Stał w krześle TEODOZY, cóż jest? snadź Łacina Gnuśny wodzu ta twoje lenistwo podcina. Wedle rocznej rewolucji dzień ten/ którego Święty Ociec i Patriarcha nasz Teodozy/ rozłączywszy się od Kompanijej ciała swego/ zapozwany stawił się przed Areopag Niebieski/ przyśpiał: tego Uroczystość/ aby wedle przystojnego porządku Chrześcijańskiego świętym Ojcom i nabożnej braci celebrować dopomogli/ zjechali się Książęta/ Panowie/ i wszyscy którzy w trakcie Kijowskim włości mają Ziemianie. A gdy znak początku nabożeństwa dzwonieniem uczyniono/ wielebny Ociec Nicefor Tur Archimandrita i sam omieszkał iść do Cerkwie/ i drugich rozmowami swemi zatrzymał. W Cerkwi wedle zwyczaju Paraecclesiarch Isaki Boryskowicz (potym Episkop Lucti i dziś żyjący) z
Stał w krzesle THEODOZY, coż iest? snadź Láćiná Gnuśny wodzu tá twoie lenistwo podćina. Wedle roczney rewolutiey dźien ten/ ktorego Swięty Oćiec y Pátryárchá nász Theodozy/ rozłączywszy się od Compániey ćiáłá swego/ zápozwány stáwił się przed Areopág Niebieski/ przyśpiał: tego Vroczystość/ áby wedle przystoynego porządku Chrześciáńskieg^o^ świętym Oycom y nabożney bráći celebrowáć dopomogli/ ziácháli się Xiążętá/ Pánowie/ y wszyscy ktorzy w trákcie Kiiowskim włośći máią Ziemiánie. A gdy znák początku nabożeństwá dzwonieniem vczyniono/ wielebny Oćiec Nicephor Tur Archimándritá y sam omieszkał iść do Cerkwie/ y drugich rozmowámi swemi zátrzymał. W Cerkwi wedle zwyczáiu Páráecclesiárch Isáki Boriskowicz (potym Episkop Lucti y dźiś żyiący) z
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 118.
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
swoje wczasy i spać zaczynają, południe prawe ledwo ich budzi, a nim kawa nasyci, ochędostwo wybryzuje, ubiór wygotuje, ledwo druga po południu godzina do kościoła sprowadzi i kapelana ze Mszą z zakrystii, jako z wieży wymorzonego, wyprowadza.
Mikołaj: Ach, gruby błąd kapelanów! A mająż licencyje na ten czas celebrować albo pryncypałów swoich po duchownemu napominają, że Msza nie według czasu i prawa swojego nie jest zasługą, ale winą śmiertelną.
Stanisław: Tego nie wiem. To mi się widzieć przytrafia, że spluwając z zakrystii do ołtarza wychodzą, Introib z gniewem, Mszą od słów: Dele eos de libro viventium zaczynają, niezmiernie łają
swoje wczasy i spać zaczynają, południe prawe ledwo ich budzi, a nim kawa nasyci, ochędostwo wybryzuje, ubiór wygotuje, ledwo druga po południu godzina do kościoła sprowadzi i kapelana ze Mszą z zakrystyi, jako z wieży wymorzonego, wyprowadza.
Mikołaj: Ach, gruby błąd kapelanów! A mająż licencyje na ten czas celebrować albo pryncypałów swoich po duchownemu napominają, że Msza nie według czasu i prawa swojego nie jest zasługą, ale winą śmiertelną.
Stanisław: Tego nie wiem. To mi się widzieć przytrafia, że spluwając z zakrystyi do ołtarza wychodzą, Introib z gniewem, Mszą od słów: Dele eos de libro viventium zaczynają, niezmiernie łają
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 244
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
imieniem zowią się i wszyscy Grecy. Gregóras Autor. Po Baldwinie tak mizernie zgubionym, Henricus Brat na Carogrodzkie evectus Państwo.
Roku 1205, czyli 1215. Konsylium IV. Lateraneńskie złożone, na którym Schismatyków, drugi raz chrzczących tych, co ochrzczeni przez Katolików, jako też na Ołtarzach, na których Łacinnicy celebrowali, zakazujących celebrować, wyklęto, grubo błądzących, bo im tak upor, złość, hardość, pewnie nie racja rozumna radziła, W też same czasy Grzegorz IX i Innocenciusz IV. Papieże nad tym desudarunt, aby przez Zakonników mogli byli Ludzi w Schizmie zaciętych, przywieść do Świętej z Rzymskim Kościołem Unii. perswadując, aby Katolikom przeciw
imieniem zowią się y wszyscy Grecy. Gregoras Author. Po Baldwinie tak mizernie zgubionym, Henricus Brat na Carogrodzkie evectus Państwo.
