewo podnieść i on sam, i z całą familiją i ze swoim miał zniszczeć potomstwem. Jak się zaś chrześcijańska w Litwie wiara szerzyć poczęła, długi czas jeszcze
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 188
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
, cum idem Hieronymus ducta super vulnus manu crucis sacrae ef figlem designasset, Dei nomine invocato sanum repente pedem circumstantibus ostendisset; tum vero insolentis prodigii spectaculo attoniti, novae religionis dignitatem suscipere, antiquae nanitatem deridere. Wiuk, Historia Lituana 1650, liber 9.
W oczach i u nas jest teraz każdemu drugie nie tak starożytne bożyszcze, o którym taż sama opinija, że kto pierwszy na niego się miotnie, i sam, i ze swoim zginie zapewne plemieniem. Aleć przykładem heroicznym tej chrześcijańskiej Litwy odważyć się raz na to straszne idolum i z dobrą wiarą spróbować nie wadzi, czy można bez swojej zguby dać mu dobry cios, gdyby można
, cum idem Hieronymus ducta super vulnus manu crucis sacrae ef figlem designasset, Dei nomine invocato sanum repente pedem circumstantibus ostendisset; tum vero insolentis prodigii spectaculo attoniti, novae religionis dignitatem suscipere, antiquae nanitatem deridere. Wiuk, Historia Lithuana 1650, liber 9.
W oczach i u nas jest teraz każdemu drugie nie tak starożytne bożyszcze, o którym taż sama opinija, że kto pierwszy na niego się miotnie, i sam, i ze swoim zginie zapewne plemieniem. Aleć przykładem heroicznym tej chrześcijańskiej Litwy odważyć się raz na to straszne idolum i z dobrą wiarą spróbować nie wadzi, czy można bez swojej zguby dać mu dobry cios, gdyby można
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 189
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
sam, i ze swoim zginie zapewne plemieniem. Aleć przykładem heroicznym tej chrześcijańskiej Litwy odważyć się raz na to straszne idolum i z dobrą wiarą spróbować nie wadzi, czy można bez swojej zguby dać mu dobry cios, gdyby można, i cale śmiertelny. To jest pewna, że lubo lud wierzy, iż jest to bożyszcze tak dawne, jak naród polski, i że z Polską się zrodziło, a powoli do tej okazałości
przyszło, jednak z lepszych kronik dowodnie pokazało się wyżej, w przeszłych na początku paragrafach, że nie dalej jako około dwóch wieków nikt o nim nie słyszał, od tamtego zaś czasu nieszczęśliwe to w ziemi kłuło się nasienie
sam, i ze swoim zginie zapewne plemieniem. Aleć przykładem heroicznym tej chrześcijańskiej Litwy odważyć się raz na to straszne idolum i z dobrą wiarą spróbować nie wadzi, czy można bez swojej zguby dać mu dobry cios, gdyby można, i cale śmiertelny. To jest pewna, że lubo lud wierzy, iż jest to bożyszcze tak dawne, jak naród polski, i że z Polską się zrodziło, a powoli do tej okazałości
przyszło, jednak z lepszych kronik dowodnie pokazało się wyżej, w przeszłych na początku paragrafach, że nie dalej jako około dwóch wieków nikt o nim nie słyszał, od tamtego zaś czasu nieszczęśliwe to w ziemi kłuło się nasienie
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 189
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
. 8 Et ecce ibi Mulieres sedebant plangentes Adonidem. W Hebrajskim Tekście miasto Adonis, położono Thanus, ale jednoż to jest u Tłumaczów Świętego Tekstu.
ASTAROTH, albo Astorthe, albo Astoret Bogim Hebrajczyków, Sydończyków, Fenicensom Z. Augustyn rozumie, że to było Commune Nomen Dearum. Rabin Kimchi świadczy, że te Bożyszcze było formą Owieczki, erygowane. Svidas Auctor mniema, że to słowo Astaroth, znaczy Astrum alias gwiazdę, albo Wenedę, lub Jutrzenkę, Tenże Z Augustynowi jeszcze zda się być Juno, i za tym jego idą zdaniem, Lyranus i Alphonsus Tostatus, którego passim tylko Abulensis zowią, że był Biskupem Abuleńskim. Innym
. 8 Et ecce ibi Mulieres sedebant plangentes Adonidem. W Hebrayskim Texcie miasto Adonis, położono Thanus, ale iednoż to iest u Tłumaczow Swiętego Textu.