Roku 1205, czyli 1215. Concilium IV. Lateraneńskie złożone, na ktorym Schismatykow, drugi raz chrzczących tych, co ochrzczeni przez Katolikow, iako też na Ołtarzach, na ktorych Łacinnicy celebrowali, zákazuiących celebrować, wyklęto, grubo błądzących, bo im tak upor, złość, hardość, pewnie nie racya rozumna radziła, W też same czasy Grzegorz IX y Innocenciusz IV. Papieże nad tym desudarunt, áby przez Zakonnikow mogli byli Ludzi w Schizmie zaciętych, przywieść do Swiętey z Rzymskim Kościołem Unii. perswaduiąc, aby Katolikom przeciw
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1141
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Wielogrodzie nawrócili i Borzywoja Książęcia Czeskiego z Z: Ludymiłą. Wielogradzkim Biskupem poświęcony, siedmiu innych Suffraganeos mając pod sobą. Do Rzymu z Ciałem Z. Klemensa za Mikołaja I. Papieża poszli, o licencje prosili, ale podobno zaraz nieuprosili, jako patet ex seqeuntibus aż potym, aby Słowieńskim Narodom swoim językiem godziło się celebrować, dobrzy byli oba Katolicy, ato koło Roku 867. O Schizmie Rusi.
Ciała wtedy Z. Klemensa część zostawili w Hersonesie, część do Rzymu zanieśli. Tam gdy pomieszkali, Adrian II Papież jako po Słowieńsku umiejących do Słowaków wysłał z Ewangelią, według Baroniusza. Drugi raz sam Cyrillus był w Rzymie za pozwem
Wielogrodzie nawrocili y Borzywoia Xiążęcia Czeskiego z S: Ludimiłą. Wielogradzkim Biskupem poświęcony, siedmiu innych Suffraganeos maiąc pod sobą. Do Rzymu z Ciałem S. Klemensa za Mikołaia I. Papieża poszli, o licencye prosili, ale podobno zaraz nieuprosili, iako patet ex seqeuntibus aż potym, aby Słowieńskim Narodom swoim ięzykiem godziło się celebrować, dobrzy byli oba Katolicy, ato koło Roku 867. O Schizmie Rusi.
Ciała wtedy S. Klemensa część zostawili w Hersonesie, część do Rzymu zanieśli. Tam gdy pomieszkali, Adryan II Papież iako po Słowieńsku umieiących do Słowakow wysłał z Ewangelią, według Baroniusza. Drugi raz sam Cyrillus był w Rzymie za pozwem
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 2
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
II Papieżom. Manuskrypt zaś Krypto Ferrarieński, a drugi Barberyński imputują Z: Germanowi Patriarsze Carogrodzkiemu. Racja postanowienia tej Służby Prezdoświaszczennyj ta jest: iż Wielki Post u Greków tak jest smutny czas, i pokucie destynowany, że nawet Mszy Świę- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
tej, która Duchowną znaczy i przynosi wesołość, niekażą celebrować, i komunikować, chyba chorym. Przecież żeby Cerkiew Boża nie była prywowana straszną Ofiarą, i w Poście całemu światu potrzebną, Ojcowie Święci na Soborze Laodyceńskim w Kanonie 49 postanowili jakieś wyobrażenie Mszy Świętej albo Liturgii, te Praesanctificatorum albo Wprzed oświęconych rzeczy czyn jąć ceremonią w Poście Wielkim, gdy Msza formalna zakazana, oprócz Niedzieli
II Papieżom. Manuskrypt zaś Krypto Ferrarieński, á drugi Barberiński imputuią S: Germanowi Patryarsze Carogrodzkiemu. Racya postanowienia tey Służby Prezdoświaszczennyi ta iest: iż Wielki Post u Grekow tak iest smutny czas, y pokucie destynowany, że nawet Mszy Swię- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
tey, ktora Duchowną znaczy y przynosi wesołość, niekażą celebrować, y kommunikować, chyba chorym. Przecież żeby Cerkiew Boża nie była prywowana strasżną Ofiarą, y w Poście całemu światu potrzebną, Oycowie Swięci na Soborze Laodiceńskim w Kanonie 49 postanowili iakieś wyobrażenie Mszy Swiętey albo Liturgii, te Praesanctificatorum albo Wprzed oświęconych rzeczy czyn iąc ceremonią w Poście Wielkim, gdy Msza formalna zakazana, oprocz Niedzieli
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 52
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
jest bez liczby odprawowanych, i to bez żadnego przygotowania i nabożeństwa, mówię to i do siebie. Grecy i teraz to obserwują, jednę tylko i to Soborną Liturgię obserwując wjednej Cerkwi. A jeżeli więcej Mszy Świętych mieć chcą, osobne na te mają Kaplice, i Ołtarze, na jednym wiele Mszy nie ważąc się celebrować. Toż samo teraźniejszy Ociec Święty Benedykt XIV zaleca Greko-Melchitom na Libanie i Antyhbanie będącym, w Liście R. 1743, aby na jednym Ołtarzy, jeden tylko Kapłan celebrował; a jeśli ich jest wiele, aby wiele Ołtarzów w Kościołach zgotować, lub też żeby wszyscy w aparatach z jednym celebrowali razem, konsekrowali
iest bez liczby odprawowanych, y to bez żadnego przygotowania y nabożeństwa, mowię to y do siebie. Grecy y teraz to obserwuią, iednę tylko y to Soborną Liturgię obserwuiąc wiedney Cerkwi. A ieżeli więcey Mszy Swiętych mieć chcą, osobne na te maią Kaplice, y Ołtarze, na iednym wiele Mszy nie ważąc się celebrować. Toż samo teraznieyszy Ociec Swięty Benedykt XIV zaleca Greko-Melchitom na Libanie y Antihbanie będącym, w Liście R. 1743, aby na iednym Ołtarzy, ieden tylko Kapłan celebrował; á ieśli ich iest wiele, aby wiele Ołtarzow w Kościołach zgotować, lub też żeby wszyscy w apparatach z iednym celebrowali razem, konsekrowali
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 53
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
się przenosząc i tułając po kątach skrytych, ciężko było kamienne nosić Ołtarze. Tandem gdy Z. Religia trochę wytchneła sobie, ołtarze na wzór Jakuba, i na pamiątkę, iż Chrystus zowie się Lapis angularis, tudzież iż w grobie złożony był kamiennym. Ołtarze z kamienia formować kazał Sylwester Papież, i na nich Chryzmem namazanych celebrować, czy to będą fixa Altaria, jakie są w Kościołach nie ruchome, czyli Portatilia, na jakich wszędzie cum licentia Ojca Z. lub Biskupa wolno straszną Ofiarę Mszy Świętej odprawować; w których, Biskupi je poświęcając, Świętych Bożych Męczenników zamykają kości i namazują. Drzewiane zaś Ołtarze tenże Sylwester Papież zniósł, jeden tylko
się przenosząc y tułaiąc po kątach skrytych, cięszko było kamienne nosić Ołtarze. Tandem gdy S. Religia trochę wytchneła sobie, ołtarze na wzor Iakuba, y na pamiątkę, iż Chrystus zowie się Lapis angularis, tudziesz iż w grobie złożony był kamiennym. Ołtarze z kamienia formować kazał Sylwester Papież, y na nich Chryzmem namazanych celebrować, czy to będą fixa Altaria, iakie są w Kościołach nie ruchome, czyli Portatilia, na iakich wszędzie cum licentia Oyca S. lub Biskupa wolno straszną Ofiarę Mszy Swiętey odprawować; w ktorych, Biskupi ie poświęcaiąc, Swiętych Bożych Męczennikow zamykaią kości y namazuią. Drzewiane zaś Ołtarze tenże Sylwester Papież zniosł, ieden tylko
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 72
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Murcia na Wieżę Katedralną, tak obszerne i wygodne gradusy, iż kareta mogła by iść po nich. Na rynku taksa na wszytko. Jeśliby Chleb na wadze nie doważał Piekarza na Ośle prowadzą, a kat go chłosta ztyłu. Tu jest Miasto Burgus, albo Sancte Krucys po Hiszpańsku Caravacca, dokąd dla Kapłana mającego celebrować, krzyż z Nieba przyniesiony drzewiany Roku 1231. Tuż Kartagena alias Nova Kartago Miasto, od Kartagińczyków Hiszpanii inwazorów fundowane z Portem najbogatszym Hiszpańskim. Grunt tu nie urodzajny ob defectum deszczów ledwo dwa kroć na rok widańych Ścipio te Miasto podbił, in spatio dwóch Dni, nabrał bogactw bo Tac samych złotych po funcie-ważących 272 Srebra funtów