ASTAROTH, álbo Astorthe, albo Astoreth Bogim Hebrayczykow, Sydończykow, Fenicensom S. Augustyn rozumie, że to było Commune Nomen Dearum. Rabin Kimchi świadczy, że te Bożyszcze było formą Owieczki, erygowane. Svidas Auctor mniema, że to słowo Astaroth, znaczy Astrum alias gwiazdę, albo Wenedę, lub Iutrzenkę, Tenze S Augustynowi ieszcze zda się bydź Iuno, y za tym iego idą zdaniem, Lyranus y Alphonsus Tostatus, ktorego passim tylko Abulensis zowią, że był Biskupem Abuleńskim. Innym
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 37
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
: 3. U Kirchera zaś. Autorowie rozumieją, że Nabo i Bel mieli postać węża: albo że byli Nomia portatilia do Wieszczbiarstwa służące, które z sobą jako Komites Viarum nosili i wenerowali Bałwochwalcy.
OSYRYS w postaci Słońca adorowany Deaster, tudzież Isis albo Isid a Zona jego, pod formą Miesiąca. Oboje te Bożyszcza masz Czytelniku już opisane odemnie w Bożkach extra Romam wenerowanych.
PRIAPUS Bożek ogrodów, który niektórym Tłumaczom Teżtu Świętego, jednoż jest, co i Bałwan Beel fegor, októrym jużem dał pod literą B notitiam. Był to Bachusa i Wenery Syn, szpetny na ciele, szpetniejszy na duszy. Cóż dobrego z takich
: 3. U Kirchera zaś. Autorowie rozumieią, że Nabo y Bel mieli postać węża: albo że byli Nomia portatilia do Wieszczbiarstwa służące, ktore z sobą iako Comites Viarum nosili y wenerowáli Bałwochwalcy.
OSYRIS w postaći Słońca adorowany Deaster, tudziesz Isis albo Isid a Zona iego, pod formą Mieśiąca. Oboie te Bożyszcza mász Czytelniku iuż opisane odemnie w Bożkach extra Romam wenerowanych.
PRIAPUS Bożek ogrodow, ktory niektorym Tłumaczom Teżtu Swiętego, iednoż iest, co y Bałwan Beel phegor, oktorym iużem dał pod literą B notitiam. Był to Bachusa y Wenery Syn, szpetny na ciele, szpetnieyszy na duszy. Coż dobrego z takich
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 41
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
nauk zdolna, ale niestateczna, do sekretu utrzymania niesposobna. Białogłowy wszelką mają wolność. Stolicą tu Tolosa; gdzie wielkie skarby od Cepiona konsula Rzymskiego wzięte, ale jemu fatalne; skąd Proverbium urosło: Aurum Tolossanum, jakom opisał w Części I Aten nowych titulô Abecedariusz. Jest tu Kapitolium, Akwedukty, Kościoły z Pogańskich Bożyszcz. W tym tu Kraju Albiga Miasto, źrzodło Albigensów Heretyków, którzy nastali za Filipa Augusta twierdzący: że Bóg Duszę, a ciało diabeł stworzył, Piekła, Rezurekcyj Ciał, Sakramentów, nie przyjmowali. Na nich Filip Król Ludwik VIII, Ludwik IX Z, wojskawyprowadzali. Graf Montfortius zniósł ich sto tysięcy, dwie ich
nauk zdolna, ale niestateczná, do sekretu utrzymania niesposobna. Białogłowy wszelką maią wolność. Stolicą tu Tolosa; gdzie wielkie skarby od Cepiona konsula Rzymskiego wzięte, ale iemu fatalne; zkąd Proverbium urosło: Aurum Tolossanum, iakom opisał w Części I Aten nowych titulô Abecedaryusz. Iest tu Capitolium, Akwedukty, Kościoły z Pogańskich Bożyszcz. W tym tu Kráiu Albiga Miasto, źrzodło Albigensow Heretykow, ktorzy nastali zá Filippa Augusta twierdzący: że Bog Duszę, a ciało diabeł stworzył, Piekła, Rezurrekcyi Ciał, Sakramentow, nie przyimowali. Na nich Filip Krol Ludwik VIII, Ludwik IX S, woyskawyprowadzali. Graff Montfortius zniosł ich sto tysięcy, dwie ich
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 194
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
wswięta na, targach, a w drugich dniach na zaciągach. Rzeczypospolitej Polskiej. Zbyt Uczeni bardziej Obradom Szkodzą. Anatomia. Rzeczypospolitej Polskiej.