Murcia na Wieżę Katedralną, tak obszerne y wygodne gradusy, iż kareta mogła by iść po nich. Na rynku taxa na wszytko. Iesliby Chleb ná wadze nie doważał Piekarza na Ośle prowadzą, a kat go chłostá ztyłu. Tu iest Miasto Burgus, albo Sanctae Crucis po Hiszpańsku Caravacca, dokąd dla Kapłana maiącego celebrować, krzyż z Nieba przyniesiony drzewiany Roku 1231. Tuż Carthagena alias Nova Carthago Miasto, od Kartagińczykow Hiszpanii inwazorow fundowane z Portem naybogatszym Hiszpańskim. Grunt tu nie urodzayny ob defectum deszczow ledwo dwa kroć na rok widańych Scipio te Miasto podbił, in spatio dwoch Dni, nabrał bogactw bo Tac samych złotych po funcie-ważących 272 Srebra funtow
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 174
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
z Katedrą dla Arcybiskupa. Jak się ich wiele nazbierało świeższych z Armenii, odszczepili się byli od Kościoła Rzymskiego, ale przez wielkie starania Mikołaja Toroszewicza Arcybiskupa swego, znowu do Unii przyciągnieni Roku 1630. Trzymają Kalędarz stary, Msze SS Ormiańskim językiem odprawują i Divina Officia; a wyjechawszy o milę od Katedry wolno im po Łacinie celebrować. Między Arcybiskupami ich to notandum że Stefan Patriarcha Maioris Armeniae złożywszy Patriarchatum w Rzymie, stamtąd redux tu był w Lwowie Arcybiskupem. Umarł Roku 1535, pochowany z Nadgrobkiem. Drugi Melchizedech Patriarcha także Większych Ormian, zjechał tu do Polski, sam kilka lat Kościołem rządził, tan- Geografia Generalna i partykularna
dem w Roku 1626
z Katedrą dla Arcybiskupa. Iak się ich wiele nazbierało świeższych z Armenii, odszczepili się byli od Kościoła Rzymskiego, ale przez wielkie starania Mikołaia Toroszewicza Arcybiskupa swego, znowu do Unii przyciągnieni Roku 1630. Trzymaią Kalędarz stary, Msze SS Ormiańskim ięzykiem odprawuią y Divina Officia; a wyiechawszy o milę od Katedry wolno im po Łacinie celebrować. Między Arcybiskupami ich to notandum że Stefan Patryarcha Maioris Armeniae złożywszy Patriarchatum w Rzymie, ztamtąd redux tu był w Lwowie Arcybiskupem. Umarł Roku 1535, pochowany z Nadgrobkiem. Drugi Melchizedech Pátryarcha także Większych Ormian, ziachał tu do Polski, sam kilka lat Kościołem rządził, tan- Geografia Generalna y partykularna
dem w Roku 1626
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 306
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Moskiewskiego, Hospodarów Wołoskich. Polskiej lampy nie masz, i Książąt Radziwiłłów była wtedy zdjęta. Każda oliwą nalana, od swojej tylko Nacyj komu innemu nalewać nie należy, jako i Mszy Z. w samym Grobie nie odprawują, tylko Katolicy, i z ich konsensem czasem Ormianie. W miejscach do Greków należących, Grecy nam celebrować bronią. Mieszka tam Zakonników naszych Bernardynów po dwunastu, czasem mniej, którzy chór tam trzymają z muzyką na pozytiwiku, mają i dzwonek (co mirum) przy swej Zakrystyj, nim się konwokując na Nabożeń- Geografia Generalna i partykularna
stwo; Grecy mają klepadło, Ormianie deszkę za dzwonki. Do GROBU Pańskiego idących, dwie rzeczy
Moskiewskiego, Hospodarów Wołoskich. Polskiey lampy nie masz, y Xiążąt Radziwiłłów była wtedy zdięta. Każda oliwą nalana, od swoiey tylko Nacyi komu innemu nalewać nie należy, iako y Mszy S. w samym Grobie nie odprawuią, tylko Katolicy, y z ich konsensem czasem Ormianie. W mieyscach do Greków należących, Grecy nam celebrować bronią. Mieszka tam Zakonników naszych Bernardynów po dwunastu, czasem mniey, którzy chór tam trzymáią z muzyką ná pozytiwiku, maią y dzwonek (co mirum) przy swey Zakrystyi, nim się konwokuiąc na Nabożeń- Geografia Generalna y partykularna
stwo; Grecy maią klepadło, Ormianie deszkę za dzwonki. Do GROBU Pańskiego idących, dwie rzecży
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 498
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756