Oco go Pan BÓG i drugi raz napomniał. W tym ufając mądrości swojej, ten zapamiętały niewieściuch, dla upodobania się swoim żonom i nałożnicom, z różnych Bałwochwałskich narodów wybieranym, Bożyszczom ich, powystawiał Bożnice, jako drugi Rozdział Księgi trzeciej Regum świadczy. Więc Pan BÓG, za tę bezecność, Królestwo Jego Izraelskie n 12 sztuk pokrajał. Niemasz sobie czego życzyć, ad correctionem obyczajów Polskich, kogo zbyt mądrego, bo się do zbyt mądrych passim perversitas przywięzuje, i doświadczona rzecz, że gdzie dwóch
wswięta na, targach, a w drugich dniach na zaciągach. Rzeczypospolitey Polskiey. Zbyt Uczeni bardziey Obradom Szkodzą. Anatomia. Rzeczypospolitey Polskiey.
Oco go Pan BOG y drugi raz napomniał. W tym ufaiąc mądrości swoiey, ten zapamiętały niewieściuch, dla upodobania się swoim żonom y nałożnicom, z rożnych Bałwochwałskich narodow wybieranym, Bożyszczom ich, powystawiał Bożnice, iako drugi Rozdział Xięgi trzeciey Regum świadczy. Więc Pan BOG, za tę bezecność, Krolestwo Jego Jzraelskie n 12 sztuk pokraiał. Niemasz sobie czego życzyć, ad correctionem obyczaiow Polskich, kogo zbyt mądrego, bo sie do zbyt mądrych passim perversitas przywięzuie, y doświadczona rzecz, że gdzie dwoch
Skrót tekstu: GarczAnat
Strona: 185
Tytuł:
Anatomia Rzeczypospolitej Polskiej
Autor:
Stefan Garczyński
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1753
Data wydania (nie wcześniej niż):
1753
Data wydania (nie później niż):
1753
wspaniałym Grobie z Z. Scholastyką Siostrą, pod Wielkim Ołtarzem. To jest najsławniejsze i najbogatsze Opactwo Zakonu OO. Benedyktynów. Klasztor ma Intraty 40. tysięcy Szkudów, według drugich daleko więcej, bo 3. kroć sto tysięcy Szkudów; Opat tameczny ma Ius Gladii na swoich Poddanych. Na tej gorze było Apollina Bożka przedtym Bożyszcze, które Z. Benedykt obaliwszy, Kościół Z. Janowi Chrzcicielowi erygował. W Kościele tutejszym za czasów Wiktora Papieża były Ołtarze srebrne całe, bogactwa wielkie, kielichów dwa z dwóch pereł jednostajnych zrobionych. Tu Z. Benedykt w skale Sublacus nazwanej latuit, jednemu Z. Romanowi zrazu wiadomy. EUROPA. Neapolitańskie Kralestwo cu suis
wspaniáłym Grobie z S. Scholastyką Siostrą, pod Wielkim Ołtarzem. To iest náysławnieysze y naybogatsze Opactwo Zákonu OO. Benedyktynow. Klasztor ma Intráty 40. tysięcy Szkudow, według drugich daleko więcey, bo 3. kroć sto tysięcy Szkudow; Opát tameczny ma Ius Gladii ná swoich Poddanych. Na tey gorze było Apollina Bożka przedtym Bożyszcze, ktore S. Benedykt obaliwszy, Kościoł S. Ianowi Chrzcicielowi erygował. W Kościele tuteyszym zá czasow Wiktorá Papieża były Ołtarze srebrne całe, bogactwá wielkie, kielichow dwá z dwoch pereł iednostaynych zrobionych. Tu S. Benedykt w skale Sublacus názwaney latuit, iednemu S. Romanowi zrázu wiadomy. EUROPA. Neapolitańskie Kralestwo cu suis
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 205
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